Kello ei ollut edes seitsemän ja naapurin mummo oli jo oven takana
En jaksa enää. Viime keväänä naapurimme alkoi sekoilla ja tämä helvetti on jatkunut tänne asti. Asutaan omakotitalossa pikkukaupungin vieressä ja noin parinsadan metrin päässä asuu vanha nainen itsekseen. Viime keväänä autettiin häntä pari kertaa käymällä kaupassa ja puoliso kävi kerran korjaamassa jonkun hanan ja sen jälkeen se on ollut ihan koko ajan vailla jotain. Siis monta kertaa viikossa se on vailla jotain apua. Milloin kauppaan, milloin lääkäriin, milloin pitäisi auttaa laskujen maksussa.
Ollaan työssäkäyvä lapsiperhe ja meillä on useampia harrastuksia jne. mihin menee aikaa ja muutenkin olisi kiva saada olla kotona rauhassa ilman että pitää pelätä että mummo työntyy taloon vaatimaan taas jotain. Aiemmin voitiin kotona ollessa pitää ovea lukitsematta mutta nyt on pakko pitää lukossa tai saattaa löytyä mummo sisältä kun ei se edes soita ovikelloa.
Ollaan oltu yhteydessä hänen lapsiin jotka asuu kaukana että hoitaisivat itse äitiään mutta vetoavat välimatkaan. Ollaan tehty useampi huoli-ilmoitus mutta tää mummo ei ota palveluita vastaan. Meille sanoi kotihoidon ihminen että jos jätetään auttamatta ja jotain sattuu, meitä voidaan syyttää heitteillejätöstä! Eli ollaan pakotettuja hoitamaan ja huolehtimaan naapurista vain siksi että asutaan lähekkäin. Olen sanonut hänelle useaan kertaan että ei voida auttaa, että ole yhteydessä vanhus palveluihin tai omiin lapsiin mutta ei auta.
Mitä tässä voi tehdä? Ei ole kiva istua kotona ja kuunnella kun yksi rämpyttää ovikelloa jo ennen seitsemää. En ole mennyt avaamaan koska en jumalauta lähde häntä kisaamaan nyt yhtään minnekään. Eli joudun koko ajan kotonani olemaan varuillaan että milloin se taas känkkäsee tänne. Puhelimesta ollaan hänet jo estetty. Suora puhekaan ei auta.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole totta tai sitten aloittaja on tosi toope, joka on antanut ymmärtää että mielellään auttavat mummelia.
Myönnän että oltiin toopeja kun alunperin alettiin auttamaan. Ei vaan tajuttu, että se muuttuisi jatkuvaksi avun pyynnöiksi. Ja kyllä olemme sanoneet tuolle mummolle että pitää lapsiltaan apuja kysellä mutta kun ei ne auta äitiään. Siksi häntä välillä auteltiin asioiden hoidossa kun suretti vanha ihminen yksin. Mutta se lähti tosi nopeasti ihan käsistä ja melkein joka päivä olisi pitänyt jotain hälle tehdä. Minut on kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä ja sen takia olen ihan liian pitkään yrittänyt kestää tätä. Ei vaan kerta kaikkiaan aika eikä jaksaminen enää riitä. Mummo ei ole sekava tms mutta hyvin vaativa kyllä. Mutta jospa tämä alkaisi loppua kun ei vaan avata enää ovea.
Ap
En usko, että ukolle hoitopäivämaksuja kertyy. Nytkin asuu tuetusti kämpässään, kai vanhusten asumistuella. Niin pieni eläke.
Kyllä kai se olisi tuon lusmuilun jo lopettanut, jos maksuja olisi peritty. Mutta kun edelleen on niin kovin mukavaa mennä sairaalaan makailemaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole totta tai sitten aloittaja on tosi toope, joka on antanut ymmärtää että mielellään auttavat mummelia.
