Kiinteistövälittäjä kertoi että pakkomyynnit ovat alkamassa!
Ja jokaiseen tarjoukseen pitää suhtautua vakavasti.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin asuntomyynnit ja -romahdus on vasta edessä. Helsinkiin kehittyi sijoitusasuntokupla, joka on jo puhjennut. "3-kymppisenä asuntomiljonääriksi"-sirpat joutuu opettelemaan kauravellin syöntiä ja hakemaan kelaluukun tarjoamia palveluja.
Helsingistä väestö vähenee, siihen on syitä. Suuri ikäluokka jättää asunnot tyhjilleen, maahantulo vähenee, tekoäly vie valkokaulustyöpaikat, nettikauppa tyhjentää viimeisetkin liikkeet ja vähentää liikkeenharjoittajia. Sähköautoille ei ole latauspaikkoja vanhoissa kerrostaloissa ja monia muita syitä hylkiä ydinkeskustoja.
Aina on ollut tyhjiä asuntoja tai vähällä käytöllä, ihan samalla tavalla kuin kesämökkejä, veneitä, matkailuautoja, lomaosakkeita, asuntoja esim. Espanassa tai Lapissa jne. Ja omistajalle samantekevää, laskeeko niiden arvo tai nouseeko, kunhan se on käytettävissä, kun tarvitsee. Sama perikunnilla, omaisuusmassat siirtyvät sukupolvelta toiselle .
Ja nämä, jotka ovat hankkineet asunnot ja kesämökit kokonaan velaksi on vain pieni ryhmä.
Joka kuukausi pitää vastike maksaa siitä tyhjästäkin. Minun mieheni maksoi vuosina 2021-22 edesmenneen isänsä asunnon vastikkeen ennen kuin asunto saatiin myytyä. Aikamoinen ylimääräinen kuluerä joka kuukausi. Kauhistuttaa ajatella, minkälaisia rahareikiä on perikunnilla ympäri Suomea tälläkin hetkellä.
Eikä se hoitovastike mitään vielä, kun tulee ne remontit. Vaikka ei kerralla tarvitse maksaa kuin vähitelle rahoitusvastikkeessa, niin putkisaneeraus tekee kuitenkin pääkaupunkiseudulla kaksioon jo lähes 100 000 euron laskun. Siinä perikunnilla ja meillä muillakin on vitsit vähissä. Eikä ne remontit lopu koskaan.
Appivainaan vastikkeessa oli silloin jo putkiremonttilisää, putkiremontti kahdeksankerroksiseen, Helsingissä sijaitsevaan kerrostaloon tehtiin 2014-2015. Vuokratontin tonttivuokran monivuotisen korotuksen alkua mies ei sentään enää joutunut maksamaan, se meni vasta asunnon uuden omistajan vastikkeeseen.
Samaa sanovat podcastissa juuri kuuntelin
Voi hyvänen aika ! Jos ne sanoo noin niin on tosi kyseessä
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus päätti: Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä. Eli pitää tehdä lämmitysremontti tai lämmittää kalliilla bioöljyllä."
Nyt on jo hyväksytty NS. hybridi lämmitys kun Ylen uutisissa oikein oli.
Vanhaa toimivaa öljypoltikta ei tarvitse romuttaa.
Öljyllä voi lämmittää talven kovimmilla pakkasilla kun ilpin sähköstä pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus päätti: Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä. Eli pitää tehdä lämmitysremontti tai lämmittää kalliilla bioöljyllä."
Pakkasilla voisi käyttää öljyä ja muuten käytössä olisi toinen lämmitysmuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut av lla jo 20 vuotta. Tää asuntojen hintojen romahdus on ollut jonkunlainen kestosuosikki. Vielä odotellaan.
No kyllä mun mielestä voidaan jo puhua romahduksesta kun asuntojen hinnoista on sulanut pääkaupunkiseudulla kolmessa vuodessa kolmannes.
Asun maakunnassa ja hinnoista on sulanut noin puolet pois. Ostin omani halvalla nuorena ysärillä, eikä mua haittaa. Heitä haittaa, jotka maksoi asunnosta velkarahalla 200 000 ja nyt saa hädintuskin 100000.
Olen varma, ettei lasku pysähdy tähän. Toisaalta asuntojen hinnat kohosi jo järjettömän korkeiksi maan palkkataso huomioiden. On niissä ilmaa, mutta se ei lohduta velkavankeudessa eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta jatkossa pitää lämmittää bioöljyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten 70- luvun alkuperäisessä olevasta omakotitalosta pyydetään 100 000 eur tai yli. ei ihme ettei mene kaupaksi.En maksaisi kuin max 60-70000 eur, jos hyvällä paikalla, kuitenkin kaikki putkirempat, kylppäri ja keittiöremontin tehtävä.
Joo. Asuntojen hintojen jatkuva nousu on ylipäätään järjetön ajastusmalli. Asunto vanhenee, rapistuu, ja hinnan pitäisi tippua siinä missä käytetyn auton. 50-70 vuotiaiden asuntojen hinnat on olleet poskettomia. Samalla hinnalla saa melkein jo tuliterän kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut av lla jo 20 vuotta. Tää asuntojen hintojen romahdus on ollut jonkunlainen kestosuosikki. Vielä odotellaan.
Jep. Kun mieheni kanssa ostettiin asunto 20 vuotta sitten Helsingistä, niin jo silloin oli asuntokuplat ihan just räjähtämässä ja hinnat romahtamassa. Ei kannata ostaa plaaplaa. Ostettiin silti ja ihan velaksi. Velka on maksettu ja asunnon hinta on tuplaantunut 20 vuoden aikana. Varottelijat asuvat yhä vuokralla ja odottavat hintojen romahtamista. Eipä olisi meilläkään nyt varaa ostaa näillä hinnoilla omaa asuntoa, ei varmaan saataisi edes niin paljon lainaa. Hyvä kun ei uskottu mihinkään romahduksiin.
Täällä pohjanmaalla on pyynnit suurin piirtein samoja kun 10 vuotta sitten, ei nousua mutta ei laskuakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kun mieheni kanssa ostettiin asunto 20 vuotta sitten Helsingistä, niin jo silloin oli asuntokuplat ihan just räjähtämässä ja hinnat romahtamassa. Ei kannata ostaa plaaplaa. Ostettiin silti ja ihan velaksi. Velka on maksettu ja asunnon hinta on tuplaantunut 20 vuoden aikana. Varottelijat asuvat yhä vuokralla ja odottavat hintojen romahtamista. Eipä olisi meilläkään nyt varaa ostaa näillä hinnoilla omaa asuntoa, ei varmaan saataisi edes niin paljon lainaa. Hyvä kun ei uskottu mihinkään romahduksiin.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Eläkeläisten lapset perivät niiden asunnot ja kesämökit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pohjanmaalla on pyynnit suurin piirtein samoja kun 10 vuotta sitten, ei nousua mutta ei laskuakaan
Niin meidänkin kaupungissa, mutta asunnot eivät mene kaupaksi. Tuttu on myynyt perikunnan asuntoa sisarensa kanssa nyt 9 kuukautta.
Tämäkin on pelkästään välittäjän propagandaa. Yrittää kannustaa myymään, että saisi itse jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten 70- luvun alkuperäisessä olevasta omakotitalosta pyydetään 100 000 eur tai yli. ei ihme ettei mene kaupaksi.En maksaisi kuin max 60-70000 eur, jos hyvällä paikalla, kuitenkin kaikki putkirempat, kylppäri ja keittiöremontin tehtävä.
Jos 100 000 on absurdi hintapyyntö peruskuntoisesta 1970-luvun omakotitalosta jota ei voi oikeasti korjata kuin catepillarilla ja täyttämällä älvärin tilauslomake niin hinnan pudottaminen 60-70t€ tasolle ei muuta tilannetta mitenkään.
Tällaisen kohteen oikea hinta on tontin arvo miinus purkukulut.
Eli Helsingissä yli satatonnia. Talo puretaan ja tilalle rakennetaan 3-4 erillistaloa tai kaksi paritaloa.
No, jokainen voi tehdä oman stressitestin vaikka laskien vuoden työttömyyden vaikutuksen omaan talouteen. Ansiosidonnaisen porrastamisen laskureita löytyy netistä.
Itse saisin ehkä juuri ja juuri asunnon pidetttyä, mutta siis pitäisi hakea lyhennysvapaata ja jos tulisi joku isompi yllättävä meno, niin helposti olisi asunnon myynti edessä.
Vierailija kirjoitti:
No kamelikuskit ostaa helsingin asunnot
Kela maksaa??
Kunhan 12kk Euribor saadaan taas sinne 4-5% kiitos Trumpetterin loputtoman sodan, alkaa asuntomarkkinoilla tapahtua. Suomalaisten talous ei tule kestämään enää uuttaa korkopiikkiä.
Potkulaki on voimassa. Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
No, jokainen voi tehdä oman stressitestin vaikka laskien vuoden työttömyyden vaikutuksen omaan talouteen. Ansiosidonnaisen porrastamisen laskureita löytyy netistä.
Itse saisin ehkä juuri ja juuri asunnon pidetttyä, mutta siis pitäisi hakea lyhennysvapaata ja jos tulisi joku isompi yllättävä meno, niin helposti olisi asunnon myynti edessä.
Ja kannattaa muistaa, että ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa työtulovähennystä.
Asunnot ovat ensisijaisesti ihmisten koteja, eikä sijoituskohteita. Ja jos vaihdat asuntoa, hintataso näkyy myös uudessa kodissa.
Ja mitä tulee asunnon arvonnousuun tai laskuun, hyöty tulee omistusasunnoissa asumismukavuutena, vapautena ja halvempana asumiskuluna.
Minulla on pari asuntoa ja jos lasken remonttikulut ja saadun hyödyn laadukkaasta asumista, niin ollaan reilusti plussalla, vaikka hintalappu ei ehkä ole sama, mitä olen maksanut. Myös mieluisalla asumisella on rahallinen arvo, eikä pelkästään myyntiarvolla. Ja näin luulen suurimman osan ajattelevan.