Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsiisteistä lapsista, lasten sairastelusta jne.

03.05.2007 |

Jo heti alkuun totean, että olen monien mielestä aivan kamala äiti sillä kiinnitän huomiota muidenkin kuin omieni lasten ulkonäköön. Tällä tarkoitan sitä, että ihan oikeasti minua häiritsee jos lapset ovat todella epäsiistejä.En tarkoita että vaatteiden pitäisi olla uusia tai kalliita eikä aina edes puhtaitakaan sillä leikeissä rapa roiskuu.Tarkoitan sitä että vaatteet haisevat, lapsella roikkuu räkäviisari leuassa saakka, vaatteet ovat rikki ja muutenkin olemus on suttuinen.Kiinnitin asiaan huomiota taas kerran ollessamme puistossa.Miten välinpitämättömästi jotkut äidit suhtautuvat lapsiinsa!Pahinta on se, että usein tällainen epäsiisteys yhdistyy huonoon käytökseen joten avot!En voi sille mitään että tunnen vastenmielisyyttä hyvin epäsiistejä lapsia kohtaan:(

Toinen asia mikä itseäni ärsyttää suunnattomasti on lasten sairaana kuskaaminen harrastuksiin!Onko se nyt niin vaikeaa sairastaa kotona edes se pari päivää.Esim. lapseni jumppakerhossa oli lapsi kuumeessa (!) .Hei haloo eihän itsekään mene kipeänä jumppaan!Tänään oli puistossa lapsi kipeänä, nenä valuvana, silmät punaisena ja voipuneen oloisena ja äiti vain totesi että hyvin näyttää EetuPetteri jaksavan taudista huolimatta.Jos ulkoilla haluaa niin voihan sen tehdä omassa pihassakin tai vaikka parvekkeella jos on pakko pihalle päästä.Ymmärrän kyllä että tauteja tulee milloin mistäkin mutta kun näin kotiäitinä voi edes vähän estää jokaisen pöpön tarttumista.Nimimerkillä juuri koko perhe toipumassa edellisestä flunssasta...Tästä on ollutkin jo aikaisemminkin keskustelua mutta ärsyttää silti edelleen!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että usein tällainen epäsiisteys yhdistyy huonoon käytökseen joten avot!En voi sille mitään että tunnen vastenmielisyyttä hyvin epäsiistejä lapsia kohtaan:(

Älä hyvä ihminen suhtaudu noin lapsiin! Eihän se ole heidän vikansa, jos vanhemmat eivät pidä huolta. Myötätunto olisi minusta parempi tunne.

Mupsi

Vierailija
2/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se lasten vika ole, jos vanhemmat eivät ymmärrä huolehtia kunnolla.

Muuten olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että kipeän lapsen paikka on kotona. Välillä tuntuu siltä, että lasta kuskataan kipeänä harrastuksiin, koska äiti ei itse jaksa olla enää neljän seinän sisällä. Parempi vaihtoehto olisi hommata lapsenlikka ja lähteä itse tuulettumaan - ja antaa lapsen parantua rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on tosi inhottavaa, kun puistossa näkee noita epäsiistejä lapsia. Niiden vanhempien takia ärsyttää ja lapsen puolesta harmittaa. Minun silmään pistää myös se, että puetaan lapset rumasti. En missään nimessä ole sitä mieltä, että vaatteiden pitää olla uusia ja merkkivaatteita! Kirpparivaate on ihan yhtä hyvä, mutta kyllä siihen ulkonäköön voisi vähän kiinnittää huomiota. Yhdistellään esim. ulkoiluhaalari, lapaset, hattu ja kengät kaikki eri väriä ja etenkin yhteensopimattomia värejä. Siitä se vasta nukkavieru vaikutelma tuleekin. Ja sitten vielä räkä valuu nenästä, kruunaa kaiken...

Minua kans tökkii se, että lapsia tuodaan kipeänä kerhoon yms. Kotiäitinä olisi mahdollisuus pitää lapsi kotona aina kun on kipeänä, ja siten vähentää tartuntoja muihin lapsiin. Mutta usein noissa avoimissa päiväkodeissa ja vastaavissa kerhoissa näkee tosi nuhaisia lapsia. Ymmärrän, että äidin pään kestämisen takiahan ne sinne kerhoihin tulee, kun kotoa on pakko päästä tuulettumaan. Mutta ikävästi ne taudit sitten leviää, pitäisi ajatella sitäkin.

Vierailija
4/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta on ihan sama matsaavatko vaatteet esim väreiltään. Luonnollisesti jos mennään kylään tai muualle vähän virallisempaan paikkaan niin valitsen nätit vaatteeet ja kyllä minä valitsen muutenkin yhteen sopivat.

MUTTA jos kyseessä on leikkipaikalle meno tai vaikka sitten tarhaan niin annan lasten valita itse, koska se on heille todella iso ja tärkeä juttu, ja minulle taas ei. Kyseessä nyt 2- ja 3-vuotiaat. He rakastavta kun saavat itse valita vaatteensa kaapista, osaavat jo valita säähän sopivat, kysyvät aina onko kylmää vai lämmintä jne. Jos sitten tulee oranssit housut ja keltainen paita niin oikeasti, mitä väliä? Lapsi on onnellinen ja ylpeä itsestään - sitä tunnetta ei voi lapsella olla liikaa. Koko prosessi menee lapsen mielestä pilalle jos mä annan kaksi vaihtoehtoa ja ohjailen valintaa.

Tämä kamalat väriyhdistelmät -kausi menee kuitenkin aika pian, eipä mun tarvitse meidän esikoiselle (7v) valita vaatteita ja jo mooonta vuotta on osannut valita tosi nättejä yhdistelmiä. Noiden pienten mielestä taas aikuisen makuun kauheat yhdistelmät voi olla hienoja, enkä halua lannistaa heitä. On kuitenkin NIIN paljon asioita, joissa joudun kieltämään ja tekemään toisin kuin lapset haluaa, joten tämän pienen ilon he kyllä saavat pitää!

Vierailija
5/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en varsinaisesti häiriinny esim. yhteensopimattomista vaatteista sillä esim. meillä esikoinen haluaa kulkea välillä itse valitsemissaan vaatteissa.Lähinnä tarkoitan lapsia jotka kulkevat rikkinäisissä, tuhat kertaa pestyissä lumpuissa jotka jo kaukaa näyttää tosi epäsiistiltä.Tosin omien lasten kohdalla olen kotoa lähtiessämme suht tarkka myös väreistä.

Tiedän että pitäisi tuntea myötätuntoa näitä epäsiistejä ja huonosti käyttäytyviä lapsia kohtaan mutta hetkittäin en voi:( Kun lapsi on likainen, karjuu lapselleni tai ottaa jatkuvasti leluja käsistä, aivastelee ja niistää lapseni päälle ja pyyhkii nenänsä lapseni ulkohaalariin tai omaan hihaansa (joo, tämäkin tuli nähtyä)niin tunnen vastenmielisyyttä ja saatan jopa kiskoa lapseni muualle leikkimään.Minustakin se on surullista enkä kehtaisi ikinä tunnustaa tätä puistossa.

Vierailija
6/29 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baby_04:

Yhdistellään esim. ulkoiluhaalari, lapaset, hattu ja kengät kaikki eri väriä ja etenkin yhteensopimattomia värejä. Siitä se vasta nukkavieru vaikutelma tuleekin. Ja sitten vielä räkä valuu nenästä, kruunaa kaiken...

.

Voi kun ihmiset käyttäisivät aikansa johonkin tärkeämpään kuin toisten lapsien vaatteiden väreihin.. Meillä isä on lasten kanssa kotona (eivät siis aina äidit ole syypäitä kamaliin väriyhdistelmiin), muksuilla saattaa olla mitä kamalampia väriyhdistelmiä, kyllä varmasti pyörtyisit jos näkisit. Mutta meidän isäpä käyttääkin aikansa lasten kanssa leikkimiseen ja touhuamisiin eikä kiukuttele santalaatikon reunalla toisten lasten vaatteita kauhistellen. Käyttäkää hyvät ihmiset aikanne paremmin ja miettikää oikeasti jotain hyödyllistä!

Vierailija
7/29 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista " nukkavieruista" ja " väreistä jotka eivät sovi yhteen" en ihan ymmärrä. Jos lapsella on säähän sopivat vaatteet ja lapsi on tyytyväinen miksi sen pitäisi häiritä jotain toista aikuista? Kaikilla ei ehkä ole edes rahaa laittaa niihin lasten vaatteisiin samalla lailla ja silloin ne vaatteet voivat olla niitä " sata kertaa pestyjä" , minullakin on kaveri jonka lapset näyttävät tältä, mutta heillä ei ole rahaa laittaa uusiin lasten vaatteisiin, vaan ne ostetaan kirpparilta ja kyllä se näkyy niistä vaatteista.

Joskus minua vaan mietityttää ne äidit joiden tiedän laittaneen vaatekaappinsa uuteen uskoon kerralla ja shoppailevat itse merkkivaatteita ja silti pukevat lapsensa koko talven samaan vanhaan haalariin, joka imee vielä kaiken kosteuden itseensä (vaatteet ovat epätarkoituksenmukaisia). Tärkeysjärjestys näkyy. Eri asia on nämä joilla ei ole rahaa laittaa lasten vaatteisiin, eivätkä laita sitä rahaa omiinkaan vaatteisiinsa. Kun rahaa ei ole on sitä paha nyhjäistä lasten vaatteisiinkaan sitä pakollista summaa enempää.

Vierailija
8/29 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jos lapsi on silmään pistävän likainen ja räkäinen, niin sen huomaa kuka vain. Mutta, itse en ainakaan puistoihin tai yleisille paikoille mene mollaamaan lasten/aikuisten pukeutumista tai sitä onko heillä vaatteet sävy sävyyn tai mitä merkkiä jne.. ne ovat! Mielestäni tuo menee jo hiukan yli! Me ihmiset (tai äidit, lapset) emme ole samanlaisia tai saman näköisiä pukeutumisella tai käyttäytymiselläkään.

Vierailija
9/29 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapsille laitetaan ihan tavalliset vaatteet puistoon. Niitä parempi käytetään vierailuilla jne... Ei tulis mieleenkään laittaa jotain rimpsu hametta hiekkalaatikolle, joka sen jälkeen ei olisi enää oikean värinen. Tuli mieleen että ehkä puistoissa olevat likaiset lapset ovat vain ulkoilemassa? ja hienostelu päivät ovat erikseen.

Vierailija
10/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis laitetaan ihan tavalliset vaatteet ulkoilemaan. kirpparivaatteista sen verran, että ostin juuri säkillisen mekkoja tytölle joka rakastaa olla mekossa. saapahan sitten kesällä mekoissaan viipotella. jotenkin tulee helpommin annettua kirppikseltä ostettuja mekkoja pihalle päälle ryhnättäväksi kuin niitä jotka on kaupasta ostanut... ja tällä en todellakaan aliarvosta (onkohan tuo nyt edes oikea sana) kirpparivaatteita, sillä laitoin myös muutaman sieltä ostamani mekon kaappiin " juhlia" varten. muutamalle ystävälleni on kauhistus kun ostan tytöille vaatteita kirpparilta. heidän lapsensa kulkevat vain ja ainoastaan uusissa merkkivaatteissa. tosin eipä ne lapset sitten edes leiki puistossa ja pihalla kun pitää varoa vaatteita... yksi tuttu äiti kysyi vkl mitä puistossa lasten kanssa tehdään kun ei ole koskaan käynyt vaikka lapsi nyt vuoden. noh, menipäs nyt mollaamiseksi :(

sairaita lapsia en minäkään ymmärrä että puistoon/harrastuksiin viedään, pitäisi lasten antaa toipua sairaudestaan kunnolla. yhteyttä " likaisten" ja huonokäytöksisten lasten kesken en ole kyllä huomannut. samanlaisia riiviöitä ( :D ) on kaikki on päällä sitten mitä vaan. räkää valuva nenä on kyllä minullekkin melko ällötys.

sainkohan nyt mitään varsinaisesti sanottua? ja toivottovasti kukaan ei mitenkään loukkaannu

Vierailija
11/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä ihmeen väliä sillä on pyöriikö lapsi kurassa yhteensopivissa väreissä vai ei???Toki kauppareissulla on suotavaa katsoa jotain kivaa päälle, mutta niissä pihan rymyleikeissä...??ööh lievästi turhamaista

Vierailija
12/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et osaa myötätuntoa lapsiraukkoja kohtaa kokea, niin voi voi, elä sitten valita ja mollaa.

Meillä on usein tosi nukkavierut lapset, puistossa varsinkin. Ja usein mennään jopa puistoilun jälkeen kauppaan näissä ulkona likastuneissa vaatteissamme, hui kun kehdataankin. ;) Ollaan ostettu lähes kaikki uutena, ja merkkivaatetta, mutta käytössä ne likaantuu eikä ne merkitkään paista silmille. Lisätäänpä tähän vielä se, että lapset haluaa itse valita vaatteensa usein, ja näin annan tehdä jos nyt vaan säähän sopivat.

Olen kyllä siivoillut pahimpia pois kokonaan ja ostanut viisastuneena vain yhteensopivia vaatteita, mutta aina jotain " hirvityksiä" yhdistelmiä löytyy.. ;) Se on niin tärkeää lapsille että on itse valinnut. Olkoot sitten vaikka vihreä pipo, sininen haalari/asu ja punaiset kengät ja keltaiset eripariset lapaset.. Ja nekin pölyssä ja liassa.

Räkä poskella jos valuu, niin kuka ehtii juoksemaan lapsen perässä nenäliinan kanssa koko aika? Ei se niin vaarallista ole.

Ja mitä äidin ja lasten käytökseen tulee, niin en ole huomannut kyllä mitään yhtäläisyyttä. Toiset on tosi rumissa vaatteissa jne, mutta käyttäytyvät ja ovat tosi fiksusti ja suloisia kauniita ja ihania lapsia siellä alla. Ja toisaalta, monet hirveän tarkkaan pyntätyt ja puhtautta säteilevät merkkivaatelapset voi käyttäytyä kamalasti ja äidit samaten tai varsinkin ne äidit, joille se ulkokuori ja status ja toisten ihmisten mielipiteet merkkaa niin paljon...

Sairaat lapset, pienestä rään valumisesta siis en laske, kyllä vois todellakin pitää kotona. On toki tilanteita, kun jos jollain on monta lasta, ja koko talvi yhtä sairastelua... ymmärrän että jos vähänkin on rakoa, että ei olla ihan kovassa kuumeessa, et tekee mieli lähteä ihmisten ilmoille ja terveemmille lapsillekin sitä seuraa ja tekemistä. Sellaisia en kyllä ymmärrä laisinkaan, kun o omallekin kohdalle sattunut, että on vesirokko pahimmassa rakkulavaiheessa, vaikkakin ilman kuumetta, ja sitten vielä on viety tämä lapsi muskariin... Me lähdetiin paikalta hippulat vinkuen, ei vaan haluttu pitkän sairastelujakson jälkeen vielä uutta perään, kun oli matkakin tulossa.. toiset ei vaan ajattele yhtään

muita!

13/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti_ja_pojat:

Tarkoitan sitä että vaatteet haisevat, lapsella roikkuu räkäviisari leuassa saakka, vaatteet ovat rikki ja muutenkin olemus on suttuinen.

vaikuttaa siltä, että ihmiset pomppasivat tämän lauseen ylitse ja alkoivat miettiä sitä, että ap:n kysymys on " miksi kaikilla lapsilla ei ole Oshkoshin vaatteita ja Ticketin haalaria ulkoilussa" ???

Vierailija
14/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli niitä sairaita lapsia, jotka ovat ulkona, eivätkä saa sairastaa kotona. Tosin siitepölyaikaan meidänkin lasten nenät saattavat pahimpina päivinä valua, antihistamiinista huolimatta...

Itse olen aika tarkka vaatteista, mutta lapsen on annettava leikkiä. Tyttäreni, 7 v. leikkii kaveriensa kanssa omatoimisesti. Parhaimmat leikkipaikat löytyvät metsästä, pellonlaidalta, ojanreunuksilta jne. Vaatteet ovat kovalla koetuksella ja pinttyvät. Kurakelillä vedenpitävät housut olivat joka paikasta kuraroiskeessa. Jatkuva hiekan ja kuran seos on hionut polvet pehmeiksi, housujen lahkeet repsottavat (ne on jo kerran korjattu). Muutamista housuista on polvet rikki (ne on paikattu). En kuitenkaan viitsi ostella jatkuvasti uusia vaatteita, ne paikatut saavat ulkoleikeissä kelvata. Olen myös ostanut housuja kirppikseltä, kun ne kuluvat niin nopeasti. Pesen vaatteita aika usein, mutta mutareissun jälkeen juuri pesty vaate saattaa metsämudalle tuoksahtaa.

Näillä rönttävaatteilla ei lähdetä harrastuksiin, kylään eikä kauppaan. Tyttärenikin sen tietää ja osaa valita siistit ja toisiinsa sopivat vaatteet näille reissuille. Kouluun on myös omat vaatteet.

15/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joidenkin kännisten, likaisten vanhempien kanssa olevat muksut ovat todella siivottoman näköisiä. Ja silloin ei kyllä haise mikään Nuuksion retki eikä hiekkalaatikossa sukellus, vaan ihan pissa, kakka ja muu " ällöttävä" lika. Eikä edes sillä tavalla, että se pissa on juuri tullut housuun, vaan kyllä siitä on jo monta päivää ellei viikkoa.

Sillä ei ole enää mitään tekemistä sen kanssa, että Nikolla repsottaa vähän lahje, joka jäi veräjään kiinni yli kiivetessä tai että Petronella halusi pukea kauhtuneen, mutta mielestään ihanan valko-vaaleanpunaisen " my little pony" paidan, vaikka siinä olikin aamun jälkeen kaakaota ja niiden kanssa vihreän hameen ja keltaiset sukkikset.

Vierailija
16/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain mainittava, että usein tulee vaatekeskusteluisa esille myös tämä toisen ääripään syrjiminen: merkkivaatteisiin ja sävysävyyn puetut lapset eivät saa leikkiä vain istua aloillaan ja varoa vaatteitaan. Mistä tällainen legenda on lähtöisin? Ainahan lapset leikkivät, miten tahansa ovat puettuja.

Tuttavapiirissäni lapsilla on sekä merkkivaatteita että käytettyjä vaatteita. Tilanteesta riippuu, mitä on päällä. Jos on kaksi viikkoa jatkunut nuha ja lisäksi kurakeli sekä kiireinen äiti, lapsi on rapainen ja nenänalus hiekkainen ja märkä sekä vaatteet voivat olla ei-niin-huipusti yhteensopivia. Jonain toisena päivänä taas voi olla toisin. Kaupungille lähtee siistejä ja sävysävyyn puettuja lapsia. Pinnallisuutta -varmaankin. Äiti vain itsekin pitää vaatteista ja siististä pukeutumisesta, joten luontaisesti pukee sitten lapsetkin tavallaan. Se on vain yksi elämän osa-alue, ei koko elämä.

Vierailija
17/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tapauksessa oikea ratkaisu asiaan?????

annika73:

mutta joidenkin kännisten, likaisten vanhempien kanssa olevat muksut ovat todella siivottoman näköisiä. Ja silloin ei kyllä haise mikään Nuuksion retki eikä hiekkalaatikossa sukellus, vaan ihan pissa, kakka ja muu " ällöttävä" lika. Eikä edes sillä tavalla, että se pissa on juuri tullut housuun, vaan kyllä siitä on jo monta päivää ellei viikkoa.

18/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä pitää soittaa esim. oman alueen lastensuojeluun?

Näin kerrostaloalueella jos jonkun puolijurrisen vanhemman näkee muksunsa kanssa, sitä ei edes tiedä mistä ovat kotoisin ja keitä ovat. Täällä meidän betonilähiössä kun asuu noin 10 000 ihmistä.

Vierailija
19/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tuttavaperhe, joita nähdään silloin tällöin. Taas kun nähtiin niin en voinut kuin ihmetellä... lapsilla aivan ylipitkät hiukset joille ei oltu shampoota saati harjaa näytetty ihan vähään aikaan. Heidän oli vaikea nähdä sieltä ylipitkän pehkon alta, jota ei tytölläkään siis ollut voinut laittaa jotenkin kiinni. Vaatteissa vanhoja likatahroja. Äiti oli kyllä ehtinyt hyvin laittaa omat luomivärit ja ripsivärit kohdalleen, mutta ei sitten pyykäisemään ruokailun jäljiltä pikkukullan naamaa puhtaaksi. Mulle on aivan sama sointuuko jonkun toisen muksun vaatteet toisiinsa, mutta sitä en voi käsittää että lapsen hygieniasta ei pidetä huolta. Ja aina ei kyse ole siitä, että poiketaan kauppaan suoraan puistosta - vaan lähdetään kotoa kylään sunnuntaipäivänä.

Vierailija
20/29 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

milla-mea: muutamalle ystävälleni on kauhistus kun ostan tytöille vaatteita kirpparilta. heidän lapsensa kulkevat vain ja ainoastaan uusissa merkkivaatteissa. tosin eipä ne lapset sitten edes leiki puistossa ja pihalla kun pitää varoa vaatteita... yksi tuttu äiti kysyi vkl mitä puistossa lasten kanssa tehdään kun ei ole koskaan käynyt vaikka lapsi nyt vuoden. noh, menipäs nyt mollaamiseksi :(

Onko tämä äiti siis ihan kieltänyt lapsiaan leikkimästä koska heillä on uudet merkkivaatteet..ettet vain nyt liioittelisi ja vääristelisi hieman??

Ja ihanko on jo vuoden vanha eikä puistossa vielä ole rypemässä... on minullakin vuoden vanha poika eikä puistossa olla vielä oltu.. riittää vallan mainiosti kun harjoitellaan ihan omalla pihalla kävelyä kengien kanssa, välillä maataan ja istutaan, ihmetellään. Mikä " hyvän äidin" mittari se puistossa käynti oikein on? Kyllä sitä vielä keretään.. ja muitakin virikkeitä löytyy. 1v. on vielä kuitenkin kasvamassa vauvasta taaperoksi..

Ei millään pahalla, mutta pistipä vain silmään.

Kummemmin en ketjua viitsi kommentoida, kukin tyylillään. Toivon vain että selvät lapsen laiminlyönnit ilmoitetaan eteenpäin jos mahdollista. Väreillä ym. ei ole mitään merkitystä.