KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3975)
Tsemppiä kaikille vielä varasijoilla jännittäjille!
Tätä kysytään joka vuosi, mut kysyn nyt silti, että miksi joku joka on tullut valituksi jopa toukokuussa ei ole vieläkään ottanut paikkaa vastaan tai hylännyt sitä. Ei kai se asia siitä mihinkään muutu sillä, että seisottaa paikkaa ihan viimeiseen hetkeen asti. Ja tiedän, että kukin voi tehdä niin kuin haluaa, mutta ihmettelen vuodesta toiseen, miksi jotkut toimivat näin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kysytään joka vuosi, mut kysyn nyt silti, että miksi joku joka on tullut valituksi jopa toukokuussa ei ole vieläkään ottanut paikkaa vastaan tai hylännyt sitä. Ei kai se asia siitä mihinkään muutu sillä, että seisottaa paikkaa ihan viimeiseen hetkeen asti. Ja tiedän, että kukin voi tehdä niin kuin haluaa, mutta ihmettelen vuodesta toiseen, miksi jotkut toimivat näin.
Osa lähteekin ulkomaille. Osa on hakenut IB-tutkinnolla, jotka valmistuvat vasta pitkällä kesällä. Osa haki huvikseen ja antaa paikan lähteä alta.
Ei näihin mitään yksittäistä syytä ole.
Jotkut odottavat viime hetkee asti, jos saisivat 1. sijan paikan. Eivätkä ota ehkä kuitenkaan muita vastaan lopulta.
Jotkut on voineet hakea myös ulkomaille ja odottavat samaan aikaan tuloksia myös niistä paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa lähteekin ulkomaille. Osa on hakenut IB-tutkinnolla, jotka valmistuvat vasta pitkällä kesällä. Osa haki huvikseen ja antaa paikan lähteä alta.
Ei näihin mitään yksittäistä syytä ole.
Tai odottaa nyt että pääseekö poika/tyttöystävä samaan kaupunkiin ja tekee päätöksen sen perusteella. Tai on joku muu elämäntilanteeseen liittyvä syy, minkä takia ei ole vielä tehnyt päätöstä.
Olen ekalla varasijalla ja edelläni on ei-ensikertalainen aikuinen hakija, jonka huippupisteillä pääsisi mihin tahansa suomalaiseen yliopistoon tätä nimenomaista alaa lukemaan. Hakupaineala, hänellä kohde ei ole lähelläkään ensisijainen. Sai paikan heti aluksi (koska huippupisteet), ei ota vastaan, ei hylkää. Täs mää ny sit odottelen. Tämä hänelle suotakoon, mutta enpä tajua ja se sitten minulle sallittakoon. Toivoisi vaan ihmisten muistavan, että jos on hakenut läbäl niin toiselle tilanne voi olla suurin piirtein elämän ja kuoleman kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olen ekalla varasijalla ja edelläni on ei-ensikertalainen aikuinen hakija, jonka huippupisteillä pääsisi mihin tahansa suomalaiseen yliopistoon tätä nimenomaista alaa lukemaan. Hakupaineala, hänellä kohde ei ole lähelläkään ensisijainen. Sai paikan heti aluksi (koska huippupisteet), ei ota vastaan, ei hylkää. Täs mää ny sit odottelen. Tämä hänelle suotakoon, mutta enpä tajua ja se sitten minulle sallittakoon. Toivoisi vaan ihmisten muistavan, että jos on hakenut läbäl niin toiselle tilanne voi olla suurin piirtein elämän ja kuoleman kysymys.
Mistä olet saanut tuommoista selville?
Yhdistämällä pistevipusen tiedot "perusvipusen" tietoihin? Jos paikkoja on vähän ja osaa haarukoida ja vertailla hakutietoja saa yllättävän paljon selville yksittäisestä hakijasta. Onko hyvä vai huono asia, jaa-a.
Tänä vuonna joissain hakukohteissa, jotka eivät ole suosittuja, on hurjan korkeat ei-ensikertalaisten alimmat hyväksytyt pisterajat. Siis ihan todella poikkeavan korkeat. Mietin sitä, että onko tänä vuonna mukana hakijoita, joilla mahdollisesti on jo opiskelupaikka, mutta tietävät, että on viimeinen mahdollisuus ottaa vastaan toinen korkeakoulupaikka menettämättä entistä. Joillakinhan on useampikin opiskelupaikka, kun se on tähän asti ollut mahdollista. Sitten joka vuosi on (kuulemma) myös ihan hupihakijoita, joista on kiva katsoa, mihin pääsee. Ikävää on myös se, että jonossa saattaa olla hakijoita, jotka eivät edes aio ottaa vastaan paikkaa, jos sellaista varasijalta tarjotaan, mikä taas tarkoittaa ylimääräistä viikon odottelua seuraavalle.Turhauttavaa odotella viikosta toiseen varasijalla, kun edellä on hakijoita ykköskohteessaan (valittu todistuksella jo toukokuussa), jotka eivät ole vieläkään ottaneet paikkaa vastaan. No ylihuomennahan tämä odotus loppuu!
Eihän tuo onnistukaan kuin vain noissa ei-ensikertalaisten AMK-paikoissa, joita on vain yksi tai kaksi valittavaa per hakutapa.
Ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset ovat erilainen hakijajoukko. Se kuuden ällän ylioppilas suoraan lukiosta menee yliopistoon, mutta kun ei akateeminen ura enää kannakaan, tullaan sote-alan opintoihin AMKiin. Nuorena sairaanhoitajaksi lukenut, mutta ei koskaan alan töitä tehnyt taas saattaa vaihtaa toimistotöiden ohessa yliopistoon.
Haarukointia voinee tehdä helposti kaikissa kohteissa, joissa valitaan vähän tyyppejä. Voi sitä tietysti tehdä muutenkin, mutta muuttuu haastavammaksi. Monet yliopistojen ja etenkin AMK-alojen ei-ensikertalaisten kiintiöt ovat niin pieniä, että vipusen taulukoita voi vertailla ja koettaa päätellä hakutilannetta. Siitä olen samaa mieltä että nämä "epämääräisiltä" näyttävät hakijat (hupihakijat, päättämättömät, mitä ikinä) aiheuttavat varmasti monelle epätoivon tunteita ja ahdistusta. Koulutus on nykymaailmassa järkälemäinen asia monellakin tapaa. Toisaalta sillä on jättimäinen merkitys, toisaalta yhteiskunnan ja maailman muutos romuttaa monien työuraa ja heittää tyhjän päälle. Silloin on vaikea ymmärtää, että joku "kokeilee" hakea tai haluaa katsoa omaa menestystä tai mahdollisuuksia jne. Ei voi kuitenkaan mitään, tällä mennään ja odotellaan yhdessä :D
On tää kyllä erikoista. 2 100 valittua ja 1 400 paikan vastaanottanutta, ja ensisijaiseen kohteeseensa valituistakin yli 160 vielä arpoo ja odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Haarukointia voinee tehdä helposti kaikissa kohteissa, joissa valitaan vähän tyyppejä. Voi sitä tietysti tehdä muutenkin, mutta muuttuu haastavammaksi. Monet yliopistojen ja etenkin AMK-alojen ei-ensikertalaisten kiintiöt ovat niin pieniä, että vipusen taulukoita voi vertailla ja koettaa päätellä hakutilannetta. Siitä olen samaa mieltä että nämä "epämääräisiltä" näyttävät hakijat (hupihakijat, päättämättömät, mitä ikinä) aiheuttavat varmasti monelle epätoivon tunteita ja ahdistusta. Koulutus on nykymaailmassa järkälemäinen asia monellakin tapaa. Toisaalta sillä on jättimäinen merkitys, toisaalta yhteiskunnan ja maailman muutos romuttaa monien työuraa ja heittää tyhjän päälle. Silloin on vaikea ymmärtää, että joku "kokeilee" hakea tai haluaa katsoa omaa menestystä tai mahdollisuuksia jne. Ei voi kuitenkaan mitään, tällä mennään ja odotellaan yhdessä :D
Mä olen aikeissa opiskella työkkärirahoilla, mutta en voi edes anoa lupaa ennen kuin olen saanut lopullisen tiedon omasta opiskelupaikasta. Otin siis vastaan jo alemman hakutoiveen ja jonotan vielä ylempiä, mutta tekisi mieli katkaista jo koko jonotus ihan vaan sen takia, että pelkään lupapäätöksen viivästymistä.
Eipä nuo odottelijat varmaan ymmärräkään mitä kaikkea aiheuttavat...
Vierailija kirjoitti:
Mä tein aikoinaan näin ihan vaan koska olin epävarma siitä, haluanko menettää ensikertalaisuuden kakkostoiveelle. Olin ihan lopen kyllästynyt hakemaan hakupainealalle, mutta kakkospaikan vastaanottaminen olisi merkinnyt luovuttamista. Lopulta ihan viimeisenä päivänä jätin opiskelupaikan vastaanottamatta. Seuraavana vuonna hain ykköstoiveeseeni unelma-alalle, ja pääsin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein aikoinaan näin ihan vaan koska olin epävarma siitä, haluanko menettää ensikertalaisuuden kakkostoiveelle. Olin ihan lopen kyllästynyt hakemaan hakupainealalle, mutta kakkospaikan vastaanottaminen olisi merkinnyt luovuttamista. Lopulta ihan viimeisenä päivänä jätin opiskelupaikan vastaanottamatta. Seuraavana vuonna hain ykköstoiveeseeni unelma-alalle, ja pääsin sisään.
Ymmärrän siis että turhauttaa odotuttajat, mutta se määrä on miettimisaikaa annettu, ja sen saa myös käyttää. Mä olen iloinen, että annoin päätökselle aikaa. Jos olisin kiirehtinyt, olisin hakuväsymyksissäni ottanut paikan vastaan enkä olisi varmaan koskaan päässyt unelma-alalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän siis että turhauttaa odotuttajat, mutta se määrä on miettimisaikaa annettu, ja sen saa myös käyttää. Mä olen iloinen, että annoin päätökselle aikaa. Jos olisin kiirehtinyt, olisin hakuväsymyksissäni ottanut paikan vastaan enkä olisi varmaan koskaan päässyt unelma-alalle..
Osa varmaan miettiikin ihan tosissaan, mutta kaikki eivät. Ja nämä pidättävät samalla kymmenien ihmisten liikkeitä, yksi opiskelupaikan peruminen käynnistää aika ison ketjureaktion.
Ensikertalaisilla nykytilanteessa hyvin ymmärrettävästi usein "enemmän" pelissä valinnan suhteen. Luulen että moni tässä ketjussa ihmettelee kuitenkin etenkin ei-ensikertalaisten hakijoiden päättämättömyyttä. Ja saa miettiä jne., mutta moni on silti tuskissaan. Ei-enskoilla pelissä muut tekijät kuin enskoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisilla nykytilanteessa hyvin ymmärrettävästi usein "enemmän" pelissä valinnan suhteen. Luulen että moni tässä ketjussa ihmettelee kuitenkin etenkin ei-ensikertalaisten hakijoiden päättämättömyyttä. Ja saa miettiä jne., mutta moni on silti tuskissaan. Ei-enskoilla pelissä muut tekijät kuin enskoilla.
Ei-enskoilla ei tänä vuonna ole yhtään mitään menetettävää (jos tullut valituksi). Eli tänä vuonna voi olla viipyilevä ja panttaava.
Ensi syksystä lähtien osa ei-enskoista on samassa veneessä ensikertalaisten kanssa. Onko tämä kakkos- jne. -toive niin hyvä, että se kannattaa ottaa vastaan.
Mä olen seurannut Vipusen päivittymistä niin, että olen seurannut, onko Haku 2 valitut/vastaanottaneet luku päivittynyt. Näin huomaan päivityksen myös silloin, jos oman ohjelman luvuissa ei ole tapahtunut muutosta. t. Ekalla varasijalla jännittäjä