Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adopitiotoiveita

03.05.2007 |

Hei.

Olemme mieheni kanssa lopettaneet lapsettomuus hoidot ja seuraavaksi haaveissamme olisi adopitiolapsi. Olemme pohtineet Kiinaa tai Etelä-Afrikkaa. Kiinasta olen löytänyt paljon adoptiokokemuksia, mutta en Etelä-Afrikasta. Löytyisikö tältä palstalta henkilöitä, jotka ovat adoptoineet Etelä-Afrikasta tai ovat jonossa sinne. Minkälaiset jonot/odotusajat sinne on?Ja olisi muutenkin mukava kuulla kokemuksia

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat tyttöjä, vanhempi pian 4v ja nuorempi pian 1v, molemmat tulleet IP:n kontaktin kautta kotiin. Vanhempaa odotimme papereitten lähettämisestä aikanaan 2,5kk (2004) ja marraskuussa -06 saimme hakea pikkusiskon kotiin 8kk:n odotuksen jälkeen.

Vierailija
2/14 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me odotamme parhaillamme lapsitietoa Etelä-Afrikasta. Kokemukset tähän saakka oikein hyviä!

Odotusajat ovat viime aikoina olleet noin 4kk-12kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi mun edellisessä viestissä mainitsemani odotusajat ovat siis IP:n tämän hetken aikoja. Myös Helsingin kaupungin sossulla on Etelä-Afrikka -kontakti, mutta sen odotusajoista mulla ei ole tietoa.

Vierailija
4/14 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta neuvonta alkamassa ja Etelä-Afrikka näyttäisi nyt vahvistuvan ykköstoiveeksi. Olisi kiva kuulla kokemuksia molemmista palveluntarjoajista Etelä-Afrikan osalta. Molemmissa lapsettomat hakijat varmasti ovat etusijalla, mutta osaako kukaan sanoa, kuinka kauan pidenpään joutuu odottamaan jos on biolapsia? Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Masusu

Vierailija
5/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kautta lapset eivät tule missään ns. järjestyksessä, vaan tietylle lapselle etsitään sopivin perhe. Joskus myös biologinen äiti (ja joskus harvoin myös isä) saattaa osallistua lapsen nimeämisprosessiin, joten mitään odotusaikoja on tosi vaikea sanoa..Viimekin vuonna esim. hakuajat vaihtelivat ihan kuukaudesta ylöspäin, olisiko ollut 11kk pisin aika viime vuonna lapsensa saaneilla..En ole havainnut, että olisi mitenkään kovin erilaiset odotusajat perheillä joissa on biologisia lapsia. IP käsittääkseni on sanonut, että " lapsellisten perheiden" odotusajat voivat olla pitempiä kuin lapsettomien, mutta tämä koskee myös perheitä, joissa olevat lapset ovat adoptoituja, toisaalta taas en tosiaan ole huomannut odotusajoissa keskimäärin juurikaan eroa, kun ne vaihtelevat lapsettomienkin hakijoiden kohdalla niin paljon..

Masusu:

Meillä vasta neuvonta alkamassa ja Etelä-Afrikka näyttäisi nyt vahvistuvan ykköstoiveeksi. Olisi kiva kuulla kokemuksia molemmista palveluntarjoajista Etelä-Afrikan osalta. Molemmissa lapsettomat hakijat varmasti ovat etusijalla, mutta osaako kukaan sanoa, kuinka kauan pidenpään joutuu odottamaan jos on biolapsia? Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Masusu

Vierailija
6/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotusajoista vielä sen verran, että välillä meidän sukulaisillamme on vaikea sisäistää Interpedian Etelä-Afrikka -kontaktin nimeämisprosessia. Eli koska mitään " jonoa" ei ole, heistä tuntuu hassulta , että moni meidän jälkeemme hakemusasiakirjansa lähettänyt saakin lapsensa ennen meitä! Mutta niin se vain menee, koska lapsen nimeämiseen vaikuttaa niin moni asia.

Minusta on kuitenkin hienoa, että Abba Adoptions käyttää niin paljon aikaa ja vaivaa " mätsäämiseen" . Tulee olo, että juuri tämä lapsi on meille tarkoitettu! (Varmasti kyllä kaikilla muillakin adovanhemmilla on sellainen olo...)

Viime aikoina odotusajat ovat keskimäärin hiukan pidentyneet, mutta eivät aivan mahdottomia ole, ainakaan toistaiseksi...

Abban kautta tulevat lapset ovat viime aikoina olleet iältään suurimmaksi osaksi alle 6 kk. Minusta hienoa on se, että bioäiti on jossain tapauksissa mahdollista tavata hakumatkan aikana.

Abba on aika erilainen kontakti kuin monet muut, muun muassa hakemusasiakirjat poikkeavat melkoisesti muista. Mitään lomakkeita ei täytellä, kaikki on hyvin vapaamuotoista ja erittäin henkilökohtaista (esim. kirjeitä Abballe ja bioäidille) . Tärkein asiakirja on n. 30 valokuvaa, tekstiä ym sisältävä kuvakertomus perheestä, suvusta ja elämästä yleensä (kivaa näpertelyä!).

Abba edellyttää hakijoilta kristillistä vakaumusta ja sitä ilmentäviä elämäntapoja. Ev.lut. kirkkoon ei tarvitse kuulua, mutta kristillinen usko on tärkeää heille.

Tässä teille siis vähän lisää tietoa, aina voi kysellä lisää...

Vierailija
7/14 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsiinne on suhtauduttu ympäristössänne. Minua on alkanut pelottamaan rasismi, jota lapsi/lapset joutuvat mahdollisesti kokemaan. Olen kyllä sitä mieltä, että jos lapseni kokee epäreilua kohtelua olen valmis puolustamaan häntä kynsin ja hampain. Mutta mitä sitten, kun minä en olekaan läsnä, esim. koulu, tarha, tulevaisuudessa työpaikka jne.

Vierailija
8/14 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia olette saaneet adoption kautta Etelä-Afrikasta?

Vierailija
9/14 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pampiino:

Miten lapsiinne on suhtauduttu ympäristössänne. Minua on alkanut pelottamaan rasismi, jota lapsi/lapset joutuvat mahdollisesti kokemaan. Olen kyllä sitä mieltä, että jos lapseni kokee epäreilua kohtelua olen valmis puolustamaan häntä kynsin ja hampain. Mutta mitä sitten, kun minä en olekaan läsnä, esim. koulu, tarha, tulevaisuudessa työpaikka jne.

Uskoisin, että jos lapsi on kansainvälisen adoption kautta kotiin tullut, niin jonkinasteista kummastelua tai vähintään tuijottelua jne. on edessä, tulipa lapsi sitten mistä päin maailmaa hyvänsä. Riippuu varmasti myös jonkun verran siitä missä asuu, onko alueella totuttu siihen, että ihmisiä on eri näköisiä jne.. Meillä kokemukset on olleet tähän mennessä lähinnä tuijottamista ja joskus joku on kommentoinut minulle, että " olipas rohkea veto adoptoida afrikasta" ..minkä ymmärsin siis olleen sanojan mielestä ei niin viisasta..Toiset lapset ovat aina suhtautuneet lapsiimme aivan normaalisti, joskus on joku kummastellut tummaa tukkaa, mutta lähinnä ihastellen (isommalla tyttärellämme on hienot letit).

Pitää vain koittaa antaa lapselle sellaiset eväät maailmaa varten, että jos rasismia tai muuta kiusaamista kohtaa, niin haavat ei jäisi liian syviksi, tukea lapsen itsetuntoa ja vahvistaa positiivista näkemystä itsestään. (en kerkeä kirjoittaa nyt kovin pitkästi, mutta saatan palata myöhemmin asiaan)

Vierailija
10/14 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Jenni:

Minkä ikäisiä lapsia olette saaneet adoption kautta Etelä-Afrikasta?

Vierailija
11/14 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin rasismi joskus pelottaa, mutta en usko, että sitä kannattaa jäädä liikaa pähkäilemään. Luotan tulevaan ja aion elää tilanteiden mukaan. Kuten marymcwave sanoi, lapsen tukeminen on tärkeää.

Sen olen minäkin jo huomannut, vaikka lapseni ei vielä kotona olekaan, että jotkut pitävät juuri Afrikasta adoptoimista jotenkin erityisen rohkeana (tai pöhlönä) tekona. Sen huomaa esimerkiksi silloin, kun joku hieman tuntemattomampi ihminen iloisena kysyy, että mistä maasta olettekaan adotoimasta. Kun vastaan että Etelä-Afrikasta, kysyjä saattaa hieman vakavoitua ja sanoa: Ai! Se onkin sitten ihan musta vai!??? Johon minä vastaan ihan mielialan mukaan vaikkapa näin: Ei toki, moni on ollut vihreäkin...

Yleensä enempää kysymyksiä ei esitetä!

Minusta on sama mistä adoptoi, aina lapsi erottuu. (Paitsi tietty Venäjä)

Vierailija
12/14 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvina:

Minusta on sama mistä adoptoi, aina lapsi erottuu. (Paitsi tietty Venäjä)

Tähän sellainen huomautus, että kaikki Venäjältä tulevat lapset eivät toki ole " suomalaisen näköisiä" . Suurin osa toki menisi suomalaisesta, mutta varsinkin jos valitsee Venäjän itäisimmän kontaktin (Tscheljabinsk), lapsi voi olla aasialaisen näköinen. Muilta Venäjän kohdealueilta tulee (pellava- ja punapäiden lisäksi) myös lapsia, joilla on on pikimustat suorat tai luonnonkiharat hiukset ja ruskeat silmät.

Tämä siis tiedoksi niille, jotka valitsevat kohdemaaksi Venäjän sillä perusteella, että sieltä tulee suomalaisen näköisiä lapsia.

Vierailija
13/14 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Optimisti tarkennuksesta, tämä tuli varmasti tarpeeseen niin mulle kuin monelle muullekin. Enpä ole tullut koskaan ajatelluksi tuota, kun ei ole käytännön kokemusta Venäjän adoptioista.

Joskus vähän ärsyynnyinkin siitä, kun kuulin ihmisten neuvova, että valitkaa kohdemaaksi Venäjä, niin lapsenne ei erotu.

(Höh)

Vierailija
14/14 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten voi kotimaan adoptiossakin. Tai Kiinasta puoliksi länsimaalainen. Ja Kolumbiasta hyvin, hyvin tummia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme