Onko väärin nukkua sohvalla vaikka mulla olisi parisänkykin?
Olen nyt viikon nukkunut sohvalla koska se tuntuu turvallisemmalta paikalta. Välillä jopa vähän ahdistaa ajatus sängyssä nukkumisesta. Sohvalla olen pienessä tilassa selkänojan ja käsinojien tuntuessa lähellä. 160cm leveässä sängyssä ei ole ympärillä mitään tällaista. Lisäksi olkapään vuoksi joudun nukkumaan lähes aina oikealla kyljellä joten olen selkä oveen päin, ovi toki on kiinni. Sohvalla nukun kasvot oviaukkoa kohti.
Myös valo mulla pitää olla näin pimeään vuodenaikaan, että olo tuntuu turvallisemmalta. Olen ostanut ihan yövalon tämän vuoksi. Noloa näin 47-vuotiaana.
Sen verran, että mulla on todettu keskivaikea masennus. Kun olin naimisissa, niin ei silloin tällaista ollut, kun oli mies mun vieressä nukkumassa ja tuntui turvalliselta. Eron jälkeen vieressä oli kissa, mutta nyt ei ole enää kissaakaan.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin mietin, että voiko masennus aiheuttaa sen, että en saa aikaiseksi enää lukea kirjoja? En vain jaksa enkä pysty keskittymään enää kirjoihin.
Ap
Kyllä se masennus aiheuttaa juurikin tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin mietin, että voiko masennus aiheuttaa sen, että en saa aikaiseksi enää lukea kirjoja? En vain jaksa enkä pysty keskittymään enää kirjoihin.
Ap
Sitähän se aiheuttaa, ei pysty keskittymään uuteen kirjaan. Masentuneena "luin" kirjoja, jotka olin lukenut jo 5 - 6 kertaan, lähinnä palautin mieleeni kestosuosikkieni tapahtumia. Sekin antoi muuta ajateltavaa.
Mä aloitin nukkumaan sohvalla nelisen vuotta sitten, kun nilkka meni tohjoksi, enkä päässyt yläkerran makkariin. Nilkka parani omia aikojaan ja mä yhä nukun sohvalla kaiket yöt.
Huomattiin miehen kanssa, että nukutaan kumpikin paremmin erillään. Tässä on kaikki tarvittavakin, aamusta voin laittaa kahvit ja puurot tulille omia aikojaan ja vaikka nukkua lisää. Teinit ja mieht ovat tähän olleet tyytyväisiä.
En mä koskaan yläkerrasta lähtenyt aamupaloja valmistelemaan. Kävin vaan veskireissun ja takas pehkuihin. Lisäksi illalla tulee puuhasteltua enemmän, olen siis enemmän aikaa saava, kun nukun alakerrassa. Keittiö on putsissa ja kodinhoitohuone siisti, kun nyt ilta-aikaa viikkaan pyykkejä ja silitän, kun muut ovat menneet nukkumaan.
On mulla duunipaikkakin, jossa teen kuusi tuntista päivää tällä hetkellä. Olen jotenkin tyytyväisempi nyt, vaikka ehkä yöunet ovat pikkasen niukemmat. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä siinä mitään "väärää" olisi.
Minulla oli kaveri (miespuolinen), joka myöskin nukkui varmaan vuosikausia olkkarin sohvallaan. Hänkin koki ison tyhjän makkarin ja sängyn ahdistavana, oli siellä edellisen kerran nukkunut jonkun entisen tyttöystävänsä kanssa, eikä eron jälkeen halunnut mennä sinne enää yksin. Vuosien saatossa kasasi koko makuuhuoneen pikkuhiljaa täyteen tavaraa, alkoi käyttämään sitä kaiken unohdetun roinan varastona.
Toinen esimerkki, nyt kun satuin muistamaan: Yksi tuttu nukkui pahimpina masennuskausinaan patjalla lattialla koiriensa kanssa joko olkkarissa tai keittiössä. Kun ei jaksanut pitää itsestään huolta, käydä suihkussa ja pyykätä yms. normaalisti, koki ettei "ansaitse" niin likaisena nukkua sängyllä tai edes siellä sohvalla.
No mä käyn kyllä suihkussa, pesen pyykit, siivoan jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuku vaan. Mikä ettei. Sohvaa voi imuroida ja siihen on suojuksia. Harmi ettei mulla ole sohvaa. Sängyn voi vaihtaa myös miellyttävämpään ja patjat. Sun muuta makkarin uusimista.
Mulla on ihan lakana laitettuna sohvalle ja tietenkin tavallinen tyyny ja täkki.
Sängyssä ei ole mitään vikaa vaan tunnen oloni turvallisemmaksi sohvalla. Ei ole mitään uusimisen aihetta makkarissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitähän se aiheuttaa, ei pysty keskittymään uuteen kirjaan. Masentuneena "luin" kirjoja, jotka olin lukenut jo 5 - 6 kertaan, lähinnä palautin mieleeni kestosuosikkieni tapahtumia. Sekin antoi muuta ajateltavaa.
Mulla olisi halu lukea uusia kirjoja ja niitä odottaa useampi, mutta ei siitä vain tule mitään. Ehkä pitäisi koittaa jotakin vanhaa tuttua kirjaa. Haluaisin kuitenkin lukea ja tuulettaa päätä sillä tavalla.
Ap
Sängyssä kääntää kylkeä ja kääntää kylkeä, eikä saa nukuttua. Sohvalla avaa telkkarin, jonkun typerän kanavan ja leffan ja huomaa aamulla nukkuneensa edes muutaman tunnin. Aina valitsen sängyn ja sohvan välillä sen, jossa nukun paremmin.