Lemmikkien pitäminen on todella itsekästä
Vaikka sitä selitellään vaikka millä eläinrakkaudella niin silti kyse on pelkästä itsekkyydestä ja omien halujen täyttämisestä. Häkkieläinten pitäminen on erityisen julmaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien pitäminen kerrostaloissa on todella itsekästä. En usko, että koira nauttii kerrostalossa elämisestä, sitten sitä viedään "lenkille" jonkun talon pihaan paskalle ja kuselle ja takaisin sisään. Minusta nämä rakki-ihmiset ovat erittäin tyhmää ja aivotonta sakkia.
Eilen lenkkeillyt koiran kanssa noin 10 kilometriä.
Eilen lenkkeillyt koiran kanssa noin 10 kilometriä.
Varmaan monessa erässä kuitenkin, eikö?
Mitä se siihen kuuluu.? Miksi pitäisi yhteen pötköön mennä niin pitkälti? 🙄
Sama lasten tekeminen tällaiseen maailmaan. Narsistista suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö löytö eläimet sitten lopettaa?
Pitää, koska ne ovat vaarallisia mm. vesikauhun takia ja kulkukoirat saattavat olla agressiivisia. Onneksi Suomessa ei ole löytöeläimiä. Tarpeettomat kotieläimet voi Suomessakin lopettaa jollei joku halua maksaa niiden hoidosta.
Eikö nolota yhtään tuota shaissia julkaista?
Hengittäminen on todella itsekästä, sitä tekee vain itselleen.
Juuri mietin, miten paljon koirat merkitsevät suomalaisten kansanterveydelle. Omalla kohdalla koira pudotti ylipainon, nivelongelmat, verenpainelääkkeet ja kolesterolilääkkeet pois arjestani. Koira saa ihmiset liikkeelle, monta kertaa päivässä, ympäri vuoden säässä kuin säässä. Moni vanhuskin olisi ihan liikutakyvytön ilman koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole lemmikkiä.
Minulla on kissa ja kaikki joilla on kissa tietää, että kissa on se joka määrää.
Aika erikoinen ajatus että eläin määräisi ihmisistä. Itse en koe näin. Minä olen kissojeni omistaja ja he ovat lemmikkejäni.
Kissanomistaja
Vierailija kirjoitti:
Juuri mietin, miten paljon koirat merkitsevät suomalaisten kansanterveydelle. Omalla kohdalla koira pudotti ylipainon, nivelongelmat, verenpainelääkkeet ja kolesterolilääkkeet pois arjestani. Koira saa ihmiset liikkeelle, monta kertaa päivässä, ympäri vuoden säässä kuin säässä. Moni vanhuskin olisi ihan liikutakyvytön ilman koiraa.
Tämä on tärkeä näkökulma! Hyvin hoidettu lemmikki hoitaa myös ihmistä ja samalla yhteiskuntaa!
Onhan se toki itsekästä. Mullakin on lemmikkejä siksi, koska ne tuottaa mulle iloa. Lemmikitkin hyötyy ihmisen hoivassa olemisesta. Ne saavat laadukasta ruokaa, on saalistajista vapaa elämä, sairaudet hoidetaan. Vrt vaikkapa loiset, joihin luonnossa elävä eläin kuolee hitaasti ja tuskallisesti, ja lemmikkille suoritetaan loishäätö.
Valtaosa domestikoituneista ja ihmisen jalostamista lemmikkieläimistä ovat lajeja, jotka ovat jo lähtökohtaisesti eläneet rinta rinnan ihmisen kanssa, hyötyen jotenkin ihmisten läsnäolosta.
Suurimpana eettisenä ongelmana näen virikkeellistämisen. Kun ruoka kannetaan nenän eteen, lemmikki tylsistyy helposti. Ihmisen pitäisi tarkalla silmällä osata lukea eläimen stressioireita, ja moni ei osaa. Ja valitettavan monia ei edes kiinnosta oman lemmikkinsä hyvinvointi, ja valvonta on olematonta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi niin moni ottaa lemmikin, mutta ei huolehdi siitä. Ei lenkitä kunnolla koiraa, ei vie lemmikkiä lääkäriin kun se sairastuu, pitää laumaeläintä yksin, vaikka se on eläinsuojelulain vastaista, ei siivoa tiloja ym ym.
Vaikka lemmikit ovat mulle koko elämä, olisin silti valmis kieltämään koko harrastuksen juuri siksi, kun niin moni, joka vaikuttaa suunnilleen vihaavan eläimiä, ottaa lemmikkejä. En voi ymmärtää sitä.
Lemmikin pitäminen on todella itsekästä etenkin silloin jos sille ei pysty tarjoamaan hyviä olosuhteita ja lajityypillistä elämää. Esimerkiksi monet koirat saavat aivan liian vähän liikuntaa tarpeeseen nähden tai pieneläimiä pidetään pieneen häkkiin suljettuina. Oikeanlainen laadukas ravinto ja hoito, liikunnan tarpeen täyttäminen ja tarvittaessa lajitoverin seura ovat eläimen hyvinvoinnin edellytyksiä.
Hyvin huomattu! Ihmisellä näyttää olevan kaksi vetoa samanaikaisesti: yhtäältä kyky aitoon yhteyteen ja empatiaan yli lajirajojen, toisaalta taipumus katsoa muita eläimiä resursseina, tuotantovälineinä tai välineinä omiin tarkoituksiin. Eivätkä nämä ole eri ihmisiä, vaan sama ihminen voi rakastaa koiraansa syvästi ja syödä tehotehtaan sikaa ajattelematta asiaa lainkaan. Se on melkoinen moraalinen ristiriita. Vaikka aika usein kai lemmikin omistajat vaalivat eläimiä myös muutenkin.