Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaaliaika pysyväksi! Kesäaika lopetettava

Vierailija
10.03.2026 |

On ihanaa herätä maaliskuussa valoisiin aamuihin. Kiitos normaaliajan. Valitetettavasti pian pimeys koittaaa, kun siirrytään kesäaikaan.

Kommentit (271)

Vierailija
261/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku aamuvirkku mummo joka ei töitä tee haluaa vain itselleen hyötyjä ja haluaa estää miljoonia työläisiä näkemästä päivänvaloa

Nimenomaan aamuvirkuille kesäaika on parempi. Meille aamu-unisille kesäaika on yhtä helvettiä, kun joutuu heräämään taas tuntia aiemmin kuin normaaliajassa. Lisäksi meille aamu-unisille aamun valo on tärkeää, että pystyy edes jotenkin heräämään, aamuvirkut kyllä heräävät pilkkopimeässäkin ilman mitään ongelmaa.

Olen aina ihmetellyt tuota sinun logiikkaasi, että aamuvirkut tykkäisivät talviajasta, kun siinä ei ole mitään järkeä. Mihin iltavirkku tarvitsee illan valoa, kun silloin ollaan pirteimmillämme? Luonnonvalon pointti on nimenomaan herättää ja tuoda energiaa, ei pitkittää nukkumaan käymistä. 

Kesäajan toivojat voisivat itse vapaaehtoisesti talvellakin herätä aina tuntia aiemmin töihin, kun niin kovasti tykkäävät aiemmasta rytmistä. Sitten saavat sitä valoa iltaansakin, kun pääsevät töistä aiemmin. 

Minä se tein juuri niin kuin sinä neuvoit. Meillä oli liukuva työaika ja omaa kaamosmasennusta helpotti juuri se, että älysin lähteä seiskaksi töihin. Työmatkani oli noin puolitoista kilsaa kävellen. Aamulla aiemmin lähtiessä autoliikenne oli hiljaisempaa, eli ei tullut siitäkään häiriötä. Pääsyy oli se, että joulukuun pimeydessä iltapäiväkolmelta oli vielä päivänvaloa, ei tarvinnut kaikkia kävelymatkoja tarpoa pimeässä, tuolloin aamukasillekin mennessä on pimeää kuin mörönpersiissä. Kevätmasennuksen minä taklaan sillä, että pidän aamujen valostuttuakin kattovaloja päällä kellojenvaihtoon asti ja vähän ylikin eli huijaan kroppaani. Nyt olen eläkkeellä ja aamuisin teen yhä samoin.

T kesäaikafa i

Tämä onkin muuten monille totta. Kesäajasta tykkäävät voivat talvella pitää rytminsä samana kuin kesäajassa. (Kunhan on joustava työaika.) Tai jossei ole, niin heräävät vain tuntia aiemmin talvella ja tekevät esim kotihommia, että saavat sen valoisan ajan käyttää muuhun.

Eli jos kesäaika on mielestäsi paras mieti miten pystyt pitämään sen rytmin kun talviaika koittaa.

Miksi et itse muuta omaa aikatauluasi haaveilemasi talviajan kanssa synkroniin? Mikä pakko just vain kesäaikaa havittelevíen on näin tehtävä? Senkun vaan siirrät omaa aikatauluasi 

Vierailija
262/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan kompromissia, käyttöönotettava uusi aika määräytyisi molempien kausittain vaihtelevan ajan väliin, niin että kelloja siirrettäisiin vain puoli tuntia, tunnin sijasta. Hyvä nimitys tälle voisi olla keskiaika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen iltavirkku ja juuri siksi tarvitsen valoa aamuun! Illat pärjään joka tapauksessa mutta aamuheräämiset pimeässä on vaikeita. 

En ymmärrä miksei meidän oikeiden iltavirkkujen tarpeita huomioida tässä yhteiskunnassa koskaan? Vaan edelleenkin olemme syrjitty enemmistö. 

Nimenomaan me oikeat iltavirkut pärjäämme paremmin kesäajassa. Aamuja ei helpota mikään.

Saat pärjätä missä ajassa haluat mutta isompi osa suomalaisista haluaa normaaliajan takaisin koska me pidämme siitä enemmän ja se on terveellisemmäksi todettu tutkimustenkin mukaan.

Mihin sen terveellisyys muka perustuu? Siihenkö, että talvella ulkoilu on töiden jälkeen ankeaa?

Vierailija
264/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika on liikkuville ja toimeliaille paras aika. Fossiilit ja vähän hitaammat kai liputtaa NL aikaan kuuluvaa aikaa.

Kesäaika just on moskovan aika 😁

Ymmärsit väärin mitä toi edellinen kirjoittaja tarkoitti "NL ajalla". Ei Moskovan aika vyöhykettä, vaan sitä että se normaali ajan noudattaminen ympäri vuoden (mitä monet vanhemmat ihmiset haikailee) oli voimassa menneinä vuosikymmeninä yli 40 vuotta sitten, eli silloin kun NL oli myös olemassa. 

😁 itsellesi...

Vierailija
265/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kesä on valoisa ilman kesäaikaa, joten ehdottomasti normaaliaika!

Oletko sinä edes elänyt mainostamaasi normaaliaikaa? Luulenpa, että et tiedä siitä mitään. Minä olen elänyt aikuiseksi asti sitä, enkä totta vie halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat alkoivat pimenemään ikävän aikaisin, saati sitten syyskuussa jo heti opinnoista tai töistä tullessa sai viritellä keinovaloa asumukseen.

Minäkin olen elänyt sitä normaaliaikaa aikuiseksi saakka ja olen ehdottomasti normaaliajan puolella. Olen inhonnut kesäaikaa siitä saakka, kun se tuli.

Tosiaankin. Aina oli illalla pimeää.  Joku juoppo siitä yleensä nautti 

Vierailija
266/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen iltavirkku ja juuri siksi tarvitsen valoa aamuun! Illat pärjään joka tapauksessa mutta aamuheräämiset pimeässä on vaikeita. 

En ymmärrä miksei meidän oikeiden iltavirkkujen tarpeita huomioida tässä yhteiskunnassa koskaan? Vaan edelleenkin olemme syrjitty enemmistö. 

Nimenomaan me oikeat iltavirkut pärjäämme paremmin kesäajassa. Aamuja ei helpota mikään.

Saat pärjätä missä ajassa haluat mutta isompi osa suomalaisista haluaa normaaliajan takaisin koska me pidämme siitä enemmän ja se on terveellisemmäksi todettu tutkimustenkin mukaan.

No ei ole. Ei ole terveellistä herätä aamulla klo 2 jälkeen auringon valoon ja aikaiseen porotukseen helteellä. Raikkaammat kesäaamut on miellyttävämpiä ja illan viiletessä voi on valoisaa aikaa sopivasti.

Pimennysverhot on keksitty.

Niin on ja niitä voi valittamisen sijaan käyttää myös illalla 

Vierailija
267/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kesä on valoisa ilman kesäaikaa, joten ehdottomasti normaaliaika!

Oletko sinä edes elänyt mainostamaasi normaaliaikaa? Luulenpa, että et tiedä siitä mitään. Minä olen elänyt aikuiseksi asti sitä, enkä totta vie halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat alkoivat pimenemään ikävän aikaisin, saati sitten syyskuussa jo heti opinnoista tai töistä tullessa sai viritellä keinovaloa asumukseen.

Minäkin olen elänyt sitä normaaliaikaa aikuiseksi saakka ja olen ehdottomasti normaaliajan puolella. Olen inhonnut kesäaikaa siitä saakka, kun se tuli.

Tosiaankin. Aina oli illalla pimeää.  Joku juoppo siitä yleensä nautti 

voi, juuri niin. se oli hyvää aikaa ennen kun normaali aikaa noudattaen saattoi jo syyskuun lopulla päivällis ajan jälkeen verhoutua syvenevään illan hämärään jok a armeliaasti kätki muiden ihmisten tuomitsevilta silmiltä popliini takin rinnuksille roiskuneen oksennuksen ja katkokävely etenimsen....

Vierailija
268/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin eu:n vika. Eu:sta ei tule kuin paskaa ja kusta. Milloin eroamme? Sitä päivää ootellessa.

Vierailija
269/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika ehdottomasti vakiajaksi, illat valoisaksi kesät ja talvet, te aamukukkujat voitte painua suolle..

Näin päivävirkkuna herään itsestään 7-8 välillä, joten ei merkitystä kumpi aika on kunhan se perhanan siirtely lopetetaan.

Vierailija
270/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika ehdottomasti vakiajaksi, illat valoisaksi kesät ja talvet, te aamukukkujat voitte painua suolle..

Näin päivävirkkuna herään itsestään 7-8 välillä, joten ei merkitystä kumpi aika on kunhan se perhanan siirtely lopetetaan.

Mikä siinä siirtelyssä muka on niin vaikeaa?

Vierailija
271/271 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi edes joku pysyvä asia jota ei muunnella eli aika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän