Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä alalla on nyt hyvin töitä?

Vierailija
08.03.2026 |

Mietin alanvaihtoa, kun rakennusalalla on nyt ihan kuollutta. Eikä tilanne varmaan lähivuosina muutu :)

Millä alalla olisi nyt hyvin töitä jopa pulaa tekijöistä, niin että pääsisi mieluiten oppisopimuksella töihin? Vinkatkaa oma ala! Ei mielellään sellaisia joihin pitää opiskella korkeakoulututkinto, vaan olisi lyhyempi koulutus :)

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala? Kauppakeskuspromoajat

Vierailija
22/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuusala. Lyhyt koulutus ja kasvava tarve vartijoista.

Olen mieluummin työtön kun joku vartija. Kunnon paskaduunia juosta hullujen ja nakkivarkaiden perässä ja suojella jonkun rikkaan K-kauppiaan rahapussia. Ei kiitos. Saatan olla epätoivoinen, mutta en NIIN epätoivoinen..

Sitten kun olet työttömänä vuoden tai kaksi niin saat pitkäaikaistyöttömän leiman ikuisiksi ajoiksi. Työnantajat katsovat että tuota ei ainakaan oteta töihin meille. Elämä on valintoja ja nyt jaossa on huonoja kortteja lähes kaikille opiskelijoille ja työttömille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työkokemusta siivousalasta 10 vuotta ja en saa siivostyötä. Niin paljon hakijoita. Ala täynnä intialaisia ja ukrainalasia ja heitä suositaan. 

Luulis, että kotisiivouksiin pääsisi?

Vierailija
24/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.

Kerro ihan konkreettisesti minkälaisia työsi ovat? Mitä teit viimeisimmässä työvuorossasi? 

Tässä mahdollisessa uuden ammatin etsinnässä harmittaa aina se, että työnkuvaus eri aloilta on sellaista ympäripyöreää ja kauniita kiertoilmaisuja. Että jos jossain pestään vessoja, niin voisiko suoraan sanoa, että pestään vessoja, eikä jotain kaunista yleisen viihtyvyyden ylläpidosta tmv. 💩

Vierailija
25/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijöille on töitä. Mutta koulutus on pitkä. Amk-tasoinen koulutus ei ole riittävä.

Vierailija
26/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kuin Lidliin pidättämään 9-vuotiaita tyttöjä?

Vierailija
27/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jo ennestään rakennusalan koulutus, niin miten olisi maarakentaja tai maarakennuskoneen kuljettaja?  Sillä alalla on tekijöille töitä ja monenlaista hommaa. 

Tätä voisit päästä tekemään oppisopimuksella.

Vierailija
28/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.

Joku juttu oli nuoresta koneistajasta tms. joka sai töitä. Työnantaja antoi mahdollisuuden ja opettaa myös mutta olettaa varmaan että työpaikkaa ei ihan heti vaihtaisi. Jotkut työnantajat ottavat töihin osaajia ulkomailta kun kotimaasta ei löydy mitenkään.

Vierailija
29/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mieluummin työtön kun joku vartija. Kunnon paskaduunia juosta hullujen ja nakkivarkaiden perässä ja suojella jonkun rikkaan K-kauppiaan rahapussia. Ei kiitos. Saatan olla epätoivoinen, mutta en NIIN epätoivoinen..

Sitten kun olet työttömänä vuoden tai kaksi niin saat pitkäaikaistyöttömän leiman ikuisiksi ajoiksi. Työnantajat katsovat että tuota ei ainakaan oteta töihin meille. Elämä on valintoja ja nyt jaossa on huonoja kortteja lähes kaikille opiskelijoille ja työttömille.

Mieluummin sekin kuin joku helvetin vartijan paskahomma.

Vierailija
30/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähän ne incelit tykkää ja vartijoissa on paljon autismin kirjolla olevia inceleitä.

Vierailija
31/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset heti SOL:lle siivoojaksi, kun maksat 20 000 euron kynnysrahan. Et tarvitse mitään koulutusta. En tiedä, kuinka suuri on telakkateollisuuden kynnysraha, mutta siitä päätellen, että sinne ei suomalaisia oteta, viittaa kynnysrahaan.

Vierailija
32/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.

Näiden pelkästään kokeneita kelpuuttavien firmojen ahdinko on siis ihan heidän oma syynsä

Jos ammatitkoulussa ei opita edes perusasioita niin kannattaako firmojen alkaa kouluttaa itse kun siitäkin tulee kustannuksia. Sitä paitsi hitsaaminen on taitolaji eli kenestä tahansa ei tule taitavaa hitsaajaa vaikka kuinka yrittäisi.

Vierailija
33/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivanrakennusalalla on ainakin nyt töitä ja kannattaa kysyä jos vaikka löytyisi heti jotain sopivaa omasta työ- ja koulutustaustasta riippumatta. Valitettavasti mikään työpaikka ei tunnu tänä päivänä olevan vakaa ja varma ja työn perässä täytyisi yhä useammin kyetä lähtemään oman nykyisen asuinpaikan ulkopuolelle.

Vierailija
34/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähän ne incelit tykkää ja vartijoissa on paljon autismin kirjolla olevia inceleitä.

Vihapuhe ilmiannettu.

Vierailija
35/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.

Kerro ihan konkreettisesti minkälaisia työsi ovat? Mitä teit viimeisimmässä työvuorossasi? 

Tässä mahdollisessa uuden ammatin etsinnässä harmittaa aina se, että työnkuvaus eri aloilta on sellaista ympäripyöreää ja kauniita kiertoilmaisuja. Että jos jossain pestään vessoja, niin voisiko suoraan sanoa, että pestään vessoja, eikä jotain kaunista yleisen viihtyvyyden ylläpidosta tmv. 💩

Mä vastaan erikoissairaanhoidon akuuttiosastoilla (useammalla siis) osastokeittiöstä: tuotetilauksista, tarjoiluista ja tiskistä, osaston siivouksesta ylläpitosiivoukset, eristyssiivoukset) sekä poislähtevien potilaiden vuodehuollosta, suomeksi petaus. Viime työvuoron olin  synnyttäneiden osastolla, missä ei ole sairaita ihmisiä ja työnkuva erilainen (buffet, ei päivittäissiivousta). Meillä on kielitaitovaatimus B2 erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen, kaikki puhuvat suomea. Siivotaan kyllä vessoja. Eritteitä tulee harvoin vastaan, mutta tämähän riippuu ihan yksiköstä. Potilasvaihto on kovaa ja siksi noin puolet päivästä menee keittiössä ja pedatessa. Toimenpideyksiköissä on tietty ihan eri työnkuva joten vähän laaja kysymys. Meitähän on joka ikisessä yksikössä syntymän ja kuoleman välillä. Tai ensiavun ja obduktion.

Vierailija
36/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääset heti SOL:lle siivoojaksi, kun maksat 20 000 euron kynnysrahan. Et tarvitse mitään koulutusta. En tiedä, kuinka suuri on telakkateollisuuden kynnysraha, mutta siitä päätellen, että sinne ei suomalaisia oteta, viittaa kynnysrahaan.

Miksi muka ei oteta suomalaisia töihin? Luulisi että ongelma on osaavien kotimaisten työntekijöiden pulasta. Koneenrakennusala ei ole nuorison suosiossa todellakaan. 

Vierailija
37/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on hommia, vaikka muuta väitetäänkin.

Hommia joista ollaan halukkaita maksamaan palkkaa, ei ole.

Vierailija
38/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin sekin kuin joku helvetin vartijan paskahomma.

Ainakin täällä meidän pikkukaupungissa vartijoiden työ näyttää kovin leppoisalta. Kiertelevät useita myymälöitä ja ei varmaan hirveästi ole mitää tilanteita. 😄

Vierailija
39/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausalalla ei työt lopu.

Ei mutta "hautausala" ei siitä huolimatta pahemmin työllistä. SeKIN hoidetaan aina niin vähällä porukalla kuin mahdollista.

Vierailija
40/92 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millään alalla ei pääse enää edes ilmaiseksi harjoitteluun, ja harjoittelut ovat uudelleenkouluttautumisen edellytys, koska tutkintoa ei ilman niitä saa. Harjoittelutkin varattu vain sukulaisille ja kavereille nykyisin. Muilla ei mitään asiaa tutkintoihin tai töihin.

Niin, sun alallasi siis.

Ihan kaikilla aloilla on sama meno.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi