Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (521)

Vierailija
441/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan järviasiaa. Kävin rannassa tänäänkin ja järven pinta oli taas eri mallilla! Yöllä oli ilmeisesti ollut pakkasasteita, koskapa jäätä/hyhmää näytti olevan niilläkin kohdin missä eilen näkyi sulaa. Mietin että olisiko eilinen tilanne ollut se, että jään päälle oli satanut vettä ja jääkin sulanut hieman pinnaltaan, niin että vesi lainehti jäänpeitteen päällä. Minä vanhoilla silmilläni tulkitsin sen jäidenlähdöksi. Oli miten oli, rannassa ja keskemmälläkin edelleen isoja sulia kohtia. 

Joku kertoi Saimaan rannasta ja rantaviivan vetäytymisestä: itse olen ihmetellyt ''oman'' järveni rannalla sitä että kevään kuluessa pohjaa on tullut näkyviin ja sitä pitkin pääsee rannasta etenemään pitkälle ''kuivin jaloin''. Paikka on varjoisa, jäätä vielä sulamatta, mutta tuskin se sulaessaan niin paljon vettä vapauttaa, että rantaviiva ainakaan heti olisi alkuperäisellä kohdallaan.

Olen veden palvoja ja minulla on lempipaikka järven rannassa. Huomioin muutoksia viime kevääseen verrattuna. Esim tuota vedenrajan vetäytymistä en viime vuonna havainnut.  

Suomen järvet ovat pyhiä paikkoja. Niiden äärellä saa sieluunsa rauhan. Järven pinta kertoo joka päivä erilaista tarinaa siitä, millä ''tuulella'' järvi on. Pinnan värisävyt ja kuvat vaihtelevat taivaan/pilvien/auringon mukaan. Rantojen puut kahdentuvat veden kalvon ottaessa ne vastaan. Aaltojen äänet, kun ne virtaavat vasten rantakiviä. Suloisesta liplattelusta  äkäisiin tyrskyihin, kaikki nuo veden äänenpainot ja rytmit ovat kauneinta luonnon musiikkia. 

Kauniisti kirjoitit, kiitos. Kiitos muillekin kivoista ja hauskoistakin luontohavannoista

Vierailija
442/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin autolla järven lähellä menevällä maantiellä, niin kaksi kurkea lensi järveä kohti ja laskeutuivat sinne rantamaille. Kerkesin juuri nähdä, kun kurjet oikaisivat pitkät jalkansa laskeutuessaan. Hidastin vähän ajonopeutta, mutta ihan hetken vain pystyin kesken ajon niitä ihailemaan. Terveisiä Etelä-Pohjanmaalta! 🐦🐦

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli 2 meriharakkaa Tuusulanjärvelle. Niitä on muutamana vuonna nähty täällä.

Vierailija
444/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon perhosia ja leskenlehti. Koskelo tai telkkäpariskuntia kaksi. Olivat sen verran kauempana, etten saanut selvää kumpia olivat, kun urokset oli kyllä mustavalkoisia ja rouvat aika ruskeita, mutta en erottanut tarkkaan.

Töyhtöhyyppiä oli pellolla jo viikko sitten. Peipposia ja mustarastaita laulattaa. 

Nivala

Vierailija
445/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä järvellä jäät ovat yleensä sulaneet paikalleen, mutta virtaavissa vesissä varmaan ihan toista. Meillä Saimaalla sulaa vettä on rannassa jo useampi metri mikä ihmeellistä. Nimittäin joskus toukokuullakin on järvi tiukassa jäässä ollut. Harmi vain että järvi on kuiva, siis silleen että laituri törröttää kaukana vedestä. Vaikka loputkin jäät sulaisi, jää laituri todella pahasti kauas vedestä. Eipähän tarvitse uida 🥺 Toissa kesänä pystyi laiturin päästä sukeltamaan, mutta nyt varmaan pitäisi kahlata metritolkulla mutalikossa. Laiturilta pystyi uimaan läheiseen niemeen, mutta jo viime elokuussa sama matka taittui kuivin jaloin kävellen, ja tilanne tulee olemaan pahempi. Vähät sateet ja lumet ei voi olla koko syy Saimaan kuivumiseen 😡 Juoksutukset? 

Ihmettelen suuresti, kun esim Kalajoki on jo sula täällä sisämaanpuolella. Ei varmaan koskaan ennen ole joki ollut sula jo maalis-huhtikuun vaihteessa. 

Aikainen on kevät, ei voi muuta sanoa. Tulvia ei ole tullut ollenkaan, toki luntakaan ei ollut , kuin nimeksi. 

Vierailija
446/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea teidän tarinoitanne, uusia ja vanhoja, olipa kyseessä eläimet, kasvit, luontokokemukset jne. ja tietysti meille suomalaisille se tärkeä eli säätila. Ap 🦋

Vierailija
447/521 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihassa luonnonkivi, jonka laakeaan koloon jää vettä. Viime kesänäkin se oli lintujen juomapaikka ja kylpypaikka ja päivittäin, joskus pari kolmekin kertaa vaihdoin siihen puhdasta vettä.

Eilen täällä satoi ja itsekseni tuumasin, että nyt on juomavettä luonnossa, niin ei varmaan tarvitse vielä laittaa kivelle vettä. No, nyt perheenjäsen kertoi, että päivällä oli ollut jokin pikkulintu siinä pienessä vesilammikossa kylpemässä! Kovin oli siinä hupulainen vettä loiskuttanut. Kävinpä sitten viemässä pesuvadilla lisää vettä ja huuhtelin roskia pois. Taas kelpaa lintujen kylpeä!

Vierailija
448/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla käväisin ulkona vielä pimeän aikaan, siinä puoli kymmenen maissa. Lähimetsästä kuului vielä lintujen liverrystä, todella sananmukaisesti liverrystä oli niiden laulu. Pimeässä illassa kuului ilon ääniä ja taivaalle oli syttynyt tähtiä.

Vierailija
449/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla joskus 21-22 aikoihin ihailin kun huomattavan kirkas tähti (vai planeetta) tuikki suunnilleen länsi-luode suunnalla. Onko kellään arvausta tai tietoa mikä se on? 

Vierailija
450/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla joskus 21-22 aikoihin ihailin kun huomattavan kirkas tähti (vai planeetta) tuikki suunnilleen länsi-luode suunnalla. Onko kellään arvausta tai tietoa mikä se on? 

Olisikohan se planeetta Jupiter? Venus on ilmeisesti aika matalalla länsitaivaalla. Nyt on Orionin tähdistö myös länsitaivaalla siinä klo 21 -22 aikoihin, löydän sen Orionin vyön avulla.

Vierailija
451/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustarastaat ovat jo jonkun viikon laulaneet hyvin varhain aamulla neljän, viiden maissa täällä Lounais-Suomessa. Maailman kaunein laulu!

Vierailija
452/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan se planeetta Jupiter? Venus on ilmeisesti aika matalalla länsitaivaalla. Nyt on Orionin tähdistö myös länsitaivaalla siinä klo 21 -22 aikoihin, löydän sen Orionin vyön avulla.

Katso ursa.fi ja tähtikartta. Sieltä voi valita paikan ja ilmansuunnan.

Vierailija
453/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso ursa.fi ja tähtikartta. Sieltä voi valita paikan ja ilmansuunnan.

Kiitos! Onpa mielenkiintoinen sivusto. Nyt tarttee vaan opetella tuon kartan käyttö. 

Vierailija
454/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulenkillä ja vielä hämärää. Metsiköstä jolkotteli harmaa kettua paljon isompi koiraeläin n. 10 metrin päässä kävelytien poikki asutusta kohti. Pysähtyi katsomaan minua vielä metsikön reunasta ja jatkoi matkaansa. Mietin, oliko yksinäinen susi vai sitä muistuttava irti päässyt koira. Täällä Uudenmaan pohjoisosassa on ollut kyllä susihavaintoja, koska peuroja ja rusakoitakin runsaasti. Talvellakin pihaltamme löytyi suden jäljet.

Vierailija
455/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuha kiehu jo" huuteli vuosia sitten kauniit keltaiset linnut rantakoivikossamme, mutta ei enää moneen vuoteen 🥺 Onko teillä muilla ollut havaintoja Kuhankeittäjistä? 

Vierailija
456/521 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harakat ovat kyllä rohkaistuneet. Vielä talvella ne olivat kovin varuillaan käydessään ruokintapaikalla, mutta nyt pyörivät pihapiirissä ihan kuin kotonaan. Juuri äsken oli harakkaherra juomassa vettä siinä meidän pihakivellä. Yöksi taitaa tulla pakkasta.

Vierailija
457/521 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustarastaat ovat jo jonkun viikon laulaneet hyvin varhain aamulla neljän, viiden maissa täällä Lounais-Suomessa. Maailman kaunein laulu!

Olen niin kateellinen sinulle. Ne rontit eivät ole meidän pihassa laulaneet ollenkaa. Aikaisemmin jo manailin, etteivät palkitse minua niiden ruokkimisesta. Ajavat vain toisiaan takaa.

Eilen muuten fasaanikukko huuteli kovaa pihassa yhden naikkosen perään ( fasaani toki  oli sekin)😅

Meillä on pihassa vesiallas ja nyt kun se on sulanut, niin kyyhkyt, harakat ja varikset käyvät pareittain kylvyssä. Sitten sukivat höyheniään läheisen puun oksillä.

Terv. Järvenpäästä

Vierailija
458/521 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aamulenkillä ja vielä hämärää. Metsiköstä jolkotteli harmaa kettua paljon isompi koiraeläin n. 10 metrin päässä kävelytien poikki asutusta kohti. Pysähtyi katsomaan minua vielä metsikön reunasta ja jatkoi matkaansa. Mietin, oliko yksinäinen susi vai sitä muistuttava irti päässyt koira. Täällä Uudenmaan pohjoisosassa on ollut kyllä susihavaintoja, koska peuroja ja rusakoitakin runsaasti. Talvellakin pihaltamme löytyi suden jäljet.

Oletko nähnyt koskaan shakaalia? Niitä on eksynyt Virosta satunnaisesti Suomeen. Itse kuvittelin mökin rannassa viime vuonna nähneeni, kun sen elukan  mittasuhteet ja häntä ja korvat eivät muistuttaneet kettua, sutta tai vaeltavaa koiraakaan. Koiria siellä ei kellään edes ole.🙂

Vierailija
459/521 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintuja käy vielä ruokailupaikalla ahkeraan etsimässä siemeniä. Nyt on pakkasöitä, niin olen vielä ruokkinut lintuja. Tiaisia, pikkuvarpusia, mustarastaita, peippoja, keltasirkkuja, harakoita, närhiä, turkinkyyhkyjä... myös oravat käyvät syömässä ja jänis oli syömässä tänä aamuna.

Ihmettelin tässä just, että nuo kaksi pikkuvarpusta käyvät syömässä usein, niin miten paljon kaksi pikkuvarpusta jaksaakaan syödä. No, hetken kun seurasin niitä, niin tulikin kaksi pikkuvarpusta lisää eli niitä on ainakin neljä! Ovat mainioita, kun tulevat aina kaverin kanssa ja jos toinen tuleekin joskus ensin yksin, niin kutsuu siinä kaveriaan: nyt syömään!

Vierailija
460/521 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lepotauko pihan haravoimisen lomassa. Istahdin ulkotuolille, suljin silmäni kunnes jokin käveli käsivarrellani. Mutta hei, sinähän olet pörröinen kimalainen, kevään ensimmäinen. Käsivarrelta se lennähti poskelleni ja olin vähän jännän äärellä, mutta eihän kimalaiset pistä pistämisen ilosta. Aikansa se minua tutki ja jatkoi matkaansa siipien voimin. 🐝 Pikku juttu, päiväni piristys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi