Keskustelua petsoonallisuustyypeistä
Oletko sininen, punainen, keltainen vai vihreä persoona?
Mikä on MBTI-testin mukainen tyyppisi? Tunnistatko itsesi näistä kuvauksista? Mikä on kokemuksesi muista tyypeistä? Minkä tyypin kanssa tulet hyvin juttuun ja mikä antaa kylmiä väreitä kilometrien päästä?
Kommentit (27)
Nuo luokittelut eivät perustu tieteelliseen tutkimukseen, mutta eihän se toki tarkoita, etteivätkö ne jotakin ihmisyydestä voi kertoa.
Tein tuota testiä hyvin pitkälle, kunnes yhteys katkesi ja sivu hävisi.
Mulla on tullut monta tulosta. Esim. intuitiivisuus on ja pysyy, mutta ekstrovertti ja introvertti, E ja I, vaihtelevat. Se on outoa. Lisäksi olen tavallaan johtajatyyppi, mutta yhtä aikaa erakko. Olen miettinyt että taidan olla monissa kysymyksissä jossain "rajalla" joten jo yksi vastaus voi muuttaa lopputulosta.
INFP. Tein tuon väritestin, että voin vastata kysymykseen; mutta tulos oli outo eli punainen.
Tuo testihän antaa sen tuloksen, minkä itse sinne kertoo.
Todempi tulisi, jos mahdollisimman moni arvioisi kohdetta. Ihmisillä on niin vääriä käsityksiä itsestään että itsearvioinnilla ei voi saada luotettavaa tulosta. Sitten voi ihmetellä, että "kuvaa kyllä just minua"....miksi ei kuvaisi, kun itse ne vastaukset kerroit :D
Huonoja testejä. Ei ihminen ole joko tai. Siksi jo E - I -jako on ongelmallinen.
Uskooko noihin muut kuin rekrytointihenkilöt?
Vierailija kirjoitti:
Uskooko noihin muut kuin rekrytointihenkilöt?
Ei nekään toivottavasti :D jotain vain pitää keksiä rekryprosessiin. Mutten ole näitä tehnyt töitä hakiessa ikinä.
Milloin mitäkin. Elämä on improvisointia ja mukautumista ihmisiin ja tilanteisiin.
Minä mietin, että voiko käydä niin, että joku tekee tuon testin, eikä yhtään tunnistaisikaan itseään siitä?
Nuissahan vain kerrotaan, mikä käsitys itsellä on itsestään.
Vastaavia kuin horoskoopit. Kaikki piirteet kuvataan positiivisina.
Joku puolivuosisataa vanha hömppä, eiköhän oikea tiede keittyisi ja parempiakin olisi.
Tunnistan sen, että persoona, joka usko näihin, on R, eli rasittava.
Teineillä ehkä vielä sietää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo luokittelut eivät perustu tieteelliseen tutkimukseen, mutta eihän se toki tarkoita, etteivätkö ne jotakin ihmisyydestä voi kertoa.
Introvertti-ekstrovertti, intuitiivinen-epäintuitiivinen ja ajattelija-suorittaja vastinparit olivat Carl Jung kehittämiä. Itse olen otrovertti, joten olen ONT-tyyppinen ihminen. Toisin sanoen olen intuitiivinen ajattelija, joka on otrovertti. Kyllähän näihin luokituksiin jotain hyödyllistä informaatiota sisältyy. Ei se Big Five typologia ole juurikaan sen tieteellisempi ja sekin on puutteellinen luokitussysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo testihän antaa sen tuloksen, minkä itse sinne kertoo.
Todempi tulisi, jos mahdollisimman moni arvioisi kohdetta. Ihmisillä on niin vääriä käsityksiä itsestään että itsearvioinnilla ei voi saada luotettavaa tulosta. Sitten voi ihmetellä, että "kuvaa kyllä just minua"....miksi ei kuvaisi, kun itse ne vastaukset kerroit :D
Itsearviointi on se idea. Psykologiset testit ovat epäluotettavia.
Ei mitään järkeä noissa testeissä.
Onneksi en tunne ketään, joka niihin uskoo.
ENTP, ja kyllä tunnistan.