Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ihmetellyt, mitä taikasanoja hakemukseen pitäisi kirjoittaa, jotta tärppää. Kun eihän kaupan myyjäksi tms. tarvitse ihmeellisiä erikoistaitoja. On paljon nuoria jotka siihen hyvin soveltuisivat mutta eivät kaikki osaa kirjoittaa hakemusta, joka on työhönottajalle mieleen. Eli jotkut osaavat luonnostaan tämän hakemuksen kirjoittamisen taidon, ja toisilta se puuttuu. Eihän ensimmäistä työpaikkaa hakevilla ole juuri mitään työkokemusta tai ansioita, joilla kehua, joten on vain se hakemusteksti. Jotenkin olen itse onnistunut saamaan joitakin kesätyöpaikkoja aikoinaan mutta ne parhaimmat jäivät aina saamatta ja en ole mitenkään hyvä kirjoittamaan hakemuksia.
Voi äly! Kaupanmyyjä, jolla ei ole ihmissuhdetaitoja saa potkut aika pian. Kellään kauppiaalla ei ole varaa pitää töissä ja maksaa palkkaa henkilölle, joka ei osaa palvella sopivasti, kuunnella mitä asiakas haluaa, tajuta missä mennään tai hiffata kuinka lähellä asiakas on ostopäätöksessä ja avittaa siinä!
Terveisin läheltä seurannut!
Vierailija kirjoitti:
Antakaa hyvät vanhemmat lastenne itse hoitaa työpaikkojen haku.
Ei varmasti pääse, jos jutuissa kuultaa äitin ja isän ohjeet.
Tämä on tyhmin ohje, mitä kuullut. Äideillä ja isillä on kokemusta työpaikkojen hakemisesta. Sitä pitää hyödyntää. Omat nuoreni ovat saaneet kesätöitä näiden ohjeiden avulla. Ei suhteilla.
Tämä valtava hakemusten määrä on aiheuttanut sen, että nykyään hakemuksiin ei tule mitään vastauksia. Se on nuorille myös tyly kokemus, että hakemuksia vaan lähetetään mutta mitään viestejä ei tule enää.
Työhakemuksia ihan kaikille mahdollisille, ei vaan omille aloille
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut 90-luvulta lähtien tähän päivään, että kouluttamaton nuori olisi saanut itse kesätöitä. Aina menneet suhteilla, joko suoraan tai vanhempien kautta. Eikö s-ryhmälläkin ollut ihan hakemuksessa joskus onko vanhempasi täällä töissä, kuka ja missä. Voin muistaa väärin mutta itse olen sellaiseen rastin laittanut lapsena. Tuskin ketään työnantaja jaksaa lukea satoja hakemuksia ja vertailla niitä, että tässä olisi reipas ja tässä iloinen. Poimii niistä korkeintaan työntekijän tai kaverin lapset jos ei suoralla soitolla ole jo mennyt. Ei edes lue hakemuksia.
Höpsis, kyllä meidän lapset saivat aikoinaan ilman suhteita menemällä ihan paikanpäälle kysymään, eikä ollut mitään siivoustyötä.
Aika nyt vaan toinen eli paljon kireämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Olen joskus ihmetellyt, mitä taikasanoja hakemukseen pitäisi kirjoittaa, jotta tärppää ""
Ne taikasanat on " en halua palkkaa"
Korkeakouluopiskelijoiden on vaikea nykyisin saada PALKATONTA harjoittelupaikkaa. Tätä minä en oikein ymmärrä. Voisihan pomo keksiä jonkin tietoteknisen kyselyn tai selvityksen tai antaa tarkkailutehtävä: ihan vain katselua ja tieteellinen raportti siitä, millainen työ on kyseessä. Yhteiskunnan pitäisi olla solidaarinen, että nuoret saavat opinnot kasaan. Nähtävästi korkeakoulutusta on liikaa ...
Ai tosta noin vaanko keksiä ja mitähän työsuojelulaki/tms sanoo moisesta?
Oli päivän Kalevassa juttu nuorten kesätyöpaikoista. Valitettavasti maksumuurin takana. Kaupunki palkkasi 70 nuorta kesäksi töihin 30 h/vko ja maksaa palkkaa 1 100 e/kk. Osa sanoo "häpeällisen vähän".
Vierailija kirjoitti:
Oli päivän Kalevassa juttu nuorten kesätyöpaikoista. Valitettavasti maksumuurin takana. Kaupunki palkkasi 70 nuorta kesäksi töihin 30 h/vko ja maksaa palkkaa 1 100 e/kk. Osa sanoo "häpeällisen vähän".
Lisään:
Yli 18 v. kesätyöntekijän palkka määräytyy alan työehtosopimuksen (TES) mukaan, ja nuorille maksettava palkka on usein 7090 % alan alimmasta taulukkopalkasta. 1 100 euron kuukausipalkka 30 tunnin viikkotyöajalla asettuu tämän tason mukaiselle alueelle.
Ihan mahtavaa, nyt tärppäsi! Poika soitti juuri ja kertoi saaneensa paikan pienestä K-marketista. Hankalahkossa paikassa kulkemisen kannalta, mutta polkupyörällä pääsee ja jokin bussilinjakin menee melko läheltä. Kivi putosi sydämeltä. Poika sai paikan muuten siksi, että pystyy jatkamaan töitä koko elokuun, kun opiskelut jatkuvat vasta syyskuussa.
No onko yrittänyt päästä Jakelujunioreille mainoksia jakamaan? Huom ei Postille, sinnekään ei meinaa päästä, vaan Jakelujunioreille. Jakelujunioreille pääsee kuka tahansa, ei ole edes haastattelua, jos vaan riittää jaettavia alueita.
Vierailija kirjoitti:
No onko yrittänyt päästä Jakelujunioreille mainoksia jakamaan? Huom ei Postille, sinnekään ei meinaa päästä, vaan Jakelujunioreille. Jakelujunioreille pääsee kuka tahansa, ei ole edes haastattelua, jos vaan riittää jaettavia alueita.
Duunitorissa siellä ei ole yhtään vapaata paikkaa, mutta onneksi sentään yli 21 000 muuta paikkaa ja työttömiä oli...?
Tosi on. Tämän hallituksen tavoitteena ei ole saada maahan työpaikkoja. Karmealta tuntuu tulevaisuus
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa, nyt tärppäsi! Poika soitti juuri ja kertoi saaneensa paikan pienestä K-marketista. Hankalahkossa paikassa kulkemisen kannalta, mutta polkupyörällä pääsee ja jokin bussilinjakin menee melko läheltä. Kivi putosi sydämeltä. Poika sai paikan muuten siksi, että pystyy jatkamaan töitä koko elokuun, kun opiskelut jatkuvat vasta syyskuussa.
Tosi hieno juttu! Olen vilpittömästi onnellinen puolestanne. :)
Heikko on tilanne. Mulla oli pieni metsän hakkuu ja siellä on nyt vähän siivous ja istutustöitä. Olisin palkannut jonkun muun pariksi viikoksi, mutta pitää palkata oma lapsi, kun ei noita töitä tunnu löytyvän muuten.
Miksi nykyään vaan NUORISTA puhutaan, että eivät saa töitä? Hei haloo, oon itse yli 30v ja työnhakijana. Suututtaa niin paljon, että meneekö nyt ne vähäisetkin vapaat työpaikat nuorille ja muille ikäryhmille ei jää kuin musta pekka käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti pääse, jos jutuissa kuultaa äitin ja isän ohjeet.Antakaa hyvät vanhemmat lastenne itse hoitaa työpaikkojen haku.
Tämä on tyhmin ohje, mitä kuullut. Äideillä ja isillä on kokemusta työpaikkojen hakemisesta. Sitä pitää hyödyntää. Omat nuoreni ovat saaneet kesätöitä näiden ohjeiden avulla. Ei suhteilla.
Väärin ymmärretty teksti.
Vierailija kirjoitti:
Heikko on tilanne. Mulla oli pieni metsän hakkuu ja siellä on nyt vähän siivous ja istutustöitä. Olisin palkannut jonkun muun pariksi viikoksi, mutta pitää palkata oma lapsi, kun ei noita töitä tunnu löytyvän muuten.
Just joo eli olit jo päättänyt että palkkaat oman lapsen sulla mitään tarkoitusta ollutkaan palkata joku tuntematon nuori.
Omalla pojalla sama juttu, kolme vuotta ollut opiskelun ohella kaupassa töissä, mutta nyt ei mistään edes vastata, ei edes siivoustöitä. Itse piruuttani 70v hain sähköalan töitä ja heti olisi otettu, jokin on nyt pielessä, kun poika kuitenkin on tosi hyvä tekemään töitä, ollut jopa mekaanisella alalla kesätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään vaan NUORISTA puhutaan, että eivät saa töitä? Hei haloo, oon itse yli 30v ja työnhakijana. Suututtaa niin paljon, että meneekö nyt ne vähäisetkin vapaat työpaikat nuorille ja muille ikäryhmille ei jää kuin musta pekka käteen?
Ainakin isossa osassa ilmoituksia on niin kovat vaatimukset, että aikuisille ne paikat menee.
Ei ole mollattu. Kaupasta vaan löytyy paljon kesätyöpaikkoja, ja nimenomaan sellaista mihin ei tarvita monen vuoden koulutusta. Sen takia niitä haetaan.