KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (925)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos haluaa päästä korkeakouluun, niin helpoin reitti on suorittaa hyvillä arvosanoilla joku rupinen ammattikoulututkinto? Mikäli siis ei menesty pääsykokeessa.
Aivan, se kapinen ja halveksittu amis voi päästä korkeakouluun, jopa yliopistoon. Tosin yliopistoon vain valintakokeen kautta. AMK:hon on todistuspistereitti. Pitää kuitenkin muistaa, että smiskan todistuksessa kaikkien pitää olla vitosia (1-5)/erinomaisia, jos sillä aikoo päästä mihinkään suositumpaan koulutukseen. Jos on yksikin kolmonen, niin ei ole asiaa kärkipaikoille. Katsos kun AMK on aina ollut nimenomaan amiskan jatke.
Helpompi on saada kiitettävä ammattikoulutodistus kuin yo-todistukseen rivi laudatureja.
Ihmiset ovat niin erilaisia. Toiselle ulkoa muistaminen on helppoa ja toinen on taiteellisesti lahjakas.
Yritetään olla suvaitsevaisia ja tsempata toinen toisiamme. On pelkästään hienoa, ettei kaikki mene saman kaavan mukaan. Tsemppiä kaikille👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saihan siinä AMK Tekniikan alan pääsykokeessa, siinä selaimessa käyttää ctrl+F eli hakua, sehän voi siinä tekstien vertailussa auttaa vaikka ovatkin eri kielellä keskenään?
Saa käyttää.
Joo, niin tein aiemminkin. 2021 pääsin AMK:hon ja nyt taas samaan pyrin uudestaan kun ei ICT-alalla työllisty. 1000 hakijaa samalle kurssille josta n. 80 tulee valituksi.
Kurssi vai koulutus? Itse aloitin it-traden opinnot 2020 ja tuttu tarina, töitä ei alalta saa. Edes aiemmalla työkokemuksella. Mun kohdalla myös ikä vaikuttaa, valitettavasti. Olen hakenut uudestaan kouluun mutta vaikuttaa aika turhalta kun paikkoja on jaossa 1-2 kpl ei-enskoille. Pettymys tämänkin kevään pääsykokeista tulee. Naurettavaa pitää ihmiset työttömänä kun uuden tutkinnon tekemällä mahdollisuudet työllistymiseen olisi ihan toiset.
Amista on turha esittää vaihtoehtona, olen tutustunut tarjontaan . Sieltä ei löydy mulle sopivaa tai kiinnostavaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saihan siinä AMK Tekniikan alan pääsykokeessa, siinä selaimessa käyttää ctrl+F eli hakua, sehän voi siinä tekstien vertailussa auttaa vaikka ovatkin eri kielellä keskenään?
Saa käyttää.
Joo, niin tein aiemminkin. 2021 pääsin AMK:hon ja nyt taas samaan pyrin uudestaan kun ei ICT-alalla työllisty. 1000 hakijaa samalle kurssille josta n. 80 tulee valituksi.
Kurssi vai koulutus? Itse aloitin it-traden opinnot 2020 ja tuttu tarina, töitä ei alalta saa. Edes aiemmalla työkokemuksella. Mun kohdalla myös ikä vaikuttaa, valitettavasti. Olen hakenut uudestaan kouluun mutta vaikuttaa aika turhalta kun paikkoja on jaossa 1-2 kpl ei-enskoille. Pettymys tämänkin kevään pääsykokeista tulee. Naurettavaa pitää ihmiset työttömänä kun uuden tutkinnon tekemällä mahdollisuudet työllistymiseen olisi ihan toiset.
Amista on turha esittää vaihtoehtona, olen tutustunut tarjontaan . Sieltä ei löydy mulle sopivaa tai kiinnostavaa koulutusta.
Hain tuonne inssikoulutukseen eli Tieto ja viestintätekniikka (4 vuotta) ja se sopiva lisä IT Tradenomin tutkintoon. Reilut 1 vuotta tässä itse aktiivisesti töitä hakenut, hakemuksia satoja ja muutama haastattelu eikä mikään ole tuottanut tulosta. Työkokemusta löytyy alalta ennestään, mutta tutkinnon jälkeen en ole päässyt mihinkään käytännössä tekemään näitä.
Mitä mieltä olitte AMK-valintakokeesta?
Vierailija kirjoitti:
Ohis, päätin jättää väliin nyt keväällä. Katsotaan sitten syksyllä. En ole suorittamassa ensimmäistä tutkintoa joten sisään pääseminen on epätodennäköistä joka tapauksessa. On mulla yliopiston pääsykokeet edessä vielä. Niihin aion panostaa käyttämällä kaiken valveillaoloajan ennakkomateriaalin opiskeluun.
Hakijoita on moninkertaisesti mutta niin on paikkojakin. Ennakkopisteissä eli todistusvalinnan perusteella jään kärjestä sen verran että pääsykokeeseen kannattaa mennä. Eroa ei ole paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää.
Olisiko haluamaasi koulutukseen avoimen väylää? Niissä ei ole ensikertalaisuutta.
Poliittisen puheen seuraamisen perusteella nyt on viimeiset hetket hakea toista tutkintoa. Selkeästi on nyt valmistelut käynnissä siihen, että toisen tutkinnon saisi vain rahalla. Eli työttömäksi joutuneiden tilanne vaikeutuu entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan perseestä on se, että tuo tehdään tietokoneella, kun joutuu selailemaan näyttöä edestakaisin eikä voi vaan yhdellä silmäyksellä nähdä kokonaisuutta. Vaikutti ainakin mun suoritukseen merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan perseestä on se, että tuo tehdään tietokoneella, kun joutuu selailemaan näyttöä edestakaisin eikä voi vaan yhdellä silmäyksellä nähdä kokonaisuutta. Vaikutti ainakin mun suoritukseen merkittävästi.
Hyvä kun annoit palautetta, joka toivottavasti menee myös asiasta vastaaville, sillä koulutukseen hakevat osaavat sen parhaiten kertoa, joita varten se järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun annoit palautetta, joka toivottavasti menee myös asiasta vastaaville, sillä koulutukseen hakevat osaavat sen parhaiten kertoa, joita varten se järjestetään.
Ei tuota tulla enää koskaan palauttamaan paperiversioksi vaikka kuinka antaisi palautetta.
Työelämässä menestymiseen vaikuttaa eniten persoona, eikä se estä menestymistä jos ei ole opiskellut, mutta toki siitä on etua. Joten jos jää vaille opiskelupaikkaa, se ei määritä sinun menestymistäsi myöhemmin.
Tässä jo syksyn hakuja ennakoin ja pohdiskelen onko uudelle kierrokselle yrittävien helpompi päästä sisään verkkototeutuksiin. Onko kellään tietoa? Vielä kun keksisi mitä hakea 🙃
Avoimen väylää voisi myös harkita mutta ei sitä tietenkään ole haluamaani koulutusohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä menestymiseen vaikuttaa eniten persoona, eikä se estä menestymistä jos ei ole opiskellut, mutta toki siitä on etua. Joten jos jää vaille opiskelupaikkaa, se ei määritä sinun menestymistäsi myöhemmin.
Jos ei ole mitään opiskellut eli ei ole tutkintoa olemassa miltään alalta niin siinä ei paljon persoonat auta. Tie nousee pystyyn eikä pääse edes haastatteluun. Monessa firmassa ja julkisen sektorin paikoissa työllistymisen edellytyksenä on tutkinto.
Aina voi tietenkin työllistyä iskän tai äiskän firmaan jos sellainen on. Siihen ei papereita kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään opiskellut eli ei ole tutkintoa olemassa miltään alalta niin siinä ei paljon persoonat auta. Tie nousee pystyyn eikä pääse edes haastatteluun. Monessa firmassa ja julkisen sektorin paikoissa työllistymisen edellytyksenä on tutkinto.
Aina voi tietenkin työllistyä iskän tai äiskän firmaan jos sellainen on. Siihen ei papereita kysellä.
"Jos ei ole mitään opiskellut eli ei ole tutkintoa olemassa miltään alalta niin siinä ei paljon persoonat auta."
Jep. Nykyään ei pääse yhtään mihinkään ilman tutkintoa, tutkinnon kanssakin on erittäin haastavaa saada työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jo syksyn hakuja ennakoin ja pohdiskelen onko uudelle kierrokselle yrittävien helpompi päästä sisään verkkototeutuksiin. Onko kellään tietoa? Vielä kun keksisi mitä hakea 🙃
Avoimen väylää voisi myös harkita mutta ei sitä tietenkään ole haluamaani koulutusohjelmaan.
Ei ole. Kaikki muutkin toiskertalaiset haluavat nimenomaan verkkoon, kun sen voi suorittaa työn ohessa ja ihan eri maakunnasta kuin missä koulu on. Osa ei ole koskaan käynyt kaupungissa, jonka AMK:sta on valmistunut. :)
Ensikertalaisilla voi olla vähän helpompi päästä, sillä nuorille päiväopinnot ovat halutummat ja mielekkäämmät. Kaikki ensikertalaiset eivät kuitenkaan ole nuoria, joten tunkua on niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää.
Hain tuonne inssikoulutukseen eli Tieto ja viestintätekniikka (4 vuotta) ja se sopiva lisä IT Tradenomin tutkintoon. Reilut 1 vuotta tässä itse aktiivisesti töitä hakenut, hakemuksia satoja ja muutama haastattelu eikä mikään ole tuottanut tulosta. Työkokemusta löytyy alalta ennestään, mutta tutkinnon jälkeen en ole päässyt mihinkään käytännössä tekemään näitä.
Ei kannata vaipua epätoivoon, sillä aika on mitä on, ihmisten luottamus on heikentynyt ja julkiselta on irtisanottu paljon väkeä, joka heijastuu ja heikentää kautta linjan kysyntää ja työpaikkoja, aiheuttaa konkursseja jne., mutta ei tämä ikuisuuksia kestä, joten sinulla on vielä hyvät mahdollisuudet myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ei ole mitään opiskellut eli ei ole tutkintoa olemassa miltään alalta niin siinä ei paljon persoonat auta."
Jep. Nykyään ei pääse yhtään mihinkään ilman tutkintoa, tutkinnon kanssakin on erittäin haastavaa saada työpaikkaa.
Ymmärrän haasteen, mutta tunnen tyyppejä jotka ovat edenneet puhelahjoillaan myyntitykeiksi, jotka tienaavat vuodessa 300 000- 400 000 euroa. Vielä nykyäänkin on mahdollista edetä vaikka kärrypojasta tai varastomiehestä, tiedän kun olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän haasteen, mutta tunnen tyyppejä jotka ovat edenneet puhelahjoillaan myyntitykeiksi, jotka tienaavat vuodessa 300 000- 400 000 euroa. Vielä nykyäänkin on mahdollista edetä vaikka kärrypojasta tai varastomiehestä, tiedän kun olen nähnyt.
Vuonna 2026 tuo on käytännössä mahdotonta.
Hei, kakkos hakukohteeni valittu todistusvalinnalla. Ykkös kohteeseen ei todistus riittänyt, "et ole mukana". Onko pakko osallistua valintakokeeseen ensiviikolla? Mitään ota paikka vastaan painiketta ei ole vielä tarjolla, koska ykköstoive valinta kesken. Kakkosvaihtoehto onkin tarkemmin ajatellen parempi. Yliopisto kyseessä.