Myönnän että oltiin toopeja kun alunperin alettiin auttamaan. Ei vaan tajuttu, että se muuttuisi jatkuvaksi avun pyynnöiksi. Ja kyllä olemme sanoneet tuolle mummolle että pitää lapsiltaan apuja kysellä mutta kun ei ne auta äitiään. Siksi häntä välillä auteltiin asioiden hoidossa kun suretti vanha ihminen yksin. Mutta se lähti tosi nopeasti ihan käsistä ja melkein joka päivä olisi pitänyt jotain hälle tehdä. Minut on kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä ja sen takia olen ihan liian pitkään yrittänyt kestää tätä. Ei vaan kerta kaikkiaan aika eikä jaksaminen enää riitä. Mummo ei ole sekava tms mutta hyvin vaativa kyllä. Mutta jospa tämä alkaisi loppua kun ei vaan avata enää ovea.
Ap
Miten olisi lähestymiskielto, jos koette mummon häiritsevän teidän elämää? Varsinkin, jos hänellä ei ole muistihäiriötä tms.
Vierailija kirjoitti:
Tilapäinen, vastavuoroinen ja molemmin puolin sovittava naapuriapu on OK.
Mitä apua se mummo pystyy antamaan ap:lle?
Naapuriapuun mekin luotettiin, kun rakennettiin. Itse autettiin aina, kun joku tarvitsi apua, mutta kun itse tarvittiin, niin olipa heti elät kipeänä. Nykyään autan vain lähimpiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilapäinen, vastavuoroinen ja molemmin puolin sovittava naapuriapu on OK.
Mitä apua se mummo pystyy antamaan ap:lle?
Naapuriapuun mekin luotettiin, kun rakennettiin. Itse autettiin aina, kun joku tarvitsi apua, mutta kun itse tarvittiin, niin olipa heti elät kipeänä. Nykyään autan vain lähimpiäni.
Selät kipeänä, piti olla
koimme vastaavan kt lähti aivan käsistä alkoi jopa lapsilta palveluksia pyytämään. muutimme pois nyt emme edes tervehdi naapureita saamme olla rauhassa.
Ei kaikki ihmiset ole kivoja. Ei ole kovinkaan kestävä suunnitelma, että vanhukset vaeltavat naapurien oville. Voi tulla pahasti huijatuksi, rahat kadota jne.
Mummeli haluaa palvelut ilmaiseksi. Tyypillinen itsekäs vanhus.
Miten mummeli on ansainnut kunnioituksen jos ei kunnioita pätkääkään edes teidän yksityisyyttä ja kotirauhaa?
Voisiko joku esittää tuon edellisen kysymyksen asuntooni kaksi kertaa
luvatta tulleelle sosi0paatille?
Teiniä, kaksikymppistä ja kolmekymppistäkin oli tarjolla.
Mutta että, mutta että ~
tänne päädyit kuitenkin..
Dude, whatta fck were you thinking?
Fancy a cuppa, eh? 🤨
x
Ai niin joo.
Niitä mummeleita. Tosiaan.
Niitä oli hyvä kattaus.
Et sinne mummojen
helmoihin hilpaissut?
Nimenomaan minun huoneistooni
päätit tulla, kaikista naisista?
Olen huomannut, että viehättävä keski-ik.
aikuinen n (etenkin vela) saa helposti mummåttelua äärimmäisen
kateellisilta, huomattavasti nuoremmilta,
joiden oma kroppa kenties kaukana timmistä.
Naisilta, jotka ovat varhain ehdollistuneet patriarkaaliseen propagandaan, jossa
naisen arvo on ainoastaan hänen nuorissa
ikävuosissaan 15-35. Sitten he naisina
syvästi järkyttyvät kohdatessaan
viehätysvoimaisen 40+ naisen, eivätkä
oikein osaa suhtautua asiaan muutoin kuin
kiusaamisella. Etenkin, jos tuo aikuinen nainen ei ole Instatuote/plastiikkakirurgian uhri; juuri tämä tuntuu triggeröivän kovaa kiukkua naisissa, jotka ajattelevat naiset rupsahtaneina mummukoina 45+ iässä; ja
jotka eivät voi millään hyväksyä
reilusti vanhemman naisen vetovoimaa
ja/tai olettavat sen perustuvan pelkästään
pustoshoitoihin + suurempiin plastiikkakirurgisiin korjauksiin.
Onkohan kukaan muu n huomannut..?
x
Soitatte heti omaisille. Kun mummo seisoo ennen klo 7 oven takana, niin puhelu heti omaisille. Mummollanne on joku hätä. Jos eivät vastaa puhelimeen, niin tekstiviesti. Joka ikinen kerta. Jos on tiedossa useampi omainen, niin soitto & viesti kaikille. Alkaahan se heitäkin jossakin vaiheessa ärsyttämään, kun puhelin soi ennen klo 7.
Jos satutte vielä jossakin auttamaan, niin vaaditte avusta maksun etukäteen. Apu ei ole vastavuoroista. Ja mummo ja omaisensa oppivat, että palveluista pitää maksaa. Ei enää ilmaista apua.
Tämä ketju on ikäihmisillä tröllaava läppä, totta ei taida olla kuin muutama kommentti.
Aloitus on överi, ei mene läpi.
Joka tapauksessa meitä yksinasuvia nuorten ja keski-ikäisten soolotalouksia on hyvin paljon. Lapsettomia moni, minäkin.
Jos autoton keski-ikäinen haluaa kotiinkuljetuksen ruokaostoksilleen, jotka ovat usean Ikea-kassillisen verran per kerta, ei se missään nimessä ole vanhushoivapalvelun asia, vaan hänen omansa; hän tilaa ovelletuonnin siinä vaiheessa, kun vie digiostoskorin kassalle.
Kaupparobotkin laajentavat repertuaaria; ne ovat pian kaikkialla, myös pienimmillä paikkakunnilla. Logistisen lisäpalvelun tilaaminen on erittäin yksinkertaista ja vaivatonta - näin olen toiminut huomattavan suurten kuivaelintarvike-erien kanssa. Ei tällaisiin naapureita todellakaan tarvita eikä vaivata. Ei tulisi mieleenkään; mä en halua läheistä tuttavuutta enkä kahvitteluvälejä naapureihin. Kohtelias tervehtiminen riittää.
Ammattikuski tuo romppeet, mutta ei pelkoa, että hän alkaisi ovikelloa rimputella tai viestejä laitella. Mä haluan muodolliset välit etenkin miespuolisiin. (Tämä lisää yksinasuvan naisen turvallisuutta). Naapurilta kyytiä kysyessä vastassa saattaisi olla väärintulkinta flirtistä - tai sitten vaimon mustasukkaisuus. Parempi vain maksaa ammattilaiselle, niin ei luo kuvaa säälittävästä avunpyytäjästä eikä draaman aineksia taloonsa.
Ettei nyt vain joku pahanilkinen olisi keksinyt väitteen, että olisin kyytiä kerjännyt? Ei, en ole. Kuljetusyritykset + naispuolinen sukulainen isojen erien kanssa. Naapuri on joskus hakenut tiettyä vihreää teelaatua oman kauppareissunsa yhteydessä. Minä maksoin teet ja heitin tyylikkäästi miehelle vielä erillisen noutopalkkion. Loisiminen ilmaispalveluksia odottaen ei ole high integrity-ihmisen toimintaa. Ei, kertakaikkiaan ei..
Kortin ajan 2027. Sukuni naiset ovat kaikki taitavia, hyviä kuskeja, jopa invalidisoitunut äitini. Eiköhän kortti naiselle lohkea. En ole koskaan aloittanut autokoulua. Kerta on minulle ensimmäinen. Olen ollut fiksu ja opiskellut liikennemerkit ja yleiset liikennetapakulttuurin säännöt omin nokkineni parin viime vuoden aikana.
x
Suomessa on valtavat määrät vanhuksia jotka eivät pärjää yksin kotona erinäisistä syistä, eivätkä osaa esim. maksaa laskujaan. Moni heistä ei suostu ottamaan palveluja vastaan niiden maksullisuuden vuoksi, vaikka rahaa todellisuudessa olisikin. Kyse on vain siitä että ei haluta maksaa. Joidenkin kohdalla toki myös siitä, että ei ole oikeasti varaa.
Jos järki vähänkin toimii, niin näiden ihmisten kanssa ollaan ihmeissään. Sosiaalitoimi, sukulaiset, tai mikään muukaan kun ei voi pakottaa ottamaan apua vastaan. Sitten nämä ihmiset työllistävät esim. ensihoitoa "pikkuasioilla". Tai naapureita, tai jotakin muuta tahoa.
Mutta minkäs teet 🤷 Veikkaan, että nämä ongelmat ei tule lähitulevaisuudessa ainakaan vähenemään Suomen maassa. Toivottavasti jokainen vanheneva ihminen pyrkisi järjestämään asiansa hyvissä ajoin niin, että ei kuormittaisi kohtuuttomasti omaisiaan ja naapureitaan tieten tahtoen.
Vierailija kirjoitti:
Soitatte heti omaisille. Kun mummo seisoo ennen klo 7 oven takana, niin puhelu heti omaisille. Mummollanne on joku hätä. Jos eivät vastaa puhelimeen, niin tekstiviesti. Joka ikinen kerta. Jos on tiedossa useampi omainen, niin soitto & viesti kaikille. Alkaahan se heitäkin jossakin vaiheessa ärsyttämään, kun puhelin soi ennen klo 7.
Jos satutte vielä jossakin auttamaan, niin vaaditte avusta maksun etukäteen. Apu ei ole vastavuoroista. Ja mummo ja omaisensa oppivat, että palveluista pitää maksaa. Ei enää ilmaista apua.
Omaiset voivat tehdä rikosilmoituksen tuosta soittelusta. Ihan ilmiselvää häirintää. He eivät halua häirikkö mummon kanssa olla tekemisissä ja siihen heillä on täysi oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen saa helposti äänettömälle. Ja vaikea voi olla löyttää yhteistietojakaan. Ei tuo omaisten asia ole yhtään enempää kuin naapureiden elleivät sitten ihan vapaaehtoisesti ole kiinnostuneet auttamaan. Sitä paitsi äkkiä tuosta vain saa itse syytteen kotirauhan rikkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meille sanoi kotihoidon ihminen että jos jätetään auttamatta ja jotain sattuu, meitä voidaan syyttää heitteillejätöstä"
Ei ole totta. Ette ole vastuussa muusta, kuin että jos tiedätte varmaksi, että se on esimerkiksi sairastunut. Silloin on velvollisuus auttaa, muulloin ei.
Ei ole naapurin velvollisuus auttaa, vaikka olisi sairastunut.
Johan nyt olisi, jos naapuri on flunssassa ja pyytää käymään kaupassa, niin olisi jokin lakisääteinen velvollisuus mennä.
"Ei ole naapurin velvollisuus auttaa, vaikka olisi sairastunut.
Johan nyt olisi, jos naapuri on flunssassa ja pyytää käymään kaupassa, niin olisi jokin lakisääteinen velvollisuus mennä."
Suomen rikoslain mukaan jokaisella on yleinen auttamisvelvollisuus. Jos tiedät toisen olevan vakavassa vaarassa (esim. sairauskohtaus, onnettomuus tai muu hengenvaara), sinun on autettava kykyjesi mukaan.
No kauppa-asioiden hoitaminen tai hanan korjaus ei taida täyttää noita kriteerejä.
Mitä ihmettä olet mennyt sotkeentumaan muiden asioihin? Kyllä se mummo osaa taatusti itse soittaa lapsilleen. Toivottavasti lapset osaavat pitää puoliaan ja laittavat tuolle häirinnällesi lopun, vaikka viranomaisten toimesta.
Soitat vaan ambulanssin ja kerrot asian . Tulevat kyllä paikalle,viiveellä toki mutta tulevat. Kun tarpeeksi monesti joutuvat käymään niin varmaan saa ammattilaisten apua. Tosin se maksaa jota nämä vanhukset, tai omaiset, ei suostu maksamaan kun ilmaista apua muka saa naapurilta. On kokemusta.