Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi kieli kannattaa opetella ja on helpompi oppia puhumaan sujuvasti; italia vai espanja?

Vierailija
25.02.2026 |

Kohta eläkeellä jo olen, osaan vähän englantia ja ruotsia. Haluaisin oppia joko italiaa tai espanjaa tulevia matkusteluja varten. Kumpi helpompi?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lukiossa ranskaa vuosikymmeniä sitten. Harrastuksena aloin opiskella italiaa. Noiden kahden kielen opiskelun jälkeen on suht helppo ymmärtää espanjaa.

Vierailija
62/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele molempia! Ensin toinen ja pikkuhiljaa aloitat toisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju, olen pohtinut aivan samaa kuin ap. Tosi vaikea päättää, kun tykkään molemmista maista myös. Olen matkustellut paljon kyllä Pohjois-Amerikassa,  Väli-Amerikassa ja vähän Etelä-Amerikassa. Tiedostan, että espanjan puhujia on maailmassa valtavasti. Mutta vanhempana tuskin matkustan muualla kuin Euroopassa. Jos olisin nuori, valintani olisi espanjan kieli. Suosikkimaitani ovat Ranska, Italia ja Espanja. Tuossa järjestyksessä. Osaan hyvin englantia, ruotsia, saksaa ja vähän ranskaa. Tykkään italialaisista ihmisistä enemmän kuin espanjalaisista. Ovat helposti lähestyttäviä, tykkäävät turisteista ja ovat lämpimiä. Suosikkimaistani juuri Italiassa on ihanimmat ihmiset. Ranska vie voiton kauneudellaan, upeilla kaupungeilla, sivistystasolla, muodilla ja upeilla tuotteilla (esim. Sisustus, viinit,  taide). Espanjassa rakastan sen monipuolisuutta. Ja tietenkin hyviä säitä ja helppoutta matkailumaana ulkomaalaiselle. 

Italia ei häviä Ranskalle yhtään mitä tulee sivistystasoon, kauneuteen, upeisiin kaupunkeihin, viineihin, muotiin, taiteeseen, arkkitehtuuriin ja historiaan. Etelä-Italiassa sää on Espanjaa vastaava. 

Vierailija
64/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti espanja, maailmassa on 22 espanjankielistä valtiota. 

Vierailija
65/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sulla ole aivan mieletön intohimo italialaista kulttuuria ja matkailua kohtaan suosittelen espanjan kieltä, joka on muuten huomattavasti puhutumpi ja hyödyllisempi. Yhtä helppoja ovat.

Vierailija
66/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja paljon laajempi kieli. Pärjäät sillä matkustellessasi paljon paremmin kuin pienemmällä kielellä, niinkuin italialla.

Riippuu kyllä mihin aikoo matkustaa. Jos haaveissa on ostaa talo Italiasta, niin tottakai silloin kannattaa opiskella italiaa. Mutta espanjaa tosiaan puhutaan paljon laajemmin maailmalla. Olen itse valinnut espanjan juuri tuon vuoksi. 

Vierailija
67/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kaikkia isoja romaanisia kieliä (romania, portugali, espanja, ranska, italia) ja minusta italia on näistä helpoin. Suomalaisen korvaan selkeä ja hauska lausuntatapa helpottaa paljon omaksumista.

Vierailija
68/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja on järkevämpi opetella. Italia ja siellä Milano oli kyllä ihan paska paikka. Ovat niin leuhkoja, että eivät edes yritä ymmärtää englantia. Sitten pahvitörpössä ostettu kahvi piti juoda seisaaltaan. Tilasin porsaanleikkeen, niin perunat puuttui. Perunat olisi pitänyt ostaa erikseen. Sitten Longjohn alushousuja ei ollut koko kaupungissa. 2 astetta pakkasta.

Milano on yksi minun lempipaikkoja, kiehtova Via Montenapoleone, upea La Scala, Viimeinen ehtoollinen pienen luostarikirkon ruokasalissa, ja se ihana tapas-kulttuuri, jota siis tosiaan on Italiassakin, eikä vain Espanjassa. Englannilla olen pääasiassa kyllä pärjännyt, muutaman sanan osaan italiaa. 

Vierailija
69/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on helpoimpia suomalaiselle opetella.

Vierailija
70/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kaikkia isoja romaanisia kieliä (romania, portugali, espanja, ranska, italia) ja minusta italia on näistä helpoin. Suomalaisen korvaan selkeä ja hauska lausuntatapa helpottaa paljon omaksumista.

Minustakin italia on helpompi kuin espanja. Voi kyllä johtua siitä, että en osaa italiaa kuin aivan alkeet, ja espanjan opinnoissa olen vähän pitemmällä, ainakaan minusta espanjan aikamuodot ja verbintaivutus ei ole aivan yksinkertaisia. Tosin nuo kielet ovat niin lähellä toisiaan, että epäiilen, että sama subjunktiivi sun muut aikamuodot ja verbintaivutukset saattaa olla italiassakin, jos sitä opiskelisi vähän pitemmälle. 

Vierailija
71/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja on helpoimpia suomalaiselle opetella.

Miksi sinusta espanja on helpompaa suomalaiselle? Kiinnostaa. 

Vierailija
72/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja on virallinen kieli 20 maassa, ja se on laajasti puhuttu myös monissa muissa maissa ja alueilla. Espanja on myös yksi maailman puhutuimmista kielistä. Se on virallinen kieli monissa Etelä- ja Keskus-Amerikan maissa, kuten Meksikossa, Argentiinassa, Kolumbiassa ja Perussa, sekä Euroopassa Espanjassa ja pienemmillä alueilla, kuten Gibraltarin alueella. 

Italia on virallinen kieli pääasiassa Italiassa ja San Marinossa. Italiaa puhutaan myös Sveitsin osavaltiossa Ticino ja Grison (Grisonin alueella), mutta virallinen asema on rajoitettu näihin alueisiin

Kysykö ap tätä?!

Ja vastaus kysymykseen kyllä suomalaiselle italia on ääntämisen osalta helpompi opiskella. Espanjaa hankalampi olisi ranska samassa kieliperheessä.

Vierailija
73/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanja on virallinen kieli 20 maassa, ja se on laajasti puhuttu myös monissa muissa maissa ja alueilla. Espanja on myös yksi maailman puhutuimmista kielistä. Se on virallinen kieli monissa Etelä- ja Keskus-Amerikan maissa, kuten Meksikossa, Argentiinassa, Kolumbiassa ja Perussa, sekä Euroopassa Espanjassa ja pienemmillä alueilla, kuten Gibraltarin alueella. 

Italia on virallinen kieli pääasiassa Italiassa ja San Marinossa. Italiaa puhutaan myös Sveitsin osavaltiossa Ticino ja Grison (Grisonin alueella), mutta virallinen asema on rajoitettu näihin alueisiin

Kysykö ap tätä?!

Ja vastaus kysymykseen kyllä suomalaiselle italia on ääntämisen osalta helpompi opiskella. Espanjaa hankalampi olisi ranska samassa kieliperheessä.

Kumpikaan noista kielistä ei ole erityisen vaikea, eli ei sen perusteella kannata tehdä sitä valintaa vaan sen perusteella missä haluaa enemmän matkustella ja mikä muuten kiinnostaa enemmän. Espanja avaa enemmän ovia, koska italia sijoittuu niin pienelle alueelle. Matkustelun lisäksi espanjankielistä kirjallisuutta, musiikkia ja elokuvia löytyy myös huomattavasti enemmän. Itse olen ihastunut espanjankieliseen reggaeton-musiikkiin mikä avautuu ihan eri lailla kun ymmärtää kieltä. 

Vierailija
74/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin italia on helpompi kuin espanja. Voi kyllä johtua siitä, että en osaa italiaa kuin aivan alkeet, ja espanjan opinnoissa olen vähän pitemmällä, ainakaan minusta espanjan aikamuodot ja verbintaivutus ei ole aivan yksinkertaisia. Tosin nuo kielet ovat niin lähellä toisiaan, että epäiilen, että sama subjunktiivi sun muut aikamuodot ja verbintaivutukset saattaa olla italiassakin, jos sitä opiskelisi vähän pitemmälle. 

Kun osaa yhden näistä niin seuraavan opiskelu on helpompaa.

Vierailija
75/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjaa on turha opetella. Espanjalaiset eivät puhu sitä kanssasi ellet puhu natiivitasoisesti. Useimmat espanjalaiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja heille kelpaa puhua espanjaa vain muiden espanjalaisten ja latinoiden kanssa, guirien kanssa ei suostuta puhumaan vaikka puhuisit hyvinkin. 

Italialaiset ovat ylpeitä saadessaan jakaa kulttuurinsa muiden kanssa ja puhuvat mielellään kanssasi italiaa, olipa kielitaitosi taso mitä tahansa. 

Meksikossa puhuin kohtalaisesti espanjaa ja paikalliset suhtautuivat ymmärtäväisesti ja auttavasti hyvällä asenteella.  Asiat tulivat selviksi pienemmälläkin sanavarastolla, ihania ihmisiä. Kanaria ja manner Espanja ei ole koko maailma. 

Vierailija
76/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia on helpompi, mutta espanja hyödyllisempi.

77/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opetellut molemmat. Ranskaa luin jo koulussa, ja. aikuisena jatkoin espanjalla, portugalilla ja italialla. Kyllä ne välillä menevät vähän sekaisin, mutta ei haittaa. Kenties joskus päätän perehtyä myös romaniaan ja katalaaniin.

Vierailija
78/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiaa lausutaan niin kuin kirjoitetaan aika pitkälti ja siksi se on helpompi suomalaiselle. Espanjassa on useampia äänteitä, joissa lausuminen eroaa suomalaisesta. 

Vierailija
79/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia on parempi maa eläkepäivien viettoon. Opettele italia sujuvaksi, niin ymmärrät espanjaakin hyvin siltä pohjalta. Kielet ovat niin lähellä toisiaan. 

Vierailija
80/104 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kyllä ihmiset matkustaa, minä muun muassa. Olen käynyt useassa etelä- ja väli-Amerikan maissa, ja espanja on siellä välttämätön. "

Olet poikkeus. Suomalaiset eivät todellakaan matkusta Etelä-Amerikkaan siinä määrin kuin mitä Etelä-Eurooppaan. Ei voida puhua samana päivänäkään. 

Ei tietenkään yhtä paljon tai lähellekään. Mutta kyllä sä aliarvioit suomalaisten matkustustapoja. Monet matkustavat kaukaisempiinkin maihin, ja etelä- ja väli-Amerikka ovat erittäin mielenkiintoisia alueita. Jos on kiinnostunut matkailusta, tai vaikka kirjallisuudesta, espanjan osaaminen on huomattavasti hyödyllisempää kuin italian.
Olen 63-vuotias, ja aion edelleen matkustaa etelä-Amerikkaan.

Pari vuotta sinua vanhempi. Samoin minä aion vielä siellä matkustella. Muutama vuosi sitten tehtiin kolmen viikon kiertomatka E-Amerikassa, mm. Andien vuoristossa lähes 5 km korkeudessa. 
Pelkästään omasta perheestäni 8 on käynyt E-Amerikassa, useammassa maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi