Rinta punoittaa ja on kosketus arka??
Ei kait ole alkavaa rintatulehdusta?? Toinen rinta on aivan tulipunainen rinnan alta ja myöskin punainen alue on todella kosketusarka. Kuumetta eikä muutakaan mulla ole, niin mitäs tämä oikein voisi olla? Yritin hieroa kohtaa imetyksen yhteydessä ja tuntuikin että hieman helpotti..
Pelottaa vaan tämä rintatulehduksen saapuminen kun alkukankeuden jälkeen ollaan vauvan kanssa nyt päästy jotenkin kiinni näihin imetyksen saloihin, enkä todellakaan kaipais mitään erikoista tähän enään.
martina ja poika 2vk2pv
Kommentit (6)
Tihee imetys/käsin tyhjennys, tarjoot tissii ihan joka natinaan ja aina eka sitä tulehtunutta.. se on nimittäin kuumeen noustessa sitten semmonen horkka päällä että en kellekään moista toivo, aivan erilainen olo mitä normaalisti kuumeisena! Ja jos se kuume alkaa nousta ni panadolia vaan naamariin.
Kannattaa käydä siis siellä lämpimässä suihkussa ja siellä koittaa lypsää tissiä, ja rintapumpullakin kannattaa tyhjentää rintaa ja tietysti antaa vauvan imeä. Kannattaa kaikki konstit käyttää, ettei kuume nousisi ja tulehdus pääsisi aivan päälle. Kokemuksesta tiedän, kuukauden sisään olen ollut antibioottikuurilla kahdesti, molemmilla kerroilla tein kyllä kaiken mutta ei auttanut. :( Toivon totisesti ettei kenelläkään tarvitsisi sitä kamalaa kuumeilua ja vauvahoitoa tehdä samaanaikaan.
Ulkona kannattaa rinnat suojata kylmältä, vaikka jotkut ovatkin sitä mieltä ettei kylmä aiheuta tulehdusta, mutta itse ainakin varanvuoksi suojasin lämpimästi. Mutta tulehduksen voi myös aiheuttaa joku ihon pinnalla oleva bakteerikin joka pääsee rintaan.
Tuossa yllä saitkin jo hyviä neuvoja, että ahkeraan kannattaa rintaa tyhjentää. Mulla on ollut monia rintatulehduksia, nyt tämän nuorimman aikaan kolme. Eka tuli, kun poika oli reilun viikon ikäinen. Itse en saanut lypsettyä rintaa tyhjemmäksi, en käsin enkä pumpulla. Eli piti vain luottaa siihen, että vauva imee rinnan kunnolla tyhjäksi.
Mulla nousi joka kerta kuume melkein välittömästi, ja aikaisempien imetysten aikaisten rintatulehdusten takia tiesin, että minä tarvitsen rintatulehdukseen antibioottikuurin. Antibiootit alkaa vaikuttaa nopeasti, jo seuraavana päivänä olo on selvästi parempi. Ja kuurin aikana voi imettää. Tosin hyvä on ottaa maitohappobakteereja, niistä hyötyy vauvakin. Ja vauvalle voi itselleenkin antaa esim. Rela-tippoja. Särkylääkkeistä voi ottaa myös Buranaa, varmistin asian lääkäriltä. Se kun on tulehduskipulääke, niin on paljon tehokkaampi kuin Panadol.
Itselleni tuli kaksi rintatulehdusta rikkinäisen rinnanpään takia. Eli siitä haavasta pääsi joku pöpö sisälle. Antibioottikuurin aikana rinnanpää parani; tosin kummallakin kerralla jouduin syömään kaksi kuuria peräkkäin.
Meillä oli tosi takkuinen tuo imetyksen alkutaival. Kolme rintatulehdusta, joihin söin yhteensä viisi antibioottikuuria, ekan 5 kuukauden aikana. Monet kerrat olin lopettaa imetyksen, mutta kokemuksesta tiesin, että mulla tämä on vain imetyksen alun vaiva. Poika on nyt vähän vajaa 1 v eikä rintatulehduksia ole enää ollut. Imetys jatkuu vielä :)
Niistä oli kovasti apua. OLen rintaa nyt hieronut, lämmitellyt ja tyhjennellyt ja punoitus on ainakin laskenut huomattavasti.
Toivottavasti pääsisin nyt tällä vain tämän kerran.
Kiitos vielä kerran:)
Jos olet tyyppiä joka saa helposti rintatulehduksen niin kaunis kesäpäivä ja pieni tuulenvire on petollinen yhdistelmä! Kannattaa oikeesti varoa. Mulle riittää n 3 ekan kuukauden aikana sekin että NOPEASTI käyn vähis vaatteis parvekkeelta vauvan sisälle. Yleensä siinä vaiheessa kun maidon tuotanto tasaantuu ni nuo vaivat on helpottanu, mut sitä ennen niitä tulehduksia tulee USEIN.
Mulla meni ohi ilman kuumetta (raskausaikana).. Eli lämpimät vaatteet päällä koko ajan. Pari kolme kertaa päivässä suihkuun ja lämpimällä suihkuttelua sekä samalla hierot rintaa nänniä kohti. Myös kaurapussia pidin rinnan päällä.. Tiheä imetyskin kuulemma auttaa.
Toivottavasti menee ohi kotikonstein, ei ole kiva vaiva.
Mammis + Tiitiäinen 3vk 1pv