Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1041)

Vierailija
521/1041 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurki pellolla, sepelkyyhkyjä paljon, mustarastas kuljetti isoa lehteä (pesään). Leskenlehtiä, sinivuokkoja, joitain ylös alas parvessa lentäviä hyönteisiä, joita en tunnista. Mustarastaan aamu- ja iltalurituksia on mukava kuunnella. Lokkeja tai tiiroja.

Vierailija
522/1041 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjosieppokoiras ilmestyi pihapuihin lentelemään eestaas ja katsastamaan linnunpönttöjä. Varpuset olivat ne jo kuitenkin valloittaneet. Aikaisempina vuosina oli kovia kärhämiä talitiaisten ja sieppojen välillä, tiaisten tappioksi. Saa nähdä, kumpi nyt voittaa.

Pellolla kurjet ja kuovit ääntelivät koko päivän. Kohta joutuvat väistelemään, kun naapuri alkoi kunnostella traktoriaan kevättöitä varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1041 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään 13.4 näin ekat valkovuokot puistossa rinteessä kauniin idon pajupuun alla. Taianomaista 🤍💚🌳🌞

Näin myös tänä aamuna lenkilläni ensimmäiset valkovuokot sinivuokkojen seassa etelärinteessä.  Upea sinivalkoinen näky.

Olen vienyt etelä-Pohjanmaalle molempia vuokkoja, sinivuokot pärjäävät hyvin, valkovuokot aina häviävät vedenjakajan karummassa maastossa. 

Vierailija
524/1041 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punarinta tuli tänään pihapensaaseen katsomaan pihapuuhiani. Eilen näin kevään ensimmäisen leskenlehden, sinivuokon ja valkovuokon kukkimassa.

Vierailija
525/1041 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltotyöt oli jo aloitettu illalla, ja nyt kynnös muistuttaa lainehtivaa merta.  Sadat lokit löytäneet paikan, enimmäkseen kalalokkeja. Innostivat myös naakkaparven samalle apajalle, ja ääntä lähtee.

Traktorit liikkeellä pian aamusta iltaan.  Kevään odotettuja merkkejä tämäkin pohjoisella Uudellamaalla.

Vierailija
526/1041 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuaurinko säteilee pihanurmikolle, vähän kuuraa on nurmella, lämpötila siinä nollan vaiheilla. Lintujen ruokintapaikalta löytyy vielä jyviä maasta ja aamiaisella oli yhtä aikaa sulassa sovussa tämä porukka: orava, turkinkyyhky, punatulkku, mustarastas ja kaksi räkättirastasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
527/1041 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli moottoritien viereisellä pellolla kaksi harmaahaikaraa,  Loviisan ja Porvoon välillä. 

Tänä aamuna pihakatajassa oli 3 punatulkkua, joita ei ole koko talvena äkynyt.

Terv. Uusimaa

Vierailija
528/1041 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen palstalla ihmistä, joka alpeukuttaa toisten luontohavaintoja. Kertokaa, mikä niissä harmittaa!😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
529/1041 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen palstalla ihmistä, joka alpeukuttaa toisten luontohavaintoja. Kertokaa, mikä niissä harmittaa!😍

Mietin aivan samaa. Hän ei kai ole luontoihminen ;) Joo, olisi hyvä, kun kertoisi, mistä ei tykkää tai on eri mieltä.

Vierailija
530/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelloilla kurkipariskuntia, multapelloilla kalalokkeja ja yksittäisiä naurulokkeja. Kauriita ei enää näy. Söikö ilves vai ampuiko ihminen? Ketutkin loistavat poissaolollaan 🥺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
531/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öisen sateen jälkeen oli kerrankin lämpötila plussan puolella ja luonto herännyt melkein eloon. Peipot ja rastaat lauloivat ja puissa lehtisilmut kasvaneet.

Lehtokotilot olivat nyt myös virkeinä liikkeellä sarvet ojossa. Tästä se alkaa taas pihan etanoiden keräilyt. Onneksi ei vielä siruetanoita näkynyt.

Vierailija
532/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öisen sateen jälkeen oli kerrankin lämpötila plussan puolella ja luonto herännyt melkein eloon. Peipot ja rastaat lauloivat ja puissa lehtisilmut kasvaneet.

Lehtokotilot olivat nyt myös virkeinä liikkeellä sarvet ojossa. Tästä se alkaa taas pihan etanoiden keräilyt. Onneksi ei vielä siruetanoita näkynyt.

Löysin ostamistani perennoista 3 "lehtikoteloa" 🐌 ja otin ne kotikasvatukseen eli tee-se-itse "terraarioon". Ne oli niin söpöjä pikkuisia etten voinut niitä tappaa. Aikani niitä elätin kunnes sukulaispoika otti ne hoiviinsa. Tämän jälkeen olen yksittäisiä löytänyt ja metsään vienyt. Pärjäävätkö? En tiedä. Onko haitallista luonnolle? "Toivottavasti ei. Viimeisimmästä löydöksestä jo muutama vuosi eli ehkä potentiaalinen rikokseni on jo vanhentunut. Vai? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
533/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öisen sateen jälkeen oli kerrankin lämpötila plussan puolella ja luonto herännyt melkein eloon. Peipot ja rastaat lauloivat ja puissa lehtisilmut kasvaneet.

Lehtokotilot olivat nyt myös virkeinä liikkeellä sarvet ojossa. Tästä se alkaa taas pihan etanoiden keräilyt. Onneksi ei vielä siruetanoita näkynyt.

Löysin ostamistani perennoista 3 "lehtikoteloa" 🐌 ja otin ne kotikasvatukseen eli tee-se-itse "terraarioon". Ne oli niin söpöjä pikkuisia etten voinut niitä tappaa. Aikani niitä elätin kunnes sukulaispoika otti ne hoiviinsa. Tämän jälkeen olen yksittäisiä löytänyt ja metsään vienyt. Pärjäävätkö? En tiedä. Onko haitallista luonnolle? "Toivottavasti ei. Viimeisimmästä löydöksestä jo muutama vuosi eli ehkä potentiaalinen rikokseni on jo vanhentunut. Vai? 

Luin ensin, että löysit 3 lehtikotiloa perunoista ja ehdin jo ajatella, että oho, nyt pitää katsoa perunapussit tarkemmin.

Vierailija
534/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun joissakin puissa on jo isoja silmuja. Kevät etenee. 

Eilen kävin kuuntelemassa lintujen laulua. Tosin korppi piti kaikista äänekkäimmän esityksen isossa kuusessa. Oli siellä peippojakin ja hetken ajan joen rannan suunnasta kuului satakieli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
535/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öisen sateen jälkeen oli kerrankin lämpötila plussan puolella ja luonto herännyt melkein eloon. Peipot ja rastaat lauloivat ja puissa lehtisilmut kasvaneet.

Lehtokotilot olivat nyt myös virkeinä liikkeellä sarvet ojossa. Tästä se alkaa taas pihan etanoiden keräilyt. Onneksi ei vielä siruetanoita näkynyt.

Löysin ostamistani perennoista 3 "lehtikoteloa" 🐌 ja otin ne kotikasvatukseen eli tee-se-itse "terraarioon". Ne oli niin söpöjä pikkuisia etten voinut niitä tappaa. Aikani niitä elätin kunnes sukulaispoika otti ne hoiviinsa. Tämän jälkeen olen yksittäisiä löytänyt ja metsään vienyt. Pärjäävätkö? En tiedä. Onko haitallista luonnolle? "Toivottavasti ei. Viimeisimmästä löydöksestä jo muutama vuosi eli ehkä potentiaalinen rikokseni on jo vanhentunut. Vai? 

Luin ensin, että löysit 3 lehtikotiloa perunoista ja ehdin jo ajatella, että oho, nyt pitää katsoa perunapussit tarkemmin.

😂

Perunoissa ei taida tarvita muuta kuin tsekata onko sinisiä joukossa. On niissä joskus joku mönkijäkin, mutta sen voi kaivaa pois. Semmonen tumma kohta. Mulla on joku enpätiedä perenna joka jo nyt kuin vihreä rairuohopuska. Tekee pienet valkeat kukat. Viime yönä oli bubu käynyt asialla, tai luulen että se oli 🐇ja kas, kaik vihreä syöty. Harmitti joo, mutta ehkä hänellä oli nälkä. Kasvin voi aina korvata. 

Ihanaa viikonloppua kaikille luonnon ystäville kaupungeista maaseutuun 💐

Vierailija
536/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun joissakin puissa on jo isoja silmuja. Kevät etenee. 

Eilen kävin kuuntelemassa lintujen laulua. Tosin korppi piti kaikista äänekkäimmän esityksen isossa kuusessa. Oli siellä peippojakin ja hetken ajan joen rannan suunnasta kuului satakieli. 

Olisiko kuitenkin ollut laulurastas? Taitava laulaja sekin.

Vierailija
537/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että närhet ovat hyvinkin kielitaitoisia eli osaavat matkia muitakin lintuja?

Vierailija
538/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari hirveä haukkuvaa koiraa pihapiirissä ja porot ovat riesana ja niitä koirat haukkuu. Porot on päästetty aitauksistaan kesäksi metsiin. Onhan sitä lintujakin olemassa ja ruokinnalla Käypi kaikenlaisia siivekkäitä.

Vierailija
539/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään ensimmäinen sitruunaperhonen ja kuovi. Vielä en ole nähnyt esim. urpiaista, viherpeippoa tai punarintaa jotka yleensä ovat käyneet ruokintapaikalla tankkaamassa. 

Vierailija
540/1041 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyretki metsäautotiellä. Ja siinä se oli, erinomaisen kaunis metso rouva. Aikamme tuijoteltiin toisiamme ja sitten se lensi syvemmälle metsään. Olipa mukava kohtaaminen, siinä me ilta-auringossa tyttöjen kesken. Kuinkahan ihmisen olisi käynyt jos kyseessä olisikin ollut herra metso? Sellainen yksilö kun on käynyt maantiellä parinkin auton kimppuun. Ehkä olisin tehnyt 100-metrin ME:n tai ainakin lähelle. Muita ei sitten näkynytkään paitsi tuttu lehtokurppa iltalennollaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi