Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi 2026: Kadehditaan työttömien ja sairaiden ilmaista rahaa samalla kun maa hukkuu 180 miljardin syrjäytymisvelkaan

Vierailija
02.03.2026 |

Irvokasta. Vuonna 2026 meillä on edelleen ennätysmäärä osaajia tyhjän päällä: 67 000 korkeakoulutettua ja yli 150 000 ammattilaista kortistossa. Silti yleisessä keskustelussa lennätellään lauseita, joissa kadehditaan työttömien ja sairaiden joutilaana oloa. Kuka oikeasti kadehtii jatkuvaa köyhyysrajan alapuolella kitkuttamista ja byrokratian pelkoa? Vahva veikkaus, että sellainen, joka ei ole vielä itse joutunut henkilökohtaisesti sitä kokemaan.. koska vaikka nykyinen hallituskin on pitkään jaksanut kansaa tällaisella ideologialla aivopestä, rohkenen väittää, että systeemiä hyväksikäyttävät ovat lopulta pieni marginaalinen ryhmä ja todellisuus on se, että jos ihminen on psyykkisesti ja fyysisesti terve, eikä kärsi riippuvuuksista, ihminen luontaisesti haluaa mieluummin tavoitella hyvää elämä kuin että kitkuttelee nälissään päivästä toiseen.. 

Suurin ongelma on se, että systeemi on rikki. Jos työtön yrittää olla aktiivinen, opiskella uutta tai perustaa pienenkin yrityksen kokeillakseen siipiään, häntä rangaistaan heti katkaisemalla tuet. Järjestelmä pakottaa passiivisuuteen, vaikka meillä on jo nyt 144 000 ihmistä työelämän ulkopuolella.

Yhden ihmisen syrjäytyminen maksaa elinkaaren aikana 1,2 miljoonaa euroa. Se on 180 MILJARDIN euron lasku, jonka otamme velaksi tulevaisuudelta. Miksi meillä kadehditaan kurjuutta, mutta pelätään yrittämistä ja aktiivisuutta niin paljon, että se pitää estää yhteiskunnan taloudellisella konkurssilla? Olisiko aika ajatella pykälän verran järkevämmin..?

Mitä te muut ajattelette tästä asiasta? 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wahlroos kehui että 2023 että Suomi nousee menestykseen tulevan hallituksen avulla. 

Mistä näyttää näin vuonna 2026? 

Vierailija
22/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä on lähes miljoona sairasta ja työtöntä? Miksi nämä samat ihmiset ovat ylipainoisia? Niinpä, onko tuet sittenkin olleet liian suuria?

Ylipaino on suurin yhteiskunnallinen ongelma. 

Kiinassa, Thaimaassa ja muualla Aasiassa ei ole ylipaino-ongelmaa (kuin rikkaiden perheissä) . Siellä ei "kela" elätä eikä lihota ihmisiä kotona.

Thaimaalaiset poimivat meidän luonnonmarjatkin, koska 350 000 suomalaisesta työttömästä ei siihen ole. 

Eikö pitäisi jo jonkun herätä?

Rikolliset yrittäjät rikastuvat ihmiskaupalla. Siksi ihmiskaupan työntekijät haetaan EU:n ulkopuolelta. Uskoisin että köyhistä EU maista löytyisi myös työntekijä mutta rikollisille ansio tulee ihmiskaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen että ihmisen pitäisi voida yrittää samalla kun hakee töitä, ilman että tuet katkeaa. Esim. On täysin naurettavaa että musiikin harrastajilta jotka laittaa vaikka musiikkiaan Spotifyyn voidaan katkaista tuet sillä perusteella että tekevät muka työkseen musiikkia, vaikka siitä musiikista ei tulisi lainkaan tuloja. 

Silloin käy niin, että ei siitä musiikista voikaan koskaan tulla tuloja, kun ei sen kanssa voi yrittää saada menestystä. 

Sama koskee vaikka kuvataiteilijaa, et voi maalata ja myydä tauluja, et edes laittaa niitä myyntiin. 

Samaan aikaan jos sulla on kokoaikainen työ, niin voit ihan hyvin vapaa-ajalla tehdä musiikkia ja maalata, yrittää, eikä kukaan väitä että se estää työnteon. Eihän se että maalaat ja laitat vaikka tauluja nettiin myyntiin vie koko sun aikaasi. 

Moni joka yrittää myydä taidetta netissä, ei edes koskaan saa mitään myytyä. Ja jos ei saa edes yrittää myydä, niin ei se tilanne siitä parane. 

Pitäisi olla niin, että jos pystyt täyttämään työnhaun velvoitteet ja osallistumaan työllistämispalveluihin niin on sun oma asiasi, mitä teet sen ulkopuolella. 

Ja jos joku ostaa vaikka sun taulun tai sun musiikki yhtäkkiä alkaa tuottaa, niin ne rahat voisi vaikka laskea tukia alentaviksi. Silloin olis edes joku mahis että pääset joskus pois sillä sun omalla taiteellas tuilta. Nyt siihen ei ole mitään mahdollisuutta. 

Pahinta on että joutuu salaamaan sen mitä on identiteetiltään, eli taiteilija. Ei saa laittaa mitään taidettaan edes nähtäville nettiin ettei vain mene tuet. Se aiheuttaa mt-ongelmia. 

Vierailija
24/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä sitäkin, kuinka moni työtön tai lomautettu haaveilee oman yrityksen perustamisesta, mutta ei uskalla edes kokeilla? Riski jäädä kokonaan tyhjän päälle ja tukiverkoston ulkopuolelle on vain liian suuri, jos homma ei heti lähdekään lentoon.

Ja onko täällä muita, jotka kokevat, että palkkatöihin on mahdotonta päästä ja oma aktiivisuus on tehty taloudellisesti liian vaaralliseksi? Onko muilla intoa esimerkiksi kehittää osaamistaan, opiskella, jotain mikä voisi parantaa omaa tulevaisuutta, mutta järjestelmä on tehty niin vaikeaksi, ettei lopulta uskalla edetä minkään suhteen..?

Mun miehellä on just tää tilanne. Hän on monta kertaa kysynyt työllisyyspalvelu viranomaisilta, voisiko alkaa osa-aikaiseksi yrittäjäksi, mutta yksikään virkailija ei ole uskaltanut luvata, ettei sitä katsottaisi kokopäivä yrittäjyydeksi. Hänen ala on sellainen, että asiakastilauksia saattais tulla aina joskus, mutta ei niin paljon että sillä vois kaikkia elämisen kuluja kattaa. 

Aivan älytön systeemi. Miksei voi olla niin, että mahdolliset tulot vähennetään tuista? 

Tyyliin että jos saat normaalisti tukia 1500e ja saat keikan, josta tulee vaikka 150e palkkaa niin sitten saat tukia siinä kuussa 150e vähemmän. 

Se olis hyvä yhteiskunnallekin, koska silloin ihminen voisi edes jossain kuussa nostaa vähemmän tukia ja hän voisi tehdä itseään alallaan tunnetuksi, haalia asiakkaita. Eihän millään muullakaan tavalla niitä töitä oikein voi saada sellaiselta alalta, jossa täytyy hankkia asiakkaita! 

Samalla voisi ihan hyvin hakea kokopäivätöitä. Onhan joillain kokopäivätöissä olevillakin toinenkin työ tai yritys! 

Vierailija
25/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tragikoomista ja täysin älyvapaata, että työttömät halutaan kaiken maailman risusavottaan ja tekemään ilmaista työtä työttömyystukia vastaan. 

Samaan aikaan tuet katkeavat heti, jos vaikka kerrot TE-viranomaisille että teet vapaaehtoistyötä. 

Jotkut pitåvät työttömiä laiskoina, mutta jos ja kun työtön haluaa jotain tehdä,  niin siihen pitää olla lupa TE-viranomaiselta tai se tekeminen täytyy salata. Jos lähdet koiran kanssa ulos ja otat roskapussin ja roskapihdit mukaan, jotta voisit siistiä kadunvarsia roskista niin sitä et voi kertoa ettei tuet katkea!  Olen myös miettinyt voisko lähistöllä olevan vanhainkodin asukkeja käydä silloin tällöin vaikka piristämässä jotenkin, mutta sitten muistin että olen työtön niin enhän mä voi. 

Mä olen opiskellut netin kautta espanjaa, mutta en edes sitä uskalla kertoa. Se on aivan naurettavaa. Ei voi myöskään avoimessa Yliopistossa ottaa kursseja sillä ajatuksella, että voisi päästä opiskelemaan uutta alaa. Omia arvosanoja vois olla myös hyvä korottaa, mutta ei voi. 

Koskakohan kuntosalilla käynti kielletään sillä perusteella että jotkut on työkseen bodareita?

Vierailija
26/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei sitä yrittämistä ole tarkoitus tehdä yhteiskunnan tuilla. Yrittämiseen liittyy aina riski.

Sen sijaan yrittämisestä yleisesti rangaistaan Suomessa liikaa. Erityisesti yrityksen kasvattaminen palkkaamalla työntekijöitä on tehty liian riskialttiiksi. Suomessa onkin lähinnä vain mikrokokoisia yrittäjän itsensä työllistäviä firmoja

Ei tietenkään, mutta yhtä lailla mä maalaan mun taulujani kotona,  kun olen yhteiskunnan tuilla, mä en vain voi pistää pystyyn nettikauppaa ja laittaa niitä tauluja sinne myyntiin. 

En mä yhteiskunnan tuilla mitään ateljeeta pysty vuokraamaan, enkä maalaamaan kovin paljoa koska maalit ja pohjat on kalliita. 

Enkä voi ottaa edes yhtä tilaustyötä kuussa, koska pelkkä töiden kuvien laittaminen nettiin ja ilmoitus, että ottaa vastaan tilaustöitä katsotaan yrittämiseksi. 

Yhteiskunnan varoja ei menisi yhtään tämän enempää, vaikka voisin tehdä noin. Siinä ei ole mitään järkeä eikä tämä tilanne hyödytä yhtään ketään, että mä varastoin mun taulujani asunnossani voimatta niitä edes yrittää saada kaupaksi. 

Vierailija
27/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kadehtii ihmistä jolla on jokin sairaus, niin ei varmaan ole koskaan itse sairastanut.

Tai onhan näitä. Kadehditaan sairaan vapaa aikaa, mutta kuka näistä ottaa sen sairauden, jonka vuoksi on sikaa? - ei kukaan halua sairautta.

Vierailija
28/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wahlroos kehui että 2023 että Suomi nousee menestykseen tulevan hallituksen avulla. 

Mistä näyttää näin vuonna 2026? 

😂😂😂😂😂😂

Vierailija
29/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin työttömyys vihapuheen, aloitin bordelli toiminnan jossa työntekijät on tuotu käytettynä köyhistä maista. Ikää heillä on noin 18.001 vuotta

Vierailija
30/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kadehdita vaan se syömävelka on juuri noiden ilmaisten lounaiden seurausta. On täysin irvokasta ettei ap tajua tuota.

Vierailija
31/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Yrittäjyyteen, ja myös palkkatöihin, auttaisi suojaosat. Ennen osa-aikatöissä se oli 300e/kk. Ja esim. Jos yrittäjänä tuet loppuisivat vasta 600e/kk tuloilla, aloittaisin heti! " 

Aika epäreilua on että jos on matalapalkkatöissä ja palkka ei riitä elämiseen niin saattaa saada asumistukea ja toimeentulotukea. Sitten jos saisit yrittämisellä 600e/kk tuloa niin sitten kaikki tuet katkaistaisiin. 

Reilumpaa ja järkevämpää olisi se, että molemmissa tapauksissa laskettaisiin samat tuet. 

Samalla voisi velvoittaa hakemaan kokopäivätöitä ihan niin kuin tähänkin asti. 

Vierailija
32/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät sitä velkaa ole ottaneet, mutta silti heidät laitetaan sen maksumiehiksi.

Vierailija
33/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhät sitä velkaa ole ottaneet, mutta silti heidät laitetaan sen maksumiehiksi.

Heille on jaettu nuo rahat ja he ovat ne kuluttaneet. Muidenko pitäisi maksaa?

Vierailija
34/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole pakko asua. Sitten vaan etsimään maata josta saa enemmön ilmaista rahaa tekrmättö mitään.

Vierailija
35/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä on just tää, että jos päästäisiin tosta syvään juurtuneesta kateudesta ja huolesta, että ei kai vaan naapurilla mene paremmin kuin itsellä...sellaiseen ajatteluun, että on oikeasti meille kaikille parempi, jos meillä kaikilla menee paremmin!  Ja että meille kaikille on mahdollista yrittää paremmin omien kykyjemme mukaan!!!! Ja että yhteiskunnan tehtävä ei ole estää ihmisiä kehittymästä ja yrittämästä, vaan päin vastoin! Yhteiskunnan tulee tukea kansaisten aktiivisuutta, kehittymistä, yrittämistä silloin kun työttömyys osuu kohdalle ja pyrkiä saamaan mukaan tällaiselle tielle myös ne, jotka ovat jo toivonsa tässä kuviossa ehtineet menettämään! Miten ihmeessä tämän kuvion saisi käännettyä oikeaan suuntaan, tällä hetkellä yhteiskunta vahtii, että työttömät varmasti ovat niin passiivisia kuin vain mahdollista?!! Tämä on niin kummallista, ettei päättäjät näe tätä kokonaiskuvaa ja sen suurta vaikutusta koko yhteiskunnan taloustilanteeseen!!!

Vierailija
36/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne avustusrahat ovat sinne tilille tippuneet?

Vierailija
37/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Thaimaalaiset poimivat meidän luonnonmarjatkin, koska 350 000 suomalaisesta työttömästä ei siihen ole. 

Eikö pitäisi jo jonkun herätä? " 

Mistä sä tiedät kuinka moni työtön käy poimimassa marjat ja sienet pakkaseen? Meidän perheessä on ainakin aina käyty poimimassa, oli töitä tai ei. Täällä maaseudulla se onkin helppoa, kun metsät on lähellä. 

Jos tarkoitat sellaista poimimista,  jossa poimitaan marjoja myytäväksi asti, niin siihen tarvitaan ajokortti ja auto, koska käsipelillä julkisissa kulkuneuvoissa on mahdotonta kuljettaa isoja määriä. Lisäksi kaupungeissa marjametsiä ei välttämättä ole aivan lähellä eli julkisilla ei ehkä edes pääse marjametsälle. 

Lisäksi isoille marjamäärille tarvitaan jo säilytystilaa. 

Mä en edes tiedä miten marjoja voisi myydä toisille ilman kuluja, koska toripaikkahan maksaa. 

Lisäksi tuollaisesta voisi tulla karenssia, eikö? 

Vierailija
38/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tämän kuvion saisi käännettyä oikeaan suuntaan, tällä hetkellä yhteiskunta vahtii, että työttömät varmasti ovat niin passiivisia kuin vain mahdollista?!! Tämä on niin kummallista, ettei päättäjät näe tätä kokonaiskuvaa ja sen suurta vaikutusta koko yht

En tiedä, on niin vääristynyttä ajatusmallia. Se työttömän vapaaehtoustuökin ylläpitää mielenterveyttä ha mielekkyyttä ja siitä on apua muille. Pelkkää positiivista, mutta ei.

Kytätään ja rangaistaan elämän merkeistä.

Vierailija
39/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kadehtii ihmistä jolla on jokin sairaus, niin ei varmaan ole koskaan itse sairastanut.

Tai onhan näitä. Kadehditaan sairaan vapaa aikaa, mutta kuka näistä ottaa sen sairauden, jonka vuoksi on sikaa? - ei kukaan halua sairautta.

Lorvikatarri taitaa olla se yleisin sairaus suomessa nykyisin.

Vierailija
40/53 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heille on jaettu nuo rahat ja he ovat ne kuluttaneet. Muidenko pitäisi maksaa?

Mieti vähän, että mihin he ovat ne kuluttaneet? 

Ruokaan, vuokraan, sähköön, puhelinlaskuun jne. 

Ruoasta ja kaikesta mitä ostetaan, maksetaan veroa. 

Myös työttömyyskorvauksista maksetaan veroa. 

Asun itse kaupungin vuokra-asunnossa. Käytännössä siis kun Kela maksaa mulle asumistukea, työttömyystukea ja toimeentulotukea, niin mähän vain siirrän siitä rahasta vuokran verran kaupungille. 

Osan siirrän puhelinyhtiölle, osan vakuutusyhtiölle jne. Sitten mä ostan ruokaa, hygieniatarvikkeita jne. Niistä menee veroja eli rahaa takaisin valtiolle. Loput menee niiden ruokien yms tavaroiden tuottajille, kaupalle jne. 

Jos mä en saisi mitään tukia enkä saisi mitään töitä edelleenkään, niin mikään raha ei kulkisi kenellekään mun kautta. Olis pakko asua jossain kauppakeskuksissa, asemilla yms, ja varastaa ruokaa. 

Sekö kannattaa? Kuka mut sieltä kadulta palkkaisi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme