Epäsiisteistä lapsista, lasten sairastelusta jne.
Jo heti alkuun totean, että olen monien mielestä aivan kamala äiti sillä kiinnitän huomiota muidenkin kuin omieni lasten ulkonäköön. Tällä tarkoitan sitä, että ihan oikeasti minua häiritsee jos lapset ovat todella epäsiistejä.En tarkoita että vaatteiden pitäisi olla uusia tai kalliita eikä aina edes puhtaitakaan sillä leikeissä rapa roiskuu.Tarkoitan sitä että vaatteet haisevat, lapsella roikkuu räkäviisari leuassa saakka, vaatteet ovat rikki ja muutenkin olemus on suttuinen.Kiinnitin asiaan huomiota taas kerran ollessamme puistossa.Miten välinpitämättömästi jotkut äidit suhtautuvat lapsiinsa!Pahinta on se, että usein tällainen epäsiisteys yhdistyy huonoon käytökseen joten avot!En voi sille mitään että tunnen vastenmielisyyttä hyvin epäsiistejä lapsia kohtaan:(
Toinen asia mikä itseäni ärsyttää suunnattomasti on lasten sairaana kuskaaminen harrastuksiin!Onko se nyt niin vaikeaa sairastaa kotona edes se pari päivää.Esim. lapseni jumppakerhossa oli lapsi kuumeessa (!) .Hei haloo eihän itsekään mene kipeänä jumppaan!Tänään oli puistossa lapsi kipeänä, nenä valuvana, silmät punaisena ja voipuneen oloisena ja äiti vain totesi että hyvin näyttää EetuPetteri jaksavan taudista huolimatta.Jos ulkoilla haluaa niin voihan sen tehdä omassa pihassakin tai vaikka parvekkeella jos on pakko pihalle päästä.Ymmärrän kyllä että tauteja tulee milloin mistäkin mutta kun näin kotiäitinä voi edes vähän estää jokaisen pöpön tarttumista.Nimimerkillä juuri koko perhe toipumassa edellisestä flunssasta...Tästä on ollutkin jo aikaisemminkin keskustelua mutta ärsyttää silti edelleen!
Kommentit (29)
Että jos ei välitetä ulkonäöstä niin ei välitetä muistakaan asioista. Itse olen taas epäpukeutuja. Hygieniasta jne. kyllä huolehditaan, mutta tarkoituksella vältän muotivaatteita itselläni ja lapsilla. Kun on juhlat tms. niin pukeudutaan tietysti tilanteen mukaan, mutta ihan arkisin käytämme tarkoituksenmukaisia vaatteita, jotka eivät ole uusia/hienoja/kalliita merkkivaatteita. Itse en tykkää, että pienillä tytöillä on " pimumaisia" vaatteita tai vauvalla " ison" lapsen vaatteita esim. farkut ja kauluspaita.
Tämä on oma juttuni, mutta mielestäni monet itsetehdyt/kirpparivaatteet ovat paljon ihanampia kuin jotkut muotikuteet. Jotenkin mulle tulee sellainen olo että jos lapset ovat tosi puettuja, niin äiti on jotenkin pinnallinen. Tämä ei tietenkään ole totta, enkä sitä ääneen koskaan sanoisi, mutta tulee vaan sellainen olo...Musta varmaan taas ajatellaan, että olen ryytynyt kotiäiti kun en jaksa edes ripsaria käyttää enkä käydä kampaajalla. Meistä esikoinen on viimeeksi käynyt kampaajalla ja saanut uusia vaatteita.
edelleen vain vahvistaa ajatustani siitä, millaisia osa meistä ihmisistä on, en voinut muuta kuin nauraa taas kerran ;D Onhan tässä maailmassa suurempiakin ongelmia: on sairautta,köyhyyttä,kurjuutta, ihmisiä jotka ovat menettäneet kaiken! Miettikää vähän, mistä milloinkin narisette!
Ymmärrän periaatteessa kyllä, että likaiset/haisevat vaatteet ovat asia erikseen, jos ne yhdistyvät vielä jotenkin siihen, että lapset vaikuttavat laiminlyödyiltä. Tällöin kysymyksessä voi olla lapsen perustarpeista piittaamattomuus.
Uskookohan kukaan, jos tunnustan, etten koskaan edes katso tarkemmin muiden lapsilleen pukemia vaatteita?!
Lasteni vaatekaapista löytää sekä Reimaa, että kirpparilta raahattuja hyviä ja retkujakin vaatteita, mikä milloinkin tilanteeseen sopii. Eikö teillä sitten koskaan ole tilanteita, jolloin lapsi joutuisi olemaan minuutin räkä poskella tai menemään joskus likaiseksi rymytyissä vaatteissa kauppaan siksi, että kauppa on matkan varrella ja siellä on pakko käydä ennen kotiin paluuta? Eikö joskus tukasta saata löytyä edes joku takku vahingossa tai naamaan ole jäänyt hetkeksi vahingossa tomaattia, jätskiä tms. Hellanlettas, tukkakin on joskus ehtinyt kasvaa millin otsalle saakka...Minusta tuo on aika teennäistä! ;)
Minulla on elämässäni suurempia murheita, kuin se miten toiset pukevat lapsensa ja tekevät minkäkin asian.
Onnittelen, olkaa onnelliset omasta täydellisyydestänne ja toivottavasti osaatte kasvattaa lapsenne yhtä täydelliseksi kuin itsekin olette, että voitte yhdessä arvostella kaikkia muita huonompia tai huonompiosaisia... ;D
t.Saraida kahden tytön äiti
2v9kk ja 9,5kk
Eihän tässä ollut kyse kirpparivaatteista, tai parista ruokatahrasta tai aamulla kampaamattomasta tukasta. Joskus mietin viisastellaanko täällä tahallaan, vai eikö oikeasti tajuta. Elääkö suurin osa tämän palstan lukijoista tynnyrissä vai laput silmillä. Likaisia, huonosti puettuja, resuisia ressukoita on. Ja tosiaan, useimmiten se välinpitämättömyys pukeutumisessa ulottuu myös kasvatukseen. Onko tämä nyt joku salaisuus?
Miksi sitä tekstiä ei voi lukea kokonaisuutena vaan sieltä valitaan ne itselle mieluisat kohdalla täysin ilman asiayhteyttä. Siis puhutaan siitä mistä halutaan puhua, ei siitä mistä oli kyse. Tuskinpa ap esim tarkoitti, että ne, jotka eivät pue lapsiaan sävysävyyn laiminlyövät heitä. Tai ne, jotka ostavat vaatteet kirpputorilta.
Ja juu, kyllä se omasta mielestäni kertoo paljonkin perheestä jos lapset kulkevat AINA rikkinäisissä (lankaan ja neulaan kaikilla on varaa), likaisissa (pesuaineeseen on varaa), väärän kokoisissa vaatteissa, tukka likaisena ja takkuisena ja naama suttuisena.
en itseasiassa tiedä onko äiti sanallisesti kieltänyt lastaan leikkimästä, mutta kun lapsi yrittää leikkiä otetaan lapsi koko ajan leikistä pois ettei vaatteet likaannu... ja siitä ettei vuoden vanhan kanssa ole puistossa käynyt: juu tiedän että on muutakin olemassa kuin puistossa käynti mutta kun ei ole edes siellä pihalla päässyt itsekseen liikkumaan vaan vain kärryissä istuu.
arvasin, että joku tajuaa asian väärin :(
ja likaiset vaatteet eivät ole mikään kauhea asia; niistähän näkee että lapsi on saanut toteuttaa itseään. siis jos niissä ei ole ulosteita tms...
tämänkin nyt taas joku haluaa kääntää selälleen varmasti. kaikki tekevät ja pukevat tyylillään, mutta mielestäni lästen tulisi saada leikkiä sopivissa vaatteissa sään ja lämmön yms mukaan vapaasti :)
Itse olen vaan törmännyt sitten tällaisiin lapsiin todella todella harvoin, tai voi olla että kuljen laput silmillä, koska minä en ole kiinnostunut arvostelemaan toisten pukeutumista/resuisuutta. Tai ehkä se on vain keino suojautua omaa ahdistusta asialta, että sellaisiakin lapsia on, joita ei kohdella/viitsitä kohdella hyvin. Mielestäni kuitenkaan moralisointi tällaisella palstalla ei herätä minussa myötätuntoa ainakaan kirjoittajaa kohtaan...
Halusin myös ilmaista, kyseenalaistaa hieman kaikkea tapani mukaan, että eikö kaikilla ole JOSKUS em. kaltaista?
Ja miksi kaveeraatte ihmisten kanssa, joiden elämäntapa ärsyttää? Miksette ilmaise mielipidettänne lapsista heille ja opeta heitä pitämään lapsistaan huolta? ;)
Ja omassa kaveripiirissäni ei ole likaisia ressukoita ole koskaan ollutkaan, omista lapsistani pidän huolta parhaan taitoni ja ymmärrykseni mukaan.
En oikein usko, että todella hoitamattomat lapset ovat lähtöisin kodista, jossa kaikki on hyvin. Jos esim äiti kärsii vakavasta masennuksesta, hän ei jaksa käydä suihkussa eikä ehkä tajua hoitaa lastaankaan hygienian suhteen. Hän tarvitsisi apua. jos hän sitten uskaltautuu puistoon ja kohtaa hiekkalaatikon " täydeliisiä naisia" joiden silmistä pistää ylenkatse, hän ei välttämättä enää uskaltaudu lapsineen ulos lainkaan. Yhteiskunta ei tue. Kukaan ei auta jollet ole rikollinen tai virallinen alkkis.
Itse puen periaatteessa tyttäreni huutonetin vaatteisiin, toki siisteihin sellaisiin. Kannatan kierrätystä ja ekologisia elämänarvoja, ja haluan välittää niitä myös lapsilleni. En missään nimessä tahdo että heistä kasvaa ihmisiä, jotka arvostelevat toisia ulkonäön perusteella. Ulkonäkö ja ulkoiset asiat eivät kerro ihmisestä mitään, mutta kenties hänen elämäntilanteestaan.
Huonoa makua näkyy aikuisillakin; maku on makuasia. Minusta nykymuoti on mautonta useimpien päällä, jenkkakahvat tursottavat napapaidan alta. Silti sitä näkee niin monilla, että olen taatusti mielipiteineni vähemmistössä. Ja mitäpä siitä. Omassa elämässä on ihan tarpeeksi miettimistä.
No niin, meidän neiti 3 v on just se " epäsiisti räkänokka" luulisin, ainakin muiden silmissä. Ekalapsi tuli puettua viimeisen päälle ja luutu kourassa jopa puistossa sen perässä juoksin..anoppi valitti, että kun vaatteetkin silität sen päälle. Ei möykyn möykkyä löytynyt kun kolitsipaidan collegehousujen sisään laitoin. Toisen kanssa ei sitten enään niin tarkkoja oltu. Mutta nyt, kun pyykkikone jauhaa 2-3 kertaa päivässä, pitää pestä isojen urheilevien kossien vaatteet, urheilevan miehen hikivaatteet ja sitten neidin vaatteet, joka vaihtaa vaatteita jatkuvasti ja välistä et tiedä mitä on pidetty ja mitä ei, niin ei niitä ulkovaatteita ehdi pestä kuin viikonloppuisin ja voitte varmaan kuvitella missä siivossa ne on jo perjantaina, kun joka päivä puistossa käydään rypemässä kahdesti päivässä. (No sisävaatteet kyllä joka päivä vaihdetaan)
Räkä on jatkuvasti poskella, kun allergia vaivaa ja muutenkin on ihottumaa poskissa. Kun pyhit nenukan ei mene kahta minuuttia kun se on jo saman näköinen. No onneksi voin teille äipät kertoa, ettei se tartu ja että lapsemme käyvät säännöllisesti suihkussa ja hiukset harjataan ainakin kahdesti päivässä, vaikka ei siltä varmasti näytä, kun neiti sattuu myös olemaan kova hikoileen ja hiukset sitten hiertyy lakin alla..pahalta he eivät haise, siis lapsemme, mutta ulkoinen habitus ei varmaan ole mistään anttilan myyntikuvaston lapsien kaltainen. Itse tietty olen se ripsiväriä ja ihan muodikkaasti pukeutuva äiti..tälläykseen ei kyllä mene kuin se 10 min aamulla, mutta tulos on ihan mukiinmenevä, vielä kun korkkarit isken jalkaan;)
Ja sitten älykkyydestä...en kyllä ole huomannut heidän kärsivän tyhmyydestä..kolulaiset taitavat menestyä jo paremmin kuin hyvin ja neitikin taitaa jo jotain yhteenlaskua, osaa vähän " lontoon kielen" sanoja ja kirjaimissa ei ole ollut ongelmia sen jälkeen kun ne 2v oppi.
Nyrpistelijöille sanon, että keskittykää omaan elämään ja korjatkaa sitä jos korjattavaa ja antakaa meidän " epäsiistien räkänokkien" nauttia lapsuudesta ja lasten leikeistä. Siitä ilosta ja naurusta, kun saavat leikkikentän vuorelta vyöryä alas niin, että heinä ja multa pölisee, kun leikitään teletappeja. Lapsuus on lyhyt ja niitä kivoja juttuja pitää saada tehdä, niin ettei tarvi koko aikaa varoa likaantuvansa.
Näin tuumii kolmen lapsen äiti
Minun mielestäni yleensä jo äidistä näkee, miten puhtaita lapset ovat. Eli jos äidin tukka repsottaa rasvaisena, ja vaatteet yhdisteltynä miten sattuu, niin lapsi on sitten samaa maata. Lapsella on yleensä aamupuuron rippeet poskilla (jos ei nuha just satu olemaan niin sitten jotain ruokaa naamassa), vaatteet likaisia: paidan etumus ja hihansuut likaisena ja sukanpohjat harmaana. Itsensä ihmisarvoisen näköisillä ns.pyntänneellä äidillä taas on puhtaat lapset puhtaissa vaatteissa. Ja käytöstavat on myös sen mukaisia. Äidit jotka eivät välitä mistään muustakaan, niin eivät välitä myöskään kuinka lapsi käyttäytyy, tai kuinka he itse puhuvat lapsille ja muille. Mutta sen vielä lisään että joillakin ihmisillä ei vaan yksinkertaisesti ole värisilmää yhdistellä sävysävyyn, tai he eivät tunne tarvetta sellaiseen.
Kirppisvaatteita en menisi haukkumaan. Siellä on vaatteita laidasta laitaan. Monesti olen itsekin tehnyt sieltä hienoja löytöjä. Joku on tuonut pöydän täyteen pikku-Edvartin hienoja vain muutaman kerran käytettyjä vaatteita. Jotka on n6.kk sitten kaupasta ostettuja. Johonkinhan ne uudehkotkin vaatteet menevät myyntiin/kiertoon. Vai luuleeko kaikki että ns." rikkaat" -äidit laittavat kaikki vaatteet suoraan roskiin käytön jälkeen...
Nuhaisena leikkipuistoon menosta: Jos lapsella on flunssa, niin pahin räkäaika on noin viikon, ja silloin varmaan on viisainta pysyä kotona/kotipihassa, poissa muiden lapsista, ihan jo lapsen yleiskunnon takia. Mutta sen jälkeen nenä voi valua vielä 1-2vkoa ja on mielestäni kohtuutonta että lapsi pidetään sisällä, poissa puistosta yhteensä jopa3vkoa, koska nenä vuotaa. Ulkoilmassa pöpöt eivät niin tartu kuin sisätiloissa, kun ei usein olla ihan lähikontaktissa. Lapselle voi vaikka sanoa, ettei sitten mennä halailemaan naapurin lapsia nyt nuhaisena.