Oletko saanut viime aikoina uuden ystävän - Ennen kuin huomaatkaan olet tullut ulkomaisen turvallisuuspalvelun värväämäksi tietolähteeksi
Se voi alkaa viattomallakin kontaktilla. Uusi tuttu ryhmäliikuntatunnilla, koiranomistaja puistossa tai sosiaalisen median keskusteluyhteys. Vaivihkaa suhde syvenee, tulee tapaamisia ja aidon tuntuista ystävyyttä.
Ennen kuin kohde huomaakaan, on hän tullut ulkomaisen turvallisuuspalvelun värväämäksi tietolähteeksi. Myös tavikset voivat joutua henkilötiedustelun kohteiksi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011792463.html
Kommentit (59)
värvääkö ne työttömiä ja paljonko saat rahaa
Vierailija kirjoitti:
värvääkö ne työttömiä ja paljonko saat rahaa
Eikös JFK:n tapauksessa värvätty työtön työnhakija.
Mitä ihmisryhmää tämä uhka erityisesti koskee? Miksi "tavikset" on lainausmerkeissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tietoa nämä sitten haluavat tavallisilta ihmisiltä?
Tutkitusti jokainen ihminen on (sosiaalisesti) kuuden henkilön päässä kaikista maailman ihmisistä. Eli vaikka ei itse tuntisi tärkeitä tyyppejä niin joku tuntemasi voi tietää. Taviksilla ei ole samanlaista suojamuuria kuin heillä, joten tietoja voi kalastella helpommin.
Kuinkas monta kaveria ja tuttavaa näillä kansanedustajilla ja julkkiksillä on? Kukaan heistä ei tietenkåän ole tiedustelija, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti jokainen ihminen on (sosiaalisesti) kuuden henkilön päässä kaikista maailman ihmisistä. Eli vaikka ei itse tuntisi tärkeitä tyyppejä niin joku tuntemasi voi tietää. Taviksilla ei ole samanlaista suojamuuria kuin heillä, joten tietoja voi kalastella helpommin.
Kai niitä taviksia on muitakin kuin se yksi, vai mitä?
Ettekös te itse lörpöttele näitä juttuja taviksille median kautta eikä niin, että tavis lörpöttelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli he haluavat tietää tunnenko jonkun, joka tuntee jonkun tärkeän? Sekö oli sun vastaus?
Sä olet varmaan itse käynyt poistelemassa taviksesta kaikki jutut netistä sen puolesta pyytämättä ja yllättäen ja sitten sama ihminen sanoo, että on se epäilyttävää kun taviksesta ei löydy mitään netistä?
Uskonnon varjolla myös, kannattaa olla hereillä.
Musta ei ainakaan saa irti yhtään mitään. Työpaikallakaan kukaan ei tiedä minkä ikäinen olen, onko mulla perhettä, missä asun, ketkä työkavereista on mun kavereita jne.
En myöskään tiedä muiden asioista mitään, en edes tiedä kaikkien kavereideni työpaikkoja, saati sitten heidän ihmissuhteistaan tai yrityssalaisuuksistaan.
Lavastat taviksen uskovaiseksi tekemäsi valeprofiilien avulla, vaikka tosiasiassa taviksella ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa?
No mitä sä sillä tiedolla teet minkä ikäinen olen jne. Jos yrität jotain uskovaista kalastajaukkoa parittaa minulle niin ainahan itse voin torpata asian.
Esim. Koirapuistoissa jutellaan koiran roduista, ripulista , ruokavaliosta niin ketä nää kiinnostaa 😂 . Jos siitä on hyötyä jollekin nii antaa palaa , saa kysellä vapaasti
Totta puhuen ei haittaisi. Vaikka joku olisi vain työnsä vuoksi kaverini, olisin varmasti iloinen hänestä. Toki pienistä nyansseista huomaisi ettei hän olisi vilpitön, mutten varmaan välittäisi koska valtadymaniikka tuollaisessa kaverisuhteessa agentti ei voisi suututtaa minua koska haluaisi pitää hyvät välit.
Maamme geopoliittisen sijainnin takia suomalaiset ovat kehittyneet tuppisuiksi. Venäjän naapurina kannattaa pitää asiat omana tietonaan.
Ei ole valitettavasti edes vaikeaa.
Nykyään ihmisillä on ihan hirveä vimma päästä kertomaan tumtemattomillekkin esim. kaikki mitä intissä ja kertausharjoituksissa kerrotaan, koska omasta elämästä on kerrankin jotain jännää kerrottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olis edes agentti ystävänä
Sellainen ystävä ei ole oikea ystävä.
Nykyäänhän on valtava määrä kaikkea tietoa saatavilla ihan vapaasti, joten tuntuu aika erikoiselta, että tavallisia tietoja varten pitäisi soluttautua jonkun taviksen kaveriksi. Harva ihminen oikeasti tietää jotain sellaista mitä ei kaikki muutkin jo tiedä.