Miten päästä yli kun toinen ihminen on loukannut syvästi?
Nyt en puhu parisuhteesta vaan "ystävästä". Kun "ystävä" tieten tahtoen halusi loukata ja sanoi todella nöyryyttäviä ja ilkeitä asioita ja meni henkilökohtaisuuksiin. (Tällä ex-ystävällä narsistisia ominaisuuksia).
En haluaisi enää käyttää energiaa tähän ihmiseen, mutta liian usein tulee mieleen ne asiat, joita hän minusta sanoi..
Onko jollakin jotain hyviä neuvoja miten tällaisesta loukatusta olosta pääsee yli?
Kommentit (51)
Ajan kanssa ja hyväksymällä kaikki tunteet, joita ex-ystäväsi käytös sinussa herättää. Tunteiden hyväksyminen ei tarkoita sitä, että esimerkiksi alkaisit vainota häntä kostomielellä vaan sitä, että toteat sen olevan ok, että olet loukkaantunut, katkera, vihainen tai mitä nyt sillä hetkellä tunnetkaan. Loukkaantuminen ilkeistä sanoista on normaalia ja kertoo siitä, että itsearvostuksesi on kunnossa. Nujerrettu ihminen ottaa vastaan kaiken loan siitä kärsimättä.
Myös se voi auttaa, jos pystyt omaksumaan sen perspektiivin, että ystäväsi käytös kertoo vain hänestä. Varsinkin narsistisia piirteitä omaavat voivat syytää loukkauksiaan aivan kenen tahansa niskaan. He ovat kuin taaperoita, jotka haukkuvat äidin tyhmäksi, kun eivät saa kauppareissulta mukaan kilon irtokarkkilaatikkoa. Vaikeasti häiriintynyt ihminen on täysin lukossa ja sokea itselleen. Hän näkee muissa ne inhottavat piirteet, jotka ovat itse asiassa hänen itsensä ominaisuuksia.
Mene marmatus kävelyille. Toista niin pitkään että saat asian käsiteltyä. Niin minä teen. Puhun puoliääneen tai ajatuksin tuolle loukanneelle ihmisille ja luon eri skenaarioita. Lopulta asiadta pääsee yli kun sen on käsitellyt. Ideana fyysinen tekeminen ja asian miettiminen
Ymmärtämällä, että ihmisyys ja ego on meissä kaikissa suurimmaksi osaksi varjoista. Olemme pahoja luonnostaan - kaikki.
Ihan vaan kasvamalla aikuiseksi, jolloin osaat laittaa tuollaiset kommentit oikeisiin mittasuhteisiin. Sun kaverillasi oli varmaan paha olla. Kommentit kertoo aina hänestä, ei sinusta. Eikä tuota narsismileimakirvestä kannata joka kerta heiluttaa, kun se ei tuo asiaan mitään uutta. Aniharva on narsisti. Valtaosa on ihan vaan kusipäitä.
Onko ne asiat sellaisia, että niissä on vielä itsellä käsittelemistä (eri näkökulmat ym.)?
Opin kolmekymppisenä, että ihmiset kohtelee meitä juuri sillä tavalla, kun annamme heidän meitä kohdella.
Jos jatkat ystävyyttä henkilön kanssa, joka puhuu sinulle rumasti ja loukkaa sinua, niin sinä itse annat siinä luvan sille toiselle, että sinua saa tuolla tavalla kohdella, loukaten ja rumasti puhuen.
Itse aloin katkaisemaan vaan välejä sellaisiin ihmisiin, jotka puhuvat minulle rumasti, loukkaavasti tai ilkeästi. Jos minä pystyn kohtelemaan muita hyvin, niin kyllä muidenkin ihmisten pitäisi kyetä kohtelemaan minua hyvin.
Myös tuo on hyvä muistaa, että kun joku puhuu rumasti sinulle, niin ei siinä kyse ole sinuta vaan siitä toisesta henkilöstä. Rumasti puhuva henkilö on aina itse ruma.
Vierailija kirjoitti:
Opin kolmekymppisenä, että ihmiset kohtelee meitä juuri sillä tavalla, kun annamme heidän meitä kohdella.
Jos jatkat ystävyyttä henkilön kanssa, joka puhuu sinulle rumasti ja loukkaa sinua, niin sinä itse annat siinä luvan sille toiselle, että sinua saa tuolla tavalla kohdella, loukaten ja rumasti puhuen.
Itse aloin katkaisemaan vaan välejä sellaisiin ihmisiin, jotka puhuvat minulle rumasti, loukkaavasti tai ilkeästi. Jos minä pystyn kohtelemaan muita hyvin, niin kyllä muidenkin ihmisten pitäisi kyetä kohtelemaan minua hyvin.
Myös tuo on hyvä muistaa, että kun joku puhuu rumasti sinulle, niin ei siinä kyse ole sinuta vaan siitä toisesta henkilöstä. Rumasti puhuva henkilö on aina itse ruma.
Tämä on hyvesignaloitia ja moraaliposeerausta. Itsensä ylentämistä muita alentamalla. Ns hyvinvointijargonia ilman psykologiaa. Kannattaa vain myöntää pimeys ja pahuus ihmisyydessä - myös omassaan. Olemme varjoisia.
Ihmissuhteeseen tarvitaan aina kaksi. Toimitko itse hyvin ja oikein? Ja jos kyseessä ei ole edes ystävä niin mitä väliä sillä on mitä hän sanoo ja jos tuolla ihmisellä ei ole edes mitään merkitystä sinulle.
Menet vaan systemaattisesti eteenpäin ja ohjaat ajatuksiasi muualle, kun tuo henkilö tulee mieleen. Älä pidä yhteyttä äläkä anna hänen häiritä huomiotasi omilla yhteydenotoillaan
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämällä, että ihmisyys ja ego on meissä kaikissa suurimmaksi osaksi varjoista. Olemme pahoja luonnostaan - kaikki.
Eikä olla. Suurin osa ihmisistä pyrkii hyvään, mutta on kyvyttömiä näkemään, mitä se (varsinkin muiden kannalta, mutta usein omaltakin kannalta) olisi. En tiedä ketään, joka haluaisi pahaa, ja tunnen sentään paljon ihmisiä, joista osa on narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvesignaloitia ja moraaliposeerausta. Itsensä ylentämistä muita alentamalla. Ns hyvinvointijargonia ilman psykologiaa. Kannattaa vain myöntää pimeys ja pahuus ihmisyydessä - myös omassaan. Olemme varjoisia.
Millä tavalla se on itsensä ylentämistä, kun suojelee itseänsä niiltä pahoilta ihmisiltä?
Tekstisi kuulostaa juuri niiden pahojen ihmisten kirjoittamalta, jotka kuvittelevat, että muiden ihmisten on vain siedettävä heidän pahuutta ja pahaa käytöstä.
Jos hyvä ystävä haluaa loukata niin paljon kuin sinua nyt haluaisin tietää, mitä sitä teit saadessasi sellaisen palautteen häneltä? Onko aiemmin tapahtunut jotakin, jossa sinä olet loukannut häntä tarkoituksella tai tahattomasti? Vai sanoiko hän sinusta niin suoraan,että tapa jolla hän asian sanoi loukkasi sinua enemmän kuin itse asia?
Yleensä ihmiset eivät yhtäkkiä ryntää haukkumaan ketään, ellei mielenterveydessä ole jotakin vikaa tai tapaus on vaarallinen viina- tai huumepäissään. Onko ystäväsi siis sairas?
Olet nyt uhrin roolissa, mutta sori vaan, yleensä riidat ja haukkumiset eivät tule tyhjästä. Tai sitten olet viimeinkin tajunnut olleesi tekemissä jonkun täysin idiootin kanssa. Se voi silloin vähän kirpaista, ettei ole tajunnut asiaa aikaisemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä olet. Ei minulla ole mitään tarvetta olla tekemisissä ihmisten kanssa kenestä en pidä ja ketä en pysty kohtelemaan kunnioittavasti. Keskityn omiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne asiat sellaisia, että niissä on vielä itsellä käsittelemistä (eri näkökulmat ym.)?
Tuo on yliymmärtämistä. Yrittää väkisin keksiä hyväksyttävän syyn toisen käytökselle, eli aihetta antaa anteeksi. Ja sen jälkeen kun on hyvän selityksen löytänyt, jatkaa ystävyyttä samalla tavalla ja kaveri saa jälleen loukata. Tein tuota itse liian pitkään ja lopulta menetin yhteyden siihen, mikä on oikein ja mikä väärin. Koska käänsin kaiken aina väkisin oikeaksi.
Ei välttämättä hyviä neuvoja mutta mieti että miksi olla tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä?
Ja sitä ihmettelen että miksi jotkut puhuvat jatkuvasti muiden ihmisten asioista toisille?
Mikäs nyt tästäkin ex tekee narsististen piirteiden omaavan? Tuntuu olevan muodikasta leimata kaikki narsisteiksi, vaikka riita/sanaharkat ovat vain mielipide eroja.
Suomi taitaakin olla täynnä näitä ex ystäviä/kumppaneita jotka ovat narsisteja.
Ennen oli adhd ja nyt narsismi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se on itsensä ylentämistä, kun suojelee itseänsä niiltä pahoilta ihmisiltä?
Tekstisi kuulostaa juuri niiden pahojen ihmisten kirjoittamalta, jotka kuvittelevat, että muiden ihmisten on vain siedettävä heidän pahuutta ja pahaa käytöstä.
Saa suojella, ja pitääkin, mutta on hirveää shittiä tuomita muut pahoiksi. Me olemme - tilanteesta riippuen - ihan jokainen pahoja. Ihmisyys on pääsääntöisesti sitä. Tekemisissä ei tarvitse olla, ja pakko ei ole kuin kuolla - sitäkin vain kerran.
Ajattele, että sillä on tällainen vamma. Esim. narsisti on vähän kuin down-syndroomainen jossain asioissa, jotka kuuluvat ihmisyyteen, hänen aivonsa eivät ole kehittyneet sille tasolle, jolle niiden pitäisi. Narsisti on kuin parasiitti, joka käyttää muita ihmisiä omien tarpeidensa täyttämiseen eikä kykene aitoon, vastavuoroiseen tunneyhteyteen tai empatiaan, vaan näkee muut resurssina, joka palvelevat hänen egoaan.
Eli hän voi sanoa pahasti, eikä tunne siitä syyllisyyttä, koska aivonsa ovat jääneet pikkulapsen tasolle tunteiden käsittelyssä. Aikuisvauva odottaa muiden tyydyttävän kaikki tarpeensa muttei anna takaisin mitään muuta kuin loukkauksia.
Ja katkaise välit. Nämä eivät muutu kuin pahempaan suuntaan iän myötä.
Kuten itsekin tiedät, vika on hänen narsismiudessaan. Ja he osaavat olla pahoja suustaan! Auttaisiko, jos ajattelisit hänet viisivuotiaaksi? Narskut siis ovat pikkulapsen tasolla, ja ainakin itse kestän heitä paremmin ajattelemalla heidät ikätasolleen sopiviksi. Hän on kehittymätön reppana. Ja sitten toinen juttu. Määritä itse itsesi, älä anna muiden tehdä sitä. Tiedät kyllä, olivatko hänen sanansa totta vai ei.