Luuliko ABC:n tarjoilija olevansa helsinkiläinen sanoessaan moi?
Kommentit (22)
Missä täällä? Moi on yleissana, joskus se oli jopa lahtelaisessa vaateliikkeen mainoksessa. Ja mistä voit tietää, mistäpäin hän oli kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Missä täällä? Moi on yleissana, joskus se oli jopa lahtelaisessa vaateliikkeen mainoksessa. Ja mistä voit tietää, mistäpäin hän oli kotoisin.
Ei täällä kukaan sano moi.
Missä sanotaan terve? Olen matkaillut ympäri Suomea ja pääsääntöiset tervehdykset on hei ja moi.
Vierailija kirjoitti:
Missä sanotaan terve? Olen matkaillut ympäri Suomea ja pääsääntöiset tervehdykset on hei ja moi.
En ollut kuullutkaan moi -sanaa, ennenkuin sukulaiset pääkaupunkiseudulta tulivat kyläilemään joskus 80-luvulla. Kuulosti jotenkin erikoiselta tervehtiä niin. Ihan kuin ulkomailla.
Eikö täällä ollut joku aika sitten keskustelu moi-, hei- ja terve tervehdyksistä?
Hei sanotaan jos halutaan huomiota. Esim hei täällä. Se ei ole tervehdys.
Vierailija kirjoitti:
Mainosti puhelinliittymää.
Siitä en tiedä, mutta: Simo vaatehuoneelta, moi! Sekä Moi, Lahtelaista (olutta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut kuullutkaan moi -sanaa, ennenkuin sukulaiset pääkaupunkiseudulta tulivat kyläilemään joskus 80-luvulla. Kuulosti jotenkin erikoiselta tervehtiä niin. Ihan kuin ulkomailla.
Se on joku kenialainen tapa tervehtiä niiden entisen presidentin Daniel Arap Moin mukaan. Ei valkoiset voi sanoa moi tervehtiessään.
Moi on ranskaa. Suomessa kuuluu sanoa terve.
Jos se yritti sanoa ranskaksi minä
Suomalaiset sanoo moi, russakat trastuitse, tai priviet.
Olen kotoisin Pohjanmaalta ja nykyisin asun Turun seudulla. Täällä käytetään moi-sanaa tai jotain siihen suuntaan ja on juurtunut omaankin puhekieleen. Välillä saattaa lipsahtaa, kun olen käymässä kotiseudulla. Outo ilmiö, mutta mulle tulee itselle kummallinen olo, tyyliin, mitä mun suusta äsken tuli. Vaikea selittää, menen sitten itse vähän vaikeaksi tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Terve vaan.
Ei, kyllä se varmaan oli porilainen.
Tullessa Terve ja lähtiessä Heippa.
Jos näytit sairaalta, niin se olis ollut epäkunnioittavaa?