Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiön mitat rakenneultrassa huolettaa

Vierailija
09.10.2024 |

Hei!

Meillä oli juuri rakenneultra rv21+0 ja sikiön kasvu oli viikkoihin nähden epätasaista. Vatsanympärys vastasi täysin viikkoja, mutta reisiluu oli 5pv edellä ja pään mitat taas 5-6pv jäljessä eli yhteensä eroa pienimmän ja isoimman mitan välillä oli 11 vuorokautta. Kätilö siinä näitä mittoja hetken pohti, mutta sanoi sitten kasvun menevän normaaliin yksilölliseen variaatioon. Itseäni jäi tämä kuitenkin nyt mietityttämään. Millaisia kokemuksia muilla sikiön mitoista näillä viikoilla? Reisiluun pituus ei niinkään huoleta, kun suku on molemmin puolin hyvinkin pitkäjalkaista, mutta tuo pään koon laahaaminen lähes viikolla huolettaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pahempi ultrassa käynti. Hoitajan ja kutsumansa lääkärin puheita. Ei tuo voi pitää paikkaansa. Tuo laite on varmaan rikki. Te voitte lähteä kotiin. Sieltä ei vastata meidän puheluihin eikä viesteihin. Vaimo on aika hermona. Minä olen turraksi tekevässä paniikissa. Minä näin sen saman minkä hoitaja ja lääkäri näkivät.

Vierailija
2/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei ikävä kuulla :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pahempi ultrassa käynti. Hoitajan ja kutsumansa lääkärin puheita. Ei tuo voi pitää paikkaansa. Tuo laite on varmaan rikki. Te voitte lähteä kotiin. Sieltä ei vastata meidän puheluihin eikä viesteihin. Vaimo on aika hermona. Minä olen turraksi tekevässä paniikissa. Minä näin sen saman minkä hoitaja ja lääkäri näkivät.

Miten tämä auttoi AP tä tai ketään muutakaan. Et kerro sanallakaan, MISTÄ oli kyse, mitä siellä ultrassa näkyi. 

Enkä usko hetkeäkään, että tilanne olisi mennyt noin, että kaikki näkevät "jotain" ja sitten vaan lähetetään kotiin ja leikitään ettei nähty mitään. 

Halusit vain pelotella AP tä, joka on muutenkin huolissaan. 

Ota AP yhteyttä sinne, missä ultrattiin ja pyydä että ultraaja soittaa sinulle, ja kertoo tarkemmin onko syytä olla huolissaan ym. Tai voisiko lääkäriä konsultoida? 

Vierailija
4/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvalla heitti mitat koko raskausajan ja hän olikin syntyessään pieni, mutta terve. Ja on edelleen.

Vierailija
5/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä auttoi AP tä tai ketään muutakaan. Et kerro sanallakaan, MISTÄ oli kyse, mitä siellä ultrassa näkyi. 

Enkä usko hetkeäkään, että tilanne olisi mennyt noin, että kaikki näkevät "jotain" ja sitten vaan lähetetään kotiin ja leikitään ettei nähty mitään. 

Halusit vain pelotella AP tä, joka on muutenkin huolissaan. 

Ota AP yhteyttä sinne, missä ultrattiin ja pyydä että ultraaja soittaa sinulle, ja kertoo tarkemmin onko syytä olla huolissaan ym. Tai voisiko lääkäriä konsultoida

Juu siinä paikanpäällä heti "kyseenalaistinkin" tätä kätilön toteamaa normaalista yksilöllisestä variaatiosta mutta kyllä hän sitten hetken tietokonetta tutkittuaan totesi menevän täysin normaalijakaumaan eli tietenkin minun on siihen sitten luottaminen. Olisi vain kiva kuulla, jos jollakin muulla ollut vastaavaa ja kaikki tosiaan mennyt hyvin. :) ja mitään poikkeavaa ei siis tutkimuksessa todettu vaan todettiin olevan tutkittavilta osin terve tyttö.

Ap

Vierailija
6/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vauvalla heitti mitat koko raskausajan ja hän olikin syntyessään pieni, mutta terve. Ja on edelleen.

Hei kiva kuulla! Muistatko yhtään, millä tavalla mitat heittelehtivät ja mitkä olivat sitten syntymämitat ja raskausviikko jolla syntyi? :)

Ap

Vierailija
7/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoisella juuri tuo pää pienempi. Ihan normaali tyttö syntyi.

Vierailija
8/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli esikoisella juuri tuo pää pienempi. Ihan normaali tyttö syntyi.

Ihana kuulla! 

Ap

Vierailija
9/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa ahdistelua. Ja mitä tämä mittailu edes on. Miksi? Ei ennen ollut tuollasta. Johan tuo ahdistuminen vaikuttaa vauvaan.

Vierailija
10/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa ahdistelua. Ja mitä tämä mittailu edes on. Miksi? Ei ennen ollut tuollasta. Johan tuo ahdistuminen vaikuttaa vauvaan.

Ihan hyvästä syystä näitä mittauksia ja tutkimuksia tehdään. Mm. lapsikuolleisuus laskenut merkittävästi sen jälkeen kun rakennetutkimuksia alettu tekemään. Kaikki rakenteissa ilmenevät poikkeamat eivät ole kohtalokkaita, kun niistä saadaan tieto etukäteen ja tarvittaessa lapsi pääsee tarvittavaan hoitoon heti synnyttyään, esim monet sydämeen liittyvät ongelmat ovat hoidettavissa kun niistä on tieto. :)

Vierailija
11/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mittauksen tekijä sanoi sen menevän normaalin variaation sisään, niin turha huolestua. Esikoisen mitat heittivät keskenään, en muista miten päin ne meni. Pääkään ei ole mikään pallo, se missä asennossa se sattuu olemaan ja miten se mittaus sattuu osumaan juuri kyseisestä kuvasta, luo jo vaihtelua.

Jos jotain olisi selkeästi pielessä, niin kyllä sitä olisi katseltu tarkemmin ja mahdollisesti pyydetty jopa toinen henkilö katsomaan.

Vierailija
12/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 raskautta ja kahdessa raskaudessa oli jotain heittoja mutta kaikki lapset olleet terveitä. Lisäksi kaikki kolme olivat syntyessään tosi pieniä ja keskimmäisen synnytys käynnistettiin 3vrk ennen laskettua aikaa, koska ei enää kasvanut ja oli pienikokoinen. 

Vierailija
13/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei noin tarkkaan mittailtu kun olin raskaana. Kaikkia ei ultrattu ollenkaan. 

Vierailija
14/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se mittaustuloshan riippuu mittaajasta. Osasikohan hoitaja kommentoida kuinka monta prosenttia voi tulla heittoa ihan vaan siitä. Nehän yrittää sillä hiirellä klikkailla näytöltä liikkuvaa sikiötä, joka on ties miten päin. Ei tuo mittaaminen voi olla eksaktia. Tuollaista epäselvää pelottelua ja sekoilua saadaan, kun laitetaan hoivaajat tekemään analytiikkaa.

Vierailija
15/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pää pienempi. Kätilö mittasi, että onpa pieni pää, kattoi sitten mun päälle ja totesi, että aaa onko teidän muillakin lapsilla kapea pää niinkuin äitilläkin. Totesin, että kyllä vain, samoin isällä. Kätilö totesi, että sitten kaikki kunnossa. Normaali lapsi syntyi. Ps. Helppo synnyttä kapeapäisiä.

Vierailija
16/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita mittauksia on tehty jo vuosikymmenet, viime vuosituhannellakin. Rakenneultrassa tutkitaan sikiön rakenteita, katsotaan että siellä näyttäisi olevan kaikki kunnossa. Nuo mitat ovat vain pieni osa tutkimusta, niissä katsotaan, että kasvaa normaaliin tahtiin. Joskus noista löytyy pahoja ongelmia, mistä etukäteen selviää, ettei lapsi tule selviämään, jolloin on mahdollista tehdä raskauden keskeys vielä myöhäisillä viikoilla. Joskus taas sellaisia juttuja, jotka vaativat esimerkiksi leikkauksen heti synnyttyä (ja joskus jopa kohdussa ollessa), että selviäisi hengissä. Suurimmalla osalla kaikki on ihan normaalisti.

Vierailija
17/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no vauva oli ultrien mukaan pienehkö ja sydänäänissä oli vikaa rv36 asti. Vauvaa seurattiin ja ultrattiin usein. Syntymäpainon arvio oli noin 3kg. Laskettuna päivänä oli ultra ja yhtäkkiä painoarvio olikin 4,2kg. Lääkäri luuli mitanneessa väärin. Kätilön kanssa painelivat mahaa ja pakko oli uskoa että isohko vauva se nyt on. Käynnistykseen varattiin heti aika ettei kasva suuremmaksi. Lääkäri irroitteli vähän kalvoja. Se tehosi ja vauva syntyikin jo seuraavana yönä. Ja oli 4kg. Sikiäähän sydänongelmat kun poistui niin vauva kasvoi 4 viikossa vauhdilla. 

Vierailija
18/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa rakenneultrassa pään kasvu oli viikkoihin nähden 4-5 päivää jäljessä, mutta täysin terve lapsi syntyi. Ultraajan mukaan toisilla pää on pitkulaisemman mallinen ja toisilla pyöreämpi. 

Vierailija
19/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunnalla on 4 pienipäistä lasta.  Kaikki terveitä.

Vierailija
20/37 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se mittaustuloshan riippuu mittaajasta. Osasikohan hoitaja kommentoida kuinka monta prosenttia voi tulla heittoa ihan vaan siitä. Nehän yrittää sillä hiirellä klikkailla näytöltä liikkuvaa sikiötä, joka on ties miten päin. Ei tuo mittaaminen voi olla eksaktia. Tuollaista epäselvää pelottelua ja sekoilua saadaan, kun laitetaan hoivaajat tekemään analytiikkaa.

Kyllä siitä sikiöstä otetaan pysäytyskuva ennen mittaamista, ei tietenkään kukaan liikkuvaa sikiötä lähde mittailemaan, eihän siitä tulisi yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä