Päälle puhuvat ihmiset. Mikä heitä vaivaa?
Oletteko huomanneet, miten yleistä päälle puhuminen on nykyään? Keskustelu keskeytyy ennen kuin toinen ehtii saada ajatuksensa loppuun, ja äänekkäin tuntuu vievän tilan.
Onko kyse huonoista tavoista, kiireisestä ajasta vai vain erilaisista keskustelukulttuureista? Miltä se teistä tuntuu, kun joku puhuu päälle ja tunnistatteko joskus tekevänne niin itse?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Puhun usein päälle enkä kadu yhtään! Siinä teille, kaikki Suomen sauliniinistöt ja muut hitaastisamaaasiaaikuisestijankkaajat. Ei vaan hermo kestä, sorry!
Vaikutat kivalta. /s
Vierailija kirjoitti:
Pienehkössä kotikaupungissani missä olen nyt asunut vajaa 10v, on tapana lopettaa toisen lause puhumalla päälle. Mitään pahantahtoista siinä ei ole ja sen on pakko olla paikallinen tapa, koska niin moni tekee sitä. Kun aloitat sanomalla "kävin tänään ulkona koska"... toinen jo sanoo "niin kun se aurinko paistoi niin". Yritä siinä sitten korjailla että en minä nyt sitä tarkoittanut.
Mä olen tottunut tämmöseen ja kärsin nyt siitä, että nykyisessä kotikaupungissani tuota liukuvaa tapaa vaihtaa puhujaa pidetään epäkohteliaana. Täällä toinen napsauttaa suunsa kiinni sillä siunaaman sekunnilla, kun toinen aloittaa, ja se on minusta ärsyttävää. Olen tottunut siihen, että keskustelu soljuu niin, että puhutaan ja kuunnellaan yhtä aikaa 😀 mutta ymmärrän hyvin, että toisenlaiseen kulttuuriin tottuneesta tilanne on juuri päinvastainen.
Näin erilaista kulttuuria voi olla Suomen sisälläkin.
Iäkkäänä olen alkanut puhumaan päälle ja inhoan sitä. Syitä en viitsi luetella, tahatonta se on kuitenkin!
Itsekeskeisyys ja k-päisyys.
Anoppi keskeyttää aina. Lopetan välittömästi, iun tämä alkaa puhua päälle enkä puhu omaa asiaani loppuun eikä tämä edes huomaa sitä.
Kunnioitus kärsii enkä ole omaehtoisesti tekemisissä tämän kanssa.
Ei tuo vielä mitään. Tunsin yhden joka toisen puhuessa koko ajan liikutti äänettömästi suutaan, yrittäen arvata tulevia sanoja, ja alkoi sitten puhua päälle kun ajatteli olevansa jo tarpeeksi perillä siitä mistä on kysymys. Ihana keskustella tuollaisen kanssa, hämmensi kyllä joka kerta.
puhut liian hitaasti ja muutenkin diibadaabaa
Jos olen kuunnellut monologeja 45 min, alan keskeyttää.
Mikään ei vituta niin paljon kuin ihmiset jotka eivät pysty sanomaan asiaansa ensimmäisen kymmenen sanan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Adhd, asberger jne.
En minä assburgerina puhu toisten päälle, ei se oikein kuulu asiaan. Pikemminkin mietin pitkään kannataako sanoa mitään tai kuinka paljon. ADHD tuota voi aiheuttaakin.
Apua, olen itse tällainen päällepuhuja ja tämä ketju on kyllä paljastanut mitä tästä ajatellaan. Itse olen ajatellut vain olevani innokas keskusteluun osallistuja. Menen kierimään tervassa ja höyhenissä.
Jos pointti ei tule ekassa lauseessa selväksi niin saa puhua päälle.
Autisteilla voi olla sitä että on hankala seurata keskustelua ryhmässä jos on monta ihmistä kun tavallaan ei koskaan tule sitä "omaa vuoroa" puhua niin kuin kahden kesken, silloin tietää että okei, nyt se lopetti, nyt saan puhua. Ryhmässä voi sitten "puhua päälle" vahingossa kun ei teidä milloin saa kertoa mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Autisteilla voi olla sitä että on hankala seurata keskustelua ryhmässä jos on monta ihmistä kun tavallaan ei koskaan tule sitä "omaa vuoroa" puhua niin kuin kahden kesken, silloin tietää että okei, nyt se lopetti, nyt saan puhua. Ryhmässä voi sitten "puhua päälle" vahingossa kun ei teidä milloin saa kertoa mielipiteensä.
Mutta eihän tuollaista kai kukaan sekoita sellaiseen kärsimättömään päälle puhumiseen, jossa aina keskeytetään toinen koska omat jutut ovat tärkeämpiä? Ja eikö ryhmässä voikin usein moni aloittaa puhumisen yhtä aikaa, kun kerran selviä vuoroja ei ole? En pitäis ollenkaan töykeänä.
Vihervassarit ovat pahimpia päälle huutajia.
Hieman ärsyttävää. Toisaalta hyvä, että henkilö on niin motivoitunut aiheesta.
Mun puoliso arvailee loppulauseeni. Se on rasittavaa. Kerta kerran jälkeen sanon, että saanko sanoa asian loppuun.
Jotain neuroepätyypillistä havaittavissa.
Moni jaarittelee ja kiertelee eikä saa sanotuksi asiaansa. Aina ei jaksa odottaa.
sitten on vielä tosi hitaasti puhuvat erikseen.
Molemmat tyypit kuluttavat turhaa aikaa.
En yleensä puhu ihmisten päälle mutta joskus harvoin tulee vastaan tyyppejä jotka jaarittelevat niin pitkästi ja jatkavat lausetta kun se itse asia on jo sanottu että puhun vahingossa päälle. Kannattaa kiinnittää siihenkin huomiota.
Puhun usein päälle enkä kadu yhtään! Siinä teille, kaikki Suomen sauliniinistöt ja muut hitaastisamaaasiaaikuisestijankkaajat. Ei vaan hermo kestä, sorry!