Hankimme viime kesänä sen kompostorin. Käytimme sitä vain muutaman viikon
Koska siinä ilmeni älytön pikkukärpäsilmiö. Ei nyt vaan jaksanut ajatella, miten ne syyskesällä änkeävät sisätiloihin. Kompostitarkastajan takia parin sadan pömpeli puuvajaa kosteuttamaan.
(Prkl)
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se täytyy olla, muttei sitä tarvitse käyttää. Kun ei tule kompostoitavaa, niin tyhjäksihän se jää.
Minä luin kyllä kesällä lehdestä jutun näistä kompostitarkastajista ja siinä nimenomaan mainittiin, että tyhjä kompostori ei riitä, vaan sen täytyy myös olla käytössä.
No multaa voin heittää pikkuisen pohjalle, olkoon se näyttönä käytöstä. Ruuanjätteitä en sinne laita mistään hinnasta. T. se jolla karhut vierailevat
Vierailija kirjoitti:
Kompostit ovat vihreiden mielisairauden aikaansaannoksia. Ei sellaista pidä ostaa. Hajut houkuttelevat lisäksi rottia ja hiiriä.
Jyrsijävapaa, rahalla saa.
Minä en jaksa pelata kompostorin kanssa.
Meillä alkoi vuoden alusta kaksilokerokeräys, biojäte ja poltettavajäte. On helppoa ja biojätettä tulee yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee niin vähän biojätettä (talossa asuu 3 teinipoikaa eli kaikki ruoka menee mitä ostetaan ihan suuhun), että en ole hommannut kokolaitosta. Sovittiin tonttinaapurin kanssa, että jos joku tulee kyselemään, me sanotaan että meillä on yhteinen. Vaikka emme sis sitä käytä. Mutta se perunankuori silloin tällöin ei oikeasti mitään kompostia saa pysymään edes käynnissä.
Syövät juurekset ja hedelmät kuorineen? Kahvinpurut, salaattien turvepaakut, paprikan kannat ja siemenkodat, kananmunan nuoret? Kieltämättä tuollaiset jätemyllyt olisi käteviä... Toinen vaihtoehto on, että teillä ei juuri kasviksiin kosketa.
Mulla on kaksi teinipoikaa, mutta kyllä me saadaan kompostorikin pysymään hyvin käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaa halvimman ja vähä sotkee. Tarkastaja kun käy niin just olet tyhjentänyt.
No eihän sitä kokonaan koskaan tyhjennetä!
Ötökät kuuluvat toimivaan biokompostoriin, tekevät siellä työtään hajottamalla jätettä kompostimullaksi. Yhdenkin ihmisen taloudessa biojätettä kertyy pitämään kompostorin käynnissä. Juuresten, hedelmien, kananmunien kuoret, pehmopaperi, kahvinporot. Väliin kompostikuiviketta.
Joka päivä jotain, jotta pöhinä jatkuu, pinnan möyhennys ehkä parin vk välein ja tyhjennystä 1-2kk välein. Kun kannen avaa, täytyykin näkyä elämää, merkki siitä, että toimii. Jos jäätyy kovana talvena, kuten nyt omani, käynnistyy kevään koittaessa. Ensimmäinen talvi 6 vuoteen, kun kompostori seisahtui.
Kompostimullalle täytyy löytyä tontilta levityspaikka, on aihiomultaa, esim munankuorta ja avokadon kiviä vielä hajoamatta, ei erityisen ravinteikasta, levittelen sinne tänne pensaitten juurelle. Oma työnsä on biokompostoria hoitaa. Kompostikuiviketta ostettava, mutta sekajätesäiliön tyhjennysvälin harventaminen kompensoi.
Olisit vaan kaapassut ne kärpäsen munat ja heittänyt nurmikolle, ei ne siinä enää elämäänsä olisi jatkunut. Itse olen myös kaapinut sinne vaan kompostiin ja sekoittanut massan sekaan. Nehän munii siihen kannen ja reunan väliin tai jonnekin seinämille. Kompostiin kuuluu kaikenlaista elämää, joskus on murkkuja alaosassa ja joskus kärpäsiä päällä, ei estä kompostointia, eikä ne sisälle tule. Miten te voitte olla niin luonnosta vieraantuneita. 😄
Minulle tuli tarkastajat suorittamaan hyvin tärkeää velvollisuuttaan.
Kiinteistössä ei ole kompostoria totesivat
Ei minulla tule kompostoitavaa. - mutta tuleehan kaikilla jotakin kompostoitavaa, vaikka kahvinporoja ja perunankuoria - en syö perunoita ja porot heitän uuniin - kompostori täytyy olla, tai jätemaksua korotetaan, tuumasi tarkastaja.
Korottivat jätemaksua. Vein vanhan jätpöntön liiterin taakse ja tuunasin siitä kompostorin. Tein ilmoituksen, että nyt on kompostori. Korotus peruttiin. Kompostori on ollut tyhjillään n. 10 vuotta. Uutta tarkastusta ei ole käyneet tekemässä.
Tämä kiinteistö on maaseudulla, lähimpään naapuriin on 400 metriä ja asun yksin.
Jätepönttö oli viime vuonna 7 kertaa tyhjä, kun jäteauto teki kierroksensa. Siitäkin tuli joka kerta ilmoitus postissa. Pääasia, että maailma pelastuu!😁
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla tule kompostoitavaa. - mutta tuleehan kaikilla jotakin kompostoitavaa, vaikka kahvinporoja ja perunankuoria - en syö perunoita ja porot heitän uuniin - kompostori täytyy olla, tai jätemaksua korotetaan, tuumasi tarkastaja.
Korottivat jätemaksua. Vein vanhan jätpöntön liiterin taakse ja tuunasin siitä kompostorin. Tein ilmoituksen, että nyt on kompostori. Korotus peruttiin. Kompostori on ollut tyhjillään n. 10 vuotta. Uutta tarkastusta ei ole käyneet tekemässä.
Tämä kiinteistö on maaseudulla, lähimpään naapuriin on 400 metriä ja asun yksin.
Jätepönttö oli viime vuonna 7 kertaa tyhjä, kun jäteauto teki kierroksensa. Siitäkin tuli joka kerta ilmoitus postissa. Pääasia, että maailma pelastuu!😁
Ai kun olet fiksu! Ihailtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se täytyy olla, muttei sitä tarvitse käyttää. Kun ei tule kompostoitavaa, niin tyhjäksihän se jää.
Minä luin kyllä kesällä lehdestä jutun näistä kompostitarkastajista ja siinä nimenomaan mainittiin, että tyhjä kompostori ei riitä, vaan sen täytyy myös olla käytössä.
Tuoko ne sinne jätteet tullessaan? Kukaan ei ole saanut - eikä saa seuraamuksia tyhjästä kompostista!
Vierailija kirjoitti:
Ostaa halvimman ja vähä sotkee. Tarkastaja kun käy niin just olet tyhjentänyt.
Tarkastaja tarkastaa että onko olemassa asianmukainen kompostori. Jokainen osaa käyttää kompostoria. Kun sinne laittaa tavaraa niin peittää jollain hiilipitoisella, kuten puun lehdillä, havuilla tms. karikkeella.
Riippuu siitä miten käyttää mutta kyllä kärpäsiä tulee jonkun verran kesäaikaan. Varsinkin jos kalaa laittaa niin on tiedossa matovaaraa.
Olen käyttänyt kompostia yli 20vuotta. Saan siitä pääosan kasvihuoneen kasveien lannoituksesta.
Ap:n kärpäsinvaasio johtumnee siitä, ettet käytä riittävästi kuiviketta eikä sinulla ollut kompostissa hajottajaymppiä eikä komposti päässyt käynnistymään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No multaa voin heittää pikkuisen pohjalle, olkoon se näyttönä käytöstä. Ruuanjätteitä en sinne laita mistään hinnasta. T. se jolla karhut vierailevat
Enemmän ne ruuantähteet karhuja houkuttelee siellä sekajäteastiassa. Sieltähän tulee hajut enemmän ulos. Tiivis lämpökompostori ei haise eikä houkuttele mitään eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäteastia olla täysin tyhjä? Poltat ilmeisesti roskasi uunissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee niin vähän biojätettä (talossa asuu 3 teinipoikaa eli kaikki ruoka menee mitä ostetaan ihan suuhun), että en ole hommannut kokolaitosta. Sovittiin tonttinaapurin kanssa, että jos joku tulee kyselemään, me sanotaan että meillä on yhteinen. Vaikka emme sis sitä käytä. Mutta se perunankuori silloin tällöin ei oikeasti mitään kompostia saa pysymään edes käynnissä.
Eli eineksillä kasvatat teinipoikasi.
Jos nimittäin laittaa paljon kasvisruokia niin kompostiin tulee kuorista ja muista osista uskmattoman paljon täytettä ihan kahden hengen taloudessakin.
Ei ole kärpäsongelmaa kun kompostori toimii.
Voihan ne ostaa valmiiksi kuorittuina ja pilkottuina eli pakasteita niin ei tule yhtään biojätettä.
En kyllä usko että jollekin tulee biojätteeksi perheessä vain satunnaisesti jotain perunankuoria. Ettekö syö hedelmiä ja vihanneksia ollenkaan? Ette syö kananmunia tai keitä kahvia? Koskaan ei mene leipäpaloja homeeseen, kaikki syödään aina viimeiseen muruun asti?
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa pelata kompostorin kanssa.
Meillä alkoi vuoden alusta kaksilokerokeräys, biojäte ja poltettavajäte. On helppoa ja biojätettä tulee yllättävän paljon.
Ja se on ihan ok, pääasia, että lajittelee.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt kompostia yli 20vuotta. Saan siitä pääosan kasvihuoneen kasveien lannoituksesta.
Ap:n kärpäsinvaasio johtumnee siitä, ettet käytä riittävästi kuiviketta eikä sinulla ollut kompostissa hajottajaymppiä eikä komposti päässyt käynnistymään kunnolla.
Mikä on tuo hajottajaymppi?
Sopivasti kuiviketta niin ei pitäisi tulla.