Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karenssi kertalaakista - työttömyysturvaan 1 maaliskuuta uusi rangaistus

Vierailija
28.02.2026 |

Kokoomusjohtoinen hallitus on perustellut rangaistusta muun muassa työnhaun tehostamisella.

Suomessa on euroopan suurin työttömyys, eikä työpaikkoja ole mitä hakea.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen tekopyhyys on taivaitahalkovaa. 

Vierailija
42/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla Suomen tilanne paranee kun työttömiltä otetaan se minimi työttömyystukikin pois?

Onneksi ulkkareille rahat liikkuu normaalisti!

T.vihvas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OIKEA LINKKI tässä

Karenssi kertalaakista

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000011847350.html

Sivua ei löydy.

Vierailija
44/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisällissota

Vierailija
45/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä kysynyt monta kertaa. Mihin voin mennä töihin kun täytän kohta 64v ja olen työkyvyton? Olenko oikeasti jonkun mielestä loinen?

Vierailija
46/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet vuosikausia töitä ja maksat veroja. Joudut työttömäksi. Onneksi on työttömyysturva, olenhan veroja maksanut siksi että yhteiskunnan suojaverkko kantaa vuorostaan minua kun sitä tarvitsen. Mutta sinua kohdellaan kuin kriminaalia, ja epäillään rikkeistä ja rikkomuksista joista voit saada rangaistuksen. Karenssin jopa.

Kenen mielestä tämä on sivistynyttä työllisyyspolitiikkaa sivistysmaassa ?

Miten niin epäillään rikkeistä tai rikkomuksista?

Sinulle on aika tapaamiseen klo 10.30, et saavu paikalle.

Mistä sinua epäillään, kun faktuaalisesti et ole paikalla sovittuun aikaan ja tiedät, että siitä voi seurata etuuden menetys? Saat selvityspyynnön ja vastaat, että et ehtinyt, kun oli muuta tekemistä.

Vierailija
47/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä kysynyt monta kertaa. Mihin voin mennä töihin kun täytän kohta 64v ja olen työkyvyton? Olenko oikeasti jonkun mielestä loinen?

Olet loinen. Aina voi tehdä vaikka puhelinmyyntiä. 

Vierailija
48/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

poliitikoilla varmaan tarkoituksena on ollut, että mahdollisimman moni saa työssäolovelvoitteen ja menettää työttömyysetuusoikeuden, jotta heidät saadaan pois työttömyystilastoista. Kun ihmiset menettävät etuusoikeuden ja päättävät asiakkuuden, niin silloin eivät ole enää tilastollisesti työttömiä ja näin saadaan hienosti suomen työttömyysaste laskuun. 

Vierailija
49/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sisällissota

Edellisen aloittajat lähtivät perheineen Isä Aurinkoisen lempeään hallintoon. Heistä on useita muistelmia.

Vierailija
50/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sisällissota

Tulisipa. Saataisiin loisivat vassarit multiin. 

Vierailija
51/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla Suomen tilanne paranee kun työttömiltä otetaan se minimi työttömyystukikin pois?

Siirretään nuo rahat rikkaiden verotuksen keventämiseen

Vierailija
52/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

poliitikoilla varmaan tarkoituksena on ollut, että mahdollisimman moni saa työssäolovelvoitteen ja menettää työttömyysetuusoikeuden, jotta heidät saadaan pois työttömyystilastoista. Kun ihmiset menettävät etuusoikeuden ja päättävät asiakkuuden, niin silloin eivät ole enää tilastollisesti työttömiä ja näin saadaan hienosti suomen työttömyysaste laskuun. 

Miten niin menettää? Pitää ihan itse toimia väärin, että saa karenssin, ei siinä ole kyse mistään muusta kuin työttömän omasta toiminnasta.

Vierailija
53/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvapolitiikka on työnhakijaa työttömyydestä syyllistävä.

Työnhakijasta käytetään kohtuuttomia sanoja kuin rikollisista.

Ensimmäisestä rikkeestä seuraa rangaistus.

Tämä ei ole oikein eikä kohtuullista.

----->Miksi se ei ole oikein ja kohtuullista? Noin tehtiin 10 vuotta sitten varsin tuloksellisesti, miksi se ei enää kelpaa?

Siksi, että Suomessa on vähiten avoimia työpaikkoja kymmeneen vuoteen!

Avaa silmäsi ja tomuta pölyt aivoista - tervetuloa nykyaikaan. Realistiseksi ihmiseksi joka näkee asiat sellaisena kun ne ovat. 

Vierailija
54/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen uusi rangaistus? Karenssi ensimmäisestä rikkeestä oli voimassa jo 10 vuotta sitten, meillä on vasta muutaman vuoden ajan ollut systeemi, jossa ensimmäisestä väärinteosta vain muistutetaan.

Lisäksi karenssia ei saa tuosta vain, pitää vastata selvityspyyntöön.

Marinin hallitus ei olisi ikinä esittänyt aktiivimalli kakkosta ilman karenssien tuntuvaa höllentämistä! 

Vierailija
55/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksikin viisaista päättäjistä olisi ollut työttömyysturvan varassa edes kerran elämänvaiheessaan, päätökset olisivat toisenlaisia.

Tässähän nyt realiteetit loistavat poissaolollaan ja ihmiset kärsii.

Iso kysymys onkin, että miksi kaikki suomalaiset eivät edes kerran elämässään päädy työttömiksi, mitä ihmeen vikaa on heissä, jotka tekevät varsin huolettomina jopa 45 vuoden työuran? Mitä vääriä päätöksiä he tekevät, kun eivät milloinkaan pääse yhteiskunnan eläteiksi?

No he edustavat sitä sukupuolta, joka ei voi tulla raskaaksi, tai asuvat Kehä III:n ulkopuolella. Sinne kun ei kukaan halua.

Vierailija
56/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole silloin työtön työnhakija jos ei noudata velvollisuuksiaan, eikä silloin kuulu työttömiin. 

Vierailija
57/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Aina voi tehdä? Saa palkan sen mukaan onko jotain saanut myytyä. Eli ei välttämättä palkkaa ollenkaan. Työmarkkinatukea ei sitten kuitenkaan enää saa kun ei ole työtön. 

Vierailija
58/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ollaan enemmänkin palaamassa vanhaan. Vielä 10-15 vuotta sitten ei jaeltu huomautuksia vaan karenssi iskettiin välittömästi ja se kesti noin kolme kuukautta. Tuolloin henkilön oli mahdollista ajautua myös "ikuiseen karenssiin" joka tarkoitti sitä, että työttömyysturvaoikeuden menetti kokonaan siihen asti kunnes työssäolovelvoite täyttyi.

Vierailija
59/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Aina voi tehdä? Saa palkan sen mukaan onko jotain saanut myytyä. Eli ei välttämättä palkkaa ollenkaan. Työmarkkinatukea ei sitten kuitenkaan enää saa kun ei ole työtön. 

Jos ei töissä tee työtään huolella, ei saa palkkaakaan. Tämä saattaa loisesta tuntua kummalliselta. 

Vierailija
60/134 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko tosiaan tuollaisen työn vaan ilmoittamalla että tulen ja alan töihin? Kerron että olen jo iäkäs työkyvytön ja lisäksi kuulovammainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi