Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (1042)
Tää on kyl niin hyvän mielen ketju 💖
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että närhet ovat hyvinkin kielitaitoisia eli osaavat matkia muitakin lintuja?
Havainto, että matki kissan naukumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että närhet ovat hyvinkin kielitaitoisia eli osaavat matkia muitakin lintuja?
Havainto, että matki kissan naukumista
Meidän närhi puhuu varpushaukkaa!
Töyhtöhyypilläkin on naukuva ääni. Kävelin pellon laitoja, ja ne kaartelivat yläpuolellani matalalla. Taitavia käännöksiä ja pyrähdyksiä.
Kurkilauma toitotteli ja pari kuovia vähän vaisummin aamuviileässä.
Kova siritys korsien keskeltä: pääskyjä. Pesivät varmaan lähistön karjatilalla ja saviselta pellolta saavat pesäaineksia.
Kypsä päärynä on hyvää 🍐T. mustarastas
Aamuyön havainto: kolme jänistä/rusakkoa piti kokousta pihallamme. Vielä kun näkisi poikasia kuten muutamana vuotena.
Lapissa on vielä talvi. Olisi kiva lukea kuulumisia myös siltä suunnalta. Kuinka kevät etenee?
Viherpeippo ekaa kertaa. Tuleekohan muita? 😃
Vierailija kirjoitti:
Kypsä päärynä on hyvää 🍐T. mustarastas
Kaikkialla nähdään mustarastaita, miksi en minä :) Missä ne viihtyvät? Upeaa olisi nähdä.
Viimeisimmät tulokkaat västäräkki ja taivaanvuohi. Lähes kaikki muuttolinnut jo tulleet pihapiiriin, pikkulepinkäinen, kirjosieppo ja haarapääskyt vielä tulematta. Mäyrä meni ojanpientareella, minulle ensimmäinen näköhavainto ikinä.
Varsinais-Suomi
Oletteko nähneet sammakoita ja jo, niin missäpäin?
Sammatkot kurnuttaa ojassa, sisilisko ja västäräkki.
Satakunta
Vierailija kirjoitti:
Lepakkoja lentelee illoin loppukesällä ja alkusyksyllä, mutta kesäöinä niitä ei näy ollenkaan. Miksi? 🤔
Poikaset oppii lentämään. Kai?
Sammakkokohtaaminen oli minulla 27.3.2026. Sammakko oli iltapimeän aikaan tullut tuvan ulko-oven lähelle.
Tänään ensimmäinen västäräkki tepasteli meidän pihalla.
Kokkola
Joku alapeukuttaja-aapo täällä. Kiirettä pitää
Vierailija kirjoitti:
Joku alapeukuttaja-aapo täällä. Kiirettä pitää
Voisi ajatella niin, että alapeukuttajalla ei ole justiin täsmälleen samaa luontohavaintoa kuin mitä viestissä lukee. Silloin ei tarvitse piitata alapeukuttajasta, vaan voi ajatella, että aijaa, se ei olekaan nähnyt vielä kottaraista ;)
Ensimmäiset hanhiaurat taivaalla ja räkättirastaat sänkipellolla. Sammakoita ei ole näkynyt, mutta kurnutusta olen rannalla kuullut. Itä-Suomi.
Jäin illalla kuuntelemaan laulurastaan hienoa ja monivaiheista laulua. Lintu oli korkealla kuusenlatvassa ja ääni kaikui kauas lammen toisellekin puolelle. Peipot aloittivat myös kilpalaulannan, samoin leppälintu.
Tämän takia kannattikin ajaa tänne mökkimaisemiin metsän keskelle.
Hieno kohtaaminen.