Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadonneet yhteiskuntaluokat Suomessa?

Vierailija
04.03.2026 |

Yhteiskuntaluokista täälläkin puhutaan säännöllisesti ja pohditaan mm. luokkaretkeilyä tai sitä, mikä tekee kunnon keskiluokkaisen ihmiset tai millaiset asiat on ihan valkoista roskaa.

Mä havahduin yhden kirjan luettuani siihen, että se yhteiskuntaluokka, jossa mä olen kasvanut, on kadonnut. Se on nimittäin niin sanottu lukevien työläisten luokka. Mun 40-luvulla syntyneet vanhemmat eivät kumpikaan ole kouluja käyneitä: äiti työskenteli kirkonkylän kaupan kassalla, isä oli bussikuski. Meillä kuitenkin molemmat vanhemmat oli ns. valveutuneita työläisiä eli olivat omalla paikkakunnallaan kaikenlaisessa yhdistystoiminnassa mukana, myös työväenyhdistyksessä. Kotona keskusteltiin järkevästi ja arvostavasti yhteiskunnallisista asioista ja seurattiin uutisia lehdistä ja televisiosta. Meillä luettiin paljon, opetettiin lapsetkin käymään kirjastossa ja arvostettiin koulutusta, lapsille teroitettiin, että koulut pitää käydä ja ammatti hankkia. Musiikkiakin harrastettiin ja minut ja siskoni laitettiin pianotunneille ja kuoroon, vaikka tällaiseen ei ollut vanhemmillani koskaan ollut mahdollisuutta. Rahaa oli aika niukasti, mutta työntekoa ja sivistystä arvostettiin. Tutkijoiden mukaan tällainen työväenluokka on Suomesta kadonnut, sitä ei enää ole.

Tunnistatko ilmiön? Mitä muita yhteiskuntaluokkia Suomesta on kadonnut?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aatelisto

Papisto

Talonpojat

Porvaristo

Kaikki ovat kadonneet, minä niin kaipaan. 

Älä huoli, rahvas puuttuu listaltasi.  Ja se elää ja kukoistaa.

Siinäkin on variaationsa.  Yksi niistä on sentään saanut oikein hienon nimityksenkin: White trash.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla