Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15 miljardin leikkaukset - kuka enää puolustaa maata, jos valtio ei puolusta kansaa?

Vierailija
28.02.2026 |

Olen julkistalouden ja turvallisuuspolitiikan tutkijana seurannut valtiovarainministeriön viimeaikaista arviota, jonka mukaan seuraavan hallituksen olisi löydettävä jopa 15 miljardin euron sopeutukset. Summa on mittaluokaltaan poikkeuksellinen: kun valtion budjetti on viime vuosina liikkunut noin 80-90 miljardin euron tasolla, puhutaan noin 17-19 prosentista koko budjetista. Tällainen leikkaus ei ole tekninen hienosäätö - se on rakenteellinen uudelleenjärjestely, jolla on syviä yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Jos leikkaus kohdistuu "kaikkeen" - koulutukseen, eläkkeisiin, maanpuolustukseen - se tarkoittaa käytännössä, ettei mikään yhteiskunnan peruspilari jää koskemattomaksi. Koulutusleikkaukset heikentävät pitkän aikavälin kasvupotentiaalia. Eläkkeisiin kohdistuvat toimet rapauttavat luottamusta järjestelmän pysyvyyteen. Ja maanpuolustuksen leikkaukset ovat turvallisuuspoliittisesti erityisen ongelmallisia.

Suomessa maanpuolustustahto on kansainvälisesti vertaillen poikkeuksellisen korkea. Se ei ole syntynyt tyhjästä. Se perustuu kokemukseen oikeudenmukaisesta yhteiskunnasta, jossa kansalaiset kokevat saavansa vastinetta verorahoilleen ja jossa yhteinen järjestelmä kohtelee kaikkia kohtuullisesti. Jos kansalaisille välittyy viesti, että veroaste on yksi Euroopan korkeimmista mutta palvelut heikkenevät ja turva rapautuu, kysymys ei ole vain taloudesta - kysymys on yhteiskuntasopimuksesta.

Miksi kukaan kokisi velvollisuudekseen puolustaa maata, jos kokemus on, että valtio ei puolusta kansalaistaan? Maanpuolustustahto ei romahda yhdessä yössä, mutta luottamuksen heikkeneminen on hidas prosessi, jonka seuraukset voivat olla peruuttamattomia.

Toinen asia, josta puhutaan liian vähän, on suomalainen hyväveliverkosto. Korruptiota ei Suomessa useinkaan nähdä ruskeina kirjekuorina, vaan verkostoina, rakenteellisena sisäpiiriajatteluna ja päätöksentekona, joka suosii tiettyjä toimijoita. Se on koulutetumpaa, hienovaraisempaa ja usein vaikeammin havaittavaa kuin monissa kehitysmaissa - mutta se ei tarkoita, etteikö sitä olisi. Jos 15 miljardin euron leikkaukset ovat välttämättömiä, myös poliittisen eliitin on osallistuttava niihin näkyvästi. Yksikään kansanedustajan palkkio tai etuus ei saa jäädä koskemattomaksi, vaikka niiden budjettivaikutus olisi pieni. Symbolinen oikeudenmukaisuus on kriisitilanteessa keskeinen osa yhteiskunnan yhtenäisyyttä.

Olen myös pitkään kritisoinut sitä, että valtion rooli on alkanut liukua markkinoiden paikkaajaksi tavalla, joka vääristää kilpailua. Valtion tehtävä ei ole tukea yksityistä terveydenhuoltoa epäsuorasti tai suoraan, jos samalla julkinen järjestelmä kärsii resurssipulasta. Tämä luo kaksikanavaisen mallin, jossa maksukyky määrittää hoitoon pääsyn nopeuden - ja se murentaa universaalin hyvinvointivaltion perusperiaatetta.

Samoin yritystoiminnan osalta on syytä kysyä, missä määrin nykyinen "vapaa kilpailu: on tosiasiassa vapaata. Halpuuttaminen ulkoistamalla työvoimaa tai tuotantoa maihin, joissa työehdot ja ympäristönormit ovat heikompia, vääristää kilpailua kotimarkkinoilla. Se siirtää kustannuksia globaaleihin alaketjuihin ja rapauttaa kotimaista työllisyyttä. Jos kilpailun halutaan olevan reilua, sääntelyn on estettävä kilpailuetu, joka perustuu sosiaaliseen tai ekologiseen polkumyyntiin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koston aika on tullut!

Vierailija
22/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköt menevät niin hissit ei toimi kerrostaloissa, mutta se on ylhäällä asuvien oma ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sähköt menevät niin hissit ei toimi kerrostaloissa, mutta se on ylhäällä asuvien oma ongelma.

Ei nytkään työttömiä auteta, lällätellään vaan niin kai me tehdään sitten samoin, jos hissit ei toimi.

Vierailija
24/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas kerran, tavallisen työtä tekevän veronmaksajan jaksamisesta, mielenterveydestä, maanpuolustusinnosta saati elämänhalusta ei ole kukaan huolissaan. Ainoastaan niistä ollaan huolissaan, jotka elää tukien varassa. Että tuleeko heille paha mieli, jos palkansaaja saa pitää kohtuullisen siivun niistä työnsä hedelmistä itsekin.

Minä voin sanoa, että minulla on paha mieli, kun väännän liki 50 tuntista työviikkoa eikä rahat meinaa silti riittää. En vaan jaksa enää. Aika moni maksaja on jo samassa tilanteessa, ajettu täysin loppuun. Näitä loppuun rääkättyjä kaakkeja on ihan turha enää hakata raipalla, ei ne vaan jaksa vetää enää enempää. Ei pysty. Nyt on pakko keventää kuormaa tai matka tyssää kokonaan tähän.

Vierailija
25/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nytkään työttömiä auteta, lällätellään vaan niin kai me tehdään sitten samoin, jos hissit ei toimi.

Mites se meni: jokaisen pitää ottaa vastuu itsestään. Jos asut korkealla ja hissit ei toimi, tulet itse yksin alas, vaikka olisit sairas.

Vierailija
26/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas kerran, tavallisen työtä tekevän veronmaksajan jaksamisesta, mielenterveydestä, maanpuolustusinnosta saati elämänhalusta ei ole kukaan huolissaan. Ainoastaan niistä ollaan huolissaan, jotka elää tukien varassa. Että tuleeko heille paha mieli, jos palkansaaja saa pitää kohtuullisen siivun niistä työnsä hedelmistä itsekin.

Minä voin sanoa, että minulla on paha mieli, kun väännän liki 50 tuntista työviikkoa eikä rahat meinaa silti riittää. En vaan jaksa enää. Aika moni maksaja on jo samassa tilanteessa, ajettu täysin loppuun. Näitä loppuun rääkättyjä kaakkeja on ihan turha enää hakata raipalla, ei ne vaan jaksa vetää enää enempää. Ei pysty. Nyt on pakko keventää kuormaa tai matka tyssää kokonaan tähän.

Jos tulee sota ketään ei kiinnosta puolustaa sun omistusasuntoa. Lälläs lää

Vierailija
27/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän maanpuolustustahtoon vaikuttaa yön timot joita on kadut täynnä.

Tämähän se on. Olen katsonut valani jo mitätöityneeksi koska Suomi ei ole enää se maa jolle sen vannoin.

Vierailija
28/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerys, kansa on valtio ei mikään erillinen elin. 

Vierailija
29/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän maanpuolustustahtoon vaikuttaa yön timot joita on kadut täynnä.

Tämähän se on. Olen katsonut valani jo mitätöityneeksi koska Suomi ei ole enää se maa jolle sen vannoin.

Ei kiinnosta mitä rakennuksille käy, jos tulee sota, koska ei itse omista ainuttakaan. Metsään piiloon vaan.

Vierailija
30/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman euta Suomella ei ole varaa puolusstaa tätä maata. Suomeen valtiolla ei ole aseita jokaiselle. Ukraina saanut apua yli 300 miljardia ja juuri ja juuri pystyvät pitämään pintansa. Suomeen on toki venäjän vaikeampi hyökätä koska on vesi esteet, suot ja metsät itärajalla joten se voi olla suomen pelastus.

Vierailija
31/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa ajetaan usein tahallaan kommunistisen tilaan kapitalismin mausteilla, ihmiset työmyyrinä. Ja usein samat ihmiset jäävät puutteeseen ja lisää tippuu kuoppaan. Tämä valuuttasysyeemi. Lisäksi jos on systeemissä rahaa se menee usein arki-systeemiin sossuloihin, vaikka elämässä tarvitaan muutakin kotioloissa.

Vierailija
32/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan ja tuet on leikattu. En tule auttamaan ketään.

Vierailija
33/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan ja tuet on leikattu. En tule auttamaan ketään.

Saavat päättäjät ja upseerit huutaa pää punaisena, ei mitään vaikutusta.

Vierailija
34/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla oma kirjoitukseni. Itselläni kaiken motivaation ovat tappaneet kelvottomat poliitikkomme "oma maa ensin - ajattelu on vahingollista" ym. Aionkin siirtyä syömään kuormasta kesällä, kun määräaikainen työsuhde päättyy ja ryhtyä 2 vuodeksi lorvimaan ansiosidonnaisella päivärahalla. 

Vierailija
35/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos venäläiset haluavat tämän kämäsen vuokra-asunnon niin siitä vaan, voin muuttaa vuokralle Espanjaan.

Vierailija
36/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla oma kirjoitukseni. Itselläni kaiken motivaation ovat tappaneet kelvottomat poliitikkomme "om

Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta ja porrastus vie 1/5 osan kahden kuukauden päästä.

Vierailija
37/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos venäläiset haluavat tämän kämäsen vuokra-asunnon niin siitä vaan, voin muuttaa vuokralle Espanjaan.

Sanoo, että senkus otatte. En minä tätä omista.

Vierailija
38/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset saa mun puolesta tämän kämäsen vuokra-asunnon ja kirpputorivaatteeni, jos haluavat. Espanjan aurinko kiinnostaa enemmän ja vuokra-asunto sieltä.

Vierailija
39/39 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitetään pandemiavirus, mikä tarttuu psykopaattien, narsistien ja sadistien aivoihin ja nakertaa ne sisältä mädäksi. Sen jälkeen ei olisi enää diktatuureja ja sotia, voisimme siirtyä kommunistiseen tieto-ja hyvinvointiyhteiskuntaan. Jos jokin uhkaa nousta kansan tahtoa vastaan, kehitetään uusia viruksia, jotka eliminoivat uhkaavat persoonallisuuspiirteet.