Kiinnostaako teitä fine dining?
Minua ei, missään porukassa. Sammakonreidet ja ankat sun muut on kertaalleen maistettu, ei kiinnosta enää. Ja hintakin on ihan järjetön. Ulkomailla saa uskomattomia mereneläviä pikkurahalla ja Suomessakin voi ostaa vaikka mätiä tms. jos tulee mieleen. Mutta se, että pukeutuisi hienosti ja menisi syömään viiden lajin aterian fine diningiin, ei ei. Vain yksi kysymys: miksi?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ne on sosiaalisia elämyksiä. Ei itse syöminen ole pääosassa.
Maksaisitko siis saman verran rahaa, jotta pääsisit johonkin saliin kavereittesi kanssa juttelemaan, mutta ruokaa ei tarjottaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ne on sosiaalisia elämyksiä. Ei itse syöminen ole pääosassa.
Ei ole. Käyn huippuravintoloissa useimmiten yksin. Saa keskittyä pääasiaan, eli ruokaan.
Ei kiinnosta. Olen köyhä ja yksinkertainen juntti, enkä jaksa mitään hienostelua.
Vierailija kirjoitti: Ei, vaikkaa varaa olisi. Inhoan nousukasmaisuutta, jota fine dining edustaa. Rakastan rentoja ruokapaikkoja, joihin voi mennä villapuserossa ja hiukset ponnarilla.
Suomessa fine dining paikkoja joihin ei villapuserossa voi mennä on yhden käden sormilla laskettava määrä. Suurin osa vaikka Helsingin misukkatähti paikoista ovat ihan todella kasuaaleja tunnelmaltaan.
Muutenkin tunnetumpien ravintoloiden menuannokset on sellaisia, jossa tulitikkuaskin kokoisen kuhapalan seurana on kolme pikkusormen pään kokoista perunaa, plus se vakio tingeltangel kauden kasviksista ja kastiketaideteos. Sit kysytään että mites maistui? Eihän siinä ole sitä vertaa mitään, että pystyy maistamaan. Koko annoksen voi ottaa yhdellä kertaa haarukkaan ja nielaista.
Vierailija kirjoitti: Ei, vaikkaa varaa olisi. Inhoan nousukasmaisuutta, jota fine dining edustaa. Rakastan rentoja ruokapaikkoja, joihin voi mennä villapuserossa ja hiukset ponnarilla.
No siis tämä. Töiden vuoksi joutuu välillä fine diningissa pönöttämään, mutta en kyllä omia rahoja siihen käyttäisi, vaikka varaa olisi. Se miljöö ei millään tapaa houkuttele.
Ei kiinnosta mitkään eliitin metkut.
Kotona kokkaan ja nautin ruokani rauhassa ilman lapsellista ja huomionhakuista draamaa.
Aikuisille eliittivauvoillehan nuo tuollaiset teatterit on tehty. Samoin kaikki viinimaistelutilaisuudet ja muu pelleily.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa todella paljon. Usein matkustan ulkomaillekin ihan vain jonkun ravintolan takia. Minulle on yksi upeimmista kokemuksista syödä vaikka kahden tähden ravintolassa, saada uusia kokemuksia ja elämyksiä hyvän ruuan parissa. Se on hämmästyttävää mitä ruualla voidaan tehdä.
Ruoka voi tietysti olla hyvää missä vain, mutta ei kai kahden tähden ravintoloista normaalisti puhuta fine diningista?
Hyvä ruoka kiinnostaa, mutta ei fine dining ja sen ympärille kehkeytyvä ruoasta tarinointi. Todella typerää teatteria, joka ilmeisesti uppoaa joihinkin hienosteleviin kuppikuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa. Tykkään hyvästä ruuasta ja maistelen mieluummin useampaa erilaista ruokaa kuin syön yhtä samaa ison annoksen.
Eikö koskaan tule tunnetta, että voi kun saisin tätä [ruokalajin nimi] edes kolme ruokalusikallista, enkä vain teelusikallisen?
En ole koskaan syönyt vain teelusikallista, amuse bouchekin on minimissään ollut ruokalusikallinen.
Pienimmät annokset (onneksi) oli Vilnassa fine diningin 10 ruokalajin maistelumenussa. Yhtään eempää en olisi jaksanut. Huippuateriasta nauttimisen elämys menee pilalle jos tulee tunne ettei enää jaksa viimeisiä ruokalajeja.
Ja sentään syönyt monissa maailman huippuravintoloissa ympäri maailmaa lomilla ja työreissuilla
Vierailija kirjoitti:
Ei, maksaa 100e ja nälkä jää. Joutuu käymään grillillä. Tuplahampurilainen ja puoli litraa maitoa.
En ole ikinä tajunnut näitä "nälkä jää" kommentteja. Otatteko te jonkun yhden pikkuruisen maistiaisen menun sijaan vai mitä ihmettä? Vai onko teille fine diningia jotkut viinibaarin snäkki oliivit ja pähkinät?
Just oltiin joku aika sitten yhdeksän lajin illallisella eräässä suomalaisessa nimekkäämmässä fine dining paikassa, ja loppua kohden piti lisukkeita jättää syömättä kun oltiin niin täynnä jo ennen jälkiruokia. Harmiteltiin jälkeenpäin, että olisi varmaan kuitenkin pitänyt ottaa se pienempi tarjolla ollut kattaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole rahaa kiinnostua..
Rahaa löytyy, mutta ihan normaali kotiruoka kiinnostaa. Sitä kun ei mistään ravintolasta enää saa.
Lihapullia ainakin löytyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka kiinnostaa, mutta ei fine dining ja sen ympärille kehkeytyvä ruoasta tarinointi. Todella typerää teatteria, joka ilmeisesti uppoaa joihinkin hienosteleviin kuppikuntiin.
Minulle tulee lähinnä vaivaantunut olo siitä, että selitetään yksityiskohtaisesti mitä annoksessa on. Osasin ihan itse lukea menun. En tarvitse selitystä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee lähinnä vaivaantunut olo siitä, että selitetään yksityiskohtaisesti mitä annoksessa on. Osasin ihan itse lukea menun. En tarvitse selitystä erikseen.
Osaatko myös itse kauhoa appeet lautasellesi etkä tarvi mitään asettelua?
Sosiaalisia elämyksiä, ei saatana! Aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko myös itse kauhoa appeet lautasellesi etkä tarvi mitään asettelua?
Osaan toki. Vuosikymmenet olen itse ruokani lautaselle annostellut. En ole uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa fine dining paikkoja joihin ei villapuserossa voi mennä on yhden käden sormilla laskettava määrä. Suurin osa vaikka Helsingin misukkatähti paikoista ovat ihan todella kasuaaleja tunnelmaltaan.
Olen ollut syömässä Finnjävelin salongissa kun sinne ohjattiin pöytään lihava mies likaisissa shortseissa ja rikkinäisessä t-paidassa. Puheiden perusteella kanta-asiakas.
Viimeistään siinä vaiheessa hommasta katoaa loppukin viehätys, kun aletaan luetella mitä annoksessa on ja ei ole ja kenelle -beetikolle se sopii.
Kiinnostaa. Käydään miehen kanssa yleensä 1-2 krt vuodessa ja kylkeen asiaankuuluva viinipaketti tai jopa olutpaketti (tätä harvoin näkee, mutta silloin kun näkee on ehdottomasti kokeilun arvoinen) :)
Muutaman kerran töiden kautta käynyt. Aika pettymyksiä olleet kaikki. Puoliso tekee oikeasti todella hyvää ruokaa, niin vertaan aina siihen eikä vielä ole tullut vastaan mitään ravintolaa, jossa olis huomattavasti paremmat ruoat, mitä saan kotona.