Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1043)

Vierailija
641/1043 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimalaisia ollut tänään yllättävän paljon. Pihalla kukkii keltavuokko, valkovuokko, krookus, scilla, helmililja. Vähän kauempana pihasta kimalaiset pörisivät kukkivissa pajunkissoissa. Tämä Uudellamaalla/Hyvinkää .

Hyvä, että kimalaisia on selvinnyt viikonlopun ja alkuviikon takatalvesta. Meilläkin kimalaisia ilmaantui paikalle ja ne löysivät heti sinisten pikkuorvokkien keltaisen keskiosan.

Täällä on kaunis, tyyni, aurinkoinen ilta. Minne käy tuulen ilmassa tie, tätä mietin, että minne se tiistaipäivän kova pohjatuuli nyt on mahtanut mennä.

Hyvän vapun toivotuksia teille täältä pohojanmaan suunnalta!

Hyvää vappua Pohjanmaallekin!

Korjaan tuohon aiempaan viestiini, että Hyvinkäällä ei kuki vielä helmililja, vaan posliinihyasintti tosi runsaasti. Vaikka on valkoinen, niin taitaa tuoksu houkutella kimalaiset pihaan.

Vierailija
642/1043 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista Vappua Pohjois-Karjalasta 🎈Meillä on pilvistä ja kylmää, mutta linnut laulavat ahkerasti. Toissapäivänä näin ensimmäiset valko- ja sinivuokot. Ruokintapaikalla kävi tänään mm. Herra ja Rouva punatulkku, vihervarpunen, keltasirkkuja, pikkuvarpusia, käpytikka, harakka, närhi ja aina yhtä kiireiset mustarastaat. Varpushaukalle tein tylyt eli tuli liuta rumia sanoja. Ruokinta loppuu kun ruoka loppuu eli varmaankin huomenna tai ylihuomenna. Pari rasvapötkylää jää vielä muutamien iloksi. Erikoinen kevät kun aika monet tutut vierailijat ovat loistaneet poissaolollaan, eikä niitä harvinaisempiakaan kävijöitä ole näkynyt. Joka tapauksessa, ruokintapaikka on ollut suosittu, mukana myös kurret ja puput. Jatkossa ruoantähteet ja kalanperkeet saa hoitaa oy lokkien jätehuolto ab. Mukavaa iltaa ja kivaa huomista. Vapun juhlinta täällä maalla, siis mikä juhlinta? 😀 Huomenna paistetaan makkaraa 😋

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista Wappua luontoystäville ja myös ahkeralle alapeukuttajalle 🥳

Vierailija
644/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihallamme on 3 suurehkoa koivua. Yksi niistä elää ihan omaa elämäänsä eli saa lehdet, kellastuu ja lopulta lehtensä pudottaa eri aikaan kuin "kaksoset". Kuitenkin kaikki aikoinaan samaan aikaan istutettu ja vieläpä samalta taimitarhalta pienokaisina ostettuja. Kaikki 3 seisoo samassa rivissä eli elinpaikassakaan ole eroa. Nyt "kaksosilla" jo hiirenkorvat, mutta tämä yksi on vielä talviunilla. Miksi? Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Hyvää Vappua 💕

Vierailija
645/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koillismaalle on västäräkit saapuneet ja nyt odotan pääskysten saapumista.

Vierailija
646/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloista Vappua Pohjois-Karjalasta 🎈Meillä on pilvistä ja kylmää, mutta linnut laulavat ahkerasti. Toissapäivänä näin ensimmäiset valko- ja sinivuokot. Ruokintapaikalla kävi tänään mm. Herra ja Rouva punatulkku, vihervarpunen, keltasirkkuja, pikkuvarpusia, käpytikka, harakka, närhi ja aina yhtä kiireiset mustarastaat. Varpushaukalle tein tylyt eli tuli liuta rumia sanoja. Ruokinta loppuu kun ruoka loppuu eli varmaankin huomenna tai ylihuomenna. Pari rasvapötkylää jää vielä muutamien iloksi. Erikoinen kevät kun aika monet tutut vierailijat ovat loistaneet poissaolollaan, eikä niitä harvinaisempiakaan kävijöitä ole näkynyt. Joka tapauksessa, ruokintapaikka on ollut suosittu, mukana myös kurret ja puput. Jatkossa ruoantähteet ja kalanperkeet saa hoitaa oy lokkien jätehuolto ab. Mukavaa iltaa ja kivaa huomista. Vapun juhlinta täällä maalla, siis mikä juhlinta? 😀 Huomenna paistetaan makkaraa 😋

Meillä käy vielä ruokintapaikalla ihan samanmoinen porukka, mitä sinä kuvasit, niin se itseäni huvitti. Lisäksi vielä peippoja ja järripeippoja sekä kaksi västäräkkiä, turkinkyyhkyjä, räkättirastaita, orava ja jänö. Kohta on eväät syöty, mutta vielä löytyy pihamaalta siemeniä ja jyviä.

Vappuiloa ja keväisiä tuulia sinne toivotan täältä läntisestä Suomesta Pohojanmaalta 🌷

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
647/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonsei kukaan muu kerkeä lukemaan viestejä, niin kyllä alapeukuttaja kerkeää käydä nuolittamassa kaikki viestit 😅

Hyvää vappua kaikille luonnon ystäville!

Vierailija
648/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihallamme on 3 suurehkoa koivua. Yksi niistä elää ihan omaa elämäänsä eli saa lehdet, kellastuu ja lopulta lehtensä pudottaa eri aikaan kuin "kaksoset". Kuitenkin kaikki aikoinaan samaan aikaan istutettu ja vieläpä samalta taimitarhalta pienokaisina ostettuja. Kaikki 3 seisoo samassa rivissä eli elinpaikassakaan ole eroa. Nyt "kaksosilla" jo hiirenkorvat, mutta tämä yksi on vielä talviunilla. Miksi? Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Hyvää Vappua 💕

Mielenkiintoista. Veljekset ei ole ilvekset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
649/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden Pohjois-Karjalaan 🎶 lauloi västäräkki ja tänään sen näin minäkin 😀

Vierailija
650/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella mustarastaita. Ei musta rasta. Fasaaniuroksia näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
651/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Erityisesti käpytikka tunnetaan ruokavarastojen tekemisestä, joita kutsutaan "pajaksi". 

Paja: Käpytikka kiilaa kävyn puunkoloon tai halkeamaan, jotta voi naputella siemenet helposti irti.

Varastointi: Käpytikka kerää havupuiden käpyjä näihin koloihin syyskesästä aina myöhäiseen kevääseen asti, mikä varmistaa ravinnon saannin myös talvella."

Lähde: AI

Käpytikka on kyllä hakannut useita koloja niin pihan sähköpylvääseen kuin jopa tammeenkin. Näin omin silmin, kun tikka kuskasi talipalloja käpyjen sijasta hakkaamaansa koloon. Lisäksi tammen alus on täynnä tikalta pudonneita männyn ja kuusen käpyjä. Lahopuut ovat houkutelleet tontille useita tikkalajejakin nakuttelemaan. Linnunpönttöihin yrittävät joskus alakauttakin.

Vierailija
652/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloista Vappua Pohjois-Karjalasta 🎈Meillä on pilvistä ja kylmää, mutta linnut laulavat ahkerasti. Toissapäivänä näin ensimmäiset valko- ja sinivuokot. Ruokintapaikalla kävi tänään mm. Herra ja Rouva punatulkku, vihervarpunen, keltasirkkuja, pikkuvarpusia, käpytikka, harakka, närhi ja aina yhtä kiireiset mustarastaat. Varpushaukalle tein tylyt eli tuli liuta rumia sanoja. Ruokinta loppuu kun ruoka loppuu eli varmaankin huomenna tai ylihuomenna. Pari rasvapötkylää jää vielä muutamien iloksi. Erikoinen kevät kun aika monet tutut vierailijat ovat loistaneet poissaolollaan, eikä niitä harvinaisempiakaan kävijöitä ole näkynyt. Joka tapauksessa, ruokintapaikka on ollut suosittu, mukana myös kurret ja puput. Jatkossa ruoantähteet ja kalanperkeet saa hoitaa oy lokkien jätehuolto ab. Mukavaa iltaa ja kivaa huomista. Vapun juhlinta täällä maalla, siis mikä juhlinta? 😀 Huomenna paistetaan makkaraa 😋

Meillä käy vielä ruokintapaikalla ihan samanmoinen porukka, mitä sinä kuvasit, niin se itseäni huvitti. Lisäksi vielä peippoja ja järripeippoja sekä kaksi västäräkkiä, turkinkyyhkyjä, räkättirastaita, orava ja jänö. Kohta on eväät syöty, mutta vielä löytyy pihamaalta siemeniä ja jyviä.

Vappuiloa ja keväisiä tuulia sinne toivotan täältä läntisestä Suomesta Pohojanmaalta 🌷

Nyt meillä 2 Rouva peippoa, Herra vihervarpunen, Herra punatulkku, 3 närheä ja muutama keltasirkku. Päivällä sinisuohaukka liiteli taivahalla. Räkättirastaita odottelen. Kivaa Vappuiltaa 💐

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
653/1043 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikein kesän tuntua, kun pihalla lenteli pöristen useampi sittiäinen illalla.  Olivat varmaan haistaneet levittämäni kompostorimullan ja kesäkukille ripottamani kananlannat.

Useita perhoslajeja on myös liikkeellä, mm. sinisiipi ja vihreä tuntematon perhonen. Ampiaisia lenteli myös rakennusten lähettyvillä. Täytyy siis tehdä lisää niitä valepesiä.

Vapputerveisin E-Pohjanmaalta

Vierailija
654/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kaipailemani räkätti näytyäytyi tänä aamuna hyvin varhain. Yksi ainoa tipunen, käveli pihalla vähän sen näköisenä että madot ovat joko jäässä tai vielä hyvin syvällä. Kävi kuitenkin paikan tsekkaamassa. Odotellaan siis vielä että ne suurin joukoin tulevat laiduntamaan madot ja ötökät mielessään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
655/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita hanhiparvia on matkalla pohjoiseen. Hyvää matkaa 💕

Vierailija
656/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sää lämpeni, ja olin varautunut siihen, milloin ensimmäinen kyy luikertelee pihalle. Se tulikin tietysti odottamatta, kun olin juuri aikeissa istahtaa hetkeksi huilaamaan. Harmaa virkeästi liikkuva sahalaitainen oli päättänyt tulla juuri saman tuolin alle. Onneksi olin laittanut saappaat jalkaan ja tömistämällä ajoin kyyn takaisin metsään.  Maasto on nyt tosi kuivaa, ja käärmeet liikkuvat kosteammille paikoille. Täytyykin hankkia Kyy-tabletit vanhentuneen tilalle.

Vierailija
657/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyypakkauksen lääkkeen luultiin ennen tehoavan. Nykytietämyksen mukaan lääkkeellä ei ole vaikutusta käärmeen pureman aiheuttamiin vaurioihin." 

Lähde Ylen sivu https://yle.fi/a/74-20090950

Kyllä mullakin on kyytabletteja varastossa, mutta lähinnä ampparien pistojen takia. Kyytabletit sisältävät  hydrokortisonia joka helpottaa turvotusta, mutta ei auta kyyn puremaan. Kun kyy oli purrut mun kissaa kaulan alueelle, kehoitti ell antamaan useamman kyytabletin ettei kissa tukehtuisi turvotuksen vuoksi ja sitten viivana vastaanotolle. Meidän pihapiirissä on paljonkin käärmeitä, joka vuosi niitä näkyy, mutta toistaiseksi on ollut vain läheltä piti -tapauksia eli olen älynnyt käärmeen ennen kuin olisin astunut sen päälle tai kyy on "ottanut jalat alleen". Tunnustan, liikun lähes aina paljain jaloin tai varvastossuilla eli onhan se sattumaa että vahinkoa ei ole päässyt sattumaan. En silti kenkiä jalkaan laita ellei sää pakota. 

Vierailija
658/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kyypakkaus auttaisi ainakin oireisiin, kun täältä on pitkähkö matka lähimpään lääkäriin. En olekaan käyttänyt ko. lääkettä ampiaisen pistoihin, vain kortisonivoidetta. Joka kesä olen saanut piston, toivottavasti ei tulisi sitä pahinta reaktiota. Viime syksynä olikin jo hilkulla, kun sohaisin vahingossa maa-ampiaisten pesää.

Vierailija
659/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kyypakkaus auttaisi ainakin oireisiin, kun täältä on pitkähkö matka lähimpään lääkäriin. En olekaan käyttänyt ko. lääkettä ampiaisen pistoihin, vain kortisonivoidetta. Joka kesä olen saanut piston, toivottavasti ei tulisi sitä pahinta reaktiota. Viime syksynä olikin jo hilkulla, kun sohaisin vahingossa maa-ampiaisten pesää.

Minäpä se laitoin eräs kesä kumpparit jalkaan ja ui ui ui ui ui ui.. poppaa.. tuli monta pipiä. Kumpparissa ainakin 500 miljoonaa kusiaista 😱

Vierailija
660/1043 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja oli heti tikkana paikalla. Tuossa lisää etteivät lopu kesken 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän