Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaljut ja kaljuuntuvat nuoret miehet

Vierailija
06.03.2026 |

Olen viime vuosina huomannut, että yhä useampi nuori tai nuorehko mies on osittain kalju tai kalju. Aikaisemmin miehet kaljuuntuivat vasta keski-ikäisinä tai vanhempina. Toki silloinkin oli kaljuja tai harvahiuksia miehiä, mutta ei tässä määrin kuin nykyään.

Oletteko huomanneet vastaavaa vai kuvittelenko vain? Omassa nuoruudessani 90-luvulla en vastaavaa huomannut. Onko ravinto muuttunut, hormonit vai mikä? Ihmettelen vain.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen täällä taas valehtelee ja levittää valheita. Kysyin ihan tekoälyltä:

"Ei ole selvää näyttöä siitä, että kaljuja (eli androgenettisestä alopeciasta kärsiviä miehiä) olisi Suomessa tai länsimaissa enemmän nykyään kuin 1980-luvulla. Itse asiassa tilanne on todennäköisesti hyvin samanlainen tai jopa hieman harvinaisempi perinnöllisen kaljuuntumisen osalta."

Vierailija
22/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljut sairastavat syöpää.

Oletko kehitysvammainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Sen sijaan olen huomannut että yhä useampi nainen on sairaalloisen lihava, sellaisia ei ollut 1990-luvulla.

Merkittävä ylipaino on kyllä enemmänkin miesten kuin naisten ongelma. Ihan tilastollisesti tarkasteltuna siis näin.

Nimenomaan näin ei ole mutta oikaisen faktatiedolla valheesi: 

Lihavuuden yleisyys Suomessa:

Aikuiset: Naisista noin 30 % ja miehistä 27 % on lihavia (BMI > 30).

Et kertonut sun lähdettä, mutta tässä virallinen tieto:

Suomessa yli puolet aikuisista on ylipainoisia, ja miehillä ylipaino on hieman yleisempää (n. 75 %) kuin naisilla (n. 66 %). Miehillä on kuitenkin useammin vyötärölihavuutta ja korkeampi keskimääräinen BMI (27,7) kuin naisilla (27,5).

Lähde: THL

Juuri näin lihavuus ja ylipaino ovat eri käsitteitä. Sinä laitoit tuohon ylipainon tilastot. Lihavia on naisista 30 prosenttia ja miehistä 27 prosenttia. Lähde sama THL. Lopeta valehtelu.

Lihavilta ne ylipainoisetkin näyttää, miehet etenkin kun ei saa naisellisista muodoista etua. Eli nää sun katukuvassa ihastelemat läskit on kyllä ennemmin miehiä kuin naisia. Isomahaisia miehiä.

Vierailija
24/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alkaa joskus jo alle 20v. Silloin itsetunto on kovilla, onneksi on apu.

Mitä apua tarkoitat?

Olen kuin hän, jolta kysyit. Oma vastaukseni on, että vaikka olen huolestunut polarisaation kasvusta, niin kyllä 2020-luvulla kaljuuntuneena muehenä on helpompaa kuin joitain vuosikymneniä aiemmin, jolloin nuoret "kaljut" olivat joko uus-natse-ja, syöpäpotilaita ja ainoa hyväksytti kalju oli Kekkonen.

Itse nyt noin 50 vuotiaana (en siis erityisen) nuorena uskaltaudun väittämään, että näytän paremmalta kun voin avoimesti kulkea hoikkana ja pystypäin kaljuna, enkä epätoivoisesti yritä peittää kaljuuntunutta päänuppiani. 

Tai silloin kun yritin epätoivoisesti keksiä mitä tehdä harveneville hilseileville hiuksilkeni ja ellen pitäisi varaani elopainoni kasvaisi samalla mm. lohtusyömisen seurauksena , jollion usein näytin vain epäsiistiltä.

Asenne on nyt, että mieluummin yritän olla kalju kuin kelju. 

Vierailija
25/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ja inttäjän ainoa tarkoitus oli aiheuttaa pahaa mieltä miehille joilla hiustenlähtöä. Sellainen vanhapiika, katkeroitunut miesvihaaja. Mutta faktoilla tämä lihava lehmä palautettiin maan pinnalle.

Vierailija
26/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisä kaljuuntui noin. 18-kesäisenä, faija keski-ikäisenä ja mulla alkaa nyt kuultamaan selvästi läpi, ikää 64. 

Ehkä enemmän sellaista raivokaljuutta - nuori herra hermostuu kun alkaa sisäkumi vilkkumaan ja uhmalla sheivaa päänupin. Ennen se olisi harjoitellut erilaisia kampaustyylejä, viimeisenä epätoivoinen öljy-combover sivuheitto. Olen yrittänyt olla reilusti lyhyttukkainen etten näyttäisi epätoivoiseltä, mutta täys klani ei sovi minulle, minulla on outo kuhmuinen pää. 

Vierailija
27/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on hattuja saatavilla ja kevyttä päähinettä.

Nykyään on saatavilla hyvä hiustenlähtöestolääke nimeltä Propecia. Kyllä sillä hiukset pysyy päässä ja naista on kunnolla tyrkyllä. Sivuvaikutuksena on valitettavasti usein impotenssia, joten naisella ei sitten kuitenkaan mitään tee. Mutta jos ei käytä lääkettä, niin ei saa edes naista, vaikka potenssi on onkin kunnossa. Elämä on pirullista. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
28/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on hattuja saatavilla ja kevyttä päähinettä.

Itse asiassa miesten hattumuoti taisi hiipua viimeistään 1960-luvun aikana. Vanhoissa valokuvissa ja elokuvissa 1920-luvulta 1950-luvulle asti oli hyvin tavallista että kaikilla miehillä oli jonkinlainen hattu tai lakki päässä ulkona liikkuessa vuoden ajasta riippumatta.

Mitä tulee kaljuuteen,  niin osa taitaa ajaa päänsä kaljuksi aivan tietoisesti riippumatta siitä miten hyvin ne hiukset kasvavat.

Vierailija
29/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs sitten syöpä hoidossa jos mitäkin peruukki kaupustelijaa kyllä lähtivät kun sanoin hienoa olen 30v ajanut itseni kaljuksi 4 kertaa vuodessa. peruukki kaupustelijat syöksyvät heti kimppuun MISTÄ SAAVATKAAN TIEDOT.

Vierailija
30/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 34 vuotiaana jo täysin seppokalju. 

Onneksi höylä on keksitty ja hyvä kallonmuoto niin täysi kalju ja parta pelastaa yllättävän paljon,

Samoin jos alkaa kaljuuntua päälaelta, niin on parempi leikata siistit lyhyet hiukset kuin yrittää piilotella sitä ihmeellisille kampausvirityksillä.

Vierailija
31/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/32 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 34 vuotiaana jo täysin seppokalju. 

Onneksi höylä on keksitty ja hyvä kallonmuoto niin täysi kalju ja parta pelastaa yllättävän paljon,

Samoin jos alkaa kaljuuntua päälaelta, niin on parempi leikata siistit lyhyet hiukset kuin yrittää piilotella sitä ihmeellisille kampausvirityksillä.

Sieltäkin on lähtenyt kaljuuntumaan ihan kunnolla. 

Sitten takaraivossa on sellainen pälvikalju/donitsi. 

Tullut siihen johtopäätökseen että 3 päivän välein ajelee tuollaisella kaljunajotrimmerillä niin on hyvä.