Millä alalla on nyt hyvin töitä?
Mietin alanvaihtoa, kun rakennusalalla on nyt ihan kuollutta. Eikä tilanne varmaan lähivuosina muutu :)
Millä alalla olisi nyt hyvin töitä jopa pulaa tekijöistä, niin että pääsisi mieluiten oppisopimuksella töihin? Vinkatkaa oma ala! Ei mielellään sellaisia joihin pitää opiskella korkeakoulututkinto, vaan olisi lyhyempi koulutus :)
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausalalla ei työt lopu.
Hautausalalle ei ole tunkua, ja siellä riittää hommaa. Sitä en tiedä, miten sinne pääsee.
Olen vähän miettinyt että perustaisin oman hautaustoimiston. Mitä siihen tarvitaan muuta kuin musta farmariauto ja työtilat. Tarvitseeko hankkia lupia vai voisinko alkaa tarjoamaan intialaismallisia hautajaisia pihalla halukkaille.
Ei kannata. Nyt käytetään nettihautsustoimistoja. Palvelut saa valita hinnastosta.
Kiitos vinkistä. Voisin tehdä tarjouksen kaksi yhden hinnalla niin alkaa bisnes vetämään. Onkohan Suomessa sallittua polttohautaus avoroviolla vai ei? Myyntivalttina voisin käyttää koivuhalon käyttöä ajoaineena.
Ulkomailla on tarvetta suomalaiselle ammattitaidolle, siellä saa jopa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eduskuntaan pääsee aika hyvin ilman mitään osaamista.
Työpaikkakin on pysyvä vaikka kuinka perseilee ja on tekemättä mitään töissä tai voi vaikka saikuttaa omalla luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on tarvetta suomalaiselle ammattitaidolle, siellä saa jopa palkkaa.
Kannattaa opiskella niitä kieliä siinä tapauksessa. Kieltenopiskelu ei näytä kiinnostavan monia, jolloin vaihtoehdot ulkomailla ovat aika vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.
Kerro ihan konkreettisesti minkälaisia työsi ovat? Mitä teit viimeisimmässä työvuorossasi?
Tässä mahdollisessa uuden ammatin etsinnässä harmittaa aina se, että työnkuvaus eri aloilta on sellaista ympäripyöreää ja kauniita kiertoilmaisuja. Että jos jossain pestään vessoja, niin voisiko suoraan sanoa, että pestään vessoja, eikä jotain kaunista yleisen viihtyvyyden ylläpidosta tmv. 💩
Mä vastaan erikoissairaanhoidon akuuttiosastoilla (useammalla siis) osastokeittiöstä: tuotetilauksista, tarjoiluista ja tiskistä, osaston siivouksesta ylläpitosiivoukset, eristyssiivoukset) sekä poislähtevien potilaiden vuodehuollosta, suomeksi petaus. Viime työvuoron olin synnyttäneiden osastolla, missä ei ole sairaita ihmisiä ja työnkuva erilainen (buffet, ei päivittäissiivousta). Meillä on kielitaitovaatimus B2 erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen, kaikki puhuvat suomea. Siivotaan kyllä vessoja. Eritteitä tulee harvoin vastaan, mutta tämähän riippuu ihan yksiköstä. Potilasvaihto on kovaa ja siksi noin puolet päivästä menee keittiössä ja pedatessa. Toimenpideyksiköissä on tietty ihan eri työnkuva joten vähän laaja kysymys. Meitähän on joka ikisessä yksikössä syntymän ja kuoleman välillä. Tai ensiavun ja obduktion.
Kiitos vastauksesta. 👍
Työskenteleekö laitoshuoltajia myös sairaaloiden ulkopuolella eli kuntien terveyskeskuksissa, vuodeosastoilla, vanhainkodeissa/hoivakodeissa (vai mitä nämä nykyään onkaan)?
Kyllä. Yksityiset toimijat ovat pääosin jakaneet työt hoitohenkilökunnalle ja/tai ulkoistaneet siivouksen jollekin halpafirmalle, mutta julkisista laitoksista löytyy. Myös Puolustusvoimilta ja valtion tutkimuslaitoksista, tosin valtion työpaikoista ei kukaan lähde kuin eläkkeelle.
Yksityisillä hoivakodeilla myös omia siivoojia. Ei vaadita edes koulutusta. Hoitoapulainen nimellä voit tehdä sitä ja keittiötyöntekijän työtä sekä pyykkihuoltoa.
Jep. Lisäksi (julkisella) kannattaa varoa ansaa nimeltä hoiva-avustaja, palkka on paljon pienempi, koska hoivarilla on vain osatutkinto, vrt laitoshuoltajalla kokonainen ammattitutkinto. Jos haluaa hoivatyöhön, suoraan lähihoitajaksi. Työtilanne on arvoitus ja kenttäolosuhteet mitä ovat.
Tunnen muutamankin lähihoitajan läheisesti ja nämä hoiva-avustajat tuntuvat olevan ihan roskaa heidän arvoasteikollaan... Noh, hoiva-ala nyt muutenkin on ihan sairas. En ymmärrä miksi siellä pitää nokittaa työkavereita sen sijaan, että tehtäisiin yhteistyötä, ja kunnioitettaisiin toinen toistaan. Oma työni on nykyään niin epävarmaa, että olen miettinyt hoiva-alalle suuntaamista, mutta näiden tuttujen kuunteleminen on syönyt kyllä kaiken motivaation. Työ sinänsä voisi olla ok ja sopivaa, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan kuinka hyvä tuuri käy työyhteisön suhteen.
Terveydenhuollon alalla sosiaaliset hierarkiat ovat hyvin tärkeitä, ja määrittävät sen, kenen kanssa voi olla kaveri. Se, mikä on koulutus ja mikä asema hierarkiassa, määrittelee "nokkimisjärjestyksen". Eli se, oletko lähihoitaja vai hoiva-avustaja, ei ole pelkästään työnjakokysymys, vaan se on paljon muutakin. Kuka saa mennä mihinkin pöytään ruokatunnilla. Kuka käskee, ja kuka tottelee. Hierarkiassa ylempänä olevalla on "oikeus" teettää omia töitään alemman tason työntekijällä, jos haluaa. Ei tarvitse edes perustella.
Turhaa elitistä hapatusta työläisten kesken. Kaikki voisivat tehdä ne omat työtehtävänsä niin varmaan terveydenhuiltokin sujuisi.
Billunlevitys siellä on suorastaa ruuhkaa ja kauppa käy.
Sosiaalityöntekijä ja psykologi ehkä varmimmat työllistävät ammatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusala. Lyhyt koulutus ja kasvava tarve vartijoista.
Olen mieluummin työtön kun joku vartija. Kunnon paskaduunia juosta hullujen ja nakkivarkaiden perässä ja suojella jonkun rikkaan K-kauppiaan rahapussia. Ei kiitos. Saatan olla epätoivoinen, mutta en NIIN epätoivoinen..
Fiksuille vartijoille olisikin kysyntää, mutta sinähän et ole fiksu.
Nykyään vartijoissa on liikaa vain autisteja ja väkivaltaisia juntteja, ex-kapiaisiakin eläkettään kerryttämässä.
Ei taida fiksut päästä. Poliisiksikin on älykkyysyläraja. Ota selvää.
Kävin tekemässä rikosilmoituksen ihan paikanpäällä poliisilaitoksella. Tämä poliisi ainakin vaikutti fiksulta ja hoiti asian nopeasti. Soitti huijarille ja sain kuukausi aikaisemmin maksamani tuotteet jo 2 päivässä. Siihen asti myyjä oli ollut kuin mykkä paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä ollu viimeiset 27 vuotta sosiaalialalla. Aika pitkälti on jopa voinu valita työyksikkönsä. Sosionomi. Jo eka vuonna eka harjoittelun jälkeen aloin tehdä keikkatöitä.
- kolmivuoroa laitossektorilla ohjaajana
27v sitten oli hieman paremmat työllistymismahdollisuudet
Varmaan tarkoitti että 27v aikana, tuskin samas työpaikas ollut.
Itsekin mies ja lähäri tosin. Töitä on ja saan valita mitä teen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusala. Lyhyt koulutus ja kasvava tarve vartijoista.
Olen mieluummin työtön kun joku vartija. Kunnon paskaduunia juosta hullujen ja nakkivarkaiden perässä ja suojella jonkun rikkaan K-kauppiaan rahapussia. Ei kiitos. Saatan olla epätoivoinen, mutta en NIIN epätoivoinen..
Fiksuille vartijoille olisikin kysyntää, mutta sinähän et ole fiksu.
Nykyään vartijoissa on liikaa vain autisteja ja väkivaltaisia juntteja, ex-kapiaisiakin eläkettään kerryttämässä.
Ei taida fiksut päästä. Poliisiksikin on älykkyysyläraja. Ota selvää.
Onneksi ei llian fiksut kun on toi yläraja
Ravintola-alan sesonkityötä löytyy, jos on valmis tekemään kesäsesongin jossain kesäkohteessa, Hanko, saaristopaikkakunnat tms. Ja sitten talvisesonkiin Lappiin.
Hoitoala menee täysillä päin seinää. Ei todella kannata sille alalle juuri nyt hakeutua koska kaikesta säästetään ja työmäärä vaan kasvaa. Eikä sillä et paikkoja edes olisi kun työtä olisi mut ei palkan maksajia.