Normaaliaika pysyväksi! Kesäaika lopetettava
On ihanaa herätä maaliskuussa valoisiin aamuihin. Kiitos normaaliajan. Valitetettavasti pian pimeys koittaaa, kun siirrytään kesäaikaan.
Kommentit (354)
Länsi-Suomessa on terveemmät ihmiset eli on kyllä pakko uskoa, että valoisammalla illalla on positiiviset terveyshyödyt, kun ihmiset ehtivät liikkumaan ja ulkoilemaan enemmän.
Nyt on näin, mutta toivottavasti tämä herää eloon ja ennen 2030 luvulle siirtymistä kesäaikam siirtyminen olisi historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuihminen ja herään joka aamu ennen kuutta, mutta silti haluan pysyvän kesäajan. Olen virkeä aamulla ilman valoakin, mutta kaipaan valoa illalla koska liikun silloin paljon ulkona. Aamulla teen töitä sisätiloissa enkä tarvitse luonnonvaloa.
Tämäpä se juttu onkin, että aamuvirkuille kesäaika on parempi, koska teille ei ole merkitystä onko aamulla valoisaa vai ei, kun olette pirteitä kuitenkin.
Sen sijaan meille aamu-unisille se aamun valo on äärimmäisen tärkeää, että pystyy edes jotenkin heräämään. Lisäksi kesäajassa joutuu elämään tuntia aiemmassa rytmissä, mikä ei sovi aamu-unisille yhtään.
No jaa, kyllä mä aamuvirkkuna mielummin kuitenkin haluan aamuun valoa, koska ulkoilen aamuisin. Ja mielestäni se on luonnollista, että aamulla on valoisaa kuin herätään ja lähdetään liikkeelle, illalla taas saa tulla hämärää kun rauhotutaan kotiin ja nukkumaan. Suomessa nyt tietenkin kärjistetysti talvella on melkein koko ajan pimeää ja kesällä valoisaa. Aivan turhia nämä siirtelyt.
Mitä nämä puheet aamun valosta oikein on? Pysyvän talviajan valitseminenhan ei tuo pimeään vuodenaikaan yhteen enempää aamun valoa. Talviaamut ovat säkkipimeitä siitä huolimatta, että on talviaika.
Mitä väliä tällä on Suomessa? Suomi on niin pohjoisessa, että täällä vain hyvin vähän aikaa vuodesta keskivaloisaa. Valostuminen/pimentyminen on niin nopeaa ja ääripäät niin suuret, että täällä on lähes puolet vuodesta joko semivaloisasta todella valoisaan tai semipimeästä todella pimeään. Mikään viisarien veivaaminen ei tätä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen iltavirkku ja juuri siksi tarvitsen valoa aamuun! Illat pärjään joka tapauksessa mutta aamuheräämiset pimeässä on vaikeita.
En ymmärrä miksei meidän oikeiden iltavirkkujen tarpeita huomioida tässä yhteiskunnassa koskaan? Vaan edelleenkin olemme syrjitty enemmistö.
Missä kohtaa vuotta sinä sitä valoa tarvitsisit aamuihisi? En oikein ymmärrä mistä aamun valosta näissä keskusteluissa aina puhutaan, kun fakta on se, että talvikaudella aamut ovat pimeitä, oltiin kummassa tahansa ajassa, ja kesällä taas aamut ovat valoisia joka tapauksessa. Aamuihin ei oikein saa lisää valoa millään. Suurin ero on siinä, kuinka paljon valoisia tunteja osuu yleisimpään valveillaoloaikaan, ja silloin kesäajassa valoisia tunteja pystytään vuositasolla hyödyntämään enemmän. Talviajassa nimittäin aurinko paistaisi kesäisin enemmän yöllä.
Tavallisesti aamu-uninen lapsi on kevään edetessä alkanut heräämään julman aikaisin vaikka on pimennysverhot. Hyvä kun siirretään kelloja!
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesti aamu-uninen lapsi on kevään edetessä alkanut heräämään julman aikaisin vaikka on pimennysverhot. Hyvä kun siirretään kelloja!
Eipä tämä tuo ongelmaasi kuin hetkellisen ratkaisun. Muutaman viikon päästä aurinko nousee taas yhtä aikaisin ja sitten pitkään paljon aikaisemmin.
En siirrä kellojani. Jään normaaliaikaan pysyvästi.
En jaksa enää niitä tuskaisia, kylmiä ja väsyneitä aamuja mitä tämä siirto tuo tullessaan.
Ei auta vaikka kuinka itket asiasta täällä. Itse nautiskelen kun kesäaika- valittajat kitisee.
Huomenna on valoisaa kahdeksaan asti. Ihanaa!
Odotan jo syksyä. Minusta on ihanaa,kun illat hämärtyy ja kaikki rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä tuo ongelmaasi kuin hetkellisen ratkaisun. Muutaman viikon päästä aurinko nousee taas yhtä aikaisin ja sitten pitkään paljon aikaisemmin.
Kyllä se myös auttaa minua menemään aikaisemmin nukkumaan.
Harva se päivä ympäri vuoden joutuu heräämään, milloin tunnin milloin useamman, normaalia aikaisemmin työn, lasten, lemmikkien, matkojen jne. takia. Mutta kun kerran vuodessa joutuu yhtenä aamuna heräämään tunnin aikaisemmin kesäaikaan siirtymisen takia, niin silloin on maailma sekaisin ja terveys koetuksella jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se myös auttaa minua menemään aikaisemmin nukkumaan.
Jaa se, että paistaa iltamyöhään ja koko vuorokautena ei ole edes lyhyttä pimeää hetkeä? Jorinoissasi ei ole kyllä mitään järkeä. Kumoat omat väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Odotan jo syksyä. Minusta on ihanaa,kun illat hämärtyy ja kaikki rauhoittuu.
Samaa mieltä. Valoisuus on aluksi hienoa, mutta kyllä se täydellinen pimeyden puuttuminen alkaa ottaan pannuun viimeistään heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika pysyväksi. Lisää valoisia tunteja iltaan, jolloin ihmiset jaksavat liikkua kodinnulkopuolella enemmän. Edistää kansanterveyttä ja palveluiden käyttöä, eli taloutta. Pilkkopimeässä ihmiset jäävät helpommin kotisohville.
Oletko ikinä perehtynyt, kuinka suuri vaikutus kesäajalla on? Voin kertoa. Erittäin minimaalisesti vaikuttaa iltojen valoisuuteen, koska aikana jolloin kesäaika on iltojen valoisuuteen vaikuttaa vuodenajan kierto. Oltiin nyt kesäajassa tai sen sijaan olisi edeleen normaaliaika kumpikaan ei vaikuta tällä ajanjaksolla iltojen valoisuteen radikaalisti toista enemmän tai vähemmän. Se vaikutus näkyy aamuissa.
Vierailija kirjoitti:
Harva se päivä ympäri vuoden joutuu heräämään, milloin tunnin milloin useamman, normaalia aikaisemmin työn, lasten, lemmikkien, matkojen jne. takia. Mutta kun kerran vuodessa joutuu yhtenä aamuna heräämään tunnin aikaisemmin kesäaikaan siirtymisen takia, niin silloin on maailma sekaisin ja terveys koetuksella jne. jne.
Ootko noin yksinkertainen ja väität kellojen siirtelyssä olevan kyse tuosta.
Ikuinen kesäaika tai nykyinen kellojen siirto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuihminen ja herään joka aamu ennen kuutta, mutta silti haluan pysyvän kesäajan. Olen virkeä aamulla ilman valoakin, mutta kaipaan valoa illalla koska liikun silloin paljon ulkona. Aamulla teen töitä sisätiloissa enkä tarvitse luonnonvaloa.
Tämäpä se juttu onkin, että aamuvirkuille kesäaika on parempi, koska teille ei ole merkitystä onko aamulla valoisaa vai ei, kun olette pirteitä kuitenkin.
Sen sijaan meille aamu-unisille se aamun valo on äärimmäisen tärkeää, että pystyy edes jotenkin heräämään. Lisäksi kesäajassa joutuu elämään tuntia aiemmassa rytmissä, mikä ei sovi aamu-unisille yhtään.
No jaa, kyllä mä aamuvirkkuna mielummin kuitenkin haluan aamuun valoa, koska ulkoilen aamuisin. Ja mielestäni se on luonnollista, että aamulla on valoisaa kuin herätään ja lähdetään liikkeelle, illalla taas saa tulla hämärää kun rauhotutaan kotiin ja nukkumaan. Suomessa nyt tietenkin kärjistetysti talvella on melkein koko ajan pimeää ja kesällä valoisaa. Aivan turhia nämä siirtelyt.
Mitä nämä puheet aamun valosta oikein on? Pysyvän talviajan valitseminenhan ei tuo pimeään vuodenaikaan yhteen enempää aamun valoa. Talviaamut ovat säkkipimeitä siitä huolimatta, että on talviaika.
No jos on eläkkeellä tai työtön, niin silloin voi herätä myöhemmin ja ulkoilla keskellä päivää valoisalla toisin kuin ihmispolot, jotka ovat sen valoisan ajan työpaikalla. Kulkevat pimeässä aamulla töihin ja palaavat pimeässä illalla kotiin. Viikonloppuna näkevät, että juu, nousee se aurinko vieläkin
Minä siirrän viisareita taaksepäin, haittaaks se? Eihän se ole kuin 2 tunnin aikaero.