Miksi jotkut toistavat sen, mitä toinen on juuri sanonut?
Etenkin somekeskusteluissa on aika paljon ihmisiä, jotka vastaavat viestiin toistamalla sen, mitä olen juuri sanonut. Moni heistä tekee toiston pienen luennon muodossa. Mikä tässä voi olla taustalla? Eikö porukka osaa lukea vai onko vain pakko luoda vaikutelma, että ajatus olisi ollut oma?
Esimerkki "keskustelusta"
Alkuperäinen kirjoittaja: "Koulussa pitäisi huomioida lasten erilaiset makumieltymykset ja tarjota mahdollisuus valita, mitä syö"
Minä: "Minusta lapsille ei pidä antaa kaikkea periksi"
Toinen: "Lapsille on tärkeää asettaa rajat, jotta he oppivat toimimaan yhteiskunnassa. Rajat luovat turvaa ja osoittavat lapselle, että hänestä huolehditaan"
Kommentit (7)
Miksi jotkut toistavat sen, mitä toinen on juuri sanonut?
Niin. Tosiaan, miksi? 🤔
Vierailija kirjoitti:
... Just. Ootko muutenkin vainoharhainen?
Kaikkien muiden pitäisi olla eri mieltä?
Ei tuossa toisteta sun sanomisia yhtään.
Ota lääkkees ja mene nukkumaan.
Vastaajalle 1: Missä sanoin, että kaikkien pitää olla eri mieltä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiukuttelet siitä, ettet ymmärrä lukemaasi?
Ehkä kirjoittivat samaan aikaan, toisaalta on sitten useampi mielipide tuotu esille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kirjoittivat samaan aikaan, toisaalta on sitten useampi mielipide tuotu esille.
Ei ole mahdollista, että kirjoittavat samaan aikaan, koska viestit tulevat useita tuntejakin myöhemmin. En siis puhu nyt vauvapalstasta, vaan esim. X:stä tai Instasta.
Tuota samaa tehdään myös kasvokkain. Kerrot mielipiteen ja toinen alkaa luennoida siitä ikään kuin et itse tietäisi asiasta mitään. Todella rasittava piirre.