Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ByPias kohu.

Vierailija
27.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011845759.html

siis heti ensimmäinen kerta kun näin tän tyypin niin huomasin että on vastenmielinen persoona.

Tällaisia pomoja on valitettavasti pilvin pimein Suomessa.

Mistä suomalaiset on saanut tällaista kovuutta ja ylimielisyyttä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tyytyväinen ostamiini tuotteisiin. Eikä niissä annettu ymmärtää, että ne olisivat Suomessa valmistettuja. Lapussa luki made in italy.

Ongelma lienee myös, että ostanut riistotyövoimalla tehtyjä vaatteita joita myynyt eteenpäin. Enpä kehtaisi itse sano enää mistä ostettuja vaatteita, jos olisi sattunut tuon firman vaatteita olemaan.

Vierailija
22/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tyytyväinen ostamiini tuotteisiin. Eikä niissä annettu ymmärtää, että ne olisivat Suomessa valmistettuja. Lapussa luki made in italy.

Minäkin olin, aluksi. Laadulle tapahtui jotakin melko selkeästi. Ja otapa selvää mistä kohussa nyt on kyse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista mustamaalaamista koko kohu.

Vierailija
24/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee ton ulkonäöstä et on pelottava tyyppi. Tollaisia piilottelevat oma hankalan luonnen reippauden ja vahvuuden takana.

Luonnen 😂 Luon, en luo, luonnen? 

Vierailija
25/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin, aluksi. Laadulle tapahtui jotakin melko selkeästi. Ja otapa selvää mistä kohussa nyt on kyse. 

Siitä, että töissä oli kiire, ja se oli työntekijän mielestä väärin. Minun mielestäni palkan eteen pitää vähän jotain töitä tehdäkin.

Vierailija
26/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että töissä oli kiire, ja se oli työntekijän mielestä väärin. Minun mielestäni palkan eteen pitää vähän jotain töitä tehdäkin. // Otapa selvää mistä kohussa nyt on kyse. 

Vierailija
27/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että töissä oli kiire, ja se oli työntekijän mielestä väärin. Minun mielestäni palkan eteen pitää vähän jotain töitä tehdäkin.

Eksyikö Pia itse ketjuun? Raamatussa taidettiin jo sanoa, että ylpeys käy lankeamuksen edellä. Tässä sinulle on tainnut juuri käydä niin. 

Vierailija
28/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että töissä oli kiire, ja se oli työntekijän mielestä väärin. Minun mielestäni palkan eteen pitää vähän jotain töitä tehdäkin. // Otapa selvää mistä kohussa nyt on kyse. 

Kyse on totuudenvenyttämisestä. Vanhaa kunnon helppoheikki meninkiä.

Vierailija
29/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut aiemmin kuullutkaan koko puljusta, mutta se johtunee siitä että olen vihkiytynyt vastuullisiin vaatteisiin, eikä tämä kyseinen yritys sitten ilmeisesti ole yltänyt niihin kriteereihin jotta siitä puhuttaisiin niissä piireissä. Pelkkä oma ilmoitus ei riitä, vastuullisuus täytyy myös todentaa riippumattomasti.

Hyvä opetus tavantallaajalle että made in Finland tarkoittaa usein vain sitä että tuote on suunniteltu ja ehkä viimeistelty Suomessa, ja että hikipajoja löytyy Euroopastakin. Eettisyys- ja ekopesua tapahtuu jos laki ei suojele kuluttajia. Ja kapitalismi ajaa monet pienetkin yritykset kohtelemaan työntekijöitään huonosti - eikä ole edes ensimmäinen suomalainen vaateyritys jota vastaavasta syytetty.

Vierailija
30/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa vielä, case Ivana Helsinki?

Vierailija
31/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa vielä, case Ivana Helsinki?

Pakko sanoa että tämä ala, siis vaateala suomessa, on täynnä toinen toistaan toksisempia ja hirveämpiä tyyppejä. Alalla tuottajapuolella toimivana en sotkeennu enää mihinkään muuhun kuin omaan pikku yritykseeni

Vierailija
32/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut aiemmin kuullutkaan koko puljusta, mutta se johtunee siitä että olen vihkiytynyt vastuullisiin vaatteisiin, eikä tämä kyseinen yritys sitten ilmeisesti ole yltänyt niihin kriteereihin jotta siitä puhuttaisiin niissä piireissä. Pelkkä oma ilmoitus ei riitä, vastuullisuus täytyy myös todentaa riippumattomasti.

Hyvä opetus tavantallaajalle että made in Finland tarkoittaa usein vain sitä että tuote on suunniteltu ja ehkä viimeistelty Suomessa, ja että hikipajoja löytyy Euroopastakin. Eettisyys- ja ekopesua tapahtuu jos laki ei suojele kuluttajia. Ja kapitalismi ajaa monet pienetkin yritykset kohtelemaan työntekijöitään huonosti - eikä ole edes ensimmäinen suomalainen vaateyritys jota vastaavasta syytetty.

Näillä ryysyistä miljonääriksi ei ole moraalia. (mm Noora, Pia, Johanna) Suomessa on paljon yrityksiä, jotka eivät edes halua "menestyä" jos vaatii kusetusta.

Vierailija
33/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet myöhässä: tästähän on jauhettu jo monta päivää. Mutta epäilemättä firma menee kohun ansiosta nurin ja Suomeen tulee lisää työttömiä.

Kuinka monta konkkaa tarvitaan että Suomen johtamiskulttuuri muuttuu sairaasta terveeksi, ettei tällaisia skandaaleja enää tarvita, ja työpaikat pitävät kiinni työntekijöille lain turvaamista työoloista ja -ehdoista?

Vierailija
34/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassakin on nykyään kiinalaisia hikipajoja. Sinne importataan tekijät kiinasta juuri tuon vuoksi, että sitten voi laittaa lappuun made in italy. Tästä oli dokumentti youtubessa. Haastatteleva esimies sanoi, että eivät palkkaa edes bangladeshilaisia, sillä heillä on tapana tuntea työlainsäädäntö ja vaatia oikeuksiaan, siinä missä kiinalainen orjailee kiltisti 15h päivässä eikä valita

Että se siitä eu-tuotannon vastuullisuudesta

Vierailija
35/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, se lapussa lukeva made in Italy onkin osa ongelmaa. Ilmaisit juuri kantasi mikä on oma kantasi vastuullisuuteen. 

Vierailija
36/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhelin äänittää taskussa usein keskusteluja töissä, suosittelen kaikille, tulee kiusaajille tiukat paikat ja käytös muuttuu todella paljon ja nopeasti ylimielisestä nöyristeleväksi ja anteeksi pyyteleväksi.

Vierailija
37/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, se lapussa lukeva made in Italy onkin osa ongelmaa. Ilmaisit juuri kantasi mikä on oma kantasi vastuullisuuteen. 

No hei, te paremmin vastuullisuudesta perillä olevat: Mistä voi ostaa Sulmessa valmistettuja pellavavaatteita? Kuka myy? Minä haluan nimenomaan tällaisia ostaa. Onko niitä olemassa? Antakaa vinkki! Olen tiedosta kiitollinen.

Vierailija
38/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa valmistettuja villavaatteita olen löytänyt ja ostanut. Mutta entä pellavavaatteet?

Vierailija
39/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa valmistettuja villavaatteita olen löytänyt ja ostanut. Mutta entä pellavavaatteet?

Tähänkö ei vastausta löydy? Kovia olette tuomitsemaan, mutta kaikki pellavavaatteita myyvät suomalaiset brändit taitavat toimia samalla sapluunalla. Joten tuomitkaa ihmeessä ne kaikki, älkää maalittako yhtä toimijaa.

Vierailija
40/42 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei, te paremmin vastuullisuudesta perillä olevat: Mistä voi ostaa Sulmessa valmistettuja pellavavaatteita? Kuka myy? Minä haluan nimenomaan tällaisia ostaa. Onko niitä olemassa? Antakaa vinkki! Olen tiedosta kiitollinen.

Sellainen kauppa kuin Ommellinen myy Suomessa valmistettuja vaatteita. Myös joitain pellavavaatteita on valikoimassa, mutta vain muutamia. Olen ostanut sieltä pellavahameen (ja sitten vakosametti, college- ja terikoovaatteita) On myös merinovillavaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä