Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrääkö gyne paikallisestrogeenia ihan turhaan vaihdevuosiin?

Vierailija
26.02.2026 |

Kävin gynellä määräaikaistarkistuksessa, kun kuukautiset on loppuneet 2 vuotta sitten, olen 54 v. Minulla ei ole muita vaihdevuosioireita, kuin kuumia aaltoja ja luokattoman huonot yöunet. Estrogeenihoitoa en uskalla ottaa, suvussani kaikilla naisilla on tullut rintasyöpä jossain vaiheessa. Gyne totesi, että limakalvot on ohentuneet ja kirjoitti paikallisestrogeenipuikkoja "oireisiin". Mutta mihin oireisiin, kun minulla ei ole ollut virtsatulehduksia, ei kutinaa, kipuja, muita tulehduksia, pidätysongelmia... Ehkäisevänä valmisteenako? Ohjeessa on että n. 2 kertaa viikossa. Entä jos ottaisin vain kerran viikossa, auttaisiko se ehkäisemään mahdollisesti tulossa olevia oireita? Tuntuu jotenkin turhalta annostella noita huvikseen, pelkkää rahan tuhlausta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ihan joku femisan öljy tms, jossa ei ole estrogeeniä? 

Vierailija
22/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs ihan joku femisan öljy tms, jossa ei ole estrogeeniä? 

Ei auta mitään surkastumiseen joka johtuu estrogeenin puutteesta. Enintään piilottaa alussa oireita joka viivästyttää varsinaisen hoidon aloitusta. Vrt meikkivoiteen laitto melanooman päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 47-vuotias ja minulla on limakalvot niin heikossa hapessa, että on pakko käyttää ovestinia pari kertaa viikossa. Jos jätän käyttämättä, tuntuu kuin olisi hieronut mentholia tuonne limakalvoille, kirvely ja polte on aika ikävä.

Vierailija
24/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut vulvan atrofiasta? Se tarkoittaa kirjaimellisesti pienten häpyhuulten ja klitoriksen surkastumista ja katoamista. Tämä tapahtuu vanhuudessa kaikille naisille jotka eivät ole käyttäneet estrogeenia edes paikallisesti. Monella vanhuksella on kivuliaat ja hauraat limakalvot alakerrassa ja paljon emätintulehduksia. Terveet limakalvot suojaisivat myös virtsateiden tulehduksilta, joista alkava sepsis on monen kuolinsyy. Vanhusten genitaalialueen vaivat ovat vaiettu aihe ja siksi ihmiset eivät ymmärrä estrogeenin tärkeyttä. 

Vaikka ei juuri nyt ole vaivoja, estrogeenivoidetta todellakin kannattaa käyttää esivaihdevuosista hautaan asti. 

Vierailija
25/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä oireita alkaa kyllä tulla ja siinä vaiheessa on sitten jo myöhäistä (kun limakalvo menee tarpeeksi pahasti atrofiseksi, ei enää palaudu.) Käyttäisin ehdottomasti sen 2 kertaa viikossa. Jos et usko niin googlettele muiden kokemuksia oireista kun tilanne menee tarpeeksi pahaksi.

Juuri näin!

Vierailija
26/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ne gynekologit jotain palkkioita reseptien kirjoittamisesta? Eikö Vagifemiä saa myös ilman reseptiä?

Saa myös ilman reseptiä. 

Olen 61 ja on pakko alkaa käyttää 2xviikossa. Aiemmin kerran. Syy: alkoi nyt todella paljon enemmän kuivua ja tuli virtsis. 

Vierailija
27/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 47-vuotias ja minulla on limakalvot niin heikossa hapessa, että on pakko käyttää ovestinia pari kertaa viikossa. Jos jätän käyttämättä, tuntuu kuin olisi hieronut mentholia tuonne limakalvoille, kirvely ja polte on aika ikävä.

Mä olen pian 47v ja mietin, että jotakin pitäisi alkaa käyttämään. Aiemmin laitoin Vagisan-voidetta ulkoisiin osiin muutaman päivän ja sitten koitin sisälle. No parin päivän käytön jälkeen asetinta pois ottaessa tuli vähän kirkasta verta ja kirvely voiteen laiton jälkeen aivan järkyttävä. Totta kai lopetin käytön kokonaan. 

Mulla on välillä kova polttava tunne virtsa-aukon suulla ja on pitänyt syödä välillä särkylääkkeitä kuin leipää sen kivun vuoksi. Ei, tauteja ei ole. Kookosöljyllä sain asiaan helpotusta, mutta pitäisi varmaan jonkin paikallisestrogeeni ottaa käyttöön. En vain tiedä mitä uskallan koitaa koska tuo Vagisan kokemus oli niin kamala! 

Vierailija
28/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää joudun nykyään laittamaan 2 kertaa viikossa vagifemiä ja lisäksi alapäässä pinnalle laitan päivittäin bepanthenia. Muuten tulee ongelmia. 

Pitkään halasin vastaan. En halunnut käyttää. Meni niin huonoon kuntoon, että on pakko. 

Vierailija
29/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pian 47v ja mietin, että jotakin pitäisi alkaa käyttämään. Aiemmin laitoin Vagisan-voidetta ulkoisiin osiin muutaman päivän ja sitten koitin sisälle. No parin päivän käytön jälkeen asetinta pois ottaessa tuli vähän kirkasta verta ja kirvely voiteen laiton jälkeen aivan järkyttävä. Totta kai lopetin käytön kokonaan. 

Mulla on välillä kova polttava tunne virtsa-aukon suulla ja on pitänyt syödä välillä särkylääkkeitä kuin leipää sen kivun vuoksi. Ei, tauteja ei ole. Kookosöljyllä sain asiaan helpotusta, mutta pitäisi varmaan jonkin paikallisestrogeeni ottaa käyttöön. En vain tiedä mitä uskallan koitaa ko

Miten niin totta kai lopetit? Mitä ilmeisimmin limakalvosi ovat jo huonossa kunnossa ja kirvely ja niiden rikkoutuminen asettimen käytön yhteydessä johtuu siitä. On sulaa hulluutta, että "hoidat" asiaa särkylääkkeillä. Ota nyt järki käteen ja ala ottaa estrogeenia. Asiaa auttaisi varmasti ihan gynekologin määräämä hormonikorvaushoitokin, mutta vähintään paikallisvoidetta pitäisi käyttää. Muuten tilanne vain pahenee.

Vierailija
30/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää joudun nykyään laittamaan 2 kertaa viikossa vagifemiä ja lisäksi alapäässä pinnalle laitan päivittäin bepanthenia. Muuten tulee ongelmia. 

Pitkään halasin vastaan. En halunnut käyttää. Meni niin huonoon kuntoon, että on pakko. 

Pakko kysyä, että miksi tätä pitää niin kovasti vastustaa? Jokainen kuitenkin rasvaa kätensä, jos ne kuivuvat, ja käyttää fluoritahnaa pitääkseen hampaat terveinä. Mikä siinä on, että pimpin terveyttä ei vaalita?

Vierailija
31/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saako ne gynekologit jotain palkkioita reseptien kirjoittamisesta? Eikö Vagifemiä saa myös ilman reseptiä?

Saavat palkkiota.

Saa ilman reseptiä.

Voi olla halvempaa reseptillä."

Joo on reseptillä halvempaa.

Vierailija
32/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko seksiä enää harrastaa, jos aloittaa paikallisestrogeenin? Entä vaikuttaako haluihin?

Vierailija
33/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui öiset vessajuoksut kun aloin käyttää Vagifemiä. Eli se pissaoireilu ei tunnu niin paljon ja saa nukuttua ehyemmin. 

Vierailija
34/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle gyne ei edes antanut estrogeenia lähisuvusta tulevien alttiuksien takia!

Tämä oli ap:lle varmasti tärkeä tieto, kiitos osallistumisestasi.

vedä nyt viddu päähäsi. saahan täällä keskustella ja sanoa omia kokemuksiaan, ääliö!

No sinulla on jo päässä vikaa

Vierailija
35/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko seksiä enää harrastaa, jos aloittaa paikallisestrogeenin? Entä vaikuttaako haluihin?

Tietenkin voi. Haluihin vaikutus lienee yksilöllistä, mutta jos ei hommat kirvele niin luulis haluttavan silloin enemmän? 

Vierailija
36/36 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on välillä kova polttava tunne virtsa-aukon suulla ja on pitänyt syödä välillä särkylääkkeitä kuin leipää sen kivun vuoksi. Ei, tauteja ei ole. Kookosöljyllä sain asiaan helpotusta, mutta pitäisi varmaan jonkin paikallisestrogeeni ottaa käyttöön. En vain tiedä mitä uskallan koitaa ko

Vagisan ei sisällä hormonia eikä siten auta hormonipuutoksesta aiheutuviin oireisiin. Se on vain kalliisti markkinoitua rasvaa joka sisältää monia ärsyttäviä ainesosia. 

Vagifem on ihan eri tuote. Se nimenomaan hoitaa tuota hormonipuutosta joka (todennäköisesti) aiheuttaa oireesi. 

Ei ole siis järkeä sanoa "käytin ihan eri tuotetta jonka ei edes väitetä auttavan puutokseen X, joten nyt en uskalla kokeilla tuotteita jotka nimenomaan auttavat puutokseen X". Sama kuin söisi jäätelöä raudanpuutteeseen, saisi mahan kipeäksi, ja sanoisi ettei uskalla kokeilla rautavalmisteita sen takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi