Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päälle puhuvat ihmiset. Mikä heitä vaivaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Oletteko huomanneet, miten yleistä päälle puhuminen on nykyään? Keskustelu keskeytyy ennen kuin toinen ehtii saada ajatuksensa loppuun, ja äänekkäin tuntuu vievän tilan.

Onko kyse huonoista tavoista, kiireisestä ajasta vai vain erilaisista keskustelukulttuureista? Miltä se teistä tuntuu, kun joku puhuu päälle ja tunnistatteko joskus tekevänne niin itse?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monet on niin jotenkin hiljaisia ja vetäytyviä, ja loukkaantuvat jos vähänkin puhuu yhtä aikaa. Minua ärsyttää sellaiset ihmiset. Olen Ranskassa tottunut, että se osoittaa aktiivista kuuntelemista sanomalla väliin jotain. Ei saa vain tuppisuuna möllöttää ja antaa toisen pitää yksinpuhelua, vaan pitää kannustaa ja ilmaista että on samaa mieltä. Jos on eri mieltä, niin ei saa heti keskeyttää, vaan pitää antaa puhua loppuun ja sanoa vasta sitten, että todella hyvä mutta voisi katsoa asiaa myös toiselta kannalta. Se, jos kukaan ei sano mitään, kun toinen puhuu, tarkoittaa, ettei asialla ole oikein kannatusta. 

Vierailija
2/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että oma asia on niin tärkeä, että ei enää huomaa toisen edes puhuvan. Puolisoni puhuu aina päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin innoissaan kertomassa ettei huomaa puhuvansa toisen päälle. 

Vierailija
4/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et anna suunvuoroa.

Vierailija
5/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla esim adhd tai maniakin.

Vierailija
6/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallanhaluiset ihmiset puhuvat päälle, koska he pitävät itseään ja omaa asiaansa tärkeämpänä kuin muita. Eli itsekeskeisyys ja omahyväisyys siinä näkyvät.

Vierailija
7/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla tunne siitä ettei tule kuulluksi.

Vierailija
8/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistejahan ne on.

Vierailija
9/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienehkössä kotikaupungissani missä olen nyt asunut vajaa 10v, on tapana lopettaa toisen lause puhumalla päälle. Mitään pahantahtoista siinä ei ole ja sen on pakko olla paikallinen tapa, koska niin moni tekee sitä. Kun aloitat sanomalla "kävin tänään ulkona koska"... toinen jo sanoo "niin kun se aurinko paistoi niin". Yritä siinä sitten korjailla että en minä nyt sitä tarkoittanut. 

Vierailija
10/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti älykkyys yhdistyneenä tiettyyn intoon keskustelun aiheesta.

Asianomaisten ei useinkaan tarvitse kuulla kuin pouoli lausetta, ja on jo iteroinut asiaa muutaman kierroksen eteenpäin.

Älä välitä. Tuskallista tällainen vuorovaikutus on päällepuhujallekin odotella, että pelikaveri pääsee samalla tasalle.

Vierailija
11/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% maapallon ihmisistä on näitä päällepuhujia?

Vierailija
12/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaan esim. asiakaspalvelutilanteessa toisen aloittavan jonkun täysin jonninjoutavan lätinän jonka tiedän jo ennalta niin minun on vaan pakko säästää hänet siltä vaivalta ja sanoa se oma asiani siihen jotta keskustelu ohjautuu taas oikeille raiteille.

Vierailija
13/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd mulla. Saan hävetä joka palaverin jälkeen

Vierailija
14/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä puhujana hidas ja mielenkiinnoton. Itse huomaan joskus esim jossain palaverissa, että joku puhuu niin pitkästi ja hitaasti kierrelen ja kaarrellen, että olen jo unohtanut hänen puhuvan. Se on kestänyt ja kestänyt ja sitten tulee vahingossa puhuttua päälle. Sori siitä.

Vierailija
15/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle puhuminen on huonoa käytöstä. Ihan sama miten ja millä sitä yritetään sokerikuorruttaa.

Vierailija
16/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en jaksa kuunnella jaarittelua mene suoraan ASIAAN  kiitos.

Vierailija
17/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🍌🍆

Vierailija
18/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeisyys, narsismi jolloin halutaan olla aina äänessä ja saada aina se oma näkemys kuuluviin. Ei malteta kuunnella muita koska muiden jutut ei kiinnosta, koska vain minä minä minä.... on tärkeää.

Vierailija
19/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tapauksissa valtataistelua.

Vierailija
20/62 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Adhd mulla. Saan hävetä joka palaverin jälkeen

Voisitko opetella odottamaan omaa vuoroasi? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska itse työskentelen tällaisen ihmisen kanssa säännöllisesti ja pidän käytöstä moukkamaisena. Erityisesti silloin jos tietää vielä tekevänsä sitä, eikä opettele odottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi