Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (943)
Kyllä kaikki ikäluokat saavat kärsiä tästä massatyöttömyydestä, ei pelkästään nuoret! Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei saa moni muukaan, kun ei ole sukua tai kavereita johtajiin. Kannattiko ap nyt sairaanhoitajana äänestää kokkareita?
Herrojen kakarathan ne suhteilla pääsee minne vaan. Kokkarepaskoja ei koskaan ole äänestetty!
Perustaa semmosen tilin,joku only mikälie,rahaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei saa moni muukaan, kun ei ole sukua tai kavereita johtajiin. Kannattiko ap nyt sairaanhoitajana äänestää kokkareita?
Herrojen kakarathan ne suhteilla pääsee minne vaan. Kokkarepaskoja ei koskaan ole äänestetty!
Tuolla asenteella ei jatkossakaan,mee sinne AY Mafialle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa hyvät vanhemmat lastenne itse hoitaa työpaikkojen haku.
Ei varmasti pääse, jos jutuissa kuultaa äitin ja isän ohjeet.Antakaa hyvät vanhemmat lastenne itse hoitaa työpaikkojen haku.
Ei varmasti pääse, jos jutuissa kuultaa äitin ja isän ohjeet.
Tämä on tyhmin ohje, mitä kuullut. Äideillä ja isillä on kokemusta työpaikkojen hakemisesta. Sitä pitää hyödyntää. Omat nuoreni ovat saaneet kesätöitä näiden ohjeiden avulla. Ei suhteilla.
Ehdottomasti samaa mieltä kommentoijan kanssa.
Kesätyöt on nyt niin kiven alla, että vanhempien kyllä kannattaa auttaa nuorta omalla kokemuksellaan.
Omani onnistui saamaan ensimmäisen oikean kesätyönsä Lidlistä. Käytiin yhdessä hakemus läpi ja mietittiin miten asiat kannattaa esittää.
Toki Lidlin haussa oli myös testiosuus (asiakaspalvelu-testi sekä moniajokoe, missä piti yhtaikaisesti tehdä kolmea asiaa) jonka nuori suoritti itsenäisesti.
Ennen työhaastattelua käytiin yhdessä läpi haastattelutilannetta ja ihan harjoiteltiin peruskysymyksiä ja niihin vastaamista.
Hakuprosessista oppii kyllä vaikka siihen apua saisi.
Ne voi olla työttömänä niin kuin kaikki muut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän taitaa nykyään olla suhteilla saatavia kesätöitä kun toimistohommat on vähentyneet. Ei enää pomotkaan pysty toimistolle ottaa sukulaisnuoria mapittamaan ja kahvia keittämään.
Eikö ärrillä ole jatkuva päällä?
Mä laitoin omille fb sivuilla kesätyöpyynnön lapsen puolesta. Ystäväni veljellä on mansikkamaa.
Käytiin tutustumassa siellä viikko sitten. Omistaja itse selitti missä asennossa töitä tehdään, antoi lihastreenivinkit ja ostoslistan saappaat, parit villasukat, sadeviitta jne
Menevät sinne kummatkin, 17 ja 19 v.
Paikassa on sänkypaikka, oma kaappi ja 4 krt päivässä ruokailu
Nuori voi hommata sponsoreita ja olla kesän ajan ammattiurheilija, pelaa vaikka esports juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kaksi poikaa. Olen teollisuuden johtotehtävissä. Kummallekin pojalle olen duunit junaillut, toinen jo uraputkessa vakihommissa, toinen vielä opiskelee.
Näin se yhteiskunta pelaa. Hankkiutukaa hommiin, jossa voitte perillistenkin etuja edistää.
Ei sinulla ole poikia. Sinulla on nepo babyja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti pääse, jos jutuissa kuultaa äitin ja isän ohjeet.Antakaa hyvät vanhemmat lastenne itse hoitaa työpaikkojen haku.
Tämä on tyhmin ohje, mitä kuullut. Äideillä ja isillä on kokemusta työpaikkojen hakemisesta. Sitä pitää hyödyntää. Omat nuoreni ovat saaneet kesätöitä näiden ohjeiden avulla. Ei suhteilla.Ehdottomasti samaa mieltä kommentoijan kanssa.
Kesätyöt on nyt niin kiven alla, että vanhempien kyllä kannattaa auttaa nuorta omalla kokemuksellaan.
Omani onnistui saamaan ensimmäisen oikean kesätyönsä Lidlistä. Käytiin yhdessä hakemus läpi ja mietittiin miten asiat kannattaa esittää.
Toki Lidlin haussa oli myös testiosuus (asiakaspalvelu-testi sekä moniajokoe, missä piti yhtaikaisesti tehdä kolmea asiaa) jonka nuori suoritti itsenäisesti.
Ennen työhaastattelua käytiin yhdessä läpi haastattelutilannetta ja ihan harjoiteltiin peruskysymyksiä ja niihin vastaamista.
Hienoa!!! Opetitko nuorelle myös miten seistä ja istua ryhdikkäästi, puhua selvästi, olla aktiivinen haastattelussa ja purkka pois suusta. Mun kaveri oli myös kieltänyt tota sanan käytön! Työpaikka tuli.
Oikeasti mua surettaa toi nuorten tilanne!
Lidliin tosiaan pääsee hakemusten ja testien perusteella fiksut tyypit (juuri se moniajokoe ja ryhmähaastattatelut), Keskolla sen sijaan töissä on Keskolaisten omat lapset (lahjakkuudesta en sano mitään) niin ruokakaupoissa kuin K-Raudassakin. K-ryhmään on ulkopuolisten vaikea päästä, omia lapsia suositaan. S-ryhmän osalta en osaa sanoa kun ei tietoa ystävien tai sukulaisten lapsista joita olisi siellä.
Miks sun nuoren pitäisi saada töitä kun ei vanhatkaan saa? Olisit edes kiitollinen että jotain työkokemusta on.
Prisman kesätyöt menee heille ketkä olleet Prismoissa työssäoppimassa ammattikouluista pitempiä jaksoja. Oma poika oli, ja sanottiin suoraan myymäläpäällikön suulla että kun haet meille niin pääset. Onhan se win win-tilanne: mitään perehdytystä ei tarvita kun työntekijä osaa jo työt.
Nuorilla on kimppa kivaa kuten kuvas https://x.com/OttoMeri/status/2034349575671316558/photo/1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tyhmin ohje, mitä kuullut. Äideillä ja isillä on kokemusta työpaikkojen hakemisesta. Sitä pitää hyödyntää. Omat nuoreni ovat saaneet kesätöitä näiden ohjeiden avulla. Ei suhteilla.Ehdottomasti samaa mieltä kommentoijan kanssa.
Lidliin on nyt vaikeampi päästä kesätöihin kuin lääkikseen opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Prisman kesätyöt menee heille ketkä olleet Prismoissa työssäoppimassa ammattikouluista pitempiä jaksoja. Oma poika oli, ja sanottiin suoraan myymäläpäällikön suulla että kun haet meille niin pääset. Onhan se win win-tilanne: mitään perehdytystä ei tarvita kun työntekijä osaa jo työt.
Ei pidä paikkaansa. Oma tyttöni opiskelee elintarvikealaa, eikä ollut aikaisempaa kokemusta kaupan alalta tai elintarvikepuolelta, eikä mitään suhteita. Pääsi Prismaan kesätöihin.
Oma lapsi pääsi heti ekalla yrittämällä kesätöihin, sai vielä valita neljästä eri paikasta joihin haki mieleisensä.
Elämä on ja tämä opettaa nuorta elämän realiteetteihin. Työt ja asunnot täälläkin tuon ikäisenä haettu ihan itse, ei iskän tai äiskän avustuksella, nuolemalla tms. Ei ole työnantajienkaan velvollisuus palkata, kuin se jonka näkevät tarpeelliseksi työnsä kannalta ja parhaimmat saavat paikat. Joskus nopeimmat ja joskus piilotyöpaikan kautta.