Ikäviä kokemuksia tänään fysioterapiassa
Kävin nyt ensimmäistä kertaa fysioterapiassa kun kunto on päässyt aika huonoksi pitkän työttömyyskauden aikana. Pitkään olen vältellyt, sillä aikanaan ryhmäliikunta tms. tunneista jäi erittäin ikävä olo. Pahimmat odotukseni kävivät kuitenkin toteen. Heti alkuun fysioterapeutti käski tehdä jonkun liikkeen siinä penkin vieressä. En edes oikein ymmärtänyt mitä siinä piti tapahtua, jotain että noustaan ja pidetään kädet tietyllä tavalla ja samalla vielä hallitaan keskivartaloa tai jotain. Yritin kyllä mutta kroppa ei vaan totellut. Jalat tärisi ja tasapaino meni miten sattuu.
Se katsoi siinä hetken ja lopulta sanoi että tämähän on ihan perusasia, ei tässä mitään ihmetemppuja ämmältä pyydetä. ja kommentoi vielä lopuksi, etten ole tainnut edes kävellä kuin kotona tai ulkona autolle vuosiin.
Itselle tuli vaan olo että hetkinen minä tulin tänne juuri siksi kun en osaa näitä asioita. Koko iltapäivän tämä on minua vaivannut kun tuli niin sellainen olo että olin jotenkin vääränlainen asiakas sinne. Nyt vähän mietin että pitäisikö etsiä joku toinen paikka vai onko tämä vaan sitä normaalia meininkiä fysioterapiassa. Onko kenelläkään kokemuksia tai jotakin hyvää paikkaa suositella?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista, jos puhuu ämmästä. Mutta se on oikein, että kertoo tiettyjen liikkeiden olevan sellaisia, joihin potilaan pitäisi pystyä.
Jotenkin nyt en usko, että fyssari olisi ämmitellyt aloittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle yksi fysioterapeutti tk:n puolella alkoi saarnata painosta. Tokaisin,että tiedän olevani läski ja teen asialle koko ajan jotain. Tuhisi vaan vastaukseksi. Ja itse haisi tupakalla.
Fysioterapeutin kuuluukin kertoa asiasta jos ylipaino rasittaa niveliä. Toki fyssarin on osattava tuoda se kohteliaasti ja asiallisesti esille.
Kyllä ne keinot keksii jotta jättää kaikenmoiset tarkastuskäynnit väliin. Lapsena koululääkäri ja sitten työterveys tai fysioterapia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroonisen sairauden takia joudun minäkin käymään fysioterapiassa usein, ja kaikki fyssarit, jotka ovat auttaneet minua, ovat olleet todella mälsiä. Jokukin kerran kun luulin kehittyneeni pitkälle liikesarjassa totesi että takapakkia on menty ei kun pari päivää niin alkupisteessä. Itkin autossa.
Niin no, mikä tuossa nyt on ongelmana, että hän totesi faktan? Jos on tullut takapakkia niin sitten on tullut takapakkia ja sen fyssarin työ on siitä ihan rehellisesti kertoa. Ei hän voi teeskennellä, että kaikki on mennyt hyvin jos kerta edistystä ei ole tullut. Silloin katsotaan mikä on mennyt vikaan ja tehdään tarvittaessa muutoksia että jatkossa tulee edistystä takapakin sijaan. Mullakin joskus fysiossa jokin liike ei ole auttanut, ja sitten se vaihdettiin vaan toiseen, joka toimi paremmin.
Se on kuitenkin fyssarin työ auttaa ja tukea vaikeinakin hetkinä eikä musertaa toista. Ja toki täytyy tunnustaa jos ei ole edistystä mutta voi sen hoitaa hienovaraisemmin. Tuollainen lähestymistapa voi toimia jonkinlaisena "herättäjänä" kuten joku asiaa luonnehti, mutta herkemmälle ihmiselle ei kyllä
AP oliko se fyssari mies vai nainen
Ap on terveenä syntynyt ihminen, joka ei ole tehnyt mitään kuntonsa eteen, ja kuvittelee että fyssari ottaa taikasauvan ja simsalabim, nyt olet taas hyvässä fyysisessä kunnossa. Mitään ei saa teettää, mitään ei saa kysyä, mitään ei saa sanoa.
Samalla muut kuntoutuvat aivoinfarktin jälkeen taas toimiviksi peleiksi.
Kävin joskus fyssarilla, koska jaloissani oli yhtäkkisiä kipuja joka puolella (myöhemmin oikea syy selvisi). Fyssarin mielestä nilkkojeni liikkuvuuden pitäisi olla suurempi, koska minun on vaikeaa päästä oikeaoppiseen kyykkyyn. Olen kyllä lapsesta asti ollut hyvin liikunnallinen, mutta sääret ovat pitkät muuhun kehoon nähden.
Kävely, juoksu ja kyykkyyn meno onnistuu aivan hyvin, mutta jälkimmäinen ei ilman, että kantapäät nousevat maasta. Olin aikanaan mm. jalkapallossa yksi joukkueen kovakuntoisimmista pelaajista ja sen jälkeenkin liikkunut paljon, mutta fyssarin mielestä tuo etten pääse oikeaoppiseen kyykkyyn vaatii nilkan liikkuvuusharjoitteita. En kyllä tehnyt niitä sitten yhtään kun en näe mitään järkeä korjata asiaa joka ei ole edes ongelma.
Melkoisella varmuudella sinulle ei sopivaa paikkaa löydykään.
Jatka vaan siellä lähiökuppilassa niin kuin tähänkin asti.
Oliko ap:lla siis joku vamma / vaiva, jonka takia hakeuduit nimenomaan fysioterapeutille, etkä vaikka palkannut pt:tä? Fyssari on kuntoutuksen ammattilainen. Kuntoutus ei tarkoita siis liikunnanohjausta, vaikka sekin toki on osa sitä työtä.
Ap veti herneen nenään, se totuus koskee, fyssari sanoo totuuden, etkä kestänyt kuulla sitä.
Miten sinulla riittää työtä tekevänä aika moiseen satuiluun, persu? Menisit ajoissa nukkumaan ja selvinpäin töihin, niin olisi sinustakin muuhun kuin nojailemaan firman vessan seinään. Vai oliko se niin, että et sitten kuitenkaan ole toissä. Fyssaria ei ole ikinä nähnytkään, paitsi valokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään. Siis miten.sait ryhmäliikunnan vedettyä tähän mukaan? Ja muutenkin ap kuulostaa aika lailla yksinkertaiselta mimosalta.
Toki ap vain trollaa keksityllä tarinallaan.
Kaikki muuttuu ihottaviksi kun tajutaan että ihan itse sitä pitäs tehdä jotain, oli sitten kyseessä jumpan alotus tai laihdutus tms.
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus fyssarilla, koska jaloissani oli yhtäkkisiä kipuja joka puolella (myöhemmin oikea syy selvisi). Fyssarin mielestä nilkkojeni liikkuvuuden pitäisi olla suurempi, koska minun on vaikeaa päästä oikeaoppiseen kyykkyyn. Olen kyllä lapsesta asti ollut hyvin liikunnallinen, mutta sääret ovat pitkät muuhun kehoon nähden.
Kävely, juoksu ja kyykkyyn meno onnistuu aivan hyvin, mutta jälkimmäinen ei ilman, että kantapäät nousevat maasta. Olin aikanaan mm. jalkapallossa yksi joukkueen kovakuntoisimmista pelaajista ja sen jälkeenkin liikkunut paljon, mutta fyssarin mielestä tuo etten pääse oikeaoppiseen kyykkyyn vaatii nilkan liikkuvuusharjoitteita. En kyllä tehnyt niitä sitten yhtään kun en näe mitään järkeä korjata asiaa joka ei ole edes ongelma.
Fyssari on oikeassa, koska oikeaoppinen kyykky ei ole vain yksi liike, vaan se vaatii nivelten optimaalista liikkuvuutta, lihastasapainoa ja liikeratojen hallintaa. Nilkan dorsifleksio (nilkan koukistus eteenpäin) on tärkeä osa kyykkyä, ja rajoittunut liikkuvuus voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa kompensaatioita polvissa, lonkissa tai alaselässä. Vaikka et tunne kipua nyt, nämä kompensaatiot voivat altistaa vammoille tai heikentää suorituskykyä tulevaisuudessa.
Lisäksi, vaikka sääret olisivat pitkät ja kyykky tuntuisi luonnolliselta kantapään nostamatta, kyse ei ole vain onnistumisesta, vaan liikeratojen turvallisuudesta ja tehokkuudesta. Fyssarin ehdottamat nilkan liikkuvuusharjoitteet eivät siis ole turhia vaan ne parantavat liikkeen laatua, vähentävät riskejä ja voivat jopa helpottaa muita liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko puhua itse myös jotain? Jos ei ymmärrä mitää terapeutti sanoo, niin kysyy uudestaan ja sanoo että kuule en oo käynyt ennen niin voisitko selittää ja näyttää mitä pitää tehdä. Oletko hyvin herkkähipiäinen ja loukkaannut heti?
Kaipa nyt ammattilaisen luulisi tarjoavan apua jos koulutus ja kaikki. Ei kai sitä nyt siivoajaakaan rueta auttelemaan...
Kyllä minulla on tapana ollut kysellä, oli sitten lääkäri tai terapeutti, jos en ymmärrä tai luulen etten ymmärrä mitä se sanoo. Ei ole tullut loukkaantumisia eikä vittuilua tästä. Miten ihmeessä vedät siivoojan tähän?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tarvinnut kun urheilullinen olen
Urheilulliset ihmiset tarvitsevat fyssaria usein jopa enemmän kuin vähemmän liikkuvat. Esim olympiaurheilijat ja muut ammattiurheilijat käyvät säännöllisesti fysioterapiassa ja liikkuvuusharjoitteissa, vaikka he olisivat huippukunnossa. Samaten he altistuvat helposti rasitusvammoille, koska keho on koko ajan kovalla koetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapia on huuhaata ja huruoppia. Venyttelyllä, juoksulla ja ruokavaloin muutoksilla on aikoinaankin kaikki pärjänneet
Ai liikuntakyvyttömät? Selvä.
Liikuntakyvyttömät ovat asia erikseen. Ainakin jos heti syntyessä. Toki monella se on opittu tapa valitettavasti jota tuhisiat ja piipertäjät sitten tukee ja mielenosoittaa heidän puolesta
'Tuhisika' = Tukisika?
Niin no, mikä tuossa nyt on ongelmana, että hän totesi faktan? Jos on tullut takapakkia niin sitten on tullut takapakkia ja sen fyssarin työ on siitä ihan rehellisesti kertoa. Ei hän voi teeskennellä, että kaikki on mennyt hyvin jos kerta edistystä ei ole tullut. Silloin katsotaan mikä on mennyt vikaan ja tehdään tarvittaessa muutoksia että jatkossa tulee edistystä takapakin sijaan. Mullakin joskus fysiossa jokin liike ei ole auttanut, ja sitten se vaihdettiin vaan toiseen, joka toimi paremmin.