Miten keittää munat missä valkuiainen on kypsä mutta keltuainen puolikypsä?
Pitääkö laittaa jääkaappikylmät kananmunat kiehuvaan veteen ja siitä laskea aika, vai miten?
Kommentit (37)
Huoneenlämpöiset munat kiehuvaan veteen ja keität 7 minuuttia. Sitten kun olet kaatanut veden pois, säikäytät ne kylmällä vedellä eli valutat hanasta kunnolla kylmää vettä päälle. Anna sitten kuivahtaa, ennen kuin alat kuoria niitä. Huoneenlämpöisiä saat, kun säilytät ne huoneenlämmössä, ei niitä tarvitse jääkaappiin survoa. Kaupassakin ne myydään huoneenlämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airfryerilla 165 astetta 4min.
4min, tai kunnes valkuainen alkaa näkyä :)
Miksi se alkaisi näkyä? Olen Airissa "keittänyt" kananmunat vuosia.
Mun taktiikka: munat jääkaapista kattilaan kylmään veteen, kiehautetaan vesi. Sitten kun alkaa kiehua, keitetään 3 min. Kaadetaan vesi pois, annetaan olla kattilassa 1 min, sitten lasketaan kylmää vettä päälle ja annetaan viiletyä. Näin saan puolikypsät keltuaiset ja kuoret irtoavat hyvin.
Munankeitin, jossa merkkiviivat löysälle, puolikovalle ja kovalle kananmunalle. Aina tulee täydellisiä! Meillä on Wilfan 2 muna keitin, aivan super!
Kiehuvassa vedessä vähän yli minuutti, sitten kannen alle, pois levyltä. Kananmunat oli vielä kuumassa vedessä 10 minuuttia, valkuainen oli ihan valuva.
Vierailija kirjoitti:
Munat kylmään veteen. Kun alkaa kiehua, munakellolla aika 6-7 min, mausta riippuen.
Just näin aamulla keitin kaksi kananmunaa. Nii, enkä pelkästään tänä aamuna vaan jo vuosikymmenien ajan. Aina on onnistunut. Kylmään veteen 7 min. keiton jälkeen pariksi minuutiksi niin kuori irtoaa mitä parhaiten.
Se riippuu munien määrästä, paljon munia lämpenee hitaasti. Laita kylmään veteen 6 munaa. Kun ne kiehuvat, mittaa aika 7 minuuttia, sitten nopeasti kylmää vettä jäähdykkeeksi. Tuloksesta näkee pitääkö aikaa lisätä tai vähentää.
Jos pitää valmistaa koko kennollinen munia, ne voi paistaakin uunissa. Itse olen paistanut muffinvuoassa 175 astetta 20 minuuttia, jos haluaa löysempää keltuaista, ehkä 17 minuuttia voisi olla passeli.
Vierailija kirjoitti:
4 minuutin muna. Munat jääkaapista kylmään veteen kattilaan, kuumennat veden kiehuvaksi ja keität 4 min.
Juuri tällä tavalla keitin itse eilen lapsen toivoman löysän kananmunan, ja lopputulos oli kuulemma täydellinen.
Haluat salmonellariskin? Munat keitetään 13 min.
Vierailija kirjoitti:
Haluat salmonellariskin? Munat keitetään 13 min.
Asutko Jenkkilässä, Rysälässä tai jossakin muussa kehitysmaassa? Suomessa munissa ei ole salmonellaa, eli löysemmiksikin ne voi keittää huoletta.
Kananmunat kylmään veteen, odota kunnes kiehuu, sammuta levy, odota 5 min. Sitten ota levyltä ja kasta kylmään veteen.
Koska ensin kypsyy uloin kerros eli valkuainen, niin siten tietenkin saa puolikypsiä keltuaisia, että lakkaat keittämästä niitä minia liian kauan, ettei se keltuainen siellä keskellä ehdi kypsyä.
Vierailija kirjoitti:
Laita munat kiehuvaan veteen. Anna kiehua minuutti. Sammuta levy, jätä kattila levylle. Anna munien hautua kuumassa vedessä vielä n. 8 min.
Tämä on erinomainen menetelmä. Tulee jotenkin parempi rakenne kuin koko ajan keittämällä. Itse keitän useimmiten kypsäksi, jolloin keittoaika kaksi minuuttia ja haudutus 10 minuuttia. On kokonaan kypsä mutta esim. keltuainen ei mene jauhoiseksi ja murenevaksi.
Vierailija kirjoitti:
Laita munat kiehuvaan veteen. Anna kiehua minuutti. Sammuta levy, jätä kattila levylle. Anna munien hautua kuumassa vedessä vielä n. 8 min.
Ei toimi esim. induktio hellalla tai kaasuhellalla. Ja jos normaalilla hellalla pidät 8 minuuttia, niin keltuainen ei kyllä ole löysä enää,
Munat kattilaan. Vettä päälle niin, että peittyvät. Kansi päälle. Kun poreilu alkaa käännä lämpö nrolle 1. Keitä kansi raollaan 6 min maks.