Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1042)

Vierailija
541/1042 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyretki metsäautotiellä. Ja siinä se oli, erinomaisen kaunis metso rouva. Aikamme tuijoteltiin toisiamme ja sitten se lensi syvemmälle metsään. Olipa mukava kohtaaminen, siinä me ilta-auringossa tyttöjen kesken. Kuinkahan ihmisen olisi käynyt jos kyseessä olisikin ollut herra metso? Sellainen yksilö kun on käynyt maantiellä parinkin auton kimppuun. Ehkä olisin tehnyt 100-metrin ME:n tai ainakin lähelle. Muita ei sitten näkynytkään paitsi tuttu lehtokurppa iltalennollaan. 

Hieno kohtaaminen.

Vierailija
542/1042 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyl niin hyvän mielen ketju 💖

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1042 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki -vuokot.

Vierailija
544/1042 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että närhet ovat hyvinkin kielitaitoisia eli osaavat matkia muitakin lintuja?

Havainto, että matki kissan naukumista

Vierailija
545/1042 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että närhet ovat hyvinkin kielitaitoisia eli osaavat matkia muitakin lintuja?

Havainto, että matki kissan naukumista

Meidän närhi puhuu varpushaukkaa! 

Vierailija
546/1042 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töyhtöhyypilläkin on naukuva ääni.  Kävelin pellon laitoja, ja ne kaartelivat yläpuolellani matalalla. Taitavia käännöksiä ja pyrähdyksiä. 

Kurkilauma toitotteli ja pari kuovia vähän vaisummin aamuviileässä.

Kova siritys korsien keskeltä: pääskyjä. Pesivät varmaan lähistön karjatilalla ja saviselta pellolta saavat pesäaineksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
547/1042 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsä päärynä on hyvää 🍐T. mustarastas

Vierailija
548/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyön havainto: kolme jänistä/rusakkoa piti kokousta pihallamme. Vielä kun näkisi poikasia kuten muutamana vuotena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
549/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa on vielä talvi. Olisi kiva lukea kuulumisia myös siltä suunnalta. Kuinka kevät etenee? 

Vierailija
550/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpeippo ekaa kertaa. Tuleekohan muita? 😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
551/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kypsä päärynä on hyvää 🍐T. mustarastas

Kaikkialla nähdään mustarastaita, miksi en minä :) Missä ne viihtyvät? Upeaa olisi nähdä. 

Vierailija
552/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmät tulokkaat västäräkki ja taivaanvuohi. Lähes kaikki muuttolinnut jo tulleet pihapiiriin, pikkulepinkäinen, kirjosieppo ja haarapääskyt vielä tulematta. Mäyrä meni ojanpientareella, minulle ensimmäinen näköhavainto ikinä.

 

Varsinais-Suomi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
553/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko nähneet sammakoita ja jo, niin missäpäin?

Vierailija
554/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammatkot kurnuttaa ojassa, sisilisko ja västäräkki.

Satakunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
555/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lepakkoja lentelee illoin loppukesällä ja alkusyksyllä, mutta kesäöinä niitä ei näy ollenkaan. Miksi? 🤔 

Poikaset oppii lentämään. Kai?

Vierailija
556/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammakkokohtaaminen oli minulla 27.3.2026. Sammakko oli iltapimeän aikaan tullut tuvan ulko-oven lähelle.

Tänään ensimmäinen västäräkki tepasteli meidän pihalla.

Kokkola

Vierailija
557/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alapeukuttaja-aapo täällä. Kiirettä pitää

Vierailija
558/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku alapeukuttaja-aapo täällä. Kiirettä pitää

Voisi ajatella niin, että alapeukuttajalla ei ole justiin täsmälleen samaa luontohavaintoa kuin mitä viestissä lukee. Silloin ei tarvitse piitata alapeukuttajasta, vaan voi ajatella, että aijaa, se ei olekaan nähnyt vielä kottaraista ;)

Vierailija
559/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset hanhiaurat taivaalla ja räkättirastaat sänkipellolla. Sammakoita ei ole näkynyt, mutta kurnutusta olen rannalla kuullut. Itä-Suomi. 

Vierailija
560/1042 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin illalla kuuntelemaan laulurastaan hienoa ja monivaiheista laulua.  Lintu oli korkealla kuusenlatvassa ja ääni kaikui kauas lammen toisellekin puolelle.  Peipot aloittivat myös kilpalaulannan, samoin leppälintu. 

Tämän takia kannattikin ajaa tänne mökkimaisemiin metsän keskelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän