Mun mielestä on erikoista, että säästövinkkien kärjessä on usein "osta käytettynä"
Kun todellisuudessa erittäin harva ihminen tarvitsee kaappeihinsa enää yhtään enempää vaatteita, kenkiä, astioita tms. Tuo vinkki viittaa siihen, että jokaisen olisi pakko ostella vähän väliä jotain roinaa.
Parempi on olla ostamatta mitään, kirppishinnatkaan eivät todellakaan ole erityisen edullisia nykyään.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä neuvo tuo on, jos tarvitsee ostaa jotain sellaista, mitä ei jo ole.
Kävin tänään SPR:n kirpparilla, jossa sakset maksoivat yli 3 euroa. Lidlistä sai viime viikolla neljät vastaavat sakset samaan hintaan.
Ei siis kannata ostaa kirppareilta jos ei tiedosta eri tuotteiden hintaa muualla.
Tykkäät siis käyttää saksia, joilla ei voi leikata kuin muutaman kerran ennen tylsymistä. Jos SPR sakset olivat Fiskarsin, se olisi ollut huippuostos minkä tahansa halpissaksien rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten vessapaperia. Ostat vaan käytettynä...
Tai käytät bideesuihkua. Et tarvii paperia
Bideellä on hankala niistää nenää...
Sitä varten on kankaiset nenäliinat, joita saa vaikka loppuun kuluneista lakanoista revittyä
Sitä varten on kädet johon niistää. Ei tarvitse kuluneita lakanoita repiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katsoin juuri ranskan, saksan ja espanjan kielen oppikirjoja käytettyinä, valikoima oli aika heikkoa ja/tai hinnat korkeita. Haluaisin opiskella kieliä, mutta nykyään siihen on kyllä saatavilla täysin nettipohjaisiakin materiaaleja, edullisemmin.
Kirjastossa on ilmaiseksi.
Toisen olan yli kun lukee niin on vielä ilmaisempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan käytettynä ainoastaan sellaista, mitä ei uutena enää saa. Muuten ei tulisi mieleenkään ostaa käytettyä.
Harvemmin enää nykyään käytettyä kanssa, kirppiksen huonekaluista voi ainakin tulla jotain luteita tai muuta.
Luteet ovat ilmaista proteiinia
Yleensä vain suomessa se hyvän käytetyn hinta pyörii n. 70-80% uuden hinnasta.
Tai sitten hinta on vain 40% uudesta mutta tavara on valmista kaatopaikalle.
Tosi monessa kerrostalossa on turkiskuoriaisia, ne syö tekstiileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katsoin juuri ranskan, saksan ja espanjan kielen oppikirjoja käytettyinä, valikoima oli aika heikkoa ja/tai hinnat korkeita. Haluaisin opiskella kieliä, mutta nykyään siihen on kyllä saatavilla täysin nettipohjaisiakin materiaaleja, edullisemmin.
On ilmaiseksi, mutta niihin ei saa tehdä mitään omia merkintöjä. Jos tekee ja jää kiinni merkinnöistä, joutuu korvaamaan kirjan koko hankintahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten on kankaiset nenäliinat, joita saa vaikka loppuun kuluneista lakanoista revittyä
Sitä varten on kädet johon niistää. Ei tarvitse kuluneita lakanoita repiä.
Ei sentään luolamieheksi tarvitse ryhtyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston kirjoihin ei voi laittaa mitään muistiinpanoja. Lyijykynällä itse kirjoittelen kielten oppikirjoihin suomennoksia ja muita muistiinpanoja. Käytettynä niitä harvoin saa ostettua ja uutena yli 50 e. Harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilmaiseksi, mutta niihin ei saa tehdä mitään omia merkintöjä. Jos tekee ja jää kiinni merkinnöistä, joutuu korvaamaan kirjan koko hankintahinnalla.
Peruskoulussakin on jo pitkään tehty tehtäväkirjan tehtävät erilliseen vihkoon. Onnistunee myös aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Miten toi kangasnenäliina muka säästää, tulee pyykkiä ja vettä kuluu, yök muutenkin.
Kai sä pyykkiä muutenkin peset, vai etkö koskaan pese vaatteitasi
Kengät olisi hyvä ostaa uutena. Jos paljon kävelee niin kenkiä pitää olla useita ja laadukkaita. Toki joskus löytyy myös vähän käytettynä kirppareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne lakanatkin oo jo käytettynä ostettuja? Miten niistä enää repii mitään?
Lakanat kuluu keskeltä. Loppuun kuluneiden lakanoiden reunoista saa vielä nenäliinoja tehtyä.
Itse en oikein aina ymmärrä "kaikki vaatteet ostetaan kirpparilta'". Ymmärrän kyllä jos on lapsia, silloin tarvitsee uusia vaatekaappia usein, mutta aikuinen ihminen pärjää melko pitkään ostamatta yhtään vaatetta. Itse olen ostanut tänä vuonna kaksi paria sukkia, voi olla että en osta enää mitään muuta. Viime vuonna ostin yhdet housut ja kolme puseroa, enkä noita puseroitakaan olisi tarvinnut jos en olisi töissä, mutta töissä pitää pukeutua siisteihin ehjiin vaatteisiin. Talvitakin saatan ostaa ensi vuonna, mutta vasta joulun jälkeen. Entiseen vaihdatan vetoketjun, se on ihan hyvä vielä sitten ainakin siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toi kangasnenäliina muka säästää, tulee pyykkiä ja vettä kuluu, yök muutenkin.
Mulla kuluu nenäliinoja aika paljon. Jos vaikka koko päivän liikenteessä, niin heitän roskiksiin niitä niistettyjä tuppoja. Kiva olis niitä räkäisiä kangas liinoja säilöä taskuihin ja laukkuun, kunnes pääset kotiin.
Riippuu tilanteesta. Jos vaikka kodinkone hajoaa ja on pakko hankkia jotain tilalle, niin toki kannattaa selvittää saisiko jostain käytetyn. Itse sain edullisesti pesukoneen, kun siihen oli tullut jossain kohtaa lommo (ei vaikuta käyttöön ja hyvin on toiminutkin).
Sitten taas toisaalta ihmettelen, että mikä vimma on jatkuvasti ostaa jotain. Itse en osta joka kuukausi mitään, paitsi ruokaa, hygieniatarvikkeita ja vessapaperia. Jostain artikkeleista ym saa kuitenkin sen käsityksen, että "jaahas, rahat vähissä/pitää säästää, nyt pitää heti lähteä kiertämään kaupungin top 10 kirpputorit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne lakanatkin oo jo käytettynä ostettuja? Miten niistä enää repii mitään?
Lakanat kuluu keskeltä. Loppuun kuluneiden lakanoiden reunoista saa vielä nenäliinoja tehtyä.
Hyvä idea. Ostankin heti kierrätyksestä ompelukoneen, että saan tehtyä pinon liinoja.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos vaikka kodinkone hajoaa ja on pakko hankkia jotain tilalle, niin toki kannattaa selvittää saisiko jostain käytetyn. Itse sain edullisesti pesukoneen, kun siihen oli tullut jossain kohtaa lommo (ei vaikuta käyttöön ja hyvin on toiminutkin).
Sitten taas toisaalta ihmettelen, että mikä vimma on jatkuvasti ostaa jotain. Itse en osta joka kuukausi mitään, paitsi ruokaa, hygieniatarvikkeita ja vessapaperia. Jostain artikkeleista ym saa kuitenkin sen käsityksen, että "jaahas, rahat vähissä/pitää säästää, nyt pitää heti lähteä kiertämään kaupungin top 10 kirpputorit".
Mä taas en osta mitään isompia koneita käytettynä, koska niiden toimivuudesta ei ole mitään takuuta ja kuljettaminen maksaa joka tapauksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuluu nenäliinoja aika paljon. Jos vaikka koko päivän liikenteessä, niin heitän roskiksiin niitä niistettyjä tuppoja. Kiva olis niitä räkäisiä kangas liinoja säilöä taskuihin ja laukkuun, kunnes pääset kotiin.
Ei kai sulla jatkuva nuha voi olla että niitä joka päivä tarvii
Tai räi kämmeneesee, ei tarvitse bideesuihkua.