Normaaliaika pysyväksi! Kesäaika lopetettava
On ihanaa herätä maaliskuussa valoisiin aamuihin. Kiitos normaaliajan. Valitetettavasti pian pimeys koittaaa, kun siirrytään kesäaikaan.
Kommentit (374)
Ehdotan kompromissia, käyttöönotettava uusi aika määräytyisi molempien kausittain vaihtelevan ajan väliin, niin että kelloja siirrettäisiin vain puoli tuntia, tunnin sijasta. Hyvä nimitys tälle voisi olla keskiaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen iltavirkku ja juuri siksi tarvitsen valoa aamuun! Illat pärjään joka tapauksessa mutta aamuheräämiset pimeässä on vaikeita.
En ymmärrä miksei meidän oikeiden iltavirkkujen tarpeita huomioida tässä yhteiskunnassa koskaan? Vaan edelleenkin olemme syrjitty enemmistö.
Nimenomaan me oikeat iltavirkut pärjäämme paremmin kesäajassa. Aamuja ei helpota mikään.
Saat pärjätä missä ajassa haluat mutta isompi osa suomalaisista haluaa normaaliajan takaisin koska me pidämme siitä enemmän ja se on terveellisemmäksi todettu tutkimustenkin mukaan.
Mihin sen terveellisyys muka perustuu? Siihenkö, että talvella ulkoilu on töiden jälkeen ankeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika on liikkuville ja toimeliaille paras aika. Fossiilit ja vähän hitaammat kai liputtaa NL aikaan kuuluvaa aikaa.
Kesäaika just on moskovan aika 😁
Ymmärsit väärin mitä toi edellinen kirjoittaja tarkoitti "NL ajalla". Ei Moskovan aika vyöhykettä, vaan sitä että se normaali ajan noudattaminen ympäri vuoden (mitä monet vanhemmat ihmiset haikailee) oli voimassa menneinä vuosikymmeninä yli 40 vuotta sitten, eli silloin kun NL oli myös olemassa.
😁 itsellesi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kesä on valoisa ilman kesäaikaa, joten ehdottomasti normaaliaika!
Oletko sinä edes elänyt mainostamaasi normaaliaikaa? Luulenpa, että et tiedä siitä mitään. Minä olen elänyt aikuiseksi asti sitä, enkä totta vie halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat alkoivat pimenemään ikävän aikaisin, saati sitten syyskuussa jo heti opinnoista tai töistä tullessa sai viritellä keinovaloa asumukseen.
Minäkin olen elänyt sitä normaaliaikaa aikuiseksi saakka ja olen ehdottomasti normaaliajan puolella. Olen inhonnut kesäaikaa siitä saakka, kun se tuli.
Tosiaankin. Aina oli illalla pimeää. Joku juoppo siitä yleensä nautti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen iltavirkku ja juuri siksi tarvitsen valoa aamuun! Illat pärjään joka tapauksessa mutta aamuheräämiset pimeässä on vaikeita.
En ymmärrä miksei meidän oikeiden iltavirkkujen tarpeita huomioida tässä yhteiskunnassa koskaan? Vaan edelleenkin olemme syrjitty enemmistö.
Nimenomaan me oikeat iltavirkut pärjäämme paremmin kesäajassa. Aamuja ei helpota mikään.
Saat pärjätä missä ajassa haluat mutta isompi osa suomalaisista haluaa normaaliajan takaisin koska me pidämme siitä enemmän ja se on terveellisemmäksi todettu tutkimustenkin mukaan.
No ei ole. Ei ole terveellistä herätä aamulla klo 2 jälkeen auringon valoon ja aikaiseen porotukseen helteellä. Raikkaammat kesäaamut on miellyttävämpiä ja illan viiletessä voi on valoisaa aikaa sopivasti.
Pimennysverhot on keksitty.
Niin on ja niitä voi valittamisen sijaan käyttää myös illalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kesä on valoisa ilman kesäaikaa, joten ehdottomasti normaaliaika!
Oletko sinä edes elänyt mainostamaasi normaaliaikaa? Luulenpa, että et tiedä siitä mitään. Minä olen elänyt aikuiseksi asti sitä, enkä totta vie halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat alkoivat pimenemään ikävän aikaisin, saati sitten syyskuussa jo heti opinnoista tai töistä tullessa sai viritellä keinovaloa asumukseen.
Minäkin olen elänyt sitä normaaliaikaa aikuiseksi saakka ja olen ehdottomasti normaaliajan puolella. Olen inhonnut kesäaikaa siitä saakka, kun se tuli.
Tosiaankin. Aina oli illalla pimeää. Joku juoppo siitä yleensä nautti
voi, juuri niin. se oli hyvää aikaa ennen kun normaali aikaa noudattaen saattoi jo syyskuun lopulla päivällis ajan jälkeen verhoutua syvenevään illan hämärään jok a armeliaasti kätki muiden ihmisten tuomitsevilta silmiltä popliini takin rinnuksille roiskuneen oksennuksen ja katkokävely etenimsen....
Tämäkin eu:n vika. Eu:sta ei tule kuin paskaa ja kusta. Milloin eroamme? Sitä päivää ootellessa.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika ehdottomasti vakiajaksi, illat valoisaksi kesät ja talvet, te aamukukkujat voitte painua suolle..
Näin päivävirkkuna herään itsestään 7-8 välillä, joten ei merkitystä kumpi aika on kunhan se perhanan siirtely lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika ehdottomasti vakiajaksi, illat valoisaksi kesät ja talvet, te aamukukkujat voitte painua suolle..
Näin päivävirkkuna herään itsestään 7-8 välillä, joten ei merkitystä kumpi aika on kunhan se perhanan siirtely lopetetaan.
Mikä siinä siirtelyssä muka on niin vaikeaa?
Olisi edes joku pysyvä asia jota ei muunnella eli aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Ei ole terveellistä herätä aamulla klo 2 jälkeen auringon valoon ja aikaiseen porotukseen helteellä. Raikkaammat kesäaamut on miellyttävämpiä ja illan viiletessä voi on valoisaa aikaa sopivasti.
Kesä ja kesäaika eivät ole sama asia.
Suurin ona kesästä on valoisaa jopa ympäri vuorokaiusen toukokuu loppu - elokuun alku. Sillä ollaanko kesä vai normaaliajassa ei ole merkitystä. Suurin osa talvikauden iltapäivistä ja illoista kun pääse töiatä 16.00 tai 17.00 olisi pimeitä kesäajassakin. Kesäajalla menetetään niitä aamun valoisia tunteja, mitä pysyvä normaaliaika toisi lisää syksyyn ja kevääseen, joita menetetään kesäaikaan siirryttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä ja kesäaika eivät ole sama asia.
Suurin ona kesästä on valoisaa jopa ympäri vuorokaiusen toukokuu loppu - elokuun alku. Sillä ollaanko kesä vai normaaliajassa ei ole merkitystä. Suurin osa talvikauden iltapäivistä ja illoista kun pääse töiatä 16.00 tai 17.00 olisi pimeitä kesäajassakin. Kesäajalla menetetään niitä aamun valoisia tunteja, mitä pysyvä normaaliaika toisi lisää syksyyn ja kevääseen, joita menetetään kesäaikaan siirryttäessä.
Mitä sinä teet niillä aamun valoisilla tunneilla syksyllä ja keväällä jos olet töissä? Katselet toimiston ikkunasta läppärin äärestä tai konepajan ikkunasta sorvin äärestä että onpa hienoa että nyt on valoisaa... ja sitte kun pääset töistä niin hämärä onkin just tulollaan. Mikä järki tuossa nyt olisi? Jos taas olet jo eläkkeellä niin silloinhan olet vapaa elämään vaikka itse valitsemassasi aikavyöhykkeessä, mutta älä kiusaa meitä muita jankkaamisella pysyvästä "normaaliajasta".
Nykyinen systeemi, kesä ja talvi aika on paras, ja eikä tässä ole tosiaankaan näköpiirissä sellaista muutosta että tästä luovuttaisiin. Että siinähän valitatte...
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä kello milloinkin aikaa näyttää? En ole koskaan huomannut että kesäajasta tai talviajasta olisi jotain erityistä haittaa.
Yksi tervejärkisimpiä kommentteja koko ketjussa...
Valitettavasti joillakin vaikuttaa menevän lähestulkoon elämä pilalle, kun kelloa siirretään tunnin verran kahdesti vuodessa. Pakko johtua jostain hoitamattomista pää vioista, ei voi muuten olla niin vaikeeta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Loppukesällä, syksyllä on parempi kun pimeä ei tule niin "aikaisin". Nykyinen systeemi on paras!
Ja mikä /ittu tässä kellojen siirtämisessä ylipäätään on niin vaikeata? Johan tätä on jostain 80-luvun alusta harjoiteltu, pitäisi yksinkertaisemmankin tietää mihin suuntaan sitä siirretään minäkin vuodenaikana. Ja nämä valitukset että menee unirytmi sekaisin , ja elämä pilalle ~pariks viikoksi kun kellon aika siirtyy yhdellä tunnilla... ihan oikeasti, oletteko te jotain vam masia tai mt ongelmaisia?
ps. ja nykyisestä systeemistä luopuminen ei tosiaankaan ole näköpiirissä lähiaikoina, lällällää......
Da da, Igor.
Itse olet "igor", koska nähtävästi sinulla on erimielisyyksiä koskien sama logiikka kuin heillä.
Eli se joka on eri mieltä kanssasi, on aina "igor" (heillä se on n ats|).
Vierailija kirjoitti:
Olisi edes joku pysyvä asia jota ei muunnella eli aika.
Kesäaika pysyväksi tai sitten mielummin siirrellään kelloja ja johan tuo on ollut jo pitkään 7kk ja talviaika 5kk.
Miten kellonsiirtohullut selviää vuorotöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä kello milloinkin aikaa näyttää? En ole koskaan huomannut että kesäajasta tai talviajasta olisi jotain erityistä haittaa.
Valitettavasti joillakin vaikuttaa menevän lähestulkoon elämä pilalle, kun kelloa siirretään tunnin verran kahdesti vuodessa. Pakko johtua jostain hoitamattomista pää vioista, ei voi muuten olla niin vaikeeta....
mutku mutku NORMAALI aika!!! Miksi siirtyä NORMAALI ajasta EPÄNORMAALI aikaan, apua hei!!! Mitä järkeä!!! pää räjähtää!!!
t. talviaika-autisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla.... normaalit ihmisethän ei juuri edes noteeraa koko kellon siirtoa kun kaikilla se menee automaattisesti. Mut pakko sitä sisältöä elämäänsä on jostain kaivaa.
Huvittavinta olisi että jos kellojen siirtämisestä luovuttaisiin, niin puolet hulluista menisi lopullisesti sekaisin kun valittiin "väärä aika" pysyväksi :D Eli nauttikaa hullut nyt kun saatte kuitenkin elää puoli vuotta siinä oikeassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kellonsiirtohullut selviää vuorotöissä?
3kk menee saikuttaessa ja terapiassa keväällä ja syksyllä, sitten on pitkät 2kk vuosilomat kuten julkisella sektorilla ja loppuajan voikin saikuttaa muista syistä.
Miksi et itse muuta omaa aikatauluasi haaveilemasi talviajan kanssa synkroniin? Mikä pakko just vain kesäaikaa havittelevíen on näin tehtävä? Senkun vaan siirrät omaa aikatauluasi