Tässä 10 ehdotustani koulusurmien ehkäisemiseksi!
1) Vanhempien vastuuta lastensa kasvatuksesta lisätään vähentämällä mahdollisuuksia tarpeettomasti sysätä kasvatusvastuu yhyeiskunnalle.
2) Lasten oikeuksia kavennetaan siltä osin, kun ne liittyvät haistatteluun, toimimiseen vanhempien tahtoa vastaan tai näiden tietämättä. Myös muiden aikuisten oikeutta puuttua lasten käyttäytymiseen tai perheissä ulospäin näkyviin ongelmiin helpotetaan.
3) Nuorten koulu- ja mielenterveystyöhön osoitetaan riittävät resurssit, jotta on mahdollista tehdä myös riskikartoittavaa ja ennaltaehkäisevää toimintaa.
4) Viranomaisten tiedonvaihto keskenään tehdään mahdolliseksi tietosuoja- ja terveystietokysymyksistä välittämättä.
5) Lääkäreille säädetään velvollisuus raportoida muiden turvallisuuteen vaikuttavista mielenterveysongelmista.
6) Käsiaseiden saatavuutta kiristetään huomattavasti.
7) Poliisille säädetään valtuudet tarvittaessa puuttua jo epäilyyn rikoksen uhasta.
8) Netin viharyhmät viranomaisvalvontaan.
9) Nuoret tytöt kasvataan olemaan tarpeettomasti syrjimättä ja pihtaamatta myös poikajoukon vähemmän suosittuja poikia kohtaan.
10) Kouluihin nollatoleranssin lisäksi arkarat sanktiot koulukiusajille (määräaikainen erottaminen)
Kommentit (8)
Tarkoitin ysillä lähinnä sitä, että mielestäni kaikissa kolmessa tapauksessa teko olisi melko varmasti estynyt, jos pojilla olisi ollut mukava tyttöystävä jakamassa ajatuksia ja muutenkin pehmentämässä.
Noi säännöt lisäisivät entisestään hurjasti huostaanottoja. Mistä kaikille oireileville laitospaikat ? Nyt jo sijaisperheistaä ja perhekodeista pulaa, eikä ne muutenkaan ole hyvä vaihtoehto lapselle.
Huostaanotettut lapset ovat harvoin tyytyväisiä ratkaisuun ja luulenpa, että juuri nämä huostaanotetut tekisivät mm. koulusurmia.
Tuo 10 on aika hyvä. Tänä päivänähän ne koulukiusatut erotetaan eli joutuvat laitoksiin. Otetaan huostaan vanhemmiltaan, vain siksi ettei kouluun uskalla mennä.
Asennekastatusta tarvitaan molemmille sukupuolille. Pakko on eri asia.
on ristiriidassa sitä seuraavien kohtien kanssa jossa luettelet keinoja lisätä yhteiskunnan vastuuta.
mutta yritäppä saada esim. kateellisuuteen taipuvainen ihminen sellaiseksi joka ei kadehdi muita, helposti erilaisista ihmisistä kuin itse ärsyyntyvä ihminen tulemaan kaikkien kanssa toimeen, erilaiset arvot ja kasvatuksen kotona saaneen lapsen tulemaan toimeen täysin erilaiset arvot ja kasvatuksen saaneen lapsen kanssa. Olisikohan kuitenkin niin, että vastuu oikeasti on VANHEMMILLA. Aikuisten on aika itse miettiä tekemisiään ja mikä vaikutus esim. sen naapurin dissaamisella on lapsen saamiin mielikuviin hyvästä käyttäytymisestä. Jos on toisia kiusaavat vanhemmat on yleensä myös toisia kiusaavat lapset ja päinvastoin.
Minua ainakin koulussa kiusasivat pojat, eivät toiset tytöt. En tajua, miksi uhreille yhä vieläkin sälytetään syyllisyys päälle. Kotkassa sisarukset menestyivät, veli ei, veli sai tappaa siskonsa. Nuori mies on kummallinen ja tytöt eivät halua seurustella, miehellä oikeus tappaa luokallinen tyttöjä. Nainen ei anna treffien päättyessä, hänet saa raiskata. TÄTÄKÖ te äiteinä haluatte?
mun kaunis ja fiksu tyttöni ei todellakaan suostu panemaan sun rumaa , plösöä, kaljuuntuvaa ja typerää nico-petteriäs vain sen takia että nico-petteri ei pimahda ku ei saa pillua.
anna itse luusereille pildee, sillähän voisit elättää itses vaikka kiertävänä syrjäytyneiden panotätinä. Joo ja sossu maksasis sun palveluistas.
Kaikki eivät harrasta seksiä kenen tahansa kanssa ja minua et olisi saanut kirveelläkään sänkyyn epämiellyttävän näköisen tyypin kanssa!! Lisäksi seksielämäni alkoi vasta kun tapasin elämäni rakkauden, joten sori etten ollut jakelemassa kaikille samaa koulua käyville :).