Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori ei saa millään kesätöitä

Vierailija
01.03.2026 |

Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei. 

Alkaa usko loppumaan. 

Kommentit (854)

Vierailija
801/854 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut 90-luvulta lähtien tähän päivään, että kouluttamaton nuori olisi saanut itse kesätöitä. Aina menneet suhteilla, joko suoraan tai vanhempien kautta. Eikö s-ryhmälläkin ollut ihan hakemuksessa joskus onko vanhempasi täällä töissä, kuka ja missä. Voin muistaa väärin mutta itse olen sellaiseen rastin laittanut lapsena. Tuskin ketään työnantaja jaksaa lukea satoja hakemuksia ja vertailla niitä, että tässä olisi reipas ja tässä iloinen. Poimii niistä korkeintaan työntekijän tai kaverin lapset jos ei suoralla soitolla ole jo mennyt. Ei edes lue hakemuksia. 

Olen nyt 45 ja omat kesätyöpaikat tuli tuttujen kautta aikanaan myös kaikki.

Totta se vaan on, se on edelleen ainoa tie.

Vierailija
802/854 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun jos ei ole Juuthalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne kesätyöt on sukulaisille jaettu.

Vierailija
804/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ne kesätyöt on sukulaisille jaettu.

Kyllä mun lapseni on jokaisen kesätyöpaikkansa ilman sukulaisuussuhteita tai muita suhteita saanut, asuukin nykyään 400 km päässä kotipaikkakunnalta joten ei meillä vanhemmilla sinne päin mitään yhteyksiä ole.

Tai no, urheiluseuran kesä- ja muut työt on ehkä tulleet suhteilla, mutta siis hänen omilla suhteillaan, ei vanhempien.

Vierailija
805/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä tilanne ole ollut jo monta kesää? Ei meidän nyt jo aikuiset lapset kovista yrityksistä huolimatta koskaan saaneet kesätöitä. Me vanhemmat elätettiin ne. Onneksi valmistumisten jälkeen molemmat töissä. Itse olen helpottunut siitä, että tyhjä CV ei ollutkaan niin paha asia. Kai tämä nykyään melkein normaalia. 

Vierailija
806/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perheettömän helppo matkustaa töihin kauemmaksikin. Ei oo välttämätöntä jumittaa kotikulmilla. Oon itse matkustanut satoja kilsoja vieraalle seudulle kesähommiin. Ja aivan alusta oppinut uusia töitä.

Tässä on se ongelma, että vuokra juoksee siellä opiskelupaikkakunnalla eikä asuntoa voi eikä saa antaa kesäksi edelleen vuokralle. Sitten on sen kesätyöpaikkakunnan vuokra. Siihen se kesätyöpalkka meneekin, jää jopa miinukselle. Niissä pikkupaikoissa ei edes ole vuokra-asuntoja tarjolla ja oma auto pitäisi olla. 20 km pyöräily suuntaansa päivittäin on aika raskas.

Itse lupasin auton lainaan ja bensat kesäksi, jotta voi hakea sellasen 60km säteeltä, kotoa tai mökiltä käsin... ei auta. Ihan sama vaikka olis parin tunnin työpäivä ja sama menee matkoihin, ei sellaisiakaan paikkoja vaan ole kokemattomalle.

Nyt sormet ristiin, juniorilla on työhaastattelu! Joku salaattifarmi tässä lähettyvillä mutta kuitenkin hankalan matkan päässä.

Vierailija
807/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois lähteä netsänistutustöihin.

Metsänhoitoyhdistys ja "Metsäfirmat" tarjoaa loputtomasti kesätöitä; istutukset, harvennusraivaus ym ym!

Toki metsänomistajakin voi palkata osaavia töihin, jos sopivia lähistöltä löytyisi.

Vierailija
808/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ihmetellyt, mitä taikasanoja hakemukseen pitäisi kirjoittaa, jotta tärppää. Kun eihän kaupan myyjäksi tms. tarvitse ihmeellisiä erikoistaitoja. On paljon nuoria jotka siihen hyvin soveltuisivat mutta eivät kaikki osaa kirjoittaa hakemusta, joka on työhönottajalle mieleen. Eli jotkut osaavat luonnostaan tämän hakemuksen kirjoittamisen taidon, ja toisilta se puuttuu. Eihän ensimmäistä työpaikkaa hakevilla ole juuri mitään työkokemusta tai ansioita, joilla kehua, joten on vain se hakemusteksti. Jotenkin olen itse onnistunut saamaan joitakin kesätyöpaikkoja aikoinaan mutta ne parhaimmat jäivät aina saamatta ja en ole mitenkään hyvä kirjoittamaan hakemuksia.

Vierailija
809/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole töitä -eli ei oikein ole tulevaisuuttakaan.

Eduskunta on pääsyyllinen suomen surkeuteen -kerta kaikkiaan heikkoa johtamista.

Eli nykyhallitus ei ole syyllinen vaan koko poliittinen systeemi.

Jos joka vuosi nostetaan veroja, alkaa raha pakenemaan maasta pois.

Vierailija
810/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria, on esiintymiskokemusta, rohkeutta kohdata ihmisiä. Harrastavat monipuolisesti urheilua. Kaikilla päättötodistus yläkoulussa ollut yli ysin. Kielitaitoa. Kaikki myös tehneet keikkatyötä pitkin vuotta, mm. koiravahtina, lastenvahtina ja sekalaisia pihatöitä. 

Olivat hämmentyneitä haastatteluista, että millaista porukkaa niissä näkyy. Tullaan myöhässä, rikkinäisissä farkuissa ja hupparissa, ei katsota silmiin kätellessä, vastataan "emmä oikee tiiä tai sillee...". Teinitkin jo osasivat arvioida kilpakumppaneitaan ja totesivat, että eivät itsekään näitä valitsisi. 

Totta! 

Mutta tätä asiaa ei ymmärrä edes monikaan näitten emmä mittää tiiä vanhemmatkaan! Kun ei ole opetettu edes alkeellisia käytöstapoja eikä ilmeisesti kodeissa käy edes vieraita kyläilemässä, niin miten ihmeessä nämä nuoret tulevat pärjäämään vieraassa ympäristössä, asiakaspalvelussa, luottotehtävissä, markkinoinnissa, myyntitehtävissä.rappusiivouksissakin täytyy nykyään olla hoksottimet, ahkeruus, ripeys ja hyvä työnlaatu. 

Vierailija
811/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat opiskelijanuoret ja heidän kavereitaan on taas lähdössä Ruotsiin kesätöihin, Tukholman alueen tehtaisiin ja yksi tavarataloon. 

Hienoa ja rohkeaa! Olen itsekin ollut nuoruudessani töissä Ruotsissa! 
Tässä muutama tärkeä vinkki: 

- Tuppisuumaisuus, ehdottomasti jätä se tänne Suomeen!!

-  Ilottomuus myös

-  Muista kohteliaat perustavat

-  Älä murjota

-  Ole aktiivinen ja aloitteellinen

-  Asenne ettet osaa tai ymmärrä

-  Ja jos et osaa ruotsia, niin siellä pärjää aina englannillakin

Lycka till!

Vierailija
812/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vois lähteä netsänistutustöihin.

Metsänhoitoyhdistys ja "Metsäfirmat" tarjoaa loputtomasti kesätöitä; istutukset, harvennusraivaus ym ym!

Toki metsänomistajakin voi palkata osaavia töihin, jos sopivia lähistöltä löytyisi.

Ei tarjoa. Ne työt tekee alihankkijaYRITYKSET, jotka vuorostaan teettävät omilla alihankkijoillaan, jotka teettävät omilla alihankkijoillaan, jotka ovat jotain ukrainalaisia, puolalaisia, pakistanilaisia, thaimaalaisia ym. joille riittää palkaksi euro päivältä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/70de8a2b-e791-548a-ae1a-ee244…

Vierailija
813/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vastauksen yhteen hakuun. Oli lähes 3500 hakijaa. En kelvannut.

Vierailija
814/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään haluais sinun lapselle itseni sijasta antaa töitä. Terveisin 48 v nainen 

Vierailija
815/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvä, että ne aktiiviset erottuvat. Jos ei CV:seen ole mitään työkokemusta laittaa ensalkuun, silloin pitää olla muita näyttöjä siitä ettei ole ihan passiivinen tolvana. ----

Kenelle oikein vastasit? Et ainakaan ap:lle, jonka lapsi on jo aiemmin ollut töissä. 

Ilmeisesti tarkoituksesi oli vain haukkua ihan ketä tahansa. 

Eri, mutta lueppa toi uudelleen, niin kyllä se lausahdus vaan hyvin sopii tähän ketjuun, jopa erittäin hyvin.

Ja te vanhemmat, jotka ette ole opettaneet lapsillenne mitään taitoja esim; pihatöita, kotitaloustöitä, kielikurssejaym, niin miten ihmeessä te luulette jonkun palkkaavan lapsenne mihinkään hommaan?

Vierailija
816/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä töitä tekijälle löytyy kun pukeutuu siististi ja menee firmojen ovesta rohkesti sisään ja kyssyy rohkeasti että pääsiskö kesätöihin

Vierailija
817/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan nuorena teininä kuinka mua ja mun siskoa kusetettiin kesätöihin vahtimaan ylivilkasta 6 vuotiasta poikaa, se oli ihan mahdoton eikä totellut mitään, siskoni itki, tehtiin viikko /viikko systeemillä vuoroa, luultiin että meille maksetaan tästä hyvästä kunnon korvaus, mitä vielä 50 e per naama, olin silloin ujo, arka enkä saanut suutani auki, nykyään sanoisin ja antaisin palaa kaikesta laidasta, se poika mm visko leluja päin, läppäs, juoksi karkuun yms. Oli hyviäkin hetkiä mut enimmäkseen aika raskaita ja vilkaita. 

..luultiin, että meille maksetaan tästä hyvästä kunnon korvaus

Miksi luulitte? Miksi ette sopineet etukäteen?
Ja tämä asia kanssa pitää sopia etukäteen kirjallisena!!!!

Vierailija
818/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria...

No se selittää kaiken että sellaiset vaan valitaan jotka on hyviä näyttelemään tuota samaa teatteri-esitystä.

Voi äly tota katkeraa kommenttia!

Teatterin harrastus on varmaan antanut hyvän itsetunnon, aloitekyvyn, aktiivisuutta sekä rohkeutta kohdata työnantaja ta-sa-ver-tai-se-na eikä minään hihi enhän mä mitään..

Vierailija
819/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä töitä tekijälle löytyy kun pukeutuu siististi ja menee firmojen ovesta rohkesti sisään ja kyssyy rohkeasti että pääsiskö kesätöihin

Juu, niin juuri. Ylipäätään mitään töitä, hattu kädessä ovesta sisään niin paikka on Sinun! Kuten vanhaan hyvään aikaan.

Vuosi on 2026, ole hyvä ja tule tähän päivään ennen kun kommentoit työllisyys- tai työttömyystilanteesta NYKYISIN.

Vierailija
820/854 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvä, että ne aktiiviset erottuvat. Jos ei CV:seen ole mitään työkokemusta laittaa ensalkuun, silloin pitää olla muita näyttöjä siitä ettei ole ihan passiivinen tolvana. ----

Kenelle oikein vastasit? Et ainakaan ap:lle, jonka lapsi on jo aiemmin ollut töissä. 

Ilmeisesti tarkoituksesi oli vain haukkua ihan ketä tahansa. 

Eri, mutta lueppa toi uudelleen, niin kyllä se lausahdus vaan hyvin sopii tähän ketjuun, jopa erittäin hyvin.

Ja te vanhemmat, jotka ette ole opettaneet lapsillenne mitään taitoja esim; pihatöita, kotitaloustöitä, kielikurssejaym, niin miten ihmeessä te luulette jonkun palkkaavan lapsenne mihinkään hommaan?

Miten tuollaiset taidot tulee esiin hakemuksessa? Kun eihän siihen nyt mitään lumen kolaamisia laiteta.