Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on eläkkeet vaarassa!!

Vierailija
01.03.2026 |

Jos eläkkeistä viedään, toimeentulohakijat lisääntyy!

Jos eläkkeistä viedään, viimeistään silloin on kansan  puututtava ja noustava vastarintaan.

Miten eläkettä voi kerryttää , kun ei niitä töitä vaan ole kaikille ja kannattaako se työntekokaan enää, jos eläkkeistä viedään. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011847473.html

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke leikkaantuu melko rajusti, jos leskellä on tuloja ja oma eläke mutta esim. vähävaraiselle leskelle leskeneläke voi taata turvatun vanhuuden jos hyvätuloinen puoliso kuolee. 

Juuri muuten yli 5kymppisten eläkemaksut laskivat. 

Nykyaijan nuorten aikuisten ajatusmaailma näkyy tässäkin, mulle kaikki mutta esim. vanhuksilta kaikki pois, että saan mulle lisää. En kehtaisi viedä vanhojen ihmisten rahoja. 

Vierailija
42/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke leikkaantuu melko rajusti, jos leskellä on tuloja ja oma eläke mutta esim. vähävaraiselle leskelle leskeneläke voi taata turvatun vanhuuden jos hyvätuloinen puoliso kuolee. 

Nykyaijan nuorten aikuisten ajatusmaailma näkyy tässäkin, mulle kaikki mutta esim. vanhuksilta kaikki pois, että saan mulle lisää. En kehtaisi viedä vanhojen ihmisten rahoja. 

On tässä maassa muutenkin vähävaraisia, vaikka eivät ole avioleskiä. Miksi heitä pitäisi sääliä erityisesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eläkkeellä jo monta vuotta, kertaakaan en ole sanonut kenellekään että mene töihin. Vain typerykset hokee tuota töihinmenoa, kun me kaikki tiedämme, että niitä työpaikkoja ei ole. Tai vahtoehtoisesti menet johonkin mutta palkkaa et saa. Kuinka moni haluaa tehdä töitä ilman palkkaa? Ja työttömyyskorvaus ei ole mikään palkka. Että sitä on ihan turha tulla jankuttamaan.

Vierailija
44/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee eläkekatto niin vastaavasti eläkemaksujakin tulee alentaa. Minä ja työnantajani maksamme yhteensä 2000 euroa kuukaudessa minun eläkemaksuja joiden perusteella eläkkeeni lasketaan. Otan mielelläni vaikka puolet tosta itselleni ja sijoitan ne itse. Tosin eläkekertymäni on jo sellaisella tasolla että koko tuo summa tulisi minulle.

Sinä ja työnantajasi ette maksa itse latin latia eläkemaksuja vaan sen maksavat yrityksenne asiakkaat. 

Meillä on vain ulkomaisia asiakkaita eli eipä ole suomalaisilta pois eläkemaksuni.

Hieno homma! Itselle ei nyt kyllä tule välittömästi mieleen yhden yhtä suomalaista yritystä jonka liikevaihto tulee vain ja ainoastaan viennistä.

Vierailija
45/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso siis toivoo pieniä eläkkeitä ja korkeaa verotusta. Ok.

Ja haluaa että vainajista maksetut eläkemaksut jäävät eläkeyhtiöiden voitoksi.  Jos eivät pienituloselle leskelle soisi.

Vierailija
46/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee eläkekatto niin vastaavasti eläkemaksujakin tulee alentaa. Minä ja työnantajani maksamme yhteensä 2000 euroa kuukaudessa minun eläkemaksuja joiden perusteella eläkkeeni lasketaan. Otan mielelläni vaikka puolet tosta itselleni ja sijoitan ne itse. Tosin eläkekertymäni on jo sellaisella tasolla että koko tuo summa tulisi minulle.

Sinä ja työnantajasi ette maksa itse latin latia eläkemaksuja vaan sen maksavat yrityksenne asiakkaat. 

Meillä on vain ulkomaisia asiakkaita eli eipä ole suomalaisilta pois eläkemaksuni.

Edelleenkään et maksa itse eläkemaksujasi vaan sen maksaa asiakkaanne.

Vierailija
47/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin palkkoja pitäisi leikata, jotka oikeasti ovat menoerä julkiselle sektorille. Työeläkkeet eivät ole menoerä julkiselle sektorille, vaan ne maksetaan yksityisistä sijoitusrahastoista. Hesari höpisee jälkeen kerran hölmöjä. Hölmö lehti.

kyllä niitä työeläkkeitäkin tullaan leikkaamaan

Miten työeläkkeitä voidaan leikata, kun ne eivät ole edes menoerä julkiselle sektorille? Ei valtio tai kunnat työeläkkeitä maksa.

Työeläkkeitä ei makseta yksityisistä sijoitusrahastoista kuin äärimmäisen pieneltä osin. Kaikki veronmaksajat maksavat nykyisten eläkkeellä olevien eläkkeet joka kuukausi. Niin kauan kuin joka kuukausi jokaisen palkasta otetaan se reilu 7%  tms eläkemaksuja, ja paineita olisi enemm

Nyt eläkkeitä saavat ovat maksaneet itseään vanhempien ihmisten eläkkeitä joten ette ole nuorempi polvi tässä asiassa yhtään meitä parempia. Ruikuttamisen sijasta Teidän nuorten kannattaisi ryhtyä turvaamaan omia eläkepäiviänne vapaaehtoisiin eläkkeisiin sijoittamalla tai hankkimalla itsellenne muita tuottoisia sijoituskohteita joiden tuottojen ansiosta voitte sitten vaikka heittää hanskat naulaan ennen Teille määrättyä alimpaa eläkeikää. 

Vierailija
48/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin palkkoja pitäisi leikata, jotka oikeasti ovat menoerä julkiselle sektorille. Työeläkkeet eivät ole menoerä julkiselle sektorille, vaan ne maksetaan yksityisistä sijoitusrahastoista. Hesari höpisee jälkeen kerran hölmöjä. Hölmö lehti.

kyllä niitä työeläkkeitäkin tullaan leikkaamaan

Silloin mennään laittomuuksiin, koska yksityiset eläkevarat eivät ole valtion omaisuutta.

Vierailija
49/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässä maassa muutenkin vähävaraisia, vaikka eivät ole avioleskiä. Miksi heitä pitäisi sääliä erityisesti? 

No ennen oli sellainen kuin perhe, jota pidettiin yksikkönä. Oli verotuksessa lapsivähennykset yms. Lisäksi, aviopuolisoilla on velvollisuus elättää toisiaan, joten ilmeisesti lainsäätäjä on ajatellut, että se jatkuu kuolemankin jälkeen. Vielä 7-luvulla oli kotiäitejä, eli perheessä vain toinen käy työssä, toinen hoitaa lapset ja kodit, yhteinen talous, yhteinen eläke. 

Vierailija
50/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin pääkirjoitus sanoo että eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Se on vääjäämätöntä, varsinkin nyt kun puolueet pääsi sopuun velkajarrusta. Mielenkiintoista nähdä miten nämä "menkää töihin"-papat ja mummut suhtautuu kun tajuavat etteivät heidän eläkkeensä ole enää suojassa vaan hekin joutuvat "talkoisiin".

He menee töihin. Kyllä vanhan koulukunnan 80-vuotias on parempi työntekijä kuin vihervasemmiston kasvattama 20-vuotias.

no mikseivät sitten ole töissä vaan ovat toisten elätettävinä?

Eläkeläinen on työnsä tehnyt ja lapset kasvattanut. On vain inhimillistä antaa vanhusten ottaa rennommin elämän loppupuolella.

Vierailija
51/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla mailla on eläkekatto ja sellainen on suomeenkin tulossa 😂

Jälleen kerran: eläkepalkkakatto. Se koskee vain tulevia eläkkeitä, ei jo kertyneitä.

Vierailija
52/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö kovasti jos maksatte jotain muuta vakuutusta, auto/palo/kotivakuutus,  että juuri teidän vakuutusmaksullako joku saa ko. Vakuutuksista korvauksen.

Nämä  jotka kovasti surevat sitä että vak.yhtiö käyttää tulevaa kassavirtaa ulosmaksettaviin maksuihin  siis omassa kotitaloudessaan  käyttävät pitkäaikaistalletuksiaan ruuan ostoon ja tulevan palkkansa sijoittavat?

Vierailija
53/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku sanoo  muiden vakuutusten olevan vapaaehtoisia.  Eivät ole. Liikennevakuutus pakollinen,  pankki vaatii kiinteistölle palovakuutuksen jos panttina, vuokralaisilla oltava kotivakuutus 

Vierailija
54/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin pääkirjoitus sanoo että eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Se on vääjäämätöntä, varsinkin nyt kun puolueet pääsi sopuun velkajarrusta. Mielenkiintoista nähdä miten nämä "menkää töihin"-papat ja mummut suhtautuu kun tajuavat etteivät heidän eläkkeensä ole enää suojassa vaan hekin joutuvat "talkoisiin".

Siis leikataan niin, että jäädytetään indeksikorotukset. Silloin voidaan väliaikaisesti laskea eläkemaksuja ja vastaavasti korottaa kaikkien verotusta. No se tarkoittaa, että kulutus laskee ja se taas tietää työpaikkojen vähenemistä.

Koska veroja korotetaan, jos eläkemaksuja alennetaan, niin kenellekään ei jää enempää käteen. Ihmettelen vain, miten työnantajan eläkemaksun laskeminen antaisi varaa korottaa työntekijöiden verotusta. EK:han huolehtii siitä, että eläkemaksun lasku tehdään työnantajien osuudesta.

Vierailija
55/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin Helsingin Sanomien mieliaihe eläkkeet ja etenkin vanhempien ikäluokkien eläkeläiset. Toimituksessa varmaan ihan päähänpinttymänä.  "mikäs se nyt olikaan suurin ongelma, ai niin, eläkkeet ja ennen 60-lukua syntyneet ihmiset. Kirjotas Hessu 35 v taas juttu siitä."

Vierailija
56/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ilmeisesti niin että korkeimpia eläkkeitä ei voi leikata vaan ne kohdistuvat kaikkein pienimpiin eläkkeisiin. 

Tv; hjallitus

Leikataanko persujenkin eläkkeitä?

T. Persu

Vierailija
57/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevää. Eläkkeissä ei ole ylärajaa, mitä en ymmärrä. Toivottavasti ei leikata pienituloisilta

Pienituloisilta leikataan aina. Nousihan verotkin pienituloisilta, kun suurituloisilta samaan aikaan laskettiin verotusta. 

Vierailija
58/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne leikkaukset tehdään tulevista eläkkeistä, siis kertymistä. Nyt jo eläkkeellä olevien eläkkeisiin kun ei voi koskea. Sehän olisi ihan sama jos duunarin palkkapussille tultaisiin.

Vierailija
59/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan maksamista eläkkeistä voikin leikata mutta ei oikeista työeläkkeistä.

Vierailija
60/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevää. Eläkkeissä ei ole ylärajaa, mitä en ymmärrä. Toivottavasti ei leikata pienituloisilta

Pienituloisilta leikataan aina. Nousihan verotkin pienituloisilta, kun suurituloisilta samaan aikaan laskettiin verotusta. 

No pitäähän joku balanssi olla.