Millä alalla on nyt hyvin töitä?
Mietin alanvaihtoa, kun rakennusalalla on nyt ihan kuollutta. Eikä tilanne varmaan lähivuosina muutu :)
Millä alalla olisi nyt hyvin töitä jopa pulaa tekijöistä, niin että pääsisi mieluiten oppisopimuksella töihin? Vinkatkaa oma ala! Ei mielellään sellaisia joihin pitää opiskella korkeakoulututkinto, vaan olisi lyhyempi koulutus :)
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.
Kerro ihan konkreettisesti minkälaisia työsi ovat? Mitä teit viimeisimmässä työvuorossasi?
Tässä mahdollisessa uuden ammatin etsinnässä harmittaa aina se, että työnkuvaus eri aloilta on sellaista ympäripyöreää ja kauniita kiertoilmaisuja. Että jos jossain pestään vessoja, niin voisiko suoraan sanoa, että pestään vessoja, eikä jotain kaunista yleisen viihtyvyyden ylläpidosta tmv. 💩
Mä vastaan erikoissairaanhoidon akuuttiosastoilla (useammalla siis) osastokeittiöstä: tuotetilauksista, tarjoiluista ja tiskistä, osaston siivouksesta ylläpitosiivoukset, eristyssiivoukset) sekä poislähtevien potilaiden vuodehuollosta, suomeksi petaus. Viime työvuoron olin synnyttäneiden osastolla, missä ei ole sairaita ihmisiä ja työnkuva erilainen (buffet, ei päivittäissiivousta). Meillä on kielitaitovaatimus B2 erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen, kaikki puhuvat suomea. Siivotaan kyllä vessoja. Eritteitä tulee harvoin vastaan, mutta tämähän riippuu ihan yksiköstä. Potilasvaihto on kovaa ja siksi noin puolet päivästä menee keittiössä ja pedatessa. Toimenpideyksiköissä on tietty ihan eri työnkuva joten vähän laaja kysymys. Meitähän on joka ikisessä yksikössä syntymän ja kuoleman välillä. Tai ensiavun ja obduktion.
Kiitos vastauksesta. 👍
Työskenteleekö laitoshuoltajia myös sairaaloiden ulkopuolella eli kuntien terveyskeskuksissa, vuodeosastoilla, vanhainkodeissa/hoivakodeissa (vai mitä nämä nykyään onkaan)?
Kyllä. Yksityiset toimijat ovat pääosin jakaneet työt hoitohenkilökunnalle ja/tai ulkoistaneet siivouksen jollekin halpafirmalle, mutta julkisista laitoksista löytyy. Myös Puolustusvoimilta ja valtion tutkimuslaitoksista, tosin valtion työpaikoista ei kukaan lähde kuin eläkkeelle.
Yksityisillä hoivakodeilla myös omia siivoojia. Ei vaadita edes koulutusta. Hoitoapulainen nimellä voit tehdä sitä ja keittiötyöntekijän työtä sekä pyykkihuoltoa.
Jep. Lisäksi (julkisella) kannattaa varoa ansaa nimeltä hoiva-avustaja, palkka on paljon pienempi, koska hoivarilla on vain osatutkinto, vrt laitoshuoltajalla kokonainen ammattitutkinto. Jos haluaa hoivatyöhön, suoraan lähihoitajaksi. Työtilanne on arvoitus ja kenttäolosuhteet mitä ovat.
Tunnen muutamankin lähihoitajan läheisesti ja nämä hoiva-avustajat tuntuvat olevan ihan roskaa heidän arvoasteikollaan... Noh, hoiva-ala nyt muutenkin on ihan sairas. En ymmärrä miksi siellä pitää nokittaa työkavereita sen sijaan, että tehtäisiin yhteistyötä, ja kunnioitettaisiin toinen toistaan. Oma työni on nykyään niin epävarmaa, että olen miettinyt hoiva-alalle suuntaamista, mutta näiden tuttujen kuunteleminen on syönyt kyllä kaiken motivaation. Työ sinänsä voisi olla ok ja sopivaa, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan kuinka hyvä tuuri käy työyhteisön suhteen.
Datakeskuspaikkakunnilla on sähköasentajille töitä pilvin pimein. Etenkin rakennusaikana. Toki siellä tarvitaan myös maanrakentajia, rakennusmiehiä ja kuljettajia.
Omalla paikkakunnallani tämä tilanne ja tutulle vastavalmistuneelle, kokemattomalle sähköasentajalle soitettiin ja tarjottiin töitä.
Itsekin rakennusalalla, töitä olisi mutta työntekijöille ei tarvetta. Yrittäjänä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.
Kerro ihan konkreettisesti minkälaisia työsi ovat? Mitä teit viimeisimmässä työvuorossasi?
Tässä mahdollisessa uuden ammatin etsinnässä harmittaa aina se, että työnkuvaus eri aloilta on sellaista ympäripyöreää ja kauniita kiertoilmaisuja. Että jos jossain pestään vessoja, niin voisiko suoraan sanoa, että pestään vessoja, eikä jotain kaunista yleisen viihtyvyyden ylläpidosta tmv. 💩
Mä vastaan erikoissairaanhoidon akuuttiosastoilla (useammalla siis) osastokeittiöstä: tuotetilauksista, tarjoiluista ja tiskistä, osaston siivouksesta ylläpitosiivoukset, eristyssiivoukset) sekä poislähtevien potilaiden vuodehuollosta, suomeksi petaus. Viime työvuoron olin synnyttäneiden osastolla, missä ei ole sairaita ihmisiä ja työnkuva erilainen (buffet, ei päivittäissiivousta). Meillä on kielitaitovaatimus B2 erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen, kaikki puhuvat suomea. Siivotaan kyllä vessoja. Eritteitä tulee harvoin vastaan, mutta tämähän riippuu ihan yksiköstä. Potilasvaihto on kovaa ja siksi noin puolet päivästä menee keittiössä ja pedatessa. Toimenpideyksiköissä on tietty ihan eri työnkuva joten vähän laaja kysymys. Meitähän on joka ikisessä yksikössä syntymän ja kuoleman välillä. Tai ensiavun ja obduktion.
Kiitos vastauksesta. 👍
Työskenteleekö laitoshuoltajia myös sairaaloiden ulkopuolella eli kuntien terveyskeskuksissa, vuodeosastoilla, vanhainkodeissa/hoivakodeissa (vai mitä nämä nykyään onkaan)?
Kyllä. Yksityiset toimijat ovat pääosin jakaneet työt hoitohenkilökunnalle ja/tai ulkoistaneet siivouksen jollekin halpafirmalle, mutta julkisista laitoksista löytyy. Myös Puolustusvoimilta ja valtion tutkimuslaitoksista, tosin valtion työpaikoista ei kukaan lähde kuin eläkkeelle.
Yksityisillä hoivakodeilla myös omia siivoojia. Ei vaadita edes koulutusta. Hoitoapulainen nimellä voit tehdä sitä ja keittiötyöntekijän työtä sekä pyykkihuoltoa.
Jep. Lisäksi (julkisella) kannattaa varoa ansaa nimeltä hoiva-avustaja, palkka on paljon pienempi, koska hoivarilla on vain osatutkinto, vrt laitoshuoltajalla kokonainen ammattitutkinto. Jos haluaa hoivatyöhön, suoraan lähihoitajaksi. Työtilanne on arvoitus ja kenttäolosuhteet mitä ovat.
Tunnen muutamankin lähihoitajan läheisesti ja nämä hoiva-avustajat tuntuvat olevan ihan roskaa heidän arvoasteikollaan... Noh, hoiva-ala nyt muutenkin on ihan sairas. En ymmärrä miksi siellä pitää nokittaa työkavereita sen sijaan, että tehtäisiin yhteistyötä, ja kunnioitettaisiin toinen toistaan. Oma työni on nykyään niin epävarmaa, että olen miettinyt hoiva-alalle suuntaamista, mutta näiden tuttujen kuunteleminen on syönyt kyllä kaiken motivaation. Työ sinänsä voisi olla ok ja sopivaa, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan kuinka hyvä tuuri käy työyhteisön suhteen.
Koska naisvaltainen ala. Pakko nokkia alempaa. T. Ex hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. 👍
Koska naisvaltainen ala. Pakko nokkia alempaa. T. Ex hoitsu
Itsekin olen lähdössä naisvalta-alalta koska se paskanpuhumisen ja juoruamisen määrä on ihan kauheaa. Työilmapiiri huono.
Tatuointipoistajalla nyt paljon töitä. Hyvä palkka ja tulevaisuus turvattu.
Älkää kohdistako työnhakuanne liian suppealle alalle vaan katsokaa niitä työpaikkailmoituksia sillä silmällä josko työ olisi hyvinkin sellainen minkä pystyisitte opettelemaan ja vaikka työkokemuksenne ja koulutuksenne ei ihan ole sitä mitä ilmoituksessa on mainittu. Minustakin tuli joskus taloushallinnon ammattilainen vaikka en ollut laskentatoimen vaan markkinoinnin alalle kouluttautunut. Kannattaa aina hakea mahdottomaltakin tuntuvia, mutta itseä kiinnostavia paikkoja eikä kannata ujostella vaan tuokaa rohkeasti esiin omia hyviä ominaisuuksianne, sillä ette menetä mitään vaikka valinta ei teihin sillä kertaa kohdistuisikaan.
Pappina on hyvä toimeentulo varma, extrana työn huolettomuus ja sen mukanaan tuoma valta.
Pappis-sääty on yksi niistä harvoista ryhmistä joihin nyt kaikkialla Suomessa kohdistetut leikkaukset eivät ole koskeneet.
Eli papiksi vaan moraalin salliessa. Lihapatojen ja laiskanpulskean puuhastelun ääreen nauttimaan muiden rahoittamasta eliittielämästä.
Vierailija kirjoitti:
No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.
Tarvitaan kokenut osaaja kahteen vuoroon, palkka 10,50€/tunti vuokrafirman kautta.
Metalliaa yleensäkin, toki on raksallakin töitä. Hitsaaja, särmääjä, pintakäsittely yms . Oppisopimus on hankala, koska palkkatukea saa käsittääkseni pitkäaikaistyöttömät.
Tsekkaa työtehoseuran tarjonta ja myös työmarkkinatorin työllistämiskoulutukset.
-Kylmät kädet Oy Ab
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.
Tarvitaan kokenut osaaja kahteen vuoroon, palkka 10,50€/tunti vuokrafirman kautta.
Soitin erääseen vuokrafirmaan ja 17€/h oli lähtö.
-Kylmis
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla on hommia, vaikka muuta väitetäänkin.
Niin on, mutta sillä faktalla ei vaan töitä ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja suostuuko suomalainen ammattilainen tällaiseen? Ei tuolla palkalla elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöille on töitä. Mutta koulutus on pitkä. Amk-tasoinen koulutus ei ole riittävä.
Mutta lisää työvoimaa ei palkata. Toimiala on julkishallinnon alainen, ja siellä säästetään ja karsitaan. Ja nämä säästötoimet kohdistuvat ensisijaisesti asiakaskontaktissa olevaan henkilöstöön.
Kokeneena sosiaalityöntekijänä työpaikan vaihtaminen on edelleen helppoa, vaikka työpaikkoja onkin auki vähemmän kuin ennen. Itse olisin tullut viimeksi valituksi jokaiseen hakemistani kolmesta virasta (mutta jäin nykyiseen työhöni harkinnan jälkeen). Sen sijaan vastavalmistuneilla on ilmeisesti ollut vaikea päästä ensimmäiseen vakituiseen työpaikkaan kiinni. Aivan uusi tilanne, koska sosiaalityö on työllistänyt harvinaisen hyvin koko oman, parikymmentä vuotta jatkuneen urani ajan.
Varmaan ulosottovirastolla ja perintätoimistoilla olisi hommia hyvin tarjolla?
Kannattaa kysyä stubidilta se kiersi intiaa hakemassa työvoimaa ja kertoi uudenvuoden puheessa työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Tatuointipoistajalla nyt paljon töitä. Hyvä palkka ja tulevaisuus turvattu.
Heh. Ensiksi täytyisi vaan opiskella sairaanhoitajaksi ja käydä lukuisia kursseja aiheeseen liittyen. Ja eipä näitä sairaanhoitajia montaa tarvitse per firma.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ulosottovirastolla ja perintätoimistoilla olisi hommia hyvin tarjolla?
Niissä on jo työntekijät. Ei se että jollain alalla on töitä tarkoita että sinne ketään palkattaisiin ainakaan ilman suhteita.
Siivouksesta on tingitty ihan hirveästi tässä vuosien varrella, ainakin tästä mun dinosaurusnäkökulmasta. Osin väkeä on meilläkin vähennetty sietämättömiin ja osin työohjeet ovat muuttuneet niin, ettei siivousta katsota juuri edes tarpeelliseksi, kun vertaa siihen miten aikanaan on hinkutettu seiniäkin, hohhoi niitä aikoja.....mutta joo, käytännössä eristyssiivoukset tehdään oppikirjan mukaan tuolla missä mä olen töissä. Ja osin ei tehdä ohjeen mukaan siksi, että tulee vahinkoa (suihkuletkujen vaihto ja desinfiointi). Uskon ja toivon ja itse asiassa tiedänkin, että (saman sairaalan eri) talojenkin välillä on isoja eroja mitoituksissa. Ja hoiva on aina ollut erikseen, omilla säännöillään. Siivous kodinomaista. -esh-sahu