Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on eläkkeet vaarassa!!

Vierailija
01.03.2026 |

Jos eläkkeistä viedään, toimeentulohakijat lisääntyy!

Jos eläkkeistä viedään, viimeistään silloin on kansan  puututtava ja noustava vastarintaan.

Miten eläkettä voi kerryttää , kun ei niitä töitä vaan ole kaikille ja kannattaako se työntekokaan enää, jos eläkkeistä viedään. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011847473.html

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siinä Hesarin kirjoituksessa vielä tulevien eläkkeiden "leikkaukset" eli enää ei eläke karttuisi esim opinnoista ja tutkinnoista, leskeneläkkeen määräytymistäkin voitaisiin tarkastella.

Joka tapauksessa kaikki nämä vaikuttaisivat eniten tuleviin eläkkeisiin, kun tuo indeksien jäädyttäminen merkitsisi myös tulevien eläkkeiden inflaatiokorjautumisprosenttien jäädyttämistä.

Vierailija
22/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ilmeisesti niin että korkeimpia eläkkeitä ei voi leikata vaan ne kohdistuvat kaikkein pienimpiin eläkkeisiin. 

Tv; hjallitus

Pienempien eläkkeiden indeksikirotusten jäädyttäminen tuo niin vähäisen säästön valtiolle, että siihen ryhtyminenkin maksaa enemmän kuin jäädytyksen lopputulos tuottaa. Kannattaisiko valtion ihan esimerkin vuoksi ottaa ennen eläkkeiden indeksikorotuksiin koskemista ihan esimerkinkin vuoksi jotain tuntuvaa pois niiltä entisiltä kansanedustajilta ja ministereiltä, jotka ovat vuosikausia nostaneet niitä hulppeita sopeuttamisrahoja eivätkä ole hakeutuneet oikeisiin töihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain mukaan ei eläkkeitä voi leikata, mutta tämä, mitä Hesarissakin uumoillaan, onnistuu kyllä eli jäädytetään eläkkeiden korotukset.

Perustuslaissa ei ole sanaakaan eläkkeistä ja tulkintaa siitä miten eläkkeet perustuslakiin suhtautuvat voi aivan hyvin muuttaa.

Tuon toistelu on vain joku pelokkaiden eläkeläisten suojautumismekanismi.

Vierailija
24/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin palkkoja pitäisi leikata, jotka oikeasti ovat menoerä julkiselle sektorille. Työeläkkeet eivät ole menoerä julkiselle sektorille, vaan ne maksetaan yksityisistä sijoitusrahastoista. Hesari höpisee jälkeen kerran hölmöjä. Hölmö lehti.

kyllä niitä työeläkkeitäkin tullaan leikkaamaan

Miten työeläkkeitä voidaan leikata, kun ne eivät ole edes menoerä julkiselle sektorille? Ei valtio tai kunnat työeläkkeitä maksa.

Työeläkkeitä ei makseta yksityisistä sijoitusrahastoista kuin äärimmäisen pieneltä osin. Kaikki veronmaksajat maksavat nykyisten eläkkeellä olevien eläkkeet joka kuukausi. Niin kauan kuin joka kuukausi jokaisen palkasta otetaan se reilu 7%  tms eläkemaksuja, ja paineita olisi enemm

Muista että sen 7 prosentin lisäksi työnantaja maksaa 17 prisenttia

Vierailija
25/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mukaan ei leikata leikkaamalla vaan siten, ettei eläkkeitä koroteta. Kun muutamaan vuoteen ei saa indeksikorotuksia, eläkkeen ostovoima vähenee ja kun samalla korotetaan tuloveroa, niin eläkkeiden ostovoimaan tulee tuplaleikkaus.

Miksi ihmeessä eläkkeitä pitäisi korottaa automaattisesti joka vuosi ?

Mulla oli palkka vuonna 2009 noin 3700e/kk ja nyt 2026 se on noin 1050e/kk, että siinä teille indeksikorotusta, etä jos muidenkin on pärjättävä joka vuosi vähän vähemmällä niin...

Vierailija
26/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin palkkoja pitäisi leikata, jotka oikeasti ovat menoerä julkiselle sektorille. Työeläkkeet eivät ole menoerä julkiselle sektorille, vaan ne maksetaan yksityisistä sijoitusrahastoista. Hesari höpisee jälkeen kerran hölmöjä. Hölmö lehti.

kyllä niitä työeläkkeitäkin tullaan leikkaamaan

Miten työeläkkeitä voidaan leikata, kun ne eivät ole edes menoerä julkiselle sektorille? Ei valtio tai kunnat työeläkkeitä maksa.

Työeläkkeet ovat valtava menoerä valtiolle ja kunnille. Ensinnäkin kaikki julkisen sektorin työeläkkeet maksetaan verovaroilla. Nuo vaan kierrätetään työeläkeyhtiöiden kautta. Toiseksi valtio maksaa valtaosan MYELleistä ja kolmasosan YELleistä. Lisäksi julkinen sektori ostaa palveluita ja tuotteita "yksityiseltä" sektorilta ja noidenkin hintaan on leivottu sisään eläkemaksut. Eli pintapuolisesti näyttävät yksityissektorin eläkemaksuista, todellisuudessa nuokin maksetaan verovaroilla.

Vierailija
27/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee eläkekatto niin vastaavasti eläkemaksujakin tulee alentaa. Minä ja työnantajani maksamme yhteensä 2000 euroa kuukaudessa minun eläkemaksuja joiden perusteella eläkkeeni lasketaan. Otan mielelläni vaikka puolet tosta itselleni ja sijoitan ne itse. Tosin eläkekertymäni on jo sellaisella tasolla että koko tuo summa tulisi minulle.

Eläkemaksuja ei tule alentaa, se on voi voi jos sattuu enemmän tienaamaan. Sun kuuluu maksaa muiden eläminen.

Vierailija
28/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin pääkirjoitus sanoo että eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Se on vääjäämätöntä, varsinkin nyt kun puolueet pääsi sopuun velkajarrusta. Mielenkiintoista nähdä miten nämä "menkää töihin"-papat ja mummut suhtautuu kun tajuavat etteivät heidän eläkkeensä ole enää suojassa vaan hekin joutuvat "talkoisiin".

Siis leikataan niin, että jäädytetään indeksikorotukset. Silloin voidaan väliaikaisesti laskea eläkemaksuja ja vastaavasti korottaa kaikkien verotusta. No se tarkoittaa, että kulutus laskee ja se taas tietää työpaikkojen vähenemistä.

Tasapainoinen verojen korotus ei merkitse hyvätuloisille yhtään mitään eikä edes keskituloisille ja kertymä on silti valtiolle suuri. Sairaalloinen verojen demonisointi on kokkarepersujen aivotonta propagandaa ja magaviemäreistä matkittu. Suomessa on laskettu 25 vuotta veroja yksityisiltä ja yrityksiltä eri tavoin ja mikä on nyt tulos?! Se on sama kuin heittää seteleitä tahallaan viemäriin..

Vierailija
29/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mukaan ei leikata leikkaamalla vaan siten, ettei eläkkeitä koroteta. Kun muutamaan vuoteen ei saa indeksikorotuksia, eläkkeen ostovoima vähenee ja kun samalla korotetaan tuloveroa, niin eläkkeiden ostovoimaan tulee tuplaleikkaus.

Miksi ihmeessä eläkkeitä pitäisi korottaa automaattisesti joka vuosi ?

Mulla oli palkka vuonna 2009 noin 3700e/kk ja nyt 2026 se on noin 1050e/kk, että siinä teille indeksikorotusta, etä jos muidenkin on pärjättävä joka vuosi vähän vähemmällä niin...

Eikö äly riitä parempiin töihin?! Eläke riippuu aina palkasta: huono palkka tuo huonon eläkkeen.

Vierailija
30/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisille 50% tasavero.

Vierailija
31/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain mukaan ei eläkkeitä voi leikata, mutta tämä, mitä Hesarissakin uumoillaan, onnistuu kyllä eli jäädytetään eläkkeiden korotukset.

Perustuslaissa ei ole sanaakaan eläkkeistä ja tulkintaa siitä miten eläkkeet perustuslakiin suhtautuvat voi aivan hyvin muuttaa.

Tuon toistelu on vain joku pelokkaiden eläkeläisten suojautumismekanismi.

Helpoin tapa osallistaa myös eläkeläiset tasapainottamistalkoisiin on verotukselliset keinot. Hyvä keino on myös indeksikorotusten jäädyttäminen. 

Vierailija
32/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevää. Eläkkeissä ei ole ylärajaa, mitä en ymmärrä. Toivottavasti ei leikata pienituloisilta

Valtio ei pysty leikkaamaan kuin kansaneläkkeestä. Sitä saa ainoastaan ne, joille ei kerry tarpeeksi työeläkettä. Siinäpä nyt mietit, keneltä sitä eläkettä leikataan. Työeläkelaitokset ovat yksityisiä.

Vierailija
33/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee eläkekatto niin vastaavasti eläkemaksujakin tulee alentaa. Minä ja työnantajani maksamme yhteensä 2000 euroa kuukaudessa minun eläkemaksuja joiden perusteella eläkkeeni lasketaan. Otan mielelläni vaikka puolet tosta itselleni ja sijoitan ne itse. Tosin eläkekertymäni on jo sellaisella tasolla että koko tuo summa tulisi minulle.

Sinä ja työnantajasi ette maksa itse latin latia eläkemaksuja vaan sen maksavat yrityksenne asiakkaat. 

Vierailija
34/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kai se sitten on haettava toimeentulotukea jos ja kun pienintä mahdollista eläkettäkin leikataan. 

Vierailija
35/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke pois kokonaan! Suomessa hyysätään jo muutenkin eri tuilla: työttömyystuet, asumistuet, toimeentulotuet, kansaneläke, eläkkeensaajan asumistuki, eläkeläisen hoitotuki. On järjetöntä upottaa noin 2 miljardia vuodessa tuohon muinaisjäänteeseen, joka koskee eniten ennen 1975 syntyneitä leskiä. Alaikäisillä lapsilla pitää säilyttää perhe-eläke, jos huoltaja menehtyy. Sitä paitsi: lapsiperheissä kannattaa aina olla henkivakuutukset molemmilla huoltajilla ja etenkin palkansaajilla.

Vierailija
36/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevää. Eläkkeissä ei ole ylärajaa, mitä en ymmärrä. Toivottavasti ei leikata pienituloisilta

Valtio ei pysty leikkaamaan kuin kansaneläkkeestä. Sitä saa ainoastaan ne, joille ei kerry tarpeeksi työeläkettä. Siinäpä nyt mietit, keneltä sitä eläkettä leikataan. Työeläkelaitokset ovat yksityisiä.

Kukas ne Vellit ja Kuellit maksaa? Tai Myellit ja Yellit. 

Vierailija
37/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuules kyllä niitä pystytään leikkaamaan. IMF:ltä löytyy keinot 😂. 

Vierailija
38/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja työnantajasi ette maksa itse latin latia eläkemaksuja vaan sen maksavat yrityksenne asiakkaat. 

Meillä on vain ulkomaisia asiakkaita eli eipä ole suomalaisilta pois eläkemaksuni.

Vierailija
39/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin pääkirjoitus sanoo että eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Se on vääjäämätöntä, varsinkin nyt kun puolueet pääsi sopuun velkajarrusta. Mielenkiintoista nähdä miten nämä "menkää töihin"-papat ja mummut suhtautuu kun tajuavat etteivät heidän eläkkeensä ole enää suojassa vaan hekin joutuvat "talkoisiin".

He ovat ollet talkoissa jo kun sinä olet vasta pissinyt vaippoihin. Tietenkin he haluavat että osallistut työllistymällä turvaamaan itsesi ja vielä tulevien sukupolvien eläkkeet.

Vierailija
40/81 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa se Hesarin kirjoitus. Saksiminen on indeksikorotusten leikkaamista. Ei tule korotuksia eläkkeeseen, vaikka inflaatio laukkaa. Siispä kaikki eläkeläiset, nyt kukkaronnyörit kiinni, on pakko säästää. 

Attendot ja esperit odottavat juuri tätä.