Voiko autisti olla töissäkäyvä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisti voi päästä jopa eduskunnan puhemieheksi.
Onko hänellä diagnoosi, vai päättelikö asian itse aamuyön tunteina oireita googlettamalla?
Mutta voi päästä ja menestyä hienosti, ei siinä.
Ei ole diagnoosia, kun ei ole ikinä hakeutunut diagnosoitavaksi. On kuitenkin kertonut tunnistavansa itsessään aspergerin piirteet, ja niin toki tunnistaa muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tietenkin autisti voi käydä töissä. suhteilla töitä saa. autistilla voi olla vaikka sukulaissuhteita, joilla töihin pääsee, vaikka ihmissuhteissa autisti onkin sysipaska.
Kaikki autistit ei voi, jotkut se autismi tekee työkyvyttömiksi.
Eikä kaikki autistit todellakaan ole sysipaskoja ihmissuhteissa.
Multa on ihmissuhteet onnistunut ihan hyvin, töissäkäynti ei.
no ei ne kaikki työpaillaolijat muutenkaan töitä tee. suhteilla töihin pääsee ja palkkaa nostamaan. ei työkyky tai osaaminen ole useinkaan valintaperuste työpaikan saamiselle. parempiin töihin valitaan suhteilla ja suorittaviin töihin otetaan halvin.
Työkyky, tai siis sen puute eli työkyvyttömyys on kyllä selkeä peruste työttömyydelle.
"Asperger-piirteitä on monilla hyvin tunnetuilla ja menestyneillä julkisuuden henkilöillä.
Hyviä esimerkkejä Suomesta ovat esimerkiksi suomalaisen rock-musiikin isähahmo Juice Leskinen, elokuvaohjaaja-käsikirjoittaja Markku Pölönen sekä kuvanveistäjä ja suomenkarjan puolustaja Miina Äkkijyrkkä.
Kansainvälisesti tunnettuja Asperger-ihmisiksi arvioituja henkilöitä ovat filosofi Ludwig Wittgenstein, suhteellisuusteorian luonut teoreettinen fyysikko Albert Einstein, elokuvaohjaaja Stanley Kubrick, näyttelijä Anthony Hopkins, näyttelijä Robin Williams, kuvataiteilija Andy Warhol ja pokemonien luoja Satoshi Tajiri."
Lainauksen lähde: yle.fi
Minä ainakin olen. Olin joskus jopa yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä diagnoosi, vai päättelikö asian itse aamuyön tunteina oireita googlettamalla?
Ei ole diagnoosia, kun ei ole ikinä hakeutunut diagnosoitavaksi. On kuitenkin kertonut tunnistavansa itsessään aspergerin piirteet, ja niin toki tunnistaa muutkin.
On eri asia onko sekalainen kokoelma autismin piirteitä, vai onko autistinen.
"On eri asia onko sekalainen kokoelma autismin piirteitä, vai onko autistinen."
No Halla-aho nyt on aivan ilmiselvästi autisti.
En sanonutkaan hänen tunnistaneen itsessään aspergerin PIIRTEITÄ, vaan PIIRTEET.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen. Olin joskus jopa yrittäjä.
Tämähän on monelle as-ihmiselle pelastus. Ei kaikkien alojen yrittäjien tarvitse olla perseennuolijoita ja helppoheikki-luikureita. Niille aloille sitten narsistiset kaverit.
Yli 20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että täällä meidän insinööritoimistossamme kaikki ovat jonkinasteen autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Viher vassarit ..mieti sitä sakkia ja niiden kykyä älylliseen ja loogiseen ajatteluun. 20 vuotta väärässä ja samaa jankataan sukupolvesta toiseen,.
Miten tämä liittyy autismiin. Väität, että vihervassareissa ei ole autisteja, kun eivät muka kykene loogiseen ajatteluun, joka on autistien vahvuus?
Kuitenkin esim. Anna Kontula on vasemmistolainen JA autisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki autistit ole työttömiä. Ja asperger-diagnoosilla ei voi saada työkyvyttömyyseläkettä, vaikka se aiheuttaisi työkyvyttömyyttä.
Valitettavasti ovat joidenkin työyhteisöjen riesa ja riippakivi.
Autistit työllistyvät helposti jos osaavat hommansa.
Riippuu miltä tuntuu ja mitä haluaa. Ja ahdistuksen määrä. Mutta on niitäkin joille ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki autistit ole työttömiä. Ja asperger-diagnoosilla ei voi saada työkyvyttömyyseläkettä, vaikka se aiheuttaisi työkyvyttömyyttä.
Valitettavasti ovat joidenkin työyhteisöjen riesa ja riippakivi.
Autistit on erittäin usein työpaikkakiusaamisen uhreja. Taidat olla esimerkki asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viher vassarit ..mieti sitä sakkia ja niiden kykyä älylliseen ja loogiseen ajatteluun. 20 vuotta väärässä ja samaa jankataan sukupolvesta toiseen,.
Miten tämä liittyy autismiin. Väität, että vihervassareissa ei ole autisteja, kun eivät muka kykene loogiseen ajatteluun, joka on autistien vahvuus?
Niin Ja tämä Anna Kontula selittää jotain kommunismia vaikka 100 vuotta on tiedetty mitä kakkaa se koko puuha on.
Sama greetta thunbergin sekoilu huutaminen, aikuinen ja lapsen tasolla.
Nyt täällä sekoitetaan puhdasta diagnosoitua autismia ja vähän rajalla olevaa esim kovan luokan osaajaa kuten koodareita tai halla-ahoa. Joka varmasti omaa piirteitä
mutta ei ole mitenkään diagnosoitu pilolääri autisti.
Jokainen joka on työskennellyt diagnoosin saaneen kanssa ymmärtää että vähän autisti piirteitä ja vahva diagnoosi on ihan eri planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Kontula on tyhmä kun saapas ja äänestäjät jotain vammaisia.
Menis sinne venezueelaan sen kommunisminsa kanssa.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko hänellä diagnoosi, vai päättelikö asian itse aamuyön tunteina oireita googlettamalla?
Mutta voi päästä ja menestyä hienosti, ei siinä."
No ihan itse Halla-aho on asiasta sanonut. Autisti tuntuu nykyään joillekin olevan samanlainen haukkumasana kuin ennen oli homo.
Huippututkija on tuntemani autisti. Nykyinen termi on autismin kirjo.
Mun poika ei oppinut puhumaan ns. normaaliin tahtiin ja vielä ala-asteikäisenäkin hän tarvitsi puheterapiaa ja lopulta hän sai asperger-diagnoosin. Yläaste ja lukio menivät huippuhyvin, hän loisti kaikissa aineissa ja sai yliopistosta opiskelupaikan suoraan ilman pääsykokeita ts. todistuksen perusteella. Hän on hyvin älykäs ja musiikillisesti todella lahjakas. Hänen autismin piirteensä tulevat esiin tarkkana järjestelmällisyytenä ja siinä, ettei hän ole se seurueen vitsiniekka vaan analyyttinen ja tarkkahavaintoinen keskustelija. Aikaisemmin hän ei juurikaan kaivannut ystävien seuraa, mutta iän myötä hänen sosiaalisuutensa on kasvanut ja kaveripiiri laajentunut. On töissä, on aviossa ja useammankin lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Ja tämä Anna Kontula selittää jotain kommunismia vaikka 100 vuotta on tiedetty mitä kakkaa se koko puuha on.
Sama greetta thunbergin sekoilu huutaminen, aikuinen ja lapsen tasolla.
Nyt täällä sekoitetaan puhdasta diagnosoitua autismia ja vähän rajalla olevaa esim kovan luokan osaajaa kuten koodareita tai halla-ahoa. Joka varmasti omaa piirteitä
mutta ei ole mitenkään diagnosoitu pilolääri autisti.
Jokainen joka on työskennellyt diagnoosin saaneen kanssa ymmärtää että vähän autisti piirteitä ja vahva diagnoosi on ihan eri planeetalta.
Kontula on diagnosoitu autisti (ka huomattavan älykäs ja looginen, vaikka oliskin täysin eri mieltä hänen kanssaan) Ja Halla-aho on kanssa ihan täysin autisti, ei mitenkään "vähän rajalla".
Mikä ihmeen "vahva diagnoosi"? Ei ole mitään "vahvaa" diagnoosia, on vain diagnoosi tai sitten ei diagnoosia.
Ehkä et ole tietoinen, että asperger lasketaan nykyään autismin kirjoon? Ja siksi et sisäistä, että nää ihmiset on autisteja, kun sulla on joku vanhentunut mielikuva siitä, mitä autismi tarkoittaa?
Meillä on töissä yksi (todennäköisesti) autisti. Sosiaalisesti on juurikin välillä sellainen mitävit- tasoa, mutta kun sille sanoo mitä tekee niin tekee kyllä valittamatta ja hyvin. Ja joo, äitinsä on meillä myös töissä toisessa toimipisteessä.