Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (521)
Ovatkohan punkit jo liikkeellä? Pihallamme on liikkunut koko talven runsaasti rusakoita ja joskus peurojakin, ja luin jostain, että ne saattaisivat levittää puutiaisia. Olen nyt tehnyt pihatöitä maan rajassa, ja tämä tuli taas mieleen. Tietysti tähän aikaan vuodesta pitää olla melkein talviset vaatteet suojana, mutta piakkoin lämpenee. Viime kesästä jäi vielä punkkikauhu päälle, kun yksi oli kaivautunut ihon sisään ja ollut siinä jo jonkin aikaa.
Kyllä punkit on jo liikkeellä. Punkki on eläin, hämähäkkieläin. Ne alkavat liikkumaan jo ennen lumien sulamista.
Pikku vinkki: Ottakaa puutiaisaivokuume rokote. Borrelioosiin on sentään hoito, mutta tuohon tautiin ei. Minä olen ottanut kun punkit musta tykkää.
Kaksi mustavarista Vaasan kaupungilla. Ensimmäiset tänä vuonna näkemäni. Niitä näkee kyllä kesäisin enemmänkin
Aamubuffetissa mustarastaita, närhiä, sepelkyyhky, pikkuvarpusia ja rusakko. Bon appetit! Moni paluumuuttaja loistaa yhä poissaolollaan ja sapuskat on koko lailla syöty. Täytyy tänään töiden jälkeen ostaa edes pussi tai pari yllätysvieraita varten. Talipalloja on kyllä täysi laatikollinen, mutta ne eivät kenellekään näytä maistuvan. Pitäisiköhän murentaa maahan, yrittää säilöä ensi talvea varten vai mitä? Hyvää alkavaa viikonloppua, nyt mä lähden 🚗
Vierailija kirjoitti:
Pieni lepotauko pihan haravoimisen lomassa. Istahdin ulkotuolille, suljin silmäni kunnes jokin käveli käsivarrellani. Mutta hei, sinähän olet pörröinen kimalainen, kevään ensimmäinen. Käsivarrelta se lennähti poskelleni ja olin vähän jännän äärellä, mutta eihän kimalaiset pistä pistämisen ilosta. Aikansa se minua tutki ja jatkoi matkaansa siipien voimin. 🐝 Pikku juttu, päiväni piristys.
Ihana <3 Kimalaiset ovat kyllä niin suloisia.
Sepelkyyhky saakeli kujertaa mun savupiipun päällä jo kolmatta viikkoa. Herättää aamulla ja pitkin päivää metelöi. Hätistely ja metelöinti ei auta, mutta kun otan pitkän harjanvarren ja tähtään sillä ja karjaisen PUMM! niin sitten vasta lähtee. Kunnes tulee puolen tunnin päästä takaisin. Ennen se pesi metsikössä sadan metrin päässä, nyt ilmeisesti mun pihan sembramännyissä kuvittelee pesivänsä. Saas nähdä kumpi meistä voittaa. Tää on mun reviiri, turha tulla mun savupiippuun.
Saapui varis syömään jonkun kadulle heittämiä ranskanperunoita. Pian paikalle lensi puoliso. Söivät yhdessä, jonka jälkeen parittelivat.
Näen kodin ikkunasta puussa parittelevia puluja 2 metriä parvekkeelta ja kadulla varikset tekee samaa, jonka myös näkee menemättä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Sepelkyyhky saakeli kujertaa mun savupiipun päällä jo kolmatta viikkoa. Herättää aamulla ja pitkin päivää metelöi. Hätistely ja metelöinti ei auta, mutta kun otan pitkän harjanvarren ja tähtään sillä ja karjaisen PUMM! niin sitten vasta lähtee. Kunnes tulee puolen tunnin päästä takaisin. Ennen se pesi metsikössä sadan metrin päässä, nyt ilmeisesti mun pihan sembramännyissä kuvittelee pesivänsä. Saas nähdä kumpi meistä voittaa. Tää on mun reviiri, turha tulla mun savupiippuun.
Onneksi ei ole kyse naakkaparvesta. Kiertelivät täällä savupiippujen läheisyydessä ja suunnittelivat varmaan pesintää. Nuohooja kehotti laittamaan verkon savupiipun päälle.
Maalla taas sinnikäs käpytikka hakkaa talon seinään reikiä, ja kopautan sisäpuolelta luudalla. Nakke Nakuttaja lähtee sitten sähkötolpalle hakkaamaan reikiä tai pahimmassa tapauksessa käy linnunpöntön kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Pikku vinkki: Ottakaa puutiaisaivokuume rokote. Borrelioosiin on sentään hoito, mutta tuohon tautiin ei. Minä olen ottanut kun punkit musta tykkää.
Kiitos vinkistä. Varasin juuri ajan punkkirokotukseen.
Tämän kevään ensimmäinen näkemäni kimalainen pöristeli aurinkoisella terassilla olevien pikkunarsissien kimpussa :)
Näin ison kimalaisen toissapäivänä metsässä. Vähän ihmettelen mistä se vielä löytää ruokaa, mutta se tutki viimevuotisia kanervia.
Metsässä lenteli myös valtavan isoja sitruunaperhosia.
Ihan mukavaa kun kevät on tullut hitaasti. Joinakin keväinä on ihan rasittanut, jos kaikki on rysähtänyt kerralla, valo ja lämpö ja vehreys. Nyt ehtii tottumaan siihen ettei ole enää talvi.
Istun frisbeegolf kierroksen jälkeen nyt penkillä luonnossa. Hyttynen pisti just mua. Lintuja kuuluu visertelevän ympärillä. On niin aistikasta olla tässä hetkessä.
On sitä tullut nähtyä hanhia, joutsenia, peuroja, jänöjä ja pikkulintujakin. Kevät on nyt parhaimmillaan. Täällä alkaa useampi hyttynen olla kimpussa, joten taidanpa tästä jatkaa kotiin päin matkaa. Talviturkin kun kävin heittämässä niin sen läheisyydessä oli hevosia jo ulkosalla.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kyllästyttää sepelkyyhkyt. Ihan kaamean paljon huhuttelevat. "Hu huu, hu huu."
Vierailija kirjoitti:
Istun frisbeegolf kierroksen jälkeen nyt penkillä luonnossa. Hyttynen pisti just mua. Lintuja kuuluu visertelevän ympärillä. On niin aistikasta olla tässä hetkessä.
On sitä tullut nähtyä hanhia, joutsenia, peuroja, jänöjä ja pikkulintujakin. Kevät on nyt parhaimmillaan. Täällä alkaa useampi hyttynen olla kimpussa, joten taidanpa tästä jatkaa kotiin päin matkaa. Talviturkin kun kävin heittämässä niin sen läheisyydessä oli hevosia jo ulkosalla.
Ovatpa hyttyset jo aikaisin liikkeellä ja verenhimoisina. Kuusikkoa tai vesistöä varmaan lähellä. Parina iltana on täälläkin näkynyt hyttysparvia auringossa, mutta onneksi eivät vielä pistä. Muuttolinnuille ainakin elävää ravintoa. Toivottavasti ei olisi tulossa hyttyskesää.
Yksi päivä sitten näin pyrstötiaisen. Oli outo näky, kun se lensi ylitseni. Pyrstö pidempi, kuin se itse.
Kaulushaikara juuri äsken puhalteli pulloon ensimmäisen kerran tänä keväänä. Näköhavainto tehtiin tuossa omassa rannassa jo noin viikko sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaulushaikara juuri äsken puhalteli pulloon ensimmäisen kerran tänä keväänä. Näköhavainto tehtiin tuossa omassa rannassa jo noin viikko sitten.
Voihan pulloon puhaltelija. Nuorena ihmettelin mikä hitto se ääni on, kunnes viisaammat kertoivat ääntelijän. Vuosikausia sitä kuuntelin, mutta nyt on kuulon alentumaa sen verran, että pitää muilta kysellä vieläkö kaulushaikarat puhaltelee pulloonsa. . Onneksi sentään vielä kuulen lintuja aika paljon, toisella korvalla jopa heinasirkat, vaikka monet nuoremmat enää ei. Jos kiinnostaa, niin nyt monessa paikassa linnunruoka on isossa alessa. Olisi pientä extraa ystävillemme, toki pohjoisessa ihan tärkeääkin apetta. Itse ostin kauraa linnuille ja jäniksille/rusakoille, jauhomatoja ja halpisomppuja. Kivaa viikonloppua 💐
Tämä näkemäni koiraeläin kyllä muistutti jotenkin shakaalia, kun katsoin kuvaa netistä. Oli sutta sirompi ja hiukan pienempi. Ehkä saaliseläimiä riittää tällekin ja kilpailee niistä sitten ilvesten kanssa. Toivottavasti tänne ei vaan kulkeutuisi muualta villisikoja, kun on viljeltyjä peltoja ja asutustakin.