Vasenkätisyys
Mitä käytännön ongelmia se arjessa aiheuttaa?
Esim, sakset, purkinavaaja, joidenkin pakkausten avaaminen, virkkaaminen jne
Kommentit (15)
Sahalaitaiset veitset on yleensä tehty oikeakätisille (vaikeuttaa ohuen siivun leikkaamista). Samoin kuin kertakäyttöveitset (merkkaa jos käyttää voiveitsenä). Salaatinkastikekauhat samoin (kaatosuunta luonnoton). Aseet on myös oletuksena oikeakätisille.
Onneksi yleensä autoissa ratti on vasemmalla.
Onko vasenkätiset enemmän homoja kuin muut?
Olen vasenkätinen. Minulla ei ole mitään ongelmaa saksien tai virkkauksen kanssa. Toimii samalla tavalla kuin oikeakätisilläkin.
Vasenkätiset on kieroja, ihan umpikieroja!!!
Miksi sakset on ongelma? Fiskars tekee loistavia saksia vasenkätisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sakset on ongelma? Fiskars tekee loistavia saksia vasenkätisiä.
Siksi, että melkein missään ei ole vasenkätisiä tarjolla. Eli vaikka kotona olisikin mainiot vasurin sakset, niin todennäköisesti kodin ulkopuolelta niitä ei löydy.
Tosin kun on ikänsä tottunut käyttämään väärän käden saksia, niin kyllähän se onnistuu, vaikka parempi olisi ihan neutraalit tai ne omat vasurit.
Vierailija kirjoitti:
Vasenkätinen äitini ei tietääkseni ole homo. Minä ja pikkusiskoni olemme oikeakätisiä, mutta siskontytöstä tuli vasenkätinen. Hetero, sai juuri lapsen.
Olemme kumppanini kanssa molemmat vasenkätisiä ja kun remontoimme nykyistä kotiamme, pyrimme rakentamaan kaiken meille mahdollisimman oikein päin.
Ostimme myös vasenkätisten sakset, mutta kumpikaan meistä ei osaa käyttää niitä. Olen ymmärtänyt, että tämä on yleistä monella, ikänsä oikeakätisten saksia käyttäneillä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätiset ovat näköjään tyhmempiä kuin vasenkätiset.
Pystyn kirjoittamaan sekä oikealla että vasemmalla kädellä, samoin veitsien käyttö onnistuu, ja vasaralla naulaaminenkin onnistuu kummallakin kädellä.
Kun aloitti kitaransoiton niin vasenkätisiä malleja on paljon vähemmän tarjolla. Toinen vaihtoehto olisi ollut opetella soittamaan oikeankätistä.
Aikoinaan ostin vasurin sakset mutta niiden käyttö ei enää oppinut luontevaksi, joten edelleen käytän massakätisten versioita. Harrastajana noista aseista lähinnä pulttilukon käyttö on ylimääräisten liikkeiden käyttöä, jos ei siis osta vasurin versiota ja niitähän on vähemmän tarjolla. Kirjoitan oikealla kädellä yhtä hyvin, kuin nykypäivän oikeakätiset.
Käyttääkö joku vasenkätistä tietokone hiirtä? Itselle vasenkätisenä on aina ollut luontevinta käyttää oikealla kädellä.
Koko maailma on rakennettu väärin päin, mutta ei siihen pahemmin kiinnitä huomiota, kun niin on siihen elämänsä alusta asti tottunut.
Lähinnä asian huomaa silloin, kun joku asia on poikkeuksellisesti itselle oikein päin, esim. ovi on "okein" päin jne. Kerran sain lahkaksi paistinlastan joka oli muotoiltu vasenkätisille ja oli iso yllätys kuinka hyvä se oli.