Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (854)
Työnantajat ovat saaneet tarpeekseen nuorten asenteista, keskittymiskyvyn puuttesta, matalasta työmoraalista, laiskottelusta, jne työpaikalla.
Se on nähty ja koettu niin monta kertaa kun nuori tulee työharjoitteluun, olettaa että hänellä on OIKEUS puhelimensa selaamiseen, OIKEUS laiskotella koska ei saa täysmääräistä palkkaa, OIKEUS tulla ja mennä milloin itse huvittaa jne. Paino sanalle oikeus koska nykynuoret ja lapset kokevat että heillä oikeuksia mutta velvollisuuksia ei saa olla eikä tuömoraalia edellyttää.
Nuorille terveisiä: harva haluaa teitä koska olette työntekijöiden riesoja, joille joudutaan vääntämään yksinkertainenkin asia rautalangasta mutta mitään ette opi koska ajatuksenne ovat aivan jossain muualla ja se SYY on holtiton kotikasvatus sekä SOME.
Lukekaan historiaa ja verratkaa itseänne vanhempiin ikäluokkiin. Heihin verrattuna näyttäydytte hemmotelluina murkkuikäisinä. Jopa 30-vuotias on nykyään täysi kakara mieleltään sekä käytökseltään.
Median tehtävä olisi tehdä tämä, kertoa totuus missä mättää mutta ei. Jopa media silittelee päitänne eikä uskalla sanoa totuutta, sitä että yleensä ongelma olettete, nuoret itse. Teistä on pääosin harmia työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat saaneet tarpeekseen nuorten asenteista, keskittymiskyvyn puuttesta, matalasta työmoraalista, laiskottelusta, jne työpaikalla.
Se on nähty ja koettu niin monta kertaa kun nuori tulee työharjoitteluun, olettaa että hänellä on OIKEUS puhelimensa selaamiseen, OIKEUS laiskotella koska ei saa täysmääräistä palkkaa, OIKEUS tulla ja mennä milloin itse huvittaa jne. Paino sanalle oikeus koska nykynuoret ja lapset kokevat että heillä oikeuksia mutta velvollisuuksia ei saa olla eikä tuömoraalia edellyttää.
Nuorille terveisiä: harva haluaa teitä koska olette työntekijöiden riesoja, joille joudutaan vääntämään yksinkertainenkin asia rautalangasta mutta mitään ette opi koska ajatuksenne ovat aivan jossain muualla ja se SYY on holtiton kotikasvatus sekä SOME.
Lukekaan historiaa ja verratkaa itseänne vanhempiin ikäluokkiin. Heihin verrattuna näyttäydytte hemmotelluina murkkuikäisinä. Jopa 30-vuotias on nykyään täysi kakara mieleltään sekä käytökseltään.
Median tehtävä olisi tehdä tämä, kertoa totuus missä mättää mutta ei. Jopa media silittelee päitänne eikä uskalla sanoa totuutta, sitä että yleensä ongelma olettete, nuoret itse. Teistä on pääosin harmia työelämässä.
yleistykset on persiestä, joo osa nuorista, ei kaikki.
Yleistykset ovat sitä kyllä mutta näistä nuorista työpaikkalla vastuussa olleena voin sanoa että hädintuskin yksi viidestä omaa innostusta, työmoraalia tai oma-aloitteisuutta ja loput ovat näitä jollain tapaa ongelmallisia.
Työnanatajalla ei ole aikaa eikä työntekijöillä resursseja vahtia ja kaitsea nuoria, jotka eivät ole valmiita työelämään vaan ovat henkisesti lastentarhaporukkaa. Kun niin suuri osa on prosentuaalisti ja potentiaalisesti ongelmatapauksia, suljetaan kaikilta nuorilta koko mahdollisuus hakea niihin töihin. Kun joukossa on niin paljon heikkoa materiaalia, ne suoriutuvatkaan eivät saa mahdollisuutta. Jopa aikuisikäissä on riskinsä mutta alisuorittajien osuus on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Puuilo haki tänäkin vuonna kesätyöntekijöitä. Hakemuksia tuli yli 21 000. Paikka oli avoinna reilu 200 nuorelle. Haku on ollut 15.3 saakka, mutta ymmärtäisin että keskeytetty kovan halemusmäärän vuoksi, näistähän jo luulis löytyvän tuo tarvittava määrä.
Eihän tämä kerro muusta kuin maamme tilanteesta. Vaikka tuossa on ikäraja, kaikissa kesätyöpaikoissa ei ole. Niihin hakee myös työttömät, joille käy mikä tahansa pesti tässä iänikuisessa kurjuudessa. Ei niihin kesäpesteihin sitten nuoret pääse jos vastassa taitavampi aikuinen samoilla ehdoilla.
Kiitos Persut, kiitos Kokoomus, kiitos Ruotsalainen kansalaispuolue, kiitos Kristillisdemokraatit.
Lisää tulee kaikilla tasoilla, meillä on kaikilla suomen kansalaisilla helvetti edessä, tämä on vasta alku.
+ osa kesätyöntekijöistä valittiin heidän joukosta, jotka ovat olleet edelliskesänä / tehneet 0-tuntisopparilla töitä. Omalle lapselleni siis suoraan tarjottiin kesätyöpaikkaa ilman, että hänen piti sitä enää hakea. Ei ole siis varmasti laskettuna tuohon 21000 hakijaan.
Joo, oli eka kerta kun kaverin kanssa sumplittiin lastemme kesätyöpaikat. Olemme kumpikin yrittäjiä. n18v lapset, yhteensä 5 kpl, ovat tähän asti itse löytäneet hommansa kesäksi, nyt 3 on jäänyt ilman tointa. Mepäs päätimme vaihtaa lapsia. eli hänen 2 lastaan tulee mun firmaan kesätöihin ja meijän likka menee kaverin firmaan töihin.
On niin poikkeukselliset olot että oli pakko puuttua tähän lasten edun nimissä. Samalla voidaan kesätöitä hakeville sanoa että on jo otettu. Toinen kaverini lapsista ei vain ole innostunut tästä työpaikasta, saattaa vielä livetä toisaalle. No, hyvä kun on aktiivinen ja hakee sopivaa.
eihän täällä saa kukaan muukaan, koska tarvitaan kiintityöttömät ihmisten lisärahastamisen tekosyyksi
Kun nuori viettää keskimäärin viisi tuntia päivässä somessa notkuen niin ei ole ihme ettei heitä huolita työmarkkinoillekaan. Nuorten kädet ja silmät ovat liimattuina puhelimeen ja kun on aika tehdä jotain tarkoituksellista, ajatukset pyörivät pakonomaisesti somemaailmassa. Eihän sellaiset nuoret mitään sisäistä vaan sitovat vakituisten työntekijöiden muutenkin kallisarvoista, tehokasta työaikaa. Ei ihme ettei sellainen porukka mihinkään kelpaa.
En ole kuullut 90-luvulta lähtien tähän päivään, että kouluttamaton nuori olisi saanut itse kesätöitä. Aina menneet suhteilla, joko suoraan tai vanhempien kautta. Eikö s-ryhmälläkin ollut ihan hakemuksessa joskus onko vanhempasi täällä töissä, kuka ja missä. Voin muistaa väärin mutta itse olen sellaiseen rastin laittanut lapsena. Tuskin ketään työnantaja jaksaa lukea satoja hakemuksia ja vertailla niitä, että tässä olisi reipas ja tässä iloinen. Poimii niistä korkeintaan työntekijän tai kaverin lapset jos ei suoralla soitolla ole jo mennyt. Ei edes lue hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea siivoojaksi. Aluksi pitää hakea lähtötason töitä.
Ja missähän määritellään siivoustyö lähtötaso työksi?
Väittäisin, ettei nykyään osata siivota kuin pyyhkimällä pöydät.
Teollisuudessa siivooja pyyhki harjalla, jossa rätti ensin lattiat ja ovet.
Sitten samalla rätillä ovenkahvat, lavuaarin ja vesipisteen hanan.
Itse vanhana siivoojana muistaisin, että lattioille on oma ratti ja vesikalusteille omansa.
Voi tietysti olla, että olen väärässäkin, kun kaikesta nykyään säästetään :)
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut 90-luvulta lähtien tähän päivään, että kouluttamaton nuori olisi saanut itse kesätöitä. Aina menneet suhteilla, joko suoraan tai vanhempien kautta. Eikö s-ryhmälläkin ollut ihan hakemuksessa joskus onko vanhempasi täällä töissä, kuka ja missä. Voin muistaa väärin mutta itse olen sellaiseen rastin laittanut lapsena. Tuskin ketään työnantaja jaksaa lukea satoja hakemuksia ja vertailla niitä, että tässä olisi reipas ja tässä iloinen. Poimii niistä korkeintaan työntekijän tai kaverin lapset jos ei suoralla soitolla ole jo mennyt. Ei edes lue hakemuksia.
Jos johonkin Puuiloon tulee yli 20 000 hakemusta, niin on ihan selvää ettei niitä lueta. Miksi edes laittaa ilmoituksen mihinkään, vaan ottaisi suoraan ne työntekijöiden lapset töihin.
Se on monella sellanen harhaluulo, että siivoojaksi ja kaupan kassalle pääsee tosta noin vain. Se on 340.000 työtöntä ja eiköhän se vuoden loppuun ole 370.000 työtöntä ja 400k mene rikki ensi vuoden juhannukseen mennessä. Siellä on muutama muukin hakemassa, niin miksi valita jotain kokematonta, kun saa niitä kokeneitakin sen parikymmentä per paikka
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmä on tunnettu siitä, että sinne valitaan henkilökunnan lapsia kesätöihin.
Ei kait se mikään uusi juttu ole, että henkilökunnan lapsia on töissä :D
80 -luvulla aivan normaalitapa ja seuraavana kesänä sai jopa valita muutakin työtä.
Ero nykyaikaan oli se, että lähes kaikki 15-16 vuotiaat oli kesällä kuukauden töissä
ja osa kaksikin - siitä jäi kuitenkin 2 viikkoa lomaa ennen koulun alkua.
Parasta aikaa nuoren ihmisen elämässä - työstä sai omaa rahaa.
Nykyään ollaan käsi ojossa ja halutaan vain ilman tekemistä - väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 -luvulla aivan normaalitapa ja seuraavana kesänä sai jopa valita muutakin työtä.
Ero nykyaikaan oli se, että lähes kaikki 15-16 vuotiaat oli kesällä kuukauden töissä
Olet ilmeisesti ymmärtänyt ketjun vähän väärin. " Nykyään ollaan käsi ojossa ja halutaan vain ilman tekemistä - väärin."
Kysehän on tässä siitä, että nuoret eivät saa mitään töitä.
Mun nuori aloitteli joulukuussa etsimään töitä. 18v. Hän pääsi Keskolle töihin. Ensin oli video esittely itsestä, sitten puhelinhaastattelu, seuraavalla viikolla pyydettiin käymään. 2 päivän päästä soitettiin että voi aloittaa työt kesäkuussa. Määräaikainen 2,5kk.
Tammukuun lopussa selvisi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä saanut mistään kesätöitä ikävuosina 15-20v, sitten pääsin työelämän kiinni kun täytin 21v.
Sama homma, 20 vuotiaana eka kesätyöpaikka.
17 vuotiaana ukon tyttönä soittelin mahdollisia kesätyöpaikkoja läpi yksi vaikutti lupaavalta kunnes kysyin iltavuoroista, löi luurin korvaan??? No enpä soittanut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Joukossa myös nuori jotka ahkeria, ei selaa puhelinta eikä tartte opastaa kädestä pitäen he olisivat potentiaalisia työntekijöitä harmi vaan että moni kesän ajan on vaan ja sit lähtee lätkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä omista rahoista maksoin
muotivaatteet, kampaajan, musiikkitapahtumien pääsyliput, liikennevälinemaksut, osan koulukirjoista (lukioikäisenä)
Tein töitä yleensä kaksi kuukautta ja pidin pari viikkoa lomaa.
Rahat riittivät seuraavaan kesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Ymmärsinkö oikein, että koulua käyvä nuorenne on muuttanut omilleen ennen kuin on tietoa toimeentulosta? Eihän niin anneta tehdä. Eikö vanhemmat ole elatusvelvollisia siihen asti kunnes elättää itsensä? No toisaalta, vaikeudet opettavat.. ja tässä tapauksessa kai sen, ettei ollutkaan vielä valmis itselliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Ymmärsinkö oikein, että koulua käyvä nuorenne on muuttanut omilleen ennen kuin on tietoa toimeentulosta? Eihän niin anneta tehdä. Eikö vanhemmat ole elatusvelvollisia siihen asti kunnes elättää itsensä? No toisaalta, vaikeudet opettavat.. ja tässä tapauksessa kai sen, ettei ollutkaan vielä valmis itselliseen elämään.
Vanhemmat ovat elatusvelvollisia ehkä toisen asteen ajan, en ole varma mitä laki tästä sanoo. Meillähän se meni niin, että koska isällään ei ollut maksukykyä, niin lapsi sai lukion ajalta toimeentulotukea sosiaalisin perustein. Olemme siis eronneet. Olimme onnenpossuja, koska silloin oli tuollainen mahdollisuus. Täydentävänä Tt-tukena sai lukion kirjatkin, ne piti silloin vielä maksaa itse. Itse olin kuntoutustuella tuolloin.
Tämä nuori opiskelee nyt korkeakoulussa eri paikkakunnalla, mitään velvollisuuksia en usko meillä vanhemmilla enää olevan. Ja joo, on maksettavana ihan kaikki samat pakolliset menot kuin muillakin.
Sama homma, 20 vuotiaana eka kesätyöpaikka